SUPPLERENDE GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  fastlæ   g- gelse af en fælles ramme for virksomhedsregistre til statistiske formål og  om  ophævelse  af  Rådets  forordning  (EØF)  nr.  2186/93 ,  KOM (2005) 112 e ndelig. Resumé Kommissionen har den 6. april 2005 fremsat ovenstående forordningsfo r- slag til Europa-parlamentet og Rådet. Formålet med det nye forordning  s- forslag er at opdatere den eksisterende forordning om virksomhedsregi- stre til statistiske formål for  at imødekomme nye statistiske behov  - f. eks. måling af den økonomiske globalisering. Ændringerne i forhold til den eksisterende forordning omfatter, at alle virksomheder, der udøver øk  o- nomisk aktivitet skal være registreret med en branchekode. Ligeledes indebærer det nye forordningsforslag, at medlemslandene skal registrere en række oplysninger om indenlandsk ejede multinationale koncerner, nationale koncerner samt nationale dele af udenlandske multi- nationale koncerner. Dette kan lade sig gøre under for udsætning af, at medlemslandene har adgang til identificerbare virksomhedsoplysninger fra andre medlemslan- de. Derfor indeholder det nye forordningsforslag en forpligtigelse for medlemslandene til at videregive fortrolige oplysninger om multinationa- le koncerner inden for EU til Kommissionens statistiske generaldirekto- rat. Herefter bemyndiges Kommissionen til at videregive disse data til statistikkontorerne i de lande, hvor koncernerne har datterselskaber. Endelig indebærer det nye forordningsforslag, at med  lemslandene årligt skal udarbejde en kvalitetsrapport til Kommissionen. 1. Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 6. april 2005 ovennævnte forslag til foror  d- ning. Forslaget blev modtaget i den faste repræsentation den 7. april 2005. Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 stk. 1. Forslaget skal ved- tages i form af en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til traktatens artikel 251. 13. juni 2005 14. kontor /jbj
2/6 Formålet  med  forslaget  er   at  opdatere  den  eksisterende  forordning  om virksomhedsregistre til statistiske formål  for at imødekomme stati- stiske behov –  f.eks. måling af den økonomiske globalisering. Derfor o  m- fatter  det  nye  forordningsforslag  en  yderligere  harmonisering  af  med- lemsstaternes virksomhedsregistre til statistiske formål. Forslaget er en opdatering af den gældende forordning   fra 1993 om virk- somhedsregistre til statistiske formål  (2186/93), som nu er delvist foræ  l- det. Det nye forordningsforslag om statistiske virksomhedsregistre adskiller sig på en række områd er fra den eksisterende forordning. Neden for er ændringsforslagene markeret med fed og konsekvenser for Danmark er beskrevet derefter. A.   Alle virksomheder, som udøver økonomisk aktivitet skal   være indeholdt i virksomhedsregistret til statistiske formål uan set deres branchekode: Forordningsforslaget indebærer, at brancherne for landbrug, fisk  e- ri og offentlig administration også skal være dækket. I den eks i- sterende forordning er dette frivilligt. Den udvidede dækning til hele økonomien har ingen betydning for  Danmark, idet det danske virksomhedsregister til statistiske formål i forvejen dækker alle brancher. B.   Virksomhedsregistrene til statistiske formål skal indeholde oplysninger om indenlandsk ejede multinationale koncerner, nationale koncerner samt de nationale dele af udenlandske multinationale koncerner: Forordningsforslaget indebærer, at virksomhedsregistret til stat  i- stiske formål skal indeholde en række oplysninger - blandt andet om de interne koncernrelationer, aktivitet, identifikationsnummer og beskæft  igelse - om indenlandsk ejede multinationale koncer- ner, nationale koncerner og nationale dele af udenlandsk ejede multinationale koncerner. Det danske virksomhedsregister til statistiske formål indeholder kun oplysninger om ca. 60 koncerner. Udenlandske datterselska- ber indgår ikke i det danske virksomhedsregister til statistiske formål, lige som de registrerede oplysninger er begrænsede. C.   Videregivelse af fortrolige data til Eurostat. Forordningsforslaget indebærer, at de nationale statistikkontorer i medlemslandene kan videregive fortrolige oplysninger om multi- nationale koncerner og deres datterselskaber til et andet medlems- land.
3/6 Derudover indebærer det nye forordningsforslag, at statistikkont  o- rerne skal levere fortrolige , direkte identificerbare virksomhedsoplysninger om multinationale koncerner indenfor EU til Kommissionens statistiske generaldirektorat (Eurostat). Herefter kan Eurostat videregive disse data til statistikkontorerne i de lande, hvor koncernerne har datterselskaber. I den generelle forordning om EU-statistikker (forordning nr. 322/97) har de nationale statistikkontorer bemyndigelse til at vi- deregive fortrolige, men anonymiserede virksomhedsoplysninger til Kommissionen. Det nye forordningsforslag kræver derimod, at medlemslandene videregiver fortrolige, direkte identificerbare virksomhedsoplysninger om multinationale koncerner og deres datterselskaber til Kommissionen (Eurostat). Eurostat bemyndiges herefter til at videregive disse data til statistikkontorerne i de med- lemslande, hvor koncernerne har datterselskaber. Forordning 322/97 giver ikke hjemmel til en sådan videreg ivelse. D.   Obligatorisk årlig kvalitetsrapport Det nye forordningsforslag indebærer, at medlemslandene skal afgive en årlig kvalitet srapport til Kommissionen. 2. Europa-Parlamentets holdning Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen anfører, at fastlæggelsen af en fælles ramme for virkso m- hedsregistre til statistiske formål i fællesskabet kun kan gennemføres e f- fektivt på fællessk   absniveau. Det  er  regeringens  vurdering,  at  Kommissionens  forslag  er  i  overens- stemmelse med nærhedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Den gældende danske lovgivning på området er Lov om Danmarks Stat i- stik, jvf. Økonomiministeriets lovbekendtgørelse af 22. ju    ni 2000. 5. Høring Forslaget blev sendt i høring blandt følgende interesse Landsorganisationen i Danmark, Landbrugsrådet, Danske Slagter ier, Danmarks Erhvervsråd, Danmarks Nationalbank, Det Økonomiske Råd, Finanstilsynet, Håndværksrådet, Dansk Industri, Dansk Textil & Beklæ  d- ning, Grafisk Arbejdsgiverforening, Rederiforeningerne, Arbejderbevæ- gelsens Erhvervsråd, HTS  – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Dansk Handel og Service, Dansk Byggeri, Dansk Transport og Logistik, datatilsynet.
4/6 Forslaget har væ  ret i høring og der er modtaget høringssvar med ko  m- mentarer til forslaget fra Det Kommunale Kartel, TEKNIQ, FTF og Dansk Industri. Det Kommunale Kartel (DKK) skriver bl.a. DKK kan overordnet tilslutte sig formålet med forordningsforslaget, som er at opdatere den eksisterende forordning om virksomhedsregistre til statistiske formål. På den måde imødekommes de nye statistiske behov. Bemærkninger til forslaget Forordningsforslaget indebærer, at alle virksomheder, som udøver øk o- nomisk aktivitet skal være i  ndeholdt i virksomhedsregistret. Dette gælder også den offentlige administration. Nationalt i Danmark medfører det dog ingen materielle ændringer, eftersom det danske register allerede omfatter den offentlige administration. DKK ser dog positivt på, at EU få r fælles regler herom, således at alle virksomheder, også i denne he n- seende, behandles lige. Forordningsforslaget indebærer desuden, at udveksling af fortrolige o  p- lysninger kan ske mellem medlemsstaternes myndigheder. Retningslinier- ne for en sådan udveksl ing fremgår dog ikke af forordningsforslaget. De t- te bør indarbejdes. TEKNIQ skriver bl.a. Det anføres i høringsnotatet, at ”den udvidede dækning til hele økonom i- en har ingen betydning for Danmark, fordi det danske virksomhedsregi- ster til statistiske formå l i forvejen dækker alle brancher”. TEKNIQ går herefter ud fra, at denne formulering bortset fra spørgsm  å- let om multinationale, nationale og nationale dele af multinationale kon- cerners indberetninger ikke medfører ændringer for virksomhederne, bortset fra de tre nævnte brancher udvidelsen vedrører. TEKNIQ går således ud fra, at virksomhederne ikke skal indberette andet, end der indberettes i dag, og at dette ikke skal ske på en anden måde, der medfører, at virksomhedernes byrder øges, hverken i form af, at   indberet- ningen  sker  på  en  ny  måde  eller  indeholder  nye  oplysninger,  der  kræver ændringer af virksomhedernes IT  -systemer. FTF skriver bl.a. FTF finder det generelt vigtigt, at der er et ordenligt statistisk grundlag for registrering af virksomheders aktivitet. FTF har ingen kommentarer derudover. Dog er det væsentligt for FTF, at de forøgede udgifter, der opstår som følge af denne nye EU  -statistik, ikke må gå ud over den øvrige statistikproduktion i Danmarks Statistik og kvaliteten af denne. Dansk Industri skriver bl.a. Dansk Industri har følgende kommentarer til forordningsforslaget: 1) Det er vigtigt, at forordningen ikke vil komme til at indebære en øget indberetningsbyrde for virksomhederne. Vi har forstået, at de oplysni n-
