Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   25. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets notat om regeringens svar på Kommissionens åbningsskrivelse vedr. udbuds- reglernes anvendelse i forhold til Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S.
2 11. maj Notat  til  Folketingets  Europaudvalg  om  regeringens  svar  på Kommissionens  åbningsskrivelse  vedr.  udbudsreglernes  anven- delse i forhold til Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S 1. Kommissionens Åbningsskrivelse Kommissionen  har  ved  skrivelse  af  21.  marts  2005  til  den  danske  regering  frem- sendt en åbningsskrivelse nr. 2003-2248 vedrørende spørgsmålet om Dansk Tips- tjeneste A/S' og DanToto A/S' forpligtelse til at anvende EU's udbudsregler. I  åbningsskrivelsen  anfører  Kommissionen,  at  det  ikke  kan  udelukkes,  at  Dansk Tipstjeneste  A/S  og  DanToto  A/S  kan  opfattes  som  ordregivende  myndigheder med pligt til at anvende EU’s udbudsregler. Kommissionen hæfter sig ved, at det overordnede formål med den danske monopolkonstruktion på spilleområdet er at varetage en række almennyttige formål, hvorfor det derfor er tvivlsomt, om enerets- selskaberne opererer i et konkurrencepræget miljø og på normale markedsvilkår.   Efter Kommissionens vurdering kan det således ikke udelukkes, at Dansk Tipstje- neste A/S og DanToto A/S derved opfylder alle de tre kriterier, der er afgørende for, om organer, der hverken er statslige, kommunale eller lokale myndigheder, alli- gevel i henhold til udbudsdirektiverne, kan betragtes som ”offentligretlige organer” og dermed ordregivende myndigheder.   Som ”offentligretlige organer” forstås juridiske personer med tilknytning til offent- lige myndigheder som er oprettet specielt med henblik på at imødekomme almen- hedens behov, dog ikke behov af industriel eller kommerciel karakter.   2. Regeringens svar Idet den danske regering er enig med Kommissionen i, at Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S er juridiske personer med tilknytning til offentlige myndigheder, koncentrerer  besvarelsen  sig  om,  hvorvidt  selskaberne  er  oprettet  specielt  med henblik på at imødekomme almenhedens behov, dog ikke behov af industriel eller kommerciel karakter.    I besvarelsen redegøres der for, at den danske eneretskonstruktion på spilområdet virker for at begrænse omfanget af spil, idet den danske spillelovgivning har og altid har haft til formål at varetage en række almene hensyn såsom fx at begrænse ludo- mani og kriminalitet og udlodde overskuddet fra spil til almennyttige formål.   Regeringen er således enig i, at Dansk Tipstjeneste A/S varetager væsentlige almene hensyn, hvilket også blev fremført i regeringens svar på traktatkrænkelsessagen ved- rørende den danske spillelovgivning (Europaudvalget, alm. del – bilag 1065, folke- tingssamlingen 2003-2004) men at selskabets virksomhed kan anses som værende af kommerciel karakter.
3 Dansk  Tipstjeneste  A/S  formål  er  således  at  tilvejebringe  størst  muligt  overskud ved –  inden for lovens rammer og med iagttagelse af etik og troværdighed –  til stadighed at udvikle og udbyde attraktive og folkelige spil til det danske marked for derved at søge at undgå, at danske spillere efterspørger spil hos ulovlige spiludbyde- re. Der  redegøres  videre  for,  at  Dansk  Tipstjeneste  A/S  de  facto  for  visse  spiltyper konkurrerer med en række udenlandske spiludbydere, der opererer ulovligt i Dan- mark. På  den  baggrund  konstateres,  at  der  er  usikkerhed  om,  hvorvidt  udbudsreglerne finder anvendelse i forhold til Dansk Tipstjeneste A/S, og at regeringen derfor øn- sker en nærmere drøftelse af sagen med Kommissionen.   Regeringen  har  besvaret  åbningsskrivelsen  i  overensstemmelse  med  det  ovenfor anførte.