22. juni 2005 /pea Sag ERHVERVS--- OG SELSKABSSTYRELSEN SELSKABSSTYRELSEN Kampmannsgade 1 1780 København V Tlf. 33 30 77 00 Fax 33 30 77 99 CVR-nr    10 15 08 17 [email protected] www.eogs.dk ØKONOMI--- OG ERHVERVSMINISTERIET Redegørelse for forløbet omkring F  irmastartpakken Økonomi  - og erhvervsministeren har bedt Erhvervs- og Selskabsstyrel- sen (E&S) redegøre for  en række forhold   i forbindelse med produktion og distribution af en CD-rom med en digital firmastartpakke. Redegørelsen er bestilt i forlængelse af ministeren   s besvarelse af hen- holdsvis spørgsmål 1247 (2.samling) sti  llet af Morten Østergaard (RV): ”Er det Økonomi   - og Erhvervsministeriets opgave og politik at bestyr- ke  visse  kommercielle  produkters  og  leverandørers  m arkedsposition gennem  ministeriets  aktiviteter,  som  det  er  sket  i  forbindelse  med  fir- mastartpakken   fra   Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsen,   hvor   Microsofts ERP-program C5 distribueres til 40.000 nystartede virksomheder i mi- nisteriets navn?” Og spørgsmål 1236 (  2. samling) fra Per Clausen (EL): ”Vil  ministeren  redegøre  for,  hvorfor  det  kun  er  Microsoft,  som  har fået    mulighed    for    at    markedsføre    sit    økonomistyringsprogram    i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens nye firmastartpakke (Computerworlds it-nyheder den 20. april 2005)?” Konkret har ministeren i forlængelse af spørgsmålene bedt E&S red e- gøre for fø  lgende to spørgsmål: 1.    Hvilken rolle de private partnere præcist har spillet i forbindelse med produktion og distribution af pakken? 2.    Hvordan gruppen af private bidragydere er udvalgt? Nærværende notat indeholder den af ministeren bestilte redegørelse. Baggrund Firmastart-pakken  er  en  CD-rom  med  værktøjer  og  informationer,  der hjælper  iværksættere  og  små  virksomheder  med  at  drive  virksomhed. CD-rommen  er  opdelt  i  otte  overordnede  områder:  1.  En  god  ide?  2. Salg 3. Penge 4. Tryghed 5. Netværk 6. IT og internet 7. Forretning  s- plan 8. Klar til start?
2/9 Indholdet på CD -rommen er primært taget fra Firmastart, der er et un  i- vers på e rhvervsportalen Virk.dk, der hjælper nye og eksi  sterende små virksomheder  med  information  og  værktøjer  til  at  løse  administrative opgaver. Selve Virk.dk er opstået efter en projektkonkurrence som  et offentligt- privat   partnerskab   mellem   Krak   og   Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsen (E&S), der bygger på,  at begge parter har både pligter og rettigheder. Begge parter bidrager således  til udvikling og drift af portalen, og Krak har  bl.a.  -  via  det  100  %  ejede  datterselskab  Virk  A/S  -  investeret  et større tocifret millionb eløb i  udvikling af portalen. Til  gengæld    for  de  indledende  investeringer  og  de  løbende  bidrag   til den  daglige  drift,  har  Virk  A/S  en  række  rettigheder  i  forhold  til  in  d- hold  mv.  på  portalen.  Disse  rettigheder  kan  udnyttes   til  kommercielle formål,  da  virksomhedens  investeringer  naturligvis  er  baser et  på  en forventning om fremtidig indtjening. Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  kontrakt  med  Virk  A/S  er  en  såkaldt ydelseskontrakt,  hvor  styrelsen  ikke  ejer  portalen  i  sin  helhed,  men  i stedet mod betaling har ret til en række ydelser   på portalen  fra den pri- vate partner, Virk A/S. F.eks. til at få indhold lagt på, modtage indb  e- retninger mv. Konstruktionen med et partnerskab mellem offentligt og privat er der- for  ikke  skabt  til  Firmastart,  men  en  fortsættelse    og  udbygning  af  et igangværende  partnerskab  om  u  dvikling  og  drift  af  en  portal,  hvor  en række  private  virksomheder    allerede  spiller  en  synlig  rolle.  Halvdelen af  forsiden  og  en  del  af  de  øvrige  sider  er  således  afsat  til  privat  in  d- hold, så brugerne både kan få offentlige og private værktøjer og info r- mationer til brug ved løsning af administrative opgaver. E&S’ formål  med at lave Firmastart CD-rommen har været todelt: 1.    Markedsføre  Firmastart  og   Virk.dk  generelt  overfor  målgru p- pen. 2.    Få en række værktøjer og informationer til gavn for iværksæ t- tere  og  små  v irksomheder  bragt  direkte  ud  til  de  potentielle slutbrugere. Der har været meget stor interesse for pakken, der er trykt i   ca. 40.000 eksemplarer. Samtlige private partnere melder om stor efterspørgsel og tilfredshed med det samlede produkt. Redegørelse  for de private partneres rolle Der kan altid ligge et problem i at samarbejde med private parter, hvor disse  naturligt  må  få  deres  navn  nævnt  som  del  af  det  endelige  bu d- skab.
