GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens grønbog om  "Financial Services Policy (2005-2010) - COM(2005)177 Resumé I grønbogen læg   ges op til en debat om omfanget og indholdet af nye ini- tiativer  om  regulering  af  samt  forbedring  af  konkurrenceevnen  for  EU- landenes finansielle sektorer. 1. Baggrund og indhold Kommissionen har den 3. maj 2005 udsendt en grønbog om "Financial Se r- vices Policy (2005-2010).  I grønbogen beskriver Kommissionen sine for e- løbige overvejelser om arbejdet med analyser af behovet for nye EU initi a- tiver  om  finansielle  tjenesteydelser  samt  om  udformningen  af  nye  initiati- ver. Kommissionen lægger op til, at de overordnede målsætninger bl iver: - Fortsatte  fremskridt  i  arbejdet  med  at  skabe  et  integreret,  åbent, konkurrencedygtigt og effektivt finansielt marked, - Løbende   at  sikre,  at  finansielle  tjenesteydelser  og  kapital  frit  kan passere  landegrænserne,  betryggende  tilsynsmæssige  regler,  fina n- siel stabilitet og et højt niveau for forbrugerb eskyttelsen - Konstant opfølgning på gældende regler , på at forbedre lovkva lite- ten, på øget konvergens (ensartede metoder) i tilsynsarbejdet   samt at styrke den europæisk  e indflydelse på de n globale udvikling. Kommissionen bebuder ikke en handlingsplan på linie med den finansielle handlingsplan for 1999-2004. Kommissionen understreger, at EU kun skal lovgive på områder, hvor der kan påvises klare økonom  iske fordele ved EU-initiativer. De forslag, der var i handlingsplanen for 1999-2004, som endnu ikke er im- plementerede,  bør  fremskyndes  mest  muligt.  Det  drejer  sig  først  og  fre  m- mest om forslaget til direktiv om kapitalkravsregler for kreditinstitutter (det såkaldte Basel II direktiv) samt det kommende direktivforslag om kapita l- krav for forsikringsselskaber (det såkaldte Solvens II forslag). Kommissionen  peger  på  formueforvaltnin g  (asset  management)  og  detail- markedet  for  finansielle  tjenesteydelser  som  områder,  hvor  der  vil  kunne opnås fordele for den europæiske økonomi. Initiat iver vil ske efter grundig forberedelse med høring af alle intere ssenter. Kommissionen har udsendt grøn bogen i en bred høring og  ønsker bemær   k- ninger til en række   konkrete spørgsmål senest den 1. august 2005. På grun   d-
2/2 lag  af  bemærkningerne  til  grønbogen  vil  Kommissionen  fremlægge  en hvidbog i november 2005. 2. Europa-Parlamentets holdning Der er tale om en grø nbog. Europa-Parlamentet har derfor ikke medindfly- delse på indholdet 3. Nærhedsprincippet Der er tale om en grønbog  og dermed et diskussionsoplæg  , der sendes i hø- ring. I oplægget lægger Ko mmissionen op til en grundig vurdering af, om et initiativ bør tages p å EU -plan eller bedre kan tages på nationalt plan. Regeringen mener, at grønbogen dermed er i overensstemmelse med næ   r- hedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Grønbogen berører ikke i sig selv gældende dansk ret. 5. Høring Grønbogen er sendt i høring i EU  -Specialudvalget for den finansielle sektor. 6. Andre landes holdninger Grønbogen  er  udarbejdet  på  grundlag  af  et  omfattende  analysearbejde  om behovet for nye initiativer for yderligere at integrere den finansielle sektor i EU. I dette arbejde har der været bred o  pbakning bag de principper, som be- skrives i grønbogen. 7. Foreløbig dansk holdning Regeringen er enig i, at nye EU-initiativer skal forberedes grundigt og i tæt samarbejde med alle relevante parter. Det er i den forbindelse bl.a. vigtigt at være opmærksom på evt. øgede adm inistrative byrder. 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Fremlæggelsen af grønbogen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekve   n- ser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Fremlæggelsen af grønbogen har ikke i sig selv samfundsøk onomiske kon- sekvenser.  Formålet  med  den  proces, der  lægges  op  til  i  grønbogen ,  er  en fortsat effektivisering af den finansielle sektor i EU-landene og dermed en forbedret konkurrenceevne på globalt plan. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudva  lg Grønbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets E   uropaudvalg.