SUPPLERENDE GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag   til   Europa-Parlamentets   og   Rådets   forordning    om   EF- statistikker  over  udenlandske  datterselskabers  struktur  og  aktivite- ter KOM (2005) 88 endelig. Resumé Kommissionen fremsatte den 15. marts 2005 ovennævnte forslag til fo  r- ordning. Forslaget er modtaget i den faste Repræsentation den 22. marts 2005. Forslagets formål er at danne grundlag for udarbejdelse af  sammenligne- lig statistik i EU vedrørende  udenlandsk ejede firmaer. Statistikken be- skriver struktur og aktivitet i firmaerne. Forslaget skal ses i sammenhæng med ønske om at belyse globaliseringen som grundlag for politikformul e- ring og som grundlag for firmaernes vurdering af udviklingen. I sin nuværende form forventes forslaget ikke umi  ddelbart at få sa m- fundsøkonomiske konsekvenser. Denne  forordningen giver dog Kommis- sion bemyndigelse til på et senere tidspunkt at udarbejde en kommiss i- onsforordning vedrørende  dansk ejede firmaer i udlandet (og naturligvis tilsvarende for de andre lande). 1. Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 15. marts 2005 ovennævnte forslag til fo  r- ordning. Forslaget er modtaget i den faste Repræsentation den 22. marts 2005. Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285. Forslaget skal vedtages som en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co  - decision) i henhold til traktatens artikel 251. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslagets formål er at danne grundlag for udarbejdelse af  sammenligne- lig statistik i EU vedrørende  udenlandsk ejede firmaer. Statistikken be- skriver struktur og aktivitet i firmaerne. Forslaget skal ses i sammenhæng 1 juni 2005. Danmarks Statistik /SEG/CHH
2/6 med ønske om at belyse globaliseringen som grundlag for politikformul e- ring og som grundlag for firmaernes vurdering af udviklingen . Forordningen erstatter ikke tidligere Rådsforordninger. Forordningen indeholder et modul om udenlandsk ejede firmaer i hjem- landet (bilag1) og et modul om dansk ejede firmaer i udlandet (bilag2). Udenlandsk ejede firmaer i hjemlandet (bilag1)   Ifølge  forslaget bliver det obligatorisk at udarbejde statistik vedrørende udenlandsk ejede firmaer i hjemlandet (Inward FATS). For Danmarks vedkommende vil disse statistikker blive baseret på oplysninger, der i forvejen indsamles fra firmaerne. Forslaget indebærer udarbejdelse af statistik, som belyser omfanget og graden af globaliseringen i form af direkte udenlandske investeringer samt beskæftigelse og omsætning mv. i de udenlandsk ejede firm aer. Ved at sammenholde med allerede eksisterende statistikker bliver det muligt at sammenligne udenlandsk ejede firmaer med nationalt ejede firmaer.   Danmark har deltaget i flere pilotundersøgelser  vedrørende  udenlandsk ejede firmaer i hjemlandet. Dansk ejede firmaer i udlandet (bilag2) Det kommende modul for dansk ejede firmaer i udlandet (Outward FATS) (og naturligvis tilsvarende for de andre lande) indsamles i henhold til forordningsforslaget udelukkende som pilotprojekter, hvor det er frivil- ligt for Danmark at deltage. Samtidig giver forordningen Kommissionen bemyndigelse til på et senere tidspunkt at udarbejde en kommissionsforordning vedrørende  dansk ejede firmaer i udlandet. Modulet for dansk ejede firmaer i udlandet indeholder en opdeling af dat- terselskaber i udlandet efter værtsland og efter aktiv  itet/branc he. Danmark har ikke tidligere deltaget i pilotprojekter vedrørende  dansk ejede firmaer i udlandet, og de regnskabsmæssige oplysninger er ikke umiddelbart tilgængelige.
3/6 2. Europa-Parlamentets holdning Forslaget har endnu ikke været til behandling i Europa  -Parlamentet og der er ikke udpeget en rapporteur. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen begrunder forslaget med at oprettelse af en fælles ra  mme for indsamlingen af fællesskabsstatistik om udenlandsk ejede firmaer bedst sker på fællesskabsniveau. Forordningen b   eskæftiger sig udelu  k- kende med det nødvendige for at nå dette mål. Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overens- stemmelse med nærhedsprincippet,   da sammenlignelig statistik bedst sik- res ved fælle  sskabs lovgivning. 4. Gældende dansk re  t Lov  om  Danmarks  Statistik,  jf.  Økonomiministeriets  lovbekendtgørelse af 22. juni 2000 og "Bekendtgørelse om valutaforhold"  jf. bekendtgørelse nr. 658 af 11. juli 1994. 5. Høring Forslaget sendes i høring blandt følgende interessenter: Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Arbejdsgiverforeningen for HTS, Håndværksrådet, Dansk Byggeri, Lan d- brugsrå Transport og Logistik, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Da   nmarks Er- hvervsråd og Danmarks Nationalbank. Forslaget har været i høring og der er modtaget høringssvar med ko m- mentarer til forslaget fra Dansk Industri, TEKNIQ og Nationalbanken. Dansk Industri skriver bl.a. Vi har noteret os, at statistikker for inward FATS kan udarbejdes på det foreliggende grundlag for indberetninger. Dette giver derfor ikke anled- ning til bemærkninger. Vedrørende outward FATS kræves ny dataindsamling, hvorfor der skal ske en afvejning mellem indberetningsbyrden herved og behovet for op- lysninger. DI ø nsker, at det sikres at sådanne nye indberetninger baseres på frivillighed. Det bør sikres, at dette også kan blive tilfældet, hvis Kommissionen på et senere tidspunkt udarbejder en kommissionsforor d- ning vedrørende dansk ej ede firmaer i udlandet. Jeg vil i denne forbindelse gerne pege på, at Danmarks Statistik har ge n- nemført en frivillig undersøgelse af outward fats, som dog endnu ikke er publiceret.