3/9 E&S overvejede problemstillingen i lyset af, at der skulle formidles re- el viden om de problemer, iværksættere har i deres hverdag. Overveje l- serne førte i den konkrete situation frem til et samarbejde med en ræ   k- ke udvalgte indholdsleverandører. Det er E&S, der har været i dialog med en række potentielle indhold s- leverandører og heref ter har valgt dem ud, der både havde ressourcerne og ønskede at medvirke. Det kan diskuteres , om dette valg skulle have fulgt efter en offentlig opfordring til at indgå i et samarbejde. Styrelsen fandt  det  dog  hensigtsmæssigt  umiddelbart  at  vælge  bidragyde rne  ud med henblik på i videst muligt omfang at få CD  -rommen til at udgøre og fremstå som et samlet hele. De private partneres bidrag til CD-rommen kan henføres til to typer b i- drag: A.   Direkte omkostninger. Det vil sige penge der er betalt til udvikling, produktion, distribution og markedsføring af projektet . B.   Indirekte omkostninger. Det vil sige brugt tid samt immaterielle ak- tiver som eksempelvis den software og rådgivning, der er investeret i projektet. De samlede bidrag til CD-rommen fremgår af nedenståen  de skema.
4/9 *Bidrag til konkurrence ** Estimeret af partneren *** Bidrag til interne omkostninger eks. arbejdstid indgår ikke i udregning, da disse tal ikke er oplyst. Som det fremgår, har de private partnere på forskellig vis ydet betyd  e- lige  bidrag  til  udvikling  og/eller  distribution  af  CD-rommen.  De  sam- lede private bidrag har en samlet værdi på ca. 1 mio. kr.    plus omkost- ninger til tryk af de CD-rommer, de selv har modtaget (4,5 kr. stykket), mens  E&S’  bidrag  (med  en  timepris  på  500,00  kr.),  har  en  værdi  af 354.500,00  kr.  plus  omkostninger  til  tryk  af  de  CD-rommer  E&S  og Arbejdsformidlingen har modtaget til distribution.  Selv hvis der var ta- le om et traditionelt kunde-leverandør forhold, ligger  E&S’ omkostnin- ger således klart under Finansministeriets grænse for, hvornår der skal afholdes et egentligt udbud. Partnerne har således  –  med undtagelse af AF - selv finansieret udvik- ling af deres indholdsbidrag, herunder udvikling og produktion af film og væ  rktøjer. Partnerne har desuden  selv finansieret de eksemplarer af Firmastartpakken, de har anskaffet til videredistribution, samt stået for den egentlige distribution af en stor del af CD-rommerne. Uden disse betydelige bidrag, var der tre muligheder: 1.    Et  større   offentligt  bidrag,  hvilket  ikke  var  muligt  indenfor  de givne bevillinger, eller 2.    en  indsats  på  et  lavere  ambitionsniveau,  fx  i  form  af  en  mere traditionel  papirfolder  til  omdeling  på  biblioteker,  offentlige kontorer mv., eller 3.    ingen indsats
5/9 På  denne  baggrund   -  og  på  baggrund  af  en  antagelse  om,  at  meget  af den  viden  iværksættere  har  behov  for,  bedst  findes  i  private  virkso m- heder - valgte E&S og VIRK A/S at udbygge det partnerskab, der alle- rede var etableret omkring hovedportalen Virk.dk, med en række andre relevante partnere, der i kraft af deres daglige virke havde informatio- ner  og/eller  værktøjer,     med  værdi  i  forbindelse  med  start  og  drift  af virksomhed. Styrelsen  var  i  den  forbindelse  opmærksom  på,  at  samarbejdet  med private partnere indebar, at de private partneres logo m.v. ville indgå i pakken, hvilket kunne opfattes som et problem. Set i forhold til oven- stående alternativer om en mindre ambit iøs indsats e ller ingen indsats, valgte E&S dog på baggrund af en samlet vurdering at acceptere privat synlighed som prisen for et bedre produkt. Hensigten  med  at  inddrage  private  partnere  har  således  ikke  på  noget tidspunkt  været  at  fremme  eller  cementere  et  bestemt    privat  produkts markedsposition.  Skulle  dette  alligevel  være  sket,  er  det  utilsigtet  og beklageligt.  Målet  har  gennem  hele  processen  været,  at  skabe  en  win   - win situation til slutbrugerne. Pakkens  afsender  er  VIRK  A/S  og  de  private  partnere,  der  alle  står trykt på coveret til CD -rommen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen frem- står  ikke  som   officiel  afsender  af  pakken.  