5/6 ger, der skal bruges i forbindelse med de nye virksomhedsregistre, vil kunne hentes fra allerede eksisterende registre. 2) Der lægges i forordningen op til, at der skal udveksles fortrolige og følsomme oplysninger. Det er vigtigt, at virksomhederne kan føle sig helt sikre på, at oply sningerne kan fastholdes i et fortroligt og sikkert miljø således, at oplysningerne alene bruges til generelle statistiske formål. DI har oplevet flere eksempler på, at virksomheder har været nervøse for at indberette følsomme regnskabsdata til Danmarks St atistik til trods for de afgivne garantier for, at oplysningerne behandles strengt fortroligt. DI mener således, at der bør gøres meget ud af, at den strenge fortrolighed i behandlingen af data i de nye virksomhedsregistre bliver sikret, og at det- te kommunikeres tydeligt ud til de virksomheder, som skal deltage. 6. Andre landes holdninger De fleste medlemslande har været positive over for det nye forordning  s- forslag. Dog har flere medlemslande udtrykt skepsis angående udvek sling af fortrolige, direkte identificerbare virksomhedsoplysninger om multina- tionale koncerner. 7. Foreløbig dansk holdning Det er Danmarks holdning, at kravet om, udveksling af fortrolige, direkte identificerbare virksomhedsoplysninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen forudsætter, at re  tningslinierne herfor bliver specificeret i en generel forordning om EU-statistikker - f.eks. forordning 322/97. Danmark vil derfor arbejde for, at forordningsforslagets udspil om ud- veksling af identificerbare virksomhedsoplysninger (artikel 11) henlæ  g- ges til efterfølgende gennemførelsesforanstaltning i overensstemmelse med den i artikel 14 fastsatte forskriftprocedure. Det præciseres, at Kommissionens bemyndigelse på dette område først kan finde anvende   l- se, når de nærmere retningslinier for Kommissionens i   ndsamling og vide- regivelse af fortrolige data er fastsat i en generel retsakt (f. eks. en opda- tering af forordning 322/97). Danmark er positiv over for at inkludere koncernoplysninger i de nationa- le virksomhedsregistre til statistiske formål. Sådanne oply  sninger vil for- bedre registrenes kvalitet og herigennem også erhvervsstatistikkerne. Danmark vil dog arbejde for, at der bliver indført en tærskelværdi i den nye forordning, så der kun kræves oplysninger for koncerner over en vis størrelse. Tærskelværdien kunne eksempelvis være koncerner, som mindst har et selskab med 500 eller flere beskæftig  ede. Danmark kan støtte forslaget om, at virksomhedsregistret til statistiske formål skal omfatte virksomheder i alle brancher. Det gælder aller   ede for det danske statistiske virksomhedsregister. Danmark vil arbejde for, at medlemslande skal udarbejde kvalitetsrappor- ter, hvert fjerde år, i stedet for forslaget om årlige kvalitetsrapporter.
6/6 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Det  nye  forordningsforslag  om  virksomhedsregistre  til  statistiske  formål indebærer,  at  Danmarks  Statistik  skal  indarbejde  yderligere  oplysninger om  danskejede  multinationale  koncerner,  danske  koncerner  samt  danske dele  af  udenlandske  multinationale  koncerner.  Disse  detaljerede  oplys- ninger skal Danmark integrere i det danske virksomhedsregister til stati- stiske  formål.  Ressourcebehovet  vil  afhænge  af,  hvor  omfattende  dæ k- ningen skal være. Som  forslaget  foreligger,  vil  det  være  forbundet  med  et  betydeligt  re  s- sourceforbrug  at  dække    dansk  ejede  multinationale  koncerner,  danske koncerner og danske dele af udenlandske multinationale koncerner. Hvis Danmark derimod kommer igennem med forslaget om at indføre en tæ   r- skelværdi svarende til 500 eller flere beskæftigede - vil forslaget kun in- debære  en  forøgelse  af  Danmarks  Statistiks  årlige  udgifter  med  660.000 kr.  Denne  merudgift  vil  blive  afholdt  inden  for  Økonomi  -  og  Erhvervs- ministeriets ramme. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Det skønne s, at det nye forordningsforslag ikke har samfundsøkonomiske konsekvenser, fordi de nødvendige oplysninger, kan indhentes uden v æ- sentlig byrde for multinationale og nationale koncerner. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotat af 29. april  2005.