NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Samlet   aktuelt   notat   vedr.   rådsmøde   (Konkurrenceevne)   den   7. marts 2005 1. Lissabon strategien – midtvejsrevision: Meddelelse fra Kommissionen til Det Europæiske Råds forårsmøde (Kommissionens synteserapport 2005) KOM (2005) 24, meddelelse fra Kommissionen om anden beretning om gennemførelse af strategien for det indre marked KOM (2005) endelig u. nr. og bidrag fra Rådet (konkurrenceevn e) til Det Europæiske Råds møde den 22. -23. marts ................................................ 2 2. Bedre regulering – forenkling af lovgivningen ..................................... 4 3. Stimulering af iværksætterkulturen – Rapport fra Kommissionen om iværksættelsen af Det Europæiske Charter for Små Virksomheder KOM(2005) 30 og medfølgende dokumenter SEC(2005) 167, 168, 169 og 170 ................................   ................................ ........ 8 4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistikker over efter- og videreuddannelse i virksomheder, KOM(2004) 95 endelig (2004/0041 (COD)). A-punktsvedtagelse ............................................... 10 18. februar 2005 Eksp.nr. 173141 /taf-dep
2/12 1. Lissabon strategien – midtvejsrevision: Meddelelse fra Kommissi- onen  til  Det  Europæiske  Råds  forårsmøde  (  Kommissionens  syntese- rapport 2005) KOM (2005) 24, meddelelse fra Kommissionen om an- den  beretning  om  gennemførelse  af  strategien  for  det  indre  marked KOM (2005) endelig u. nr. og bidrag fra Rådet (konkurrenceevne)  til Det Europæiske Råds m øde den 22.-23. marts Resumé Formandskabet har lagt op til en orienterende debat på mødet i Konku r- renceevnerådet den 7. marts 2005 om ovennævnte emner, hvor fokus fo r- ventes  at  være  på  Konkurrenceevnerådets  input  til  forårstopmøde   t  den 22.-23.  marts  2005.  Inputtet  vil  have  form  af  et  Key  Issues  papir,  som forventes vedtaget på  råds mødet. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  offentliggjorde  den  2.  februar  sin  synteserapport  2005. Rapporten  udgør  et  vigtigt  grundlag  for  midtvejsevalueringen  af  Lissa- bon-strategien, som skal finde sted på stats - og regeringschefernes møde den  22.-23.  marts.  Rapporten  anbefaler,  at  Lissabon-strategien  fremover primært fokuserer på vækst og beskæftigelse. Kommissionens 2. rapport om strategien for det indre marked blev offent- liggjort den 27. januar 2005. Rapporten viser, at  der er  gjort  gode  frem- skridt  med  hensyn  til  gennemførelsen  af  det  indre  marked,  men  på  en række  områder  halter  indre  markedsintegrationen,  herunder  især  for  så vidt  angår  services.  Ra pporten  indeholder  endvidere  en  opdateret  indre markedsresultattavle,  som  viser  at  Litauen  og  Spanien  er  bedst  til  gen- nemføre indre markedslovgivningen.     På  basis  af   drøftelserne  på  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  7.  marts ventes ministrene at godkende et  Key Issues Papir (KIP), som vil udgøre Konkurrenceevnerådets   bidrag   til   midtvejsevalueringen   af   Lissabon - strategien. Konkurrenceevnerådets   KIP   forventes   at   indeholde   en   række   politik - anbefalinger inden for to af de 3 fokusområder, som fremgår af Kom  mis- sionens 2005 - synteserapport, dvs. 1) at gøre Europa til et mere attraktivt sted at investere og arbejde 2) Satse stærkere på viden og innovation : Under område nr. 1 vil der formentlig være anbefalinger om bl.a. : Videreudvikling af det indre marked bl.a. for serviceydelser Bedre regulering og lettelse af administrative byrder Forøge den eksterne åbenhed Styrke EU's industrielle base Lette adgang til finansiering for små - og mellemstore virksomhe- der Under fokusområde nr. 2  forventes der at være anbefalinger vedr. bl.a.: Barcelona målet på 3 pct. af BNP til forskningsinvesteringer
