GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  forslag  til  Europa -Parlamentets  og  Rådets  forordning om  flerårig  finansiering  af  det  europæiske  søfartssikkerhedsagenturs tiltag  til  bekæmpelse  af  forurening  fra  skibe  og  om  ændring  af  fo r- ordning (EF) nr. 1406/2002 - KOM(2005) 210 Resumé Det   europæiske   søfartssikkerhedsagentur   (herefter   agenturet)   varet ager blandt  andet  opgaver  inden  for  forebyggelse  og  bekæmpelse  af  olieforur e- ning.Forslaget  vil  tilvejebringe  en  flerårig  finansiel  budgetramme  for  b e- kæmpelse  af  olieforurening  finansieret  over  fællesskabsbudgettet  i  perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013 med 154 mio. EUR som finansielt ref e- rencebeløb.  De  årlige  bevillinger  godkendes  af  budgetmyndigheden  som  led i  EU-budgetforhandlingerne.  B evillingen  er  primært  begrundet  i  en  foreslået etablering af et EU -beredskab af oprensningsskibe. Forslaget kræver ingen lovændringer. 1. Baggrund og indhold Med  hjemmel  i  traktatens  artikel  80,  stk.  2,  har  Kommissionen  den  25.  maj 2005  fremlagt  et  forslag  til en  forordning  om  flerårig  finansiering  af  det  e u- ropæiske  søfartssikkerhedsagenturs  tiltag  til  bekæmpelse  af  forurening  fra skibe  samt  ændring  af  forordning  1406/2002  om  etablering  af  søfartssikker- hedsagenturet.  Forslaget  kan  vedtages  med  kvalificeret  flert al  efter  procedu- ren for fælles beslutningstagen i artikel 251. Ulykkerne  ERIKA  og  PRESTIGE  i  1999  og  2001  viste  ifølge  Kommissi o- nen,  at  de  enkelte  medlemsstater  ikke  rådede  over  tilstrækkeligt  oliebekæ m- pelsesudstyr,  som  hurtigt  og  effektivt  kunne  sættes  i nd  ved  større  olieudslip. Dette har påvist et behov for, at der stilles supplerende  midler  til r å dighed. På  denne  baggrund  har  det  europæiske  søfartssikkerhedsagentur  i  2004  ve d- taget  en  handlingsplan  for  beredskab  og  bekæmpelse  af  olieforurening,  der skal  danne  rammen  for  agenturets  tiltag  inden  for  forebyggelse  og  bekæ m- pelse af olieforurening. Agenturets  tiltag  inden  for  forebyggelse  og  bekæmpelse  af  olieforurening omfatter: 16. juni 2005   SFS/AJN
2/3 - Operativ bistand, hvor agenturet efter anmodning fra en medlemsstat stil- ler supplerende oliebekæmpelsesmidler, såsom miljøskibe og udstyr, til rådighed  for  medlemsstatens  oliebekæmpelsesaktiviteter  ved  forurening fra  skibe.  De  primære  indsatsområder  vil  være  Østersøen,  den  vestlige indsejling  til  den  Engelske  Kanal,  Atlanterhavskysten  og  Middelhavet, mens andre områder vil kunne få bistand efter b  ehov. - Indsamling, analyse og formidling af information, bedste praksis, teknik- ker og innovation inden for bekæmpelse af oli  eforurening. - Samarbejde og koordinering i form af teknisk og videnskabelig bistand til Kommissionen i forbindelse med aktiviteter inden for rammerne af re- levante regionale aftaler mellem kyststater om at yde gensidig bistand i tilfælde af forur  eningsulykker til søs. Kommissionen  vurderer,  at  udviklingen  og  udvidelsen  af  forureningsbe- kæmpende aktiviteter i overensstemmelse med handlingsplanen forudsætter langsigtede investeringer og tilstrækkelig finansiel sikkerhed. Det vil derfor være vanskeligt at gennemføre ovennævnte tiltag uden en passende budge t- mæssig  fleksibilite  t.  Øget  finansiel  sikkerhed  vil  yderligere  kunne  mindske agenturets udgifter, når der skal forhandles om længerevarende kontra   kter. Forordningsforslaget  vil  tilvejebringe  en  flerårig  finansiel  budgetramme  f i- nansieret over fællesskabsbudgettet i perioden   1. januar 2007 til 31. decem- ber 2013. Det foreslås, at der i denne periode øremærkes 154 mio. EUR som finansielt referencebeløb. De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndi  g- heden inden for det finansielle overslag som led i EU budgetforhandlingen. Der vil løbende blive ført tilsyn med det faktiske behov med henblik på ti   l- pasning af de årlige finansielle forpligtelser. Agenturets bestyrelse kan for e- slå ændringer af agenturets bu   dget. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen udtaler sig ikke om nærhedsprincippet. Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da koordinerede EU tiltag på området kan skabe en merværdi. 4. Gældende dansk ret Der er ikke danske regler på området. 5. Høring Forslaget vil blive sendt i høring i EF -specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål.   Der vil blive fremsendt et supplerende notat om høringsresu ltatet. 6. Andre landes holdninger Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
3/3 7. Foreløbig dansk holdning Danmark kan generelt støtte et styrket samarbejde og teknisk udvikling i n- den  for  olieforureningsbekæmpelse.  I  forhold  til  elementer  og  dimension  e- ring  af  et  operativt  EU  olieberedskab,  herunder  leje  af  oprensningsskibe, lægger Danmark vægt på, at der er klar EU -merværdi i forhold til de nation  a- le  beredskaber,  samt  at  olieberedskabet  kommer  Østersøen  og  de  danske stræ  der til gode. Det  er  på  det  foreliggende  grundlag  vanskeligt  at  vurdere,  om  en  fle rårig budgettering  på  området  er  tilstrækkeligt  velbegrundet  og  hensigtsmæssig. Den økonomiske ramme vil også skulle vurderes på grundlag en samlet aft   a- le om EU’s finansielle perspektiver 2007-13. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget  kræver    ikke  lovændring    og  vil  umiddelbart  finde  anvendelse  i dansk ret. Forslaget  vil  med  den  foreslåede  udgiftsramme  indebære  merudgifter  på EU-budgettet på 154 mio. EUR i perioden 2007 -13, hvoraf Danmark beta- ler omkring to procent. Den økonomiske ramme  skal vurderes på grundlag af en samlet aftale om de finansielle perspektiver. Afhængigt af placeri  n- gen og størrelsen af et operativt EU -beredskab kan der være afledte mi  n- dre udgifter i forhold til det nationale danske beredskab og overvågning s- indsats med videre. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget  vurderes  ikke  at  have  væsentlige  samfundsøkonomiske  kons   e- kvenser,  dog  vil  agenturets  oliebekæmpelsesaktiviteter  kunne  bidrage  til  at forebygge og bekæmpe olieforurening i Østersøen. 10. Tidligere forelæggelser   for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt.