Dok. 33577 Folketingets Europaudvalg Christiansborg 1240 København K 19. maj 2005 Møde i Europaudvalget 20. maj 2005 Hermed Forbrugerrådets kommentarer til et af punkterne på Europaudvalgets dagsorden den 20. maj 2005 kl. 11. Pkt. 5. Drøftels e af udvalgets behandling af Kommissionens grønbog om finansielle tjenester (2005 - 2010). KOM (2005) 0117. I grønbogen fremhæves markedet for finansielle tjenester til forbrugerne som et fragmenteret ma   r- ked. Forbrugerrådet vil gerne henlede opmærksomheden    på, at hvis der skal skabes et reelt indre marked for finansielle tjenester, så bør EU  -Kommissionen forholde sig til følgende:   Forbrugersikkerheden skal være i orden på et højt niveau, førend forbrugerne 'tør' kaste sig ud i at købe bankydelser i andre  lande eller blot vælge en udenlandsk udbyder i hjemlandet. Rådgivning og muligheder for sammenligning af produkter fra forskellige udbydere i forskellige lande skal være tilgængelige for forbrugerne. Ud over de lovgivningsmæssige barrierer kan der være f.eks. økonomiske og kulturelle barrierer for at skabe et indre marked. Eksempelvis vil mobiliteten blandt forbrugerne fortsat forblive lav, hvis omkostningerne ved at skifte bank er høje. Kommissionen må forholde sig til, hvordan disse andre barrierer kan fjernes. Med venlig hilsen         Rasmus Kjeldahl                                                    Villy Dyhr               Direktør                                               Chef for Politisk Afdeling F  i  o  l  s  t  r  æ  d  e    1  7             P  o  s  t  b  o  k  s    2  1  8  8            D  K    -    1  0  1  7      K  ø  b  e  n  h  a  v  n    K T  e  l  e  f  o  n  :      7  7      4  1      7  7      4  1            T  e  l  e  f  a  x  :      7  7      4  1      7  7      4  2            E  m  a  i  l  :    f  b  r  @  f  b  r  .  d  k