3/12 7. rammeprogram vedr.  forskning samt et program vedr. konkur- renceevne og innovation. KIP  forventes  endvidere  at  indeholde  anbefalinger  vedr.  en  ny  gover- nance-struktur  for  Lissabon-strategien,  herunder  strømligning  af  de  for- skellige  instrumenter  samt  Konkurrenceevnerådets    fremtidige  rolle  og opgaver vedr. Lissabon-strategien. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig 3. Nærhedsprincippet Ikke relevant 4. Gældende dansk ret Dagsordenspunktet er ikke i sig selv omfattet af gældende dansk ret. 5. Høring Der har ikke været foretaget høring. 6. Andre landes forventede holdning Der må forventes  at være bred enighed om indholdet af KIP. 7. Dansk holdning Den  danske  regering  er  generelt  positiv  over  for  formandskabets  planer vedrørende  indhold  af  dette  års  KIP.  De  danske  prioriteter  i  forhold  til midtvejsevaluering  af  Lissabon-strategien  fremgår  af  regeringens  non - paper af september 2004. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser KIP’et har i sig selv ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige kon- sekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser KIP'et har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konsekvenser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketingets  Europaudvalg  er  ikke  tidligere  blevet  orienteret  om  KIP’et forud for forårstopmødet 2005, men udvalget er hvert år blevet orienteret om  det  pågældende  års  behandling  af  Lissabon  -strategien  i  Konkurren- ceevnerådet forud  for forårstopmødet det pågældende år.  Udvalget er l   ø- bende  blevet  orienteret  om  Lissabon-strategien  siden  foråret  2000  i  fo r- bindelse med møder i Det Europæiske Råd og en lang række rådsmøder.
4/12 2. Bedre regulering – forenkling af lovgivningen Revideret notat Resumé Bedre  regulering  behandles  på  rådsmødet  for  Konkurrenceevne  den  7. marts  2005  med  henblik  på  orienterede  debat   og  drøftelse  af  en  frem- skridtsrapport fra formandskabet. Fremskridtsrapporten forventes at føl- ge op på det hidtidige arbejde med bedr e regulering og være et led i op- følgningen på Kommissionens handlingsplan for bedre re gulering. Hand- lingsplanen er en del af den samlede strategi med at forbedre og forenkle de  lovgivningsmæssige  rammer  i  EU.  Den  blev  præsenteret  i  juni  2002, og ligger i tråd med konklusionerne fra DER i marts og november 200 4 samt Konkurrenceevnerådet i maj 2004.  Bedre regulering har også været drøftet i ECOFIN i oktober 2004. Det foreløbige materiale vedrører bed- re inddragelse af Kommissionens konsekvensvurderinger, udarbejdelse af konsekvensvurderinger af ændringsforslag samt en styrkelse af regelfor- enklingsarbejdet. Der er ingen påvirkning af gældende dansk ret. 1. Baggrund og indhold Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissi  o- nen,  Rådet  og  medle msstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU-strategi  for bedre   regulering.   Strategien   skal   ses   i   sammenhæng   med   Lissabon- processen, hvis formål er at forbedre konkurrenceevnen i EU. Kommissionen offentliggjorde i juni 2002 en samlet pakke om bedre re- gulering. Pakken blev fremlagt på DER i Sevilla i juni 2002. Handling s- planen vedrører bl.a. konsekvensvurderinger, regelforenkling og monito- rering. Som led i opfølgningen på Kommissionens handlingsplan har Kommiss i- onen bl.a. præsenteret en meddelelse om regelforenkling (KOM(2003)71) i februar 2003 og i december 2003 udkom rapporten om bedre lovgivning (KOM(2003)770),  som  giver  et  overblik  over  udviklingen  på  området  i 2003. I  marts  2004  præsenterede  formandskabslandene  Irland,  Nederlandene, Luxembourg  og  Storbritannien  et  ”fælles  initiativpapir  om  reform  af  re- guleringen”.  Initiativpapiret  vedrører  bl.a.  regelforenkling,  konsekvens- vurdering og måling af de administrative byrder.  Papiret blev i december 2004 udvidet og opdateret således at nu også Østrig og Finland står     bag initiativet. Det opdaterede initiativpapir skal sikre en prioriteret og lang- sigtet indsats for bedre regulering i EU frem til 2006.
