GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  ændring  af  Kommissionens  forordning  (EF)  nr.  2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design) Resumé I notatet redegøres for indholdet af ændringsforslaget til Kommissionens forordning om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design) (i det følgende Harmonise- ringskontoret) vedrørende EF-varemærker. Forslaget  er  udarbejdet  på   baggrund  af  Kommissionens  og  Harmonise- ringskontorets forventninger om en stigning i indtægterne ved Harmoni- seringskontoret.  Særlig  forventes  indtægterne  at  stige  i  forbindelse  med, at det vil være muligt at anmode om fornyelse af de første registreringer af EF-varemærker fra den 1. oktober 2005. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  fremsatte  den  29.  november  2004  et  ændringsforslag  til Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal be- tales til Harmoniseringskontoret. Ændringsforslaget behandles i Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemfø- relsesbestemmelser  og  Sagsbehandling  for  Appelkamrene  ved  Kontoret for  Harmonisering  i  Det  Indre  Marked  (varemærker,  mønstre  og  model- ler).   Hjemmelen til forslaget er artikel 139, stk. 3 jf. artikel 158 i Rådets foror d- ning  (EF)  nr.  40/94  af  20.  december  1993  om  EF-varemærker.  Kravet  til vedtagelse er kvalificeret flertal. Ændringsforslaget blev fremsendt til medlemsstaterne den 12. januar 2005. 11. februar 2005 /EBR/PVS
2/5 Baggrund: I henhold til artikel 139, stk. 2 i Rådets forord ning (EF) nr. 40/94 af 20. de- cember  1993  om  EF-varemærker,  fastsættes  størrelsen  af  de  gebyrer,  der skal  betales  til  Harmoniseringskontoret,  på  en  sådan  måde,  at  provenuet heraf i princippet sikrer, at Harmoniseringskontorets budget balancerer. Harmoniseringskontorets indtægter ventes at stige betydeligt på mellemlang sigt, bl.a. som følge af at de første EF-varemærker kan fornyes for en ny 10 årig periode fra den 1. oktober 2005 . Desuden vil det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af protokollen til Ma- drid Arrangementet om den internationale registrering af varemærke (heref- ter kaldet Madrid Protokollen) og den effektive forvaltningen af Harmonise- ringskontoret også medvirke til en reduktion af omkostningerne. Varemærkeregistrering i Europa Registrering af varemærker kan i dag ske på tre måder i Europa. 1. National registrering: Den  ene  måde  er  ved  indlevering  af  en  national  ansøgning  om  registr e- ring af et varemærke til de nationale myndigheder. En national ansøgning har alene virkning inden for det nationale territorium. Ved ansøgning om registrering af et varemærke i Danmark betales der ét g ebyr på 2350 kr. Gebyret dækker både ansøgningen og registreringen  i 10 år . 2. International registrering: Den anden måde er ved indlevering via Madrid -systemet af en ansøgning om  en  international  registrering.  Madrid-systemet  består  af  Madrid  Pr o- tokollen  og  Madrid  Arrangementet.  Alle  EU-lande  samt  det  Europæiske Fællesskab har tilsluttet sig Madrid-protokollen, men ikke alle, deriblandt Danmark, deltager i Madrid-arrangementet. Systemet  administreres  i  FN-regi  af  World  Intellectual  Property  Organi- zation  (WIPO).  Madrid-systemet  er  en  aftale  indgået  mellem  en  række forskellige lande og mellemstatlige organisationer. Kun borgere og virk- somheder  i  disse  lande  kan  benytte  sig  af  systemet  til  at  opnå  en  var e- mærkeregistrering i et eller flere af medlemslandene. Systemet bygger på det princip, at man på basis af en national ansøgning eller registrering kan opnå en international registrering for de af ansøgeren udvalgte lan de, her- under hele EU via Harmoniseringskontoret. Det  er dog op til de enkelte lande at godkende registreringen endeligt med virkning for det pågælde n- de land eller territoriale område.  Ved ansøgning om registrering via Ma- drid Protokollen betales der et gebyr, som svarer til ansøgnings- og regi- streringsgebyret i hvert af de lande, hvor man ønsker beskyttelse, plus et mindre gebyr til WIPO for deres administration.
