EU's forordning vedrørende antidumpingregler og proc edurer. Indførelse af antidumpingtold på import af produkter fra tredjelande sker i medfør af EU's antidumping-basisregulering (RFO nr. 384/96). Anmodning om antidumpingundersøgelse Det  er  EU's  producenter,  som  skriftligt  anmoder  Kommissionen  om  at iværksætte en antidumpingundersøgelse mod producenter fra et eller flere tredjelande. En klage kan indbringes for Kommissionen, såfremt klageren kan  påvise,  at  der  er  tale  om  prisdumping  ind  i  EU.   Kommissionen  har kompetence  til  at  starte  en  undersøgel se,  men  hører  forinden  medlem s- landene. Kommissionens forslag om foreløbig  antidumpingtold Senest 9 måneder efter undersøgelsens påbegyndelse skal der træ ffes af- gørelse  om  indførelse  af  foreløbig  antidumpingtold.  Det  er  Kommissi   o- nens fulde kompetence at træffe en sådan beslutning, som forinden disk   u- teres  med  medlemslandene  i  antidumping  komiteen.  Foreløbig  antidu m- pingtold kan højest  pålægges    i 6 måneder. Kommissionens forslag om endelig antidumpingtold Senest 15 måneder efter undersøgelsens påbegyndelse    (kan under særlige omstændigheder  forlænges  med  3  måneder) skal  Kommissionen  færdi  g- gøre  deres  analyse,  som  drøftes  med  medlemslandene  i  antidumpingk  o- miteen. Beslutning om indførelse af  endelig 5-årig  antidumpingtold træ  f- fes af Rådet  med simpelt flertal. Beslutning om foreløbig og endelig antidumpingtold kan  ikke indbringes for Rådet. Kriterier for indføre lse af antidumpingtold Indførelse af antidumpingtold  bygger principielt på tekniske beregninger og vurderinger af følgende faktorer, som alle  skal være opfyldt: - konstateret  prisdumping,  hvor  importprisen  er  lavere  end  hjem- memarkedsprisen i det eksporterende land, - konstateret økonomisk og materiel skade påf  ørt EU's producenter (f.eks.  lav  profit,  tab  i  markedsandele,  faldende  produktion,  salg, investeringer  og  finansieringsmulighed  og  mistede  arbejdsplad- ser), som forårsaget af importen fra de pågældende lande, 14. juni 2005 Sag 2004-222-154 /EBST-sml
2/2 - overordnet  i  Fællesskabets  interesse  at  indføre antidumpingtold (samlet vurdering af positive/negative konsekvenser for EU's pro- ducenter, importører, forarbejdningsindustri og forbrugerne) Status i laksesagen Kommissionen indførte den 15. august 2004 foreløbige kvoter på i   mport af laks fra alle lande. Danmark indbragte sagen for Rådet den 6. septe m- ber 2004. Da sagen ikke blev behandlet af Rådet inden for tidsfristen på 3 måneder, bortfaldt kv oterne den 6. december 2004. Kommissionen indførte  herefter den 6. februar 2005 en 4-årig beskytte l- sesforanstaltning  ved  import  af  opdrættet  laks  fra  tredj  elande.  Danmark og Frankrig  indbragte sagen for Rådet . Sagen blev ikke behandlet af Rå- det  som  følge  af  manglende  kvalificeret  flertal  for  Kommissionens  b e- slutning. Kommissionen ophævede efterfølgende beskyttelses   - foranstaltningerne den 27. april 2005 for samme dag  - som erstatning for ophør  af  beskyttelsesforanstaltningerne   -  at  indføre   foreløbig  antidu m- pingtold på gennemsnitligt 16 % ved import af laks  fra Norge. Efter  dansk  anmodning  blev  laksesagen  drøftet  på    Rådsmødet  (Konku  r- renceevne) den 6. juni 2005. Det blev fra dansk side fremført, at   brugen af antidumping overfor lakseproducenter i Norge havde omfattende ska- devirkninger på  EU's forarbejdningsindustri. Der kunne herunder forven- tes  risiko  for  manglende  forsyning  af  norske  råvarer  og  dermed   en  væ- sentlig forringelse af forarbejdningsindustriens konkurrenceevne. Danmark  har  derfor  opfordret  Kommissionen  og  medlemsstaterne  til  at overveje en snarlig, fornuftig langsigtet løsning, der kan sikre stabil fo r- syning af laks til priser,  der afspejler de faktiske  produktionsomkostnin- ger for at fremme jobskabelse og vækst i fo  rarbejdningsindustrien. Det  danske  synspunkt  blev  på  mødet  støttet  af     flere  betydende  lande  og taget  til  efterretning  af  Kommissionen,  som  bemær  kede,  at  sagen  stadig bliver undersøgt, og at der ikke var tru ffet nogen definitiv beslutning. Kommissionen har efterfølgende  fremlagt forslag til ændring af den for  e- løbige foranstaltning , der sigter mod at erstatte antidumpingtolden med et mindsteprissystem . Dette skal sikre et stabilt marked med en bund under markedsprisen, der ikke i væsentligt omfang forringer konkurrenceevnen for EU's forarbejdningsindustri. Det  forventes,  at  Kommissionen  med  medlemslandenes  støtte  snarest gennemfører den  beskrevne ændring.