5/12 Det Europæiske Råd hilste på forårstopmødet i marts 2004 initiativpapiret velkommen  og  opfordrede  Rådet  til  at  arbejde   videre  med  tiltag,  der  kan fremme initiativerne i de kommende år. I maj 2004 indkaldte det irske og det nederlandske formandskab for Kon- kurrenceevnerådet    forslag    til    regelforenkling    af    eksisterende    EU - regulering  fra  de  øvrige  medlemsstater.  Danmark  svarede  i  august  2004 positivt på indkaldelsen og afgav i den forbindelse en liste med 13 forslag til EU-forenkling, herunder bl.a. på stat istikområdet. På rådsmødet (  Konkurrenceevne) den 17.-18. maj 2004 blev der vedtaget råd skonklusioner  vedrørende  bedre  regulering.  Rådskonklusio nerne  om- handlede  bl.a.  konsekvensvurderinger,  metode  til  måling  af  administrative byrder, indikatorer og regelforenkling. Det nærmere indhold af konklusio- nerne er beskrevet i aktuelt notat oversendt den 6. maj 2004 til Folketin- gets Europaudvalg. I  oktober  2004  blev  der  i  ECOFIN  vedtaget  konklusioner  omhandlende støtte  til  udviklingen  af  en  fælles  europæisk  metode  til  måling  af  vir k- somhedernes  administrative  byrder  ved  EU-regulerings,  herunder  blev Kommissionen  og  medlemslandene  bl.a.  opfordret  til  at  overveje,  hvor- dan der kan udvikles kvantitative mål for reduktion af de administrative byrder. På mødet i Det Europæiske Råd d. 4.   -5. November 2004 vedtog stats- og regeringscheferne bl.a. følgende konklusioner: ”Det Europæiske Råd, s om påskønner den store rolle, Europa -Parlamentet spil- ler  på  dette  område,  udtrykte  tilfredshed  med  de  fremskridt,  Kommissionen  og Rådet  har  gjort  med  hensyn  til  at  fastlægge,  hvilke  mål  Rådet  skal  prioritere i forenklingen  af  den  eksisterende  fællesskabslovgivning  under  overholdelse  af gældende  fællesskabsret.  Det  opfordrede  Kommissionen  til  at  indarbejde  disse prioriterede mål i sit rullende forenklingsprogram. Det noterede sig, at de pri o- riterede mål sandsynligvis vil ligge inden for sektorerne miljø, tra nsport og sta- tistik. Det opfordrede Rådet til primært at arbejde videre inden for disse udval g- te sektorer og til på samlingen i n ovember at fastlægge de endelige prioriterede mål i form af en liste på 10   -15 retsa k ter.” På  det efterfølgende rådsmøde  for Konkurrenceevne d. 25.-26. november 2004 udvalgte økonomi- og erhvervsministrene 15 af over 300 indkomne forslag,  som  blev  videregivet  til  Kommissionen.  Blandt  de  udvalgte  for- slag var to danske forslag til forenklinger på statistikområdet. Det nærmere indhold i handlingsplanen for bedre regulering er beskrevet i aktuelt notat oversendt den 19. september 2002 til Folketingets Europa- udvalg.  Det  nærmere  indhold  af  meddelelsen  om  regelforenkling  er  be- skrevet i aktuelt notat oversendt den 1.april 2003 til Folketingets Europa- udvalg.
6/12 På  rådsmødet  for  Konkurrenceevne  den    7.  marts  2005  er  bedre  regule- ring  på  dagsordenen    til  orienterende  debat  på  baggrund  af  en  fre m- skridtsrapport fra formandskabet. Der foreligger på nuværende tidspunkt kun et meget foreløbigt materia le, som forventes at danne  baggrund for det endelige materiale til brug for rådsmødet.  Af  materialet  fremgår  det,  at  der  i  fremtiden  skal  sikres  en større inddragelse af Kommissionens konsekvensvurderinger i Rådets a r- bejde.  Desuden  skal  der  arbejdes  videre  med  udførelsen  af  konsekvens- vurderinger af ændringsforslag i Rådet. Endelig lægges der i materialet op til, at styrke arbejdet med gennemførelsen af regelforenklinger. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig. 3. Nærhedsprincippet Bedre regulering forventes ikke at få betydning for nærhedsprinci ppet.   4. Gældende dansk ret Der er ingen påvirkning af gældende dansk ret. 5. Høring Kommissionens pakke for bedre regulering (handlingsplanen og to med- delelser)  har  været  sendt  i  høring  i  Specialudvalget  for  institutionelle spørgsmål  og  i  den  bredere  kreds  af  interesseorganisationer,  som  udgør de  faste  medlemmer  af  Specialudvalget  for  tekniske  handelshindringer (nu Specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst) (15. juli 2002). Der- udover har pakken været sendt i høring i Amtsrådsfo reningen i Danmark, Kommunernes   Landsforening,   Grønlands   Hjemmestyre   og   Færøernes Landsstyre.  Meddelelsen  om  konsekvensvurderinger  har  desuden  været sendt i høring i Specialudvalget for miljø.   Kommissionens meddelelse om opdatering og forenkling af eksisterende fællesskabslovgivning   har   været   sendt   i   høring   i   Specialudvalget   for Vækst og Konkurrenceevne samt alle ministerier (19. marts 2003). Udkastet  til  rådskonklusioner  i  forbindelse  med  rådsmødet  f  or  Konkur- renceevne den 17.-18. maj 2004 har været sendt i høring i den faste kreds i Specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst (4. maj 2004). De danske forslag til regelforenkling i forbindelse med anmodningen fra det  irske  og  hollandske  formandskab  har  været  sendt  i  høring  i  Special- udvalget for Konkurrenceevne og Vækst (9. august 2004). Udkastet  til  konklusioner  fra  Konkurrenceevnerådsmødet  d.  25. -26.  no- vember 2004 har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence- evne og Vækst (5. november 2004).
