Dok. 33577
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
19. maj 2005
Møde i Europaudvalget 20. maj 2005
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til et af punkterne på Europaudvalgets dagsorden den 20. maj
2005 kl. 11.
Pkt. 5. Drøftels e af udvalgets behandling af Kommissionens grønbog om finansielle tjenester (2005 -
2010). KOM (2005) 0117.
I grønbogen fremhæves markedet for finansielle tjenester til forbrugerne som et fragmenteret ma r-
ked. Forbrugerrådet vil gerne henlede opmærksomheden på, at hvis der skal skabes et reelt indre
marked for finansielle tjenester, så bør EU -Kommissionen forholde sig til følgende:
Forbrugersikkerheden skal være i orden på et højt niveau, førend forbrugerne 'tør' kaste sig ud i
at købe bankydelser i andre lande eller blot vælge en udenlandsk udbyder i hjemlandet.
Rådgivning og muligheder for sammenligning af produkter fra forskellige udbydere i forskellige
lande skal være tilgængelige for forbrugerne.
Ud over de lovgivningsmæssige barrierer kan der være
f.eks. økonomiske og kulturelle barrierer
for at skabe et indre marked. Eksempelvis vil mobiliteten blandt forbrugerne fortsat forblive lav,
hvis omkostningerne ved at skifte bank er høje. Kommissionen må forholde sig til, hvordan disse
andre barrierer kan fjernes.
Med venlig hilsen
Rasmus Kjeldahl Villy Dyhr
Direktør Chef for Politisk Afdeling
F i o l s t r æ d e 1 7 P o s t b o k s 2 1 8 8 D K - 1 0 1 7 K ø b e n h a v n K
T e l e f o n : 7 7 4 1 7 7 4 1 T e l e f a x : 7 7 4 1 7 7 4 2 E m a i l : f b r @ f b r . d k