GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til Rådsforordning om handel med visse a n- ordninger og produkter, der kan anvendes til henrettelse, tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Kommissionens dok. 14597/04 COMER 203 af 12. november 2004. Resumé Kommissionen  har  stillet  forslag  om  forbud  mod  handel  med  visse  an- ordninger  og  instrumenter,  der  kan  anvendes  til  afstraffelse,  tortur  eller anden  inhuman  eller  nedværdigende  behandling  eller  afstraff  else  og  om kontrol/tilladelse  til  handel  med  visse  produkter,  der  skal  anvendes  til formål, der ikke omfatter tortur, men som kunne anvendes i så he  nseende. Forslaget skal bidrage til at forhindre overtrædelse af den grundlæggende menneskeret til ikke at blive udsat for tortur og anden grusom, umenne- skelig eller nedværdigende behandling eller straf, som understreget i re  t- ningslinierne  for  en  EU-politik,  der  blev  vedtaget  af  Rådet  (almindel ige anliggender) den 9. april 2001. Forslaget medfører behov for a t ændre våbenloven (Justitsministeriet) og bemyndigelsesloven  (ØEM),  således  at  strafferammen  ved  overtrædelse af forordningen bliver ens. Forslaget  er  i  fuld  overensstemmelse  med  dansk  politik  på  området,  og regeringen vil arbejde for en snarlig vedtagelse og gennemførelse. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  fremlagt  et  forslag  til  Rådsforordning   om  at  indfø en særlig handelsordning for visse anordninger og produkter, der kan a  n- vendes til tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende b  e- handling  eller  straf.  En  sådan  ordning  skal  bidrage  til  at  forhindre  ove r- trædelse af den grundlæggende menneskeret til ikke at blive udsat for to r- tur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling e  ller 23. maj 2005 /sml
2/3 straf. Dette er et af Den Europæiske Unio  ns vigtigste mål i retningslinie r- ne for en EU-politik med hensyn til tortur og anden grusom, umenneske- lig eller nedværdigende behandling eller straf, der blev vedt  aget af Rådet (almindelige  anliggender)  den  9.  april  2001.  Disse  retningslinier  udtryk- ker klart, at EU's holdning er at forhindre anvendelse, fremstilling og for- handling af sådanne anordninger. Forslagets indhold Forslaget, der har hjemmel i Traktatens artikel 133 om handel, omfatter 1.    totalforbud mod import og eksport samt teknisk assistance af vis- se  instrumenter  og  produkter,  der  kan  anvendes  til  afstraffelse, tortur eller  anden inhuman eller nedværdigende  behandling eller afstraffelse,  f.eks.  guillotiner,  galger  og  elektriske  stole,  jf.  for- slagets bilag II, 2.    nationale myndigheders mulighed for tilladelse til eksport af vis- se produkter, der potentielt kan anvendes til tortur og lign., men som er beregnet til anden anvendelse, f.eks. hånd - og fodlænker og håndjern, jf. forslagets bilag III. Forslaget  indeholder  endvidere  en  bestemmelse  om,  at  medlemslandene er  forpligtiget  til  at  sikre  sig  de  nødvendige  straffeforanstaltninger  i  de nationale regelsæt i tilfælde af overtrædelse af forordningens bestemme l- ser om import og eksport.   Fra offentliggørelsen af forordningens vedtagelse har medlemslande ne 12 måneder til at klargøre den nationale følgelovgivning, som forordni   ngen nødvendi ggør. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke høres i sager, der omhandler handelsforhold med tredjelande. Europa-Parlamentet har senest den 3. oktober 2001 vedta- get en resolution, hvori der henstilles til Kommissionen at fremsætte fo  rslag om  indførelse  af  et  passende  fællesskabsinstrument,  der  forbyder  ha   ndel med visse instrumenter, hvis praktiske anvendelse har afsløret en r isiko for misbrug. 3. Nærhe  dsprincippet Forslaget vurderes ikke at have betydning i forhold til nærhedsprinci  ppet. 4. Gældende dansk ret Forslagets vedtagelse vil afstedkomme ændringer i våbenl   oven og i lov om anvendelse af visse af De europæiske Fællesskabers retsakter om økon o- miske forbindelser til tredjelande (bemyndigelsesloven).
3/3 5. Høring Forslaget  har  været  sendt  i  høring  i  Handelspolitisk  Specialudvalg.  Der  er ikke modtaget bemærkninger. 6. Andre landes holdninger Forslaget  møder  generel  opbakning  blandt  medlemslandene.  Forslag et forventes vedtaget af Rådet inden so mmer. 7. Foreløbig dansk holdning Forslaget er i fuld overensstemmelse med dansk politik. Bekæmpelsen af tortur  er  en  særlig  mærkesag  for  Dan mark.  Kravet  om  indgreb  over  for handel med torturinstrumenter indgår i den a f Danmark fremlagte resolu- tion  mod  tortur,  som  FN`s  Menneskerettighedskommission  vedtog  med konsensus  den  19.  april  2005.  Alle  EU-lande  var  medforslagsstillere  på resolutionen. 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Forordningen  indebærer,    at  våbenloven  bør  ændres,  så  det  ovenfor  b e- skrevne  område,  hvor  forordning  og  lov  overlapper  hinanden,  un dtages fra våbenloven.    Herudover kan der blive tale om at hæve den gældende straff eramme i § 2, stk. 3, i bemyndigelseslovenloven, så der ud over b ødestraf tillige bl i- ver mulighed for at idømme fængselsstraf for overtrædelse af forordni n- gen. Kommissionens  forslag  forventes  ikke  at  afføde  et  nævneværdigt  antal ansøgninger til danske myndigheder om tilladelse til eksport eller import af pågældende pr   odukter. Det  forventes,  at  administrationen  af  ordningen  næppe  vil  indebære  en administrativ byrde af nævneværdig karakter. Administrationen forventes at kunne gennemføres inden for de allerede bevilgede ra mmer. Forslagets vedtagelse forventes således ikk e af få statsfinansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.