Hverken  på  print  uden  på selve pakken eller under rubrikken ”Hvem står bag?” på CD -rommen. Der er således ikke tale om privat sponsorering af et  offentligt produkt, men om et offentligt-privat partnerskab. Som det fremgår ovenfor , har E&S på flere måder   deltaget i udviklin- gen af pakken. Konkret har E&S bl.a.: Koordineret  indsamlingen  af  bidrag  fra  de  private  partnere  og projektledet udviklingen af CD-rommen. Stillet  en  stor  mængde    offentlige  informationer  og  værktøjer fra Firmastart på Virk.dk gratis til rådighed. Finansieret den tekniske og grafiske tilpasning af indholdet fra Firmastart på Virk.dk til udgivelse på en CD  -rom. Betalt for tryk af de CD-rommer og de materialer, AF og E&S selv har stå et for distributionen af. Forestået  et pressemøde , hvor pakken blev lanceret. Redegørelse for valget af  private partnere Selvom E&S ikke juridisk har været forpligtet til at udskrive et egentligt udbud, var E&S fra start opmærksom på, at der kunne ligge t   o problemer i et for tæt samspil med private par  tnere: 1.    Produktets kvalitet kunne blive dårligere  end det, der kunne l a- ves  som  en  ren  offentlig  løsning ,  fordi  de  private  partnere  ville prioritere salg og markedsføring højere end den saglige komm  u- nikation på et højt fagligt niveau, det var målet at l   ave. 2.    Andre private virksomheder kunne føle sig forbigået.
6/9 For at håndtere disse potentielle problemer, blev de private partnere  ud- valgt efter følgende kriter ier: 1.    Evne  til  at  distribuere  og  markedsføre  materialet   effektivt  til målgruppen 2.    Værdi af bidra  g der stilles til rådighed på CD  -rommen  – heru   n- der evne til at bidrage med faglig specialviden på et højt niveau indenfor de områder, der er relevante i forbinde lse med start og drift af virksomhed Det første kriterium  blev opstillet for at skabe størst mulig rækkevidde i forhold til målgruppen  –  nuværende eller potentielle iværksættere . Sam- tidig erfarede E&S, at der skulle en vis størrel se til for at kunne bidrage, da ambitionsniveauet for distribution og udbredelse var meget højt . En væsentlig del af E&S mål med at lave pakken var at udnytte private ressourcer og viden bedst muligt som løftestang til at formidle mere v i- den og flere værktøjer af høj kvalitet, e nd styrelsen ville være i stand til med egne midler. Den faktiske distribution tyder på, at dette er lykkedes, idet antallet af CD-rommer, der konkret er uddelt til potentielle iværk  s- ættere  ,  er  langt  større  end  E&S  ville  have  haft  mulighed  for  på  egen hånd , med de bevillinger der var til rådighed. Målet  med  det  a ndet  kriterium  var  at  sikre  størst  mulig  brugsværdi     for målgruppen.  Hensigten  var   at  stille  så  meget   rådgivning,  værktøjer  og skabeloner til rådighed  som overhovedet muligt –  uanset om informatio- ner mv. kom fra det offentlige eller respekterede og veletablerede private virksomheder. Målet var at skabe den bedst mulige løsning for    slutbru- gerne. Der  har  i  dialogen  med  partnerne  været  understreget  to  væsentlige  o g ufravigelige kriterier fra E&S gennem hele udviklingsforløbet: 1.    Kommunikationen skulle foregå på målgruppens  præmisser og ikke afsenderens. Derfor er marketingbudskaber redigeret fra, hvis de ik- ke har klar relevans for slutbrugerne. 2.    E&S har forbeholdt sig - og også  brugt - retten til at redigere alle en- keltbidrag,  så  tonen  blev  forståelig  for  målgruppen  og  tilpasset  det øvr ige indhold, således at Firmastartpakken udgør mere end summen af de enkelte dele. Det samlede produkt –  der skaber et overblik, in- gen  af  partnerne  kunne  skabe  alene  –   vare  således  formentlig  kun muligt i kraft af E&S’ bidrag som samlende offentlig partner og ko- ordinator. For at sikre kommunikation på modtagerens præmisser blev de otte e   m- ner, der udgør CD -rommens emneinddeling, defineret, inden potentielle partnere blev kontaktet.
