Folketinget — Erhvervsudvalget udvalgssekretariatet Christiansborg, den 13. juni 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. S-bidrag til ERU-udtalelse om finansielle tjenester Erhvervsudvalget sigter mod at udarbejde en udtalelse til grønbogen om finan- sielle tjenester (KOM(2005)0117) på udvalgsmødet torsdag 16. juni 2005. Social- demokratiet har fremsendt vedlagte bidrag til udtalelse (bilag 1). Med venlig hilsen Finn Skriver Frandsen, udvalgssekretær.
- 2 - bilag 1 S-udtalelse om grønbog om finansielle ydelser Socialdemokraterne hilser EU-kommissionens grønbog om finansielle tjenesteydelser velkommen. Vi støtter Kommissionens fokus på de finansielle detailmarkeder og ønsket om at sikre forbrugerne økonomiske gevinster i kraft af en i ntegration af markederne for disse ydelser. Vi finder det derfor højest positivt, at Kommissionen lægger op til at sætte fokus på dette område i en ny handlingsplan. Socialdemokraterne deler imidlertid Kommissionens opfattelse af opgavens komplekse og kræve  n- de karakter. En harmonisering af de nationale regelsæt på området vil ikke alene sikre den ønskede styrkelse af konkurrencen. Derfor er det Socialdemokraternes opfattelse, at Kommissionens først e- prioritet  bør  være  fremme  af  forbrugerbeskyttelse  og  forb   rugertillid.  Der  bør  særligt  fokuseres  på følgende forhold: Kommissionen bør sikre en høj standard for forbrugerne i hele fællesskabet Man kunne e k- sempelvis forestille sig fastsættelse af retningslinier for "best advice" og nye tilskyndelser til den finansielle sektors overholdelse af disse. Kommissionen bør sikre, at forbrugerne som supplement til rådgivning får adgang til uvi   l- dig information og sammenligningsmuligheder på europæisk plan for at overskue det øgede antal valgmuligheder. Med  henblik  på  at  sikre  et  generelt  højt  forbrugerb  eskyttelsesniveau  bør  der  sættes  særlig fokus på forbrugernes klageadgang. Det er helt  centralt, at forbrugerne sikres klageadgang hos de lokale myndigheder, hvor vedkommende er bosat – s- stats myndigheder, som den pågældende fin   ansielle virksomhed er hjemhørende i. Et  andet  centralt  indsatsområde  gælder  direkte  konkurrencefremmende  foranstaltninger,  som  også bør integreres i selve lovgivningen. Det gælder blandt andet: Erfaringerne  viser,  at  målsætningen  om  øget  konkurrence  næppe  kan  realiseres  gennem selvregulering.  Det  forekommer  ikke  sandsynligt,  at  de  finansielle  virksomheder  selv  vil indføre  tiltag,  som  styrker  konkurrencen.  Kommissionen  bør  derfor  afholde    sig  fra  forslag som bygger på selvregulering. Det  forekommer  indlysende,  at  forbrugernes  mobilitet  i  meget  høj  grad  begrænses  af  høje exit-omkostninger ved skift af finansiel udbyder. Kommissionens tiltag bør derfor fokusere på elimineringen af så  danne former for konkurrencebegrænsning. En helt central forudsætning for integrationen af de finansielle markeder er, at forbrugerne under ingen omstændigheder oplever, at de nye fællesskabsinitiativer medfører en forringe l- se af den gældende nati  onale forbrugerbeskyttelse. Eftersom medlemsstaterne har forskelli- ge traditioner på dette område består der en risiko for, at anvendelse af princippet om gens   i- dig anerkendelse som harmoniseringsgrundlag vil føre til forringelser for forbrugerne i no g-
- 3 - le medlemsstater, hvis de engagerer sig i grænseoverskridende køb af finansielle ydelser. En sådan udvikling må naturligvis forhindres allerede i udgangspunktet.