GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Revideret notat Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådes  afgørelse  om  ændring  af Rådets beslutning 2000/819/EF om et flerårigt program til fremme af initiativ  og  iværksætterånd,  navnlig  for  sm å  og  mellemstore  vir k- somheder (SMV) (2001-2005) KOM (2004) 781. Resumé Forslaget forlænger det eksisterende flerårige program til fremme af init i- ativ  og  iværksætterånd,  navnlig  for  små  og  mellemstore  vir  ksomheder, (MAP)  med  et  år  til  udløb  ultimo  2006.  De t  sker  for,  at  Kommissionen kan udvikle og fremlægge et forslag til rammeprogram for innovation og konkurrenceevne  (CIP-programmet),  så  de tte  kan  træde  i  kraft  parallelt med  det  7.  rammeprogram  for  forskning,  teknologisk  udvikling  og  de- monstration primo 2007 . 1. Baggrund og indhold Kommissionen   fremsatte   den   7.   december   2004   forslag   til   Europa- Parlamentet og Rådet om at forlænge MAP -programmet med et år, fra ult i- mo  2005  til  ultimo  2006,  KOM  (2004)  781,  og  sendte  det  i  høring  i  Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget medio januar 2005. MAP-programmet blev vedtaget den 20. december 2000 for at styrke ind- satsen for at fremme initiativ og iværksætterånd blandt især iværksættere og små og me llemstore virksomheder (SMV’er) og har et budget på 450 mio. EUR (ca. 3.352 mio. kr.). Programmet  har  som  mål  at  styrke  vækst  og  konkurrenceevne,  bl.a.  via forbedrede  lovgivningsmæssige  og  administrative  rammer  for  virksom- hederne, bedre adgang til finansiering og støtte til Euro Info Centrene. Baggrunden for dette er bl.a., at iværksætteri er svagere i EU end i bl.a. USA, og at medlemslandenes administrative miljø og reguleringer hæm- mer  iværksætteri.  Der  er  ikke  tilstrækkelig  adgang  til  finansiering  for SMV’er og iværksættere, og de har svært ved at få information  om rele- vant EU-lovgivning, nye markeder og at byde på offentlige in dkøb. Programmet har tre hjørnesten for at nå disse mål: - Udveksling af erfaringer og kortlægning af god praksis. - Euro Info Center-netværket, der bidrager med erhvervsstøttetjene- ster. Der er 8 centre i Danmark. 28. april 2005 Sag 2005-141/7014-27 /lda-ebst
2/4 - Støtte  til  at  fremme  adgang  til  finansiering  for  iværksættere  og SMV’er via Den Europæiske Investeringsfond. En ekstern