NOTAT Alkohol og andre rusmidler blandtbesætningsmedlemmer på danske passagerskibe Søfartsstyrelsens  hidtidige  kendskab  til  alkohol  og  andre  rusmidler på passagerskibe Søfartsst yrelsen har ikke før den aktuelle sag været bekendt med, at der er problemer  med  alkohol  og  andre  rusmidler  blandt  be sætningsmedlemmer om bord på danske passagerskibe, bortset fra enkeltstående tilfælde. Søfartsst yrelsen  er  via  den  løbende  auditering  af  passagerskibenes   si k- kerhedsst yringss ystem,  det  såkaldte  ISM -s yst em,  bekendt  med  deres  a l - kohol-  og  rusmiddelpolitikker og  har  herigennem   fået  kendskab  til  få  ti l- fælde  af  alkohol -  og  andet  misbrug,  som  alle  har  medført  øjeblikkeli ge sanktioner  fra  rederi et  over  for  de  pågældende.  St yrelsen  har  herudover kendskab til et mindre antal konkrete sager om alkohol, hvor  der er af sagt domme  e ller  vedtaget  indenretlige  bøder.  Det  drejer  sig  om  14  sager  i forbindelse  med  erhvervssejlads  over  de  seneste  15  år.  St yrelsens  ken d- skab  har  ikke  givet  mistanke  om  et  mere  system atisk  eller  større  forbrug af alkohol eller andre rusmidler  på  da nske passagerskibe. Søfartsst yrelsen  har  to  gange  inden  for  de  seneste  år  drøftet  den  generelle problemstilling  om  alkohol  til  søs  med  rederiernes  og  de  søfarendes  o r- ganisationer, senest i maj  2005 i forbindelse med  KAREN DANIE LSENs påsejling  af  Storebæl tsbroen.  Søfartserhvervets  parter  tilkendegav  her,  at de  fleste  rederier  opererede  med  en  ”nul -promille -politik”,  og  at  det  rel a- tivt  lille  antal  sager  viste,  at  den  nuværende  lovregulering  kombineret  med selvreguleringen i erhvervet var tilstrækkelig. Oplysningerne i medierne TV  2  viste  i   programmet  Dags  Dato  søndag  den  19.  juni  2005  og  i gen  i Nyhederne  den  20.  juni  2005  videosekvenser  optaget  om  bord  på  DFDS’ passagerskib  på  ruten  København -Oslo  og  interviews  med  såvel   nuv æ- rende som tidligere besætningsmedlemmer på rut en. Det frem gik heraf, at  dele af besætningen havde indtaget alkohol i store mængder, og at der o g- så  var  et  forbrug  af  hash  og  narkotika  bl andt  besætningsmedlemmer  om  bord.  Sagen  har  endvidere  været  selvstændigt  behandlet  i  Ekstra  Bladet  og har  været  omtalt  i  en  stor  del  af  de  øvrige  medier.  De  norske  medier har ligeledes vist stor interesse for sagen. 24. juni 2005 SØFARTSSTYRELSEN Vermundsgade 38 C 2100 København Ø Tlf. 39 17 44 00 Fax 39 17 44 01 CVR-nr.   29 83 16 10 EAN-nr. 5798000023000 [email protected] www.sofartsstyrelsen.dk ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET
2/5 TV 2 fremlagde i Nyhederne den 21. juni 2005 oplysninger om tilsvaren- de problemer om bord på DFDS’ passagerskibe på ruten E  sbjerg-Harwich for  2  år  siden  og  på  Bornholmstrafikkens  passagerskibe.  Der  blev  dog  i en  senere  udsendelse  rejst  tvivl  om  påstanden  for  så  vidt  angår  Bor   n- holmstrafikken. DFDS Søfartsstyrelsen blev den 7. juni 2005, i forbindelse med TV 2’s unders  ø- gelser  til  programmet  Dags  Dato,  gjort  opmærksom  på,  at  2  journalister havde konstateret, at der var problemer med alkohol på DFDS’ passage r- skibe på ruten Købe  nhavn-Oslo. Da  Søfartsstyrelsen  ikke  fik  overgivet  materialet,  bad  styrelsen  samme dag  DFDS  om  en  redegørelse  om  sagen  og   eventuel  opfølgning  herpå, når rederiet havde haft lejlighed til at se de videosekvenser, som journal i- sten var i besiddelse af. Den 16. juni 2005 bad Søfartsstyrelsen DFDS om en orientering om status for rederiets initiativer på ba ggrund af sagen. Søfar tsstyrelsen  modtog  DFDS’  redegørelser  i  sagen  af  17.  og  22.  juni 2005  og  drøftede  endvidere  sagen  med  DFDS  på  et  møde  den  20.  juni 2005. Rederiets redegørelser er vedlagt som  bilag 1 og 2. Det  fremgår  af  DFDS’  redegørelse  af  17.  juni  2005,  at  der  er  foret   aget ekstraordinære stikprøvekontroller om bord PEARL OF SCANDINAVIA,  CROWN  OF  SCANDINAVIA,  DANA  SIRENA  og PRINCESS OF SCANDINAVIA i perioden 9. - 13. juni 2005. Herudover udsendte rederiet den 10. og 14. juni 2005 informationsbreve til de ansat- te om rederiets alkohol- og rusmiddelpolitik. Rederiet har endvidere sendt et personligt brev til samtlige passagerskibskaptajner. I  DFDS’  uddybende  redegørelse  af  22.  juni  2005  fremgår  det,  at  det  er DFDS’  vurdering,  at  redskaberne  til  at  undgå  alkoholmisbrug  m v.  om bord forefindes, men at det mod forventning har vist sig, at håndhævelsen ikke  har  kunnet  forhindre  overtrædelse  af  reglerne  i  tilstrækkeligt  o m- fang. Af rederiets Drug & Alcohol Policy fremgår, at man har to promi l- legrænser, nemlig 0,2 ved tjeneste o  g 0,4 ved tjenestefri om bord. Rederi- et  oplyser,  at  man  har  skærpet/iværksat  en  række  foranstaltninger  for  at sikre  alkoholpolitikkens  overholdelse,  herunder  at  rederiet  vil  foretage runderinger om aftenen og natten, og at der stikprøvevis vil blive anvend t alkoholmetertest. Såfremt der observeres tegn på, at rederiets Drug & A  l- cohol  Policy  ikke  overholdes,  skal  der  skrides  ind  forudsigeligt,  konse- kvent og klart. Søfartsstyrelsen  anmodede  den  23.  juni  2005  DFDS  om  at  b esvare  en række supplerende spørgsmål . Søfartsstyrelsens brev er vedlagt som  bilag 3. Når Søfartsstyrelsen har modtaget svar på disse spørgsmål, vil styre l- sen tage stilling til, om der er behov for at foretage yderligere i sagen.