7/9 Efterfølgende ble v der lavet en begrænset l  iste over potentielle partnere indenfor  hvert  emneområde.  Partnere  har  ikke  haft  bemyndigelse  til  at godkende andre partnere. E&S har heller ikke givet partnerne eksklusiv- ret på CD -rommen. E&S har bevidst tilstræbt at ramme   en balance, hvor der på den ene side var  ønsket  om   at  inddrage  og  drage  nytte  af  de  private  partnere  for  at skabe det bedst mulige produkt, og på den anden side ønsket om ikke at fremme  bestemte  private  virksomheders  markedsposition  disproportio- nalt. Konkret blev følgende partnere kontaktet i kronologisk rækkefølge: DANA  –   Dana  blev  valgt  på  baggrund  af  tidligere  dialog  i   forbindelse med udarbejdelse af Firmastart.dk. DANA var meget opsat på at yde et markant og konstruktivt bidrag til den endelige CD-rom. Arbejdsformidlingen  –    Arbejdsformidlingen  blev  engageret  primært som  en  distributionskanal.  Målgruppeanalyser  pegede  på,  at  en  relativ  t stor andel iværksætt ere starter egen virksomhed, fordi de ikke kan finde arbejde hos andre, hvorfor de med fordel kan nås via Arbejdsformidli n- gen. Ligeledes fremstod Arbejdsformidlingen som en god distributions- kanal i forhold til mulighederne for at ramme nuvæ  rende eller potentielle etniske iværk  sættere. KPMG  –   På  grund  af   DANA’s  samarbejde  med  KPMG  omkring  Er- hvervsSparring (der tilbyder iværksættere kompetent sparring fra erfarne e    r- hvervsfolk), var det naturligt også  at inddrage KPMG. KPMG satser me- get på små virksomheder og var meget villige ti  l at dele deres erfaringer på CD -rommen. Nordea  –   Efter  afslag  fra  Danske  Bank  indledtes  dialog  med  Nordea. Nordea  indvilgede  i  at  stille  deres  ekstensive  filialnet  til  rådighed  samt viden om finansiering for iværksættere. Ret&Råd   –    Efter  afslag  fra  Kromann  Reumert  indledtes  dialog  med Ret&Råd Advokater , der meldte meget positivt tilbage og ydede et stort bidrag til det endelige produkt. Microsoft –   Efter længere tids dialog med   en anden virksomhed, indled- tes dialog med Microsoft. Hensigten var at vurdere, hvorvidt Microsoft kunne tilbyde større værdi ti   l projektet end en eventuel gratis officepak- ke fra den anden virksomehd. De to partnermuligheder skabte gode for- handlingsvilkår for E&S og VIRK A/S . Den anden virksomhed, der var i betragtning, ønskede imidlertid i sidste ende ikke   at deltage i projektet, da de ikke mente, at de kunne supportere initiativet godt nok. Microsoft kom sideløbende med et  meget attraktivt tilbud om gratis prø- velicenser på OneNote og  det danske udviklede ERP-system C5, der ik-
8/9 ke  normalt  tilbydes  til  iværksættere. Samtidig  forpligtede  Microsoft  sig til  at  promovere  Firmastartpakken  på  deres  hjemmeside  og  distribuere 3.000  eksemplarer  af  CD-rommen  i  første  o mgang,  der  efterfølgende blev forhøjet.  Da der er begrænset plads til rådighed på en CD -rom blev der kun lagt det ene ERP-system på CD -rommen, der samlet blev vurde- ret som mest attraktivt. Symbolik  –   Symbolik  laver  powerpointpræsentationsløsninger  til  små virksomheder i Danmark. Med henblik på  at styrke rådgivning indenfor salgsområdet,   blev  Symboliks  tilbud  om  at  lave  et  grais  powerpoint- salgsredskab til Firmastartpakken accepteret. Krak     For   at   styrke   salgsområdet   yderligere på   CD -rommen   blev VIRK A/S’ modervirksomhed Krak inddraget, da Krak råder over ma n- ge interessante værktøjer, der understøtter virksomhe ders salgsindsats. Multidata  –    Multidata  satser  betydeligt  på  at  fremme  iværksætteri  i Danmark.  Multidata  afholder  bl.a.  en  messe  i  Forum  for  iværksættere. Multidata  rettede  -  få  måneder  inden  udgivelsen  af  Firmastartpakken    – selv  henvendelse  til  Virk.dk,  hvilket  efterfølge nde  udviklede  sig  til  en dialog med E&S. Multidatas bidrag blev betragtet som relevante og de- res involvering understregede, at Firmastartpakken er et åbent initiativ. Konklusioner I lyset af ovenstående har E&S konkluderet følgende: 1.    Der  har  været  meget    stor  efterspørgsel  efter  pakken,  og  alle partnere melder om stor interesse og høj brugertilfredshed 2.    Både  offentlige  og   private  partnere  har  ydet  betydelige  bidrag. De samlede private bidrag overstiger klart de offentlige bidrag 3.    E&S har søgt at udvælge p   rivate partnere efter deres evne til at bidrage  til  processen.  Der  har  dog  ikke  været  afholdt  et  egen  t- ligt  udbud  eller  udsendt  en  åben  og  offentlig  invitation  til  at komme med bidrag. 4.    Så fremt der ikke havde været private bidrag var mulighederne: A: Større  offentlige bidrag, eller B: et lavere ambitionsniveau Da  målet  var  at   lave  et  meget  attraktivt  produkt  med  de  tilrå- dighedsstående midler  var ingen af de to mulige alternativer ac- ceptable,  hvorfor  der  blev  etableret  et  offentlig-privat  partner- skab. Det betød  - i sagens natur  - at de private partnere fik både plads  og  opmærksomhed  på  det  endelige  produkt. Hensigten med  at  inddrage  private  partnere  har  dog  ikke  på  noget  tid s- punkt  været  at  fremme  eller  cementere  et    eller  flere  bestemte private  produkters  markedsposition,  men  i  stedet  at  skabe  en
9/9 win-win  situation  til  gavn  for  slutbrugerne.  Skulle  dette  allige- vel være tilfældet, er det utilsigtet og bekl ageligt. 5.    I  lyset  af  den  efterfølgende  debat   i  Folketinget  og  pressen  står det  klart,  at  partnerskabet  hos  nogen  er  blevet  opfattet  som  et offentligt  produkt  sponsoreret  af  private  sponsorer.  Som  anført ovenfor  er  det  ikke  tilfældet  ,  og  det  har  heller  ikke  været  he  n- sigten.  Desuagtet  har  E&S  på  baggrund  af,  at  ”Firmastartpa  k- ken” kan opfattes som sponseret offentli g information, besluttet ikke at fortsætte arbejdet i dette regi.   Der vil derfor ikke komme et 2. oplag af ”Firmastartp akken” . 6.    E&S  vil  i  fremtiden  være  særligt opmærk  som  på   problemstil- lingen.  Ved  lignende  initiativer  vil  E&S  i  fremtiden  have  for- øget og  skærpet fokus på, at    sikre bedre muligheder for en bred kreds af samarbejdspartnere, eventuelt med en forudgående a n- noncering,  samt  i  højere  grad  at   sikre  en  tydelig  adskillelse  af redaktionel tekst og henvisninger til de private parterne.