7/12 6. Andre landes holdninger Rådet forventes at udtrykke støtte til arbejdet med bedre regulering i EU. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark støtter bedre regulering i EU, herunder Kommissionens hand- lingsplan om ”bedre og enklere lovgivningsmæssige rammer”. Bedre re- gulering i EU hænger naturligt sammen med regeringens fokus på rege l- forenkling  og  administrative  lettelser  for  virksomhederne.  Danmark  ar- bejder for en målrettet og systematisk regelforenkling af EU -reguleringen bl.a. gennem opstilling af kvantitative mål for reduktion af de administr a- tive byrder. Danmark støtter endvidere en balanceret tilgang, hvor regel- forenkling  ikke  må  sænke  miljøbeskyttelsen,  forbrugersikkerheden  eller sundhedsstandarder. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Bedre  regulering  har  ingen  lovgivningsmæssige  og  statsfinansielle  kon- sekvenser for Danmark. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Det  er  hensigten  at  forbedre  de  lovgivningsmæssige  rammevilkår  i  EU med henblik på at fremme vækst og konkurrenceev ne i Europa. Det for- ventes,  at  forbedrede  lovgivningsmæssige  rammevilkår  i  EU  vil  kunne medføre   positive   afledte   og   strukturelle   samfundsøkonomiske   konse- kvenser for Danmark. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen  vedrører  bedre  lovgivning  har  tidligere  været  forelagt  forud  for rådsmødet  (Indre  Marked,  Forbruger,  Turisme)  den  12.  marts  2001  til orientering, forud for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 26.  november  2001  til  orientering,  forud  for  rådsmødet  (Indre  Marked, Forbruger, Turisme) den 21. maj 2002 til orientering, forud for rådsmøde (Generelle anliggender) den 17. juni 2002 til orientering, forud for råd s- mødet  (Konkurrenceevne)  den  30.  september  2002  til  orientering,  forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 14. -15. november 2002 til oriente- ring, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 3. marts 2003 til orie n- tering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17.  - 18. maj 2004 til orientering, forud for rådsmødet (ECOFIN) den 21. oktober 2004 til or i- entering, og forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25. - 26. novem- ber 2004 til orientering. Folketingets Europaudvalg modtog tre grundno- tater  om  Kommissionens  meddelelser  (bedre  regulerings-pakken)  den  8. august 2002.