3/5 Bornholmstrafikken På  baggrund  af  oplysningerne  i  TV  2  Nyhedern e  den  21.  juni  2005  an- modede  Søfartsstyrelsen  den  22.  juni  2005  rederiet  Bornholmstrafikken om en redegørelse i sagen. Bornholmstrafikken fremsendte den 23. juni 2005 en redegørelse om sp i- ritus på Bornholmstrafikkens passagerskibe. Redegørelsen er vedlagt   som bilag  4.  Det  fremgår  af  redegørelsen,  at  de  ombordværende  besætning s- medlemmer ikke, uanset om de er i tjeneste eller ej, må være i besiddelse af alkohol eller narkotika. Herudover må de ansatte ikke have narkotika i kroppen,  eller  have  en  alkoholpromille  på  mere  end  0,5  når  de  tiltræder tjeneste eller indgår i skibets sikkerhedsbesætning. Det er rederiets opfattelse, at man har en meget restriktiv alkoholpolitik, som efterleves fuldt ud. Det fremgår endvidere, at den maksimale promi l- legrænse på 0,5 e   r fastlagt ud fra færdselslovens krav til at køre bil. På  det  foreliggende  grundlag  agter  Søfartsstyrelsen  ikke  umiddelbart  at foretage sig yderligere, men vil afvente den politimæssige efterforskning. Anmeldelse til politiet Søfartsstyrelsen  har  endvid ere  på  baggrund  af  TV  2’s  oplysninger  om forbruget af alkohol, hash og narkotika om bord på DFDS’ passagerskibe, rettet  henvendelse  til  Justitsministeriet  med  henblik  på  at  foranledige  en politimæ  ssig efterforskning af, hvorvidt der er grundlag for at rejse tiltale mod konkrete personer for overtrædelse af § 29, stk. 3, i lov om sikke  r- hed til søs, straffelovens § 138 eller andre relevante bestemmelser. Søfartsstyrelsen har efterfølgende udvidet anmodningen til også at omfa   t- te påstanden om alkoholforbrug p å Bornholmstrafikkens passagerskibe. Syn af danske passagerskibe Der  har  i  forbindelse  med  pressens  behandling  af  sagen  været  stillet spørgsmål til styrelsens anvendelse af anmeldte syn på passagerskibe. På den baggrund skal Søfartsstyrelsen oplyse, at de r på passagerskibe afho l- des såvel anmeldte som uanmeldte syn. Et årligt syn, et såkaldt fornyelsessyn, for at sikre at skibets tekn  i- ske og operationelle forhold er i orden, med henblik på at skibet kan  opretholde  sin  tilladelse  til  fortsat  sejlads.  Det  var  et  sådant syn  Søfartsstyrelsen  udførte  på  DFDS  passagerskibet  CROWN OF SCANDINAVIA i den forløbne uge. 2 årlige syn i henhold til det såkaldte EU  -Pax direktiv1 med hen- blik  på  at  sikre,  at  skibets  tekniske  og  operationelle  forhold  er  i orden. På Oslobåd  ene foretages disse syn i samarbejde med Sve- 1 Rådets direktiv 1999/35/EF om  en ordning med obligatoriske syn med henblik på si k- ker drift af ro-ro-færger og højhastighedsfartøjer som ændret ved Europa -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/84/EF.
4/5 rige  og  Norge  således,  at  det  tekniske  syn  udføres  i  forbindelse med det årlige fornyelsessyn, mens det operative syn udføres ca. 6 mån eder senere. Med  2½  års  mellemrum  en  auditering  af  skibenes  sikkerhedssty- ringssystem (ISM-koden2). Med  2½  års  mellemrum  en  auditering  af  skibets  sikringssystem (ISPS-koden3). Hertil kommer: En årlig auditering af rederiets landorganisation efter ISM koden, hvor  et  af  hovedelementerne  er  resultatet  og  opfølgningen  på  r  e- deriets interne audits af dets skibe. Ekstraordinære syn i forbindelse med ændringer ved skibets ko n- struktion. Det er en forudsætning, at disse syn og auditeringer på skibe er anmeldt, hvis de skal gennemføres på effektiv vis, idet skibet skal være forberedt. Dels vil en stor del af de tekniske afprøvninger medføre, at skibet ikke er driftsklar, dels skal der være udtaget besætningsmedlemmer til at forevise den  nødvendige  dokumentation,  gennemføre  de  krævede  kontroller  og afprøvni nger samt deltage i de nødvendige  auditeringer. Som et eksempel på at skibet ikke er driftsklar, mens synet foregår, kan nævnes, at det kræves, at samtlige elektriske syst emer i skibet lukkes ned for at sikre sig, at nødgeneratoren kan kobles på skibets normale energ  i- forsyning. Et andet eksempel er, at det er nødvendigt at fjerne biler m.v. samt  afdække  elektrisk  udstyr  på  vogndækkene,  før  man  kan  afprøve sprinklersystemet. Endvidere kan disse syn og auditeringer løbe over flere dage, hvorfor u d- valgte dele af synet kan  ske under skibets sejlads. Da det samtidigt skal være  muligt  at  opretholde  sikkerhedsberedskabet,  skal  rederiet  i  god  tid forud  for  synet/auditeringen  kunne  planlægge,  at  der  er  ekstra  besæ t- ningsmedlemmer om bord. I  tillæg  til  de  periodiske  syn  udfører  Søfartsstyrelsen  i mindre  omfang uanmeldte kontrolsyn på danske passagerskibe. Indhold og fokus beror på en konkret vurdering af, hvor sådanne syn bedst vil kunne bidrage til si k- kerheden. Initiativer Ud over opfølgning på de konkrete sager vil Søfartsstyrelsen tage følge n- de initiativer: 2 Den internationale kode for sikker skibsdrift. 3 Den internationale kode om Maritim Sikring.