4/6 DI forudsætter i øvrigt, at forslaget til forordning ikke indebærer, eller kan komme til at indebære,   en pligt for Danmark til i videre omfang end i dag, at skulle afgive oplysninger om ikke registreringspligtige selskabs- former. TEKNIQ skriver TEKNIQ har naturligvis forståelse for, at det er nødvendigt med forske  l- lige former for statistikker, og at dette også kan medføre en belastning på virksomhederne. TEKNIQ finder imidlertid ikke, at disse hensyn kan opveje de ulemper, der vil være forbundet med øget svarbyrde for virksomhederne. TEKNIQ har noteret sig, at statistikken vedrørende udenlandske firmaer  i hjemlandet er baseret på oplysninger, der i forvejen indsamles for firm a- erne, således at obligatorisk statistik ikke vil øge virksomhedens svarby  r- de. Forordningen giver kommissionen bemyndigelse til på et senere tid spunkt at gøre det obligatorisk, at de r udarbejdes tilsvarende statistik for dansk ejede firmaer i udlandet, hvilket vil medfører en øget svarbyrde for fi  r- maerne. Efter TEKNIQ’s opfattelse skal der afgørende, vigtige kriterier til for at øge virksomhedernes byrder på et tidspunkt, hvor målsæt ningen er at nedbringe de administrative byrder med 25 pct. Nationalbanken skriver bl.a. Forslaget til forordning omfatter tilvejebringelse af en række realøkon   o- miske data for udenlandske datterselskaber (FATS). Forslaget indebærer, at der tilvejebringes   ny viden om den realøkonom i- ske aktivitet i udenlandske datterselskaber. Inward og især outward FATS vil for Danmark være en vigtig nydannelse, som i givet fald vil supplere Nationalbankens statistik over direkte investeringer (FDI). Her- ved opnås et langt  bedre billede af danske virksomheders deltagelse i globaliseringen. Nationalbanken har desuden noteret sig, at definitioner og klassifikatio- ner i vid udstrækning er de samme som i forordningen på betalingsbala   n- ceområ Nationalbanken finder, at der med de to forordninger er etableret en hen- sigtsmæssig koordinering og arbejdsdeling mellem FATS og FDI og kan sål edes støtte forslaget. Danmarks Statistik har for så vidt angår inward FATS taget udgang   s- punkt i de af Nationalbanken indsamlede oplysninger om udenlandske in-
5/6 vesteringer i Danmark. Fremadrettet synes det at være hensigtsmæssigt at udbygge dette samarbejde. Flere afgivne svar Ud over disse svar har følgende afgivet svar uden der har været komme   n- tarer til forslaget til forordning, eller uden at tage stilling til forslaget: Dansk Handel og Service Landbrugsraadet Advokatrådet Dansk Arbejdsgiverforening og Forbrugerrådet. 6. Andre landes holdninger Landenes officielle holdninger kendes ikke, men der forventes en bred til- slutning til forslaget blandt medlemslandene. 7. Foreløbig dansk holdning Det foreliggende forslag indebærer i sin helhed en forbedring af den da  n- ske og den europæiske   erhvervs-strukturstatistik. Udarbejdelse af sammenlignelig EU-statistik om udenlandsk ejede firma- ers struktur og aktivitet er væsentlig set i sammenhæng med ønske t om at belyse globaliseringen. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget indebærer en forøgelse af Danmarks årlige udgifter på 400.000 kr., som afholdes inden for Økonomi  - og Erhvervsministeriets ramme. En  eventuel  fremtidig  forordning,  som  indebærer    at  statistikken  vedrø- rende  dansk  ejede  firmaer  i  udlandet  bliver  obligatorisk,  vil  betyde  en forøgelse af Danmarks årlige udgifter på yde   rligere 700.000 kr. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Danmark skal indarbejde statistikken vedrørende  udenlandsk ejede firma- er i hjemlandet i den løbende produktion af strukturstatistik. Danmark r å- der allerede over de data, som skal benyttes ved udarbejdelsen af uden- landsk ejede firmaer i hjemlandet. Det kommende modul for dansk ejede firmaer i udlandet indsamles ud e- lukkende som frivillige pilotprojekter. Deltagelse i pilotprojekter vedrø- rende dansk ejede firmaer i udlandet forventes derfor at kunne gennemfø- res uden ændringen af lovgivningen. I sin nuværende   form forventes forslaget til Europa-Parlaments - og Rådsforordning ikke umiddelbart at få samfundsøkonomiske konsekve   n- ser.
6/6 En eventuel fremtidig forordning, som betyder at statistikken vedrørende dansk ejede firmaer i udlandet bliver obligatorisk, må forv entes at forud- sætte en ændring i dansklovgivning og vil indebærer en øget svarbyrde for firmaerne. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketingets  Europaudvalg  har  tidligere  modtaget  grundnotat  dateret  15. april 2005.