8/12 3. Stimulering af iværksætterkulturen – Rapport fra Kommissionen om iværksættelsen af Det Europæiske Charter for Små Virksomh e- der KOM(2005) 30 og medfølgende dokumenter SEC(2005) 167, 168, 169 og 170 Resumé Kommissionen forventes at præsentere den femte årlige rapport om ge n- nemførelsen af det europæiske charter for små virksomheder KOM(2005) 30  med  tilhørende  dokumenter  på  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  7. marts  2005  efterfulgt  af  udveksling  af  synspunkter.  Dokumentet  samler op  på  medlemslandenes  og  Kommissionens  indsats  for  at  gennemføre Charteret. Forslagene baserer sig på den åbne koordinationsmetode og forventes i  k- ke i sig selv at have konsekvenser for gældende dansk ret. 1. Baggrund og indhold Det  europæiske  charter  for  små  virksomheder  indgår  som  en  del  af  den erhvervspolitiske indsats for at nå Lissabonmålsætningerne. Charteret o  p- fordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at tage initiativer inden for 10 nøgleområder for at støtte iværksættere og små  - og mellemstore virk- somheder. Den årlige Charter -implementeringsrapport og bagvedliggende dokumen- ter belyser bedste praksis i medlemsstaterne på basis af de nationale cha r- ter-implementeringsrapporter,  samt  Kommissionens  indsats  –  herunder den  særlige  SMV-udsendings  rapport  –  med  fokus  på  tre  udvalgte  in d- satsområ der: - Iværksætteruddannelse, især på gymnasialt plan - Bedre lovgivning og regulering, især konsekvensanalyser og kon- kurslovgivning og - Relevante  kvalifikationer,  især  foranstaltninger  til  afhjælpning  af manglen på faglærte teknikere og ingeniører. Danmark ligger meget højt sammenlignet med de øvrige lande i forhold til  antallet  af  tiltag  der  igangsættes  for  at  styrke  iværksætteri  og  små  og mellemstore virksomheder. 2. Europa-Parlamentets holdning Dokumenterne  er  oversendt  til  Europa-Parlamentet,  men  der  foreligger endnu ingen udtalelse. 3. Nærhedsprincippet Rapporteringen  om  Charter-processen  forventes  ikke  at  få  betydning  for nærhedsprincippet.   4. Gældende dansk ret
9/12 Dokumenterne fra Kommissionen forventes ikke i sig selv at berøre gæl- dende dansk ret. 5. Høring Dokumenterne har været i høring i Specialudvalget for konkurrenceevne og vækst. DI  og  Finansrådet   finder  ikke,  at  Charter-synteserapporten  afspejler  de fremskridt  i  Danmark,  der  fremgår  af  de  medfølgende  dokumenter.   DI støtter  indsatsen  for  at  fremme  de  nævnte  indsatsområder.   Advokatrådet støtter  bestræbelserne  på  at  fremme  iværksætterkultur,  navnlig  ved  fo r- enkling  af  den  konkurrenceretlige  regulering  og  forbedring  af  reglerne om statsstøtte. 6. Andre landes holdninger Der  er  overordnet  set  opbakning  til  Charter-processen  i  de  øvrige  med- lemslande  og  det  må  forventes,  at  præsentationen  og  de  bagvedliggende dokumenter tages til efterretning. 7. Foreløbig dansk holdning Regeringen  støtter  indsatsen  for  at  fremme  iværksætterånd  og  små  og mellemstore virksomheder, men mener som hidtil, at der er mulighed for at strømline antallet af rapporteringer i overensstemmelse med Danmarks generelle ønske om at strømline Lissabonprocessen. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Dokumenterne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Dokumenterne  forventes  ikke  i  sig  selv  at  have  samfundsøkonomiske konsekvenser. Forbedrede forhold for iværksættere og små og mellemst o- re virksomheder må forventes  at påvi rke antallet af iværksættere og deres muligheder for at opnå fortsat vækst pos itivt. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10/12 4.  Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  stat i- stikker over efter- og videreuddannelse i virksomheder, KOM(2004) 95 endelig (2004/0041 (COD)). A-punktsvedtagelse Resumé Det foreliggende forslag  har til hensigt at tilvejebringe en sammenlignelig europæisk  statistik  over  private  virksomheders  grund-  og  efteruddannelse. Forslaget har været til behandling i Europa-Parlamentet. Der er med Rådet opnået kompromis om en række ændringsforslag. Kompromisset er blevet meget  positivt  modtaget  i  Rådets  arbejdsgruppe.  Forslaget  har  ingen  lo v- givningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Sagen forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  fremsatte  den  17.  februar  2004  ovennævnte  forslag  til forordning.  Forslagets  retsgrundlag  er  traktatens  artikel  285  stk.1  om udarbejdelse af  fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i  form af en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til traktatens artikel 251 (kvalificeret flertal). Formålet med forslaget   er at skabe en sammenlignelig statistik i EU om private virksomheders grund- og efteruddannelse af de ansatte. Undersøgelsen  skal  afdække  omfanget  af  og  forskellige  former  for  ud- dannelse af virksomhedernes medarbejdere, dels ved hjælp af spørgeske- ma til virksomhederne, dels ved brug af administrative data, sidstnævnte for bl.a. at begrænse virksomhedernes indberetningsbyrde. Kommissionen har allerede i 1994 og i 1999 gennemført tilsvarende un- dersøgelser om virksomhedernes voksen- og efteruddannelse blandt EU´s medlems- og ansøgerlande. Som opfølgning på DER -Lissabon i marts 2000 og Rådets Resolution af 27.  juni  2002  om  livslang  læring  stilles  der  nu  forslag  om  fremover  at gennemføre  undersøgelserne  på  grundlag  af  en  egentlig  Parlaments -  og Råd sforordning. En sammenlignelig statistik i EU vil være nødvendig for en løbende evaluering og opfølgning på str ategien om livslang læring. Den første undersøgelse efter forordningen planlægges gennemført i 2006 og herefter hvert femte år. Den skal omfatte et udsnit  af private virksom- heder  med  10  eller  flere  ansatte  inden  for  alle  brancher  undtagen  virk- somheder ved landbrug og fiskeri. Der er i forhandlingerne med Europa- Parlamentet lagt op til, at undersøgelserne fra 2011 kan udvides til også at omfatte  virksomheder  med  5-9  ansatte  samt  evt.  flere  brancher  i  med- lemslandene,  dersom  en  sådan  udvidelse  vil  forbedre  undersøgelsernes repræsentativitet og datakvaliteten.
