1
Økonomi - og Erhvervsministeriet
Redegørelse af 15. juni 2005 om erhvervslivet og reguleringen 2003/04
Økonomi - og erhvervsministeren
1. Indledning
Det er regeringens mål, jf. regeringsgrundlaget Nye Mål1, at reducere de administrative byrder med op til
25 pct. i 2010, for at forbedre de danske virksomheders konkurrenceevne. Det er samtidig vigtigt for
regeringen, at også de love og regler, som er vedtaget i EU, har så få administrative byrder og negative
økonomiske konsekvenser for virksomhederne so m muligt. Det er nødvendigt, hvis den enkelte
virksomhed skal kunne udfolde sig og klare sig i en åben og international økonomi. Gode love og regler er
med til at fremme et konkurrencedygtigt og bæredygtigt samfund. Samtidig er det vigtigt, at love og regler
ikke giver unødige administrative byrder for virksomhederne og forenkles der, hvor de ikke er helt i top.
Som led i at reducere de administrative byrder har regeringen indført en ny systematisk målemetode, som
kan vise størrelsen og sammensætningen af de administrative byrder for erhvervslivet inden for de enkelte
ministerier. Denne metode kaldes AMVAB (Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative
Byrder) og er et vigtigt redskab for en målrettet og systematisk forenklingsindsats. Målinge rne af alle
ministerierne vil først være afsluttet ved udgangen af 2005, hvorefter det vil være muligt at se den samlede
udvikling i de administrative byrder siden november 2001. De første foreløbige målinger tyder på et
mindre fald i de administrative byrder.
Danmark har også arbejdet for, at der på e uropæisk niveau etableres en tilsvarende systematisk måling af
de administrative byrder. Et andet positivt fingeraftryk er blevet sat gennem indspil til Kommissionens
løbende regelforenklingsarbejde.
Samtidig viser den seneste opgørelse af antalle t af nye love med administrative konsekvenser for
erhvervslivet, at der nationalt i folketingssamlingen 2003/04 blev vedtaget flere love med løbende lettelser
end året før . Opgørelsen viser dog også, at der er kommet flere love med små byrder, men s der er færre
med store byrder. I forhold til foregående år er der sket en stigning i antallet af bekendtgørelser, som
medfører administrative byrder . Det er således forsat nødvendigt med en effektiv indsats. Indsatsen gælde r
både i forhold til de nye regler , som kommer til, og regler som allerede eksisterer. Derfor sætter regeringen
yderligere fokus på at lette de administrative byrder og forbedre reglerne gennem2:
Øget fokus på ny lovgivning
Systematisk regelforenkling
Må lrettet dialog med erhvervslivet
Konkrete tiltag, som skal føre til mindre administration
Færre barrierer for digital forvaltning
Større å benhed om strengere krav end EU-reglerne foreskriver
Reduktionsmål på EU -niveau
Redegørelsen er en opfølgning på Fol ketingets motiverede dagsorden D 92 af 29. april 1997, som
pålægger regeringen hvert år at fre
mlægge en rapport, der belyser hvilke love og regler med administrative
1Nye mål - Regeringsgrundlaget (2005), Regeringen.
2
Tiltagene er yderligere beskrevet i redegørelsens afsnit 5.