3/5 3. EF-varemærkeregistrering: Den tredje måde er ved indlevering af en ansøgning om registrer ing af et varemærke    for    alle    EU    lande    ved    Harmoniseringskontoret.    EF- varemærket har enhedskarakter, d.v.s. det gælder umiddelbart i alle med- lemsstater og har samme retsvirkning inden for hele Fællesskabet. Et EF- varemærke  kan  således  kun  registreres,  overd rages,  opgives,  erklæres ugyldigt  eller  bortfaldet  og  brugen  deraf  kun  forbydes  med  virkning  for hele Fællesskabet. Ved ansøgning og registrering af et EF-varemærke be- tales  der  først  et  grundgebyr  på  975  Euro  for  selve  ansøgningen ,  og  - så fremt ansøgningen ikke møder hindringer - et grundgebyr på 1100 Euro for registreringen. Indhold: Formålet med forslaget til ændring af Kommissionens forordning  (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Harmoniseringskontoret, er at sikre den fornødne balance på budget tet og samtidig at lette brugernes ad- gang til systemet. Det foreslås derfor  bl.a. at nedsætte gebyrerne for ansøgning, registrering og fornyelser af EF-varemærker samt at nedsætte gebyret for elektroniske an- søgninger. Forslaget indebærer derfor bl.a., at grundgebyret for ansøgning om registre- ring af et individuelt varemærke nedsættes fra 975 Euro til 600 Euro. Hvis ansøgningen  fremsendes  elektronisk,  nedsættes  gebyret  yderligere  til  500 Euro. Det foreslås endvidere at nedsætte grundgebyret for re gistrering af et individuelt varemærke fra 1100 Euro til 950 Euro og at nedsætte grundge- byret for fornyelse af et individuelt varemærke fra 2500 Euro til 1750 Euro. Samtidig  foreslås  det  at  hæve  gebyrerne  for  klager,  herunder  gebyret  for fremsættelse af indsigelse og gebyret for begæring om ophævelse af et regi- streret  EF-varemærke.  Begrundelsen  herfor  er,  at  højere  klagegebyrer  og indsigelsesgebyrer  afholder  brugerne  fra  unødige  klager/indsigelser,  mens gebyret for begæring om ophævelse af et registreret EF-varemærke bør hæ- ves for at tilpasse det til indsigelsesgebyret og af hensyn til fortabelses- og ugyldighedssagers komplekse karakter. Det foreslås  derfor at hæve klagegebyret fra 800 Euro til 1200 Euro, at hæ- ve indsigelsesgebyret fra 350 Euro til 550 Euro og at hæve gebyret for an- modning om ophævelse af et EF-varemærke fra 700 Euro til 1000 Euro. 2. Europa-Parlamentets holdning Forslaget  skal  behandles  i  ”Udvalget  vedrørende  Gebyrer,  Gennemførel- sesbestemmelser og Sagsbehandling for Appelkamrene ved Kontoret for Harmonisering  i  det  Indre  Marked  (varemærker,  mønstre  og  modeller)” efter en særlig procedure. Denne særlige procedurer  indebærer, at Euro- pa-Parlamentet ikke vil blive underrettet, medmindre de påtænkte fora n-
4/5 staltninger  ikke  er  i  overensstemmelse  med  Udvalgets  udtalelse,  eller Udvalget ikke afgiver nogen udtalelse. 3. Nærhedsprincippet Ikke relevant. 4. Gældende dansk ret Udover  reglerne  i  den   omhandlede   gebyrforordning  (forordning  (EF) 2869/95) og Rådets forordning (EF) nr. 40/94 om EF -varemærker, findes reglerne  i  lovbekendtgørelse  nr.  782  af  30.  august  2001  om  varemærker og i bekendtgørelse nr. 150 af 11/03/2004 om Patent- og Varemærkesty- relsens gebyrer. 5. Høring Forslaget er sendt i høring med frist til den 8. april 2005 hos følgende orga- nisationer: Advokatrådet,  Akademiet  for  de  Tekniske   Videnskaber  (ATV),  Arbej- derbevægelsens Erhvervsråd,  Budde, Schou & Ostenfeld A/S, Chas. Hu- de  A/S,  Danmarks  Tekniske  Universitet  (DTU),  Dansk  Forening  for  In- dustriens Patent- og Varemærkespecialister, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, DAFFO, Dansk Patent- og Va- remærkekonsulentforening af 1953, De Danske Patentagenters Forening, Det Danske Handelskammer, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, HTS Interesseorganisationen,  Håndværk srådet,   Høiberg  A/S, Ingeniørforenin- gen i Danmark (IDA), Internationalt Patent-Bureau A/S, Landbrugsrå det, Landsorganisationen  i  Danmark  (LO),  Larsen  &  Birkeholm  A/S,  LEGO Holding  A/S,  LIF  Lægemiddelindustriforeningen,  Løvens  Kemiske  Fa- brik, Magnus Jensens Eftf., Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Patent- gruppen A/S, Patrade A/S, Plougmann & Vingtoft A/S, Professor Dr. Jur. Jens  Schovsbo,  Københavns  Universitet,  Sandel,  Løje  &  Wallberg,  Sø- og  Handelsretten,  Teknologirådet,  Teknologisk  In stitut,  Velux  Industri A/S og Zacco Denmark A/S. Supplerende notat om høringssvarene vil blive eftersendt. 6. Andre landes holdninger Der har på nuværende tidspunkt været afholdt ét møde i   ”Udvalget vedrø- rende Gebyrer, Gennemførelsesbestemmelser og Sagsbehandling for Ap- pelkamrene  ved  Kontoret  for  Harmonisering  i  Det  Indre  Marked  (vare- mærker, mønstre og modeller)”. Forhandlingerne er således kun netop sta r- tet op, men flere af de andre medlemslande har foreløbigt tilkendegivet en vis usikkerhed omkring grundlaget for de positive forventninger til Harmo- niseringskontorets budget de kommende år.
5/5 7. Foreløbig dansk holdning Regeringen  er  som  udgangspunkt positivt indstillet  overfor  en  nedsættelse af gebyrerne ved Harmoniseringskontoret. Dette vil især komme de små og mellemstore   danske   virksomheder   som   ønsker   at   markedsføre   deres produkter på det fælles europæiske marked til gode. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vil ikke umiddelbart have hverken lovgivningsmæssige eller stats- finansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget om nedsættelsen af visse gebyrer vil generelt gøre det billigere at ansøge om registrering af EF-varemærker og dermed gøre tilgangen til systemet billigere.   Det  kan  ikke  udelukkes,  at  højere  klagegebyrer,  indsigelsesgebyrer  og ophævelsesgebyrer vil kunne få en negativ indvirkning på   de små og me l- lemstore  virksomheders  muligheder  for  at  håndhæve  deres  retti gheder overfor ansøgte eller registrerede EF-varemærker. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.