11/12 Forordningen stiller krav om, at resultaterne vil opfylde nærmere bestem- te kvalitetsmål. Der er med ud kastet til forordning givet de enkelte lande mulighed  for  selv  at  beslutte,  at  virksomhedernes  medvirken  i  undersø- gelsen kan være frivillig. 2. Europa-Parlamentets holdning De vigtigste og mest kontroversielle ændringsforslag fra Europa-Parlamen- tet var dels at udvide undersøgelsen til også at omfatte virksomheder med 5 - 9 ansatte, dels at få indført procedurer med det formål at gøre det tvunget for virksomhederne at medvirke i undersøgelsen. Der er dog opnået kompromis mellem Rådet og Parlamentet, hvoref  ter det er op til de enkelte medlemslande at beslutte, om virksomhedernes deltagel- se skal være tvungen eller frivillig. Kompromisforslaget  skal  til  afstemning  i  Europa  Parlamentet  23.  februar 2005 med henblik på at opnå enighed ved første ”behandling” (re  ading). Da der er en række uløste problemer med hensyn til at inddrage de helt små virksomheder,  skal  mulighederne  herfor  først  undersøges  nærmere  i  et  di- rekte samarbejde mellem Kommissionen og de enkelte medlemslande. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen  anfører  under  henvisning  til  subsidiaritetsprincippet,  at fastlæggelsen  af  fælles  statistiske  standarder,  som  giver  mulighed  for produktion af harmoniserede data inden for EU, kun kan gennemføres ef- fektivt på fællesskabsniveau. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med så- vel nærhedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Der er ingen dansk lovgivning på området. 5. Høring De vigtigste brugere af statistikken er blevet orienteret i Danmarks Stati- stiks Rådgivende udvalg for Personstatis tik den 27. maj 2003. Danmarks  Statistik  har  endvidere  sendt  forslaget  til  høring  hos  Dansk Arbejdsgiverforening,  Dansk  Handel  og  Service,  HTS  Arbejdsgiverfor- eningen, Dansk Industri, Dansk Byggeri, Teknik Installatørernes Organi- sation,    Finanssektorens    Arbejdsgiverforening,    Landsorganisationen    i Danmark og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Der er i høringssvarende givet udtryk for en positiv reaktion på forslaget, idet flere org anisationer samtidig har fremhævet det ønskelige i dels at begrænse virksomhedernes indberetningsbyrde,  dels  at  lade  indberetningerne  være  frivillig  for  virk- somhederne.
12/12 6.        Andre landes holdninger Der har ikke fra de øvrige lande været indvendinger mod kompromisforsla- get. 7.        Foreløbig dansk holdning Danmark kan tilslutte sig forslaget 8.         Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget kræver anvendelse af ekstra ressourcer i Danmark til henholds- vis  forberedelse  i  2005  og  gennemførelse  i  2006-2007  til  den  første  un- dersøgelse, og tilsvarende for de efterfølgende undersøgelser hvert femte år. EU bidrager med 2/3 af udgifterne. I Danmark er Undervisningsmin i- steriet overordnet ansvarlig for projektet. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. 9.        Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser. Med udformningen af forslaget er der eksplicit lagt vægt på at begrænse virksomhedernes indberetningsbyrde i undersøgelsen. Et middel hertil er at genbruge eksisterende registerdata for herigennem at reducere spørge- skemaets længde. 10.      Tidligere forelæggelse i Europaudvalget Grundnotat af 13. maj 2004 er tidligere fremsendt til Folketingets Europa- udvalg.