NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  retningslinjer  for  anvendelse  af  den  særlige  besky  t- telsesklausul for import af tekstil og beklædning fra Kina. Resumé Kommissionen  har  vedtaget  retningslinjer  for  anvendelse  af  den  særlige beskyttelsesklausul for import af tekstil og beklædning fra Kina (TSSC). Retningslinjerne   beskriver   hvilke   oplysninger,   der   skal   foreligge,   før Kommissionen  vil  indlede  en  formel  TSSC-undersøgelse,  og  hvor  lang tid  Kommissionen  maksimalt  vil  kunne  bruge  på  disse  undersø  gelser. Retningslinjerne indeholder indikative lofter for importen. Overstiger im- porten  de  indikative  lofter,  indleder  Kommissionen  automatisk  undersø- gelser af, om TSSC skal bringes i anvendelse. Folketinget  har  ikke  tidligere  været  orienteret  om  retnings  linjerne  for  an- vendelse af TSSC, der blev vedtaget af Kommissionen den 8. april 2005. 1. Baggrund og indhold I lyset af den i 2004 forestående liberalisering af tekstil - og beklædning  s- industrien den 1. januar 2005 blev der fra industri og regeringer i de syd- lige  og  de  fleste  nye  EU-lande  i  løbet  af  2004  lagt  et  betydeligt  pres  på Kommissionen  for  at  formå  denne  til  at  fastsætte  retningslinjer  for  a   n- vendelse af den særlige sikkerhedsklausul (safeguard) vedrørende import fra  Kina  af  tekstil  og  beklædning  (TSS  C),  der  blev  aftalt  som  en  del  af Kinas vilkår for o ptagelse i WTO. Denne  særlige  safeguard,  der  udløber  med  udgangen  af  2008,  tillader WTOs medlemslande under visse omstændigheder at fastfryse eksporten fra Kina i en bestemt periode på niveauet for genn emsnittet af de seneste 12 måneder + 7,5 % forud for anvendelsen. På  den  baggrund  vedtog  Kommissionen  den  8.  april  2005  retningslinjer for  anvendelse  af  TSSC.  Der  er  tale  om  en  administrativ  vejledning  til den  relevante  tjenestegren  forud  for  og  under  eventuel  anvendelse  af TSSC. Retningslinjerne har været og vil ikke blive forelagt hverken R  å- det eller Parlamentet. 24. maj 2005 /stc
2/3 I retningslinjerne skitserer Kommissionen sin forståelse af de to centrale betingelser  for  anvendelse  af  TSSC  ”market  disruption”  og  ”orderl   y  de- velopment of trade”. Det understreges, at begge betingelser skal være o   p- fyldt før, at Kommissionen vil indføre en safeguard. Som et yderligere led i retningslinjerne har Kommissionen fastsat indika- tive  lofter  for  importen  fra  Kina.  Hvis  importen  holder  sig  inden  for  de indikative lofter, vil Kommissionen ikke indlede en safeguardundersøge l- se.  Hvis  importen  overstiger  de  indikative  lofter,  vil  Kommissionen  på egen foranledning, eller på foranledning af et medlemsland eller en vir k- somhed/virksomhedssammenslutning,  indlede  en  undersøgelse  og/eller anmode Kina om uformelle konsultationer. Der er tale om uformelle kon- sultationer, fordi en anmodning om formelle konsultationer forpligter Ki- na til øjeblikkeligt at bremse eksporten til gennemsnittet af de senes te 12 måneder + 7,5 %. Inden for et givent interval under de indikative lofter vil Kommissionen i særlige  tilfælde,  hvis  den  anmodes  derom,  ikke  udelukke  at  indlede  en undersøgelse  eller  anmode  Kina  om  uformelle  konsultationer.  Under  et givent  niveau  inden  for  de  indikative  lofter  vil  Kommissionen  afvise  at foretage sig noget, uanset anmodning herom. Kommissionen kan dog, såfremt den skønner, der foreligger en nødsitu   a- tion, indlede undersøgelse uden, at de indikative importmængder er nået. De indikative lofter vedrører de fire år 2005, 2006, 2007 og 2008, hvori TSSC gælder. Fra 2008  er forudsætningen for opretholdelse af retning s- linjerne bortfaldet. 2. Europa-Parlamentets holdning Der er tale om en administrativ beslutning, som Kommissionen kan vedtage uden forelæggelse for Parlamentet. Kommissionen har ikke hørt Parlame   n- tet om retningslinjerne og agter ikke at gøre det. 3. Nærhedsprincippet Retningslinjerne  vurderes  ikke  at  have  betydning  i  forhold  til  nærhed  s- princippet. 4. Gældende dansk ret Kommissionens  retningslinjer  for  anvendelse  af  TSSC  berører  ikke  gæ   l- dende dansk ret. 5. Høring
3/3 Kommissionen har ikke hørt medlemslandene om re tningslinjerne. Der har således ikke været lejlighed til at foretage høring hos danske intere ssenter inden Kommissionens vedtagelse. 6. Andre landes holdninger Retningslinjerne  har  ikke  været  drøftet  formelt,  men  medlemslandene  er uformelt blevet orienteret om indholdet af retningslinjerne inden Kommis- sionens beslutning. De sydlige og de fleste nye medlemslande finder de in- dikative lofter for liberale, at de er fastsat for sent, og at TSSC burde have været  bragt  i  anvendelse allerede.  De  mere  liberale  lande  beklager,  at  re  t- ningslinjerne med de indikative lofter ikke har kunnet undgås. 7. Foreløbig dansk holdning De indikative lofter vil virke som rettesnor for den maksimale stigning i importen fra Kina. Fra dansk side findes det beklageligt, at retningslinjer- ne dermed reelt suspenderer den fri handel så kort tid efter 1. januar 2005. Det må imidlertid erkendes, at Kommissionen ikke  har kunnet undgå i et vist omfang at imødekomme kravet fra flere regeringer og fra den eur o- pæiske  industrisammenslutning  Euratex  om  at  få  lagt  en  bremse  på  i m- porten  fra  Kina.  I  så  henseende  er  Kommissionens  retningslinjer  et  fo r- holdsvist beskedent onde. Man vil dog fra dansk side arbejde for, at be- tingelserne  i  TSSC  nøje  overholdes,  såfremt  EU  agter  at  indføre  b   e- grænsninger i henhold til denne bestemmelse. 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens  retningslinjer  for  anvendelse  af  TSSC  vil  ikke  få  lovgi v- ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Kommissionens retningslinjer vil ikke i sig selv kunne få samfundsøkon  o- miske  konsekvenser.  Anvendelse  af  TSSC vil  påvirke  samhandlen  og  kan dermed få  samfundsøkonomiske konsekvenser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketinget  har  ikke  tidligere  været  orienteret  om  retningslinjerne  for  a  n- vendelse af TSSC, der blev vedtaget af Kommissionen den 8. april 2005.