5/5 Øget fokus på alkohol og andre rusmidler Søfartsstyrelsen vil generelt i forbindelse med kommende audit eringer på passagerskibe  sætte  særlig  fokus  på  sammenhængen  mellem  rederiernes alkohol-  og  rusmiddelpolitikker  og  sikringen  af  efterlevelsen  heraf  om bord. Auditeringerne  vil  som  udgangspunkt  fortsat  blive  udført  som  anmeldte audits. I lyset af de fremkomne oplysninger om forbrug af alkohol og an- dre  rusmidler  blandt  besætningsmedlemmer  på  passagerskibe  vil  styre   l- sen også gennemføre et anta  l uanmeldte audits. Disse audits vil blive be- grænset til udvalgte områder i skibsdriften, og vil blive gennemført på en sådan måde, at skibets sikkerhedsberedskab fortsat er fuldt funktionsdy  g- tigt. Ved gennemførelse af ny lovgivning om promillegrænser, v   il Søfartsst y- relsen ved audits sikre, at der er taget højde for de nye regler i rederiernes ISM-systemer. Med hensyn til andre rusmidler vil Søfartsstyrelsen  i samarbejde med p o- litiet og andre sagkyndige undersøge mulighederne for en kontro lindsats. Uanmeldte alkohol-kontroller i samarbejde med politiet Søfartsstyrelsen har anmodet Justitsministeriet om at komme med en b e- skrivelse af politiets muligheder for bistand i forbindelse med håndhæve   l- sen inden for de gældende regler. Søfartsstyrelsen har endvid ere aftalt med Justitsministeriet, at de relevan- te myndigheder drøfter mulighederne for i højere grad at samarbejde om håndhævelsen  af  reglerne.  Omfang  og  hyppighed  af  sådanne  kontroller vil ske efter en konkret vurdering. Den forventede ændring af alkohol  be- stemmelsen i lov om sikkerhed til søs, så der fastsættes en fast promill e- grænse, vil endvidere lette håndhævelsesm ulighederne. Nordisk samarbejde om styrket håndhævelse Søfartsstyrelsen har taget initiativ til, at spørgsmålet om alkohol på pa s- sagerskibe  mere  generelt  tages  op  på  et  møde  den  1.  juli  2005  med  s  ø- fartsdirektørerne fra Norge, Sverige og Finland. Sigtet med mødet er dels at udveksle erfaringer om de enkelte landes håndtering af problemstilli n- gen, dels at drøfte, hvordan håndhævelsen kan forbe dres. Bilagsoversigt: 1.    DFDS's redegørelse af 17. juni 2005. 2.    DFDS's redegørelse af 22. juni 2005. 3.    Søfartsstyrelsens brev til DFDS af 23. juni 2005 med supplerende spørgsmål. 4.    Bornholmstrafikkens redegørelse af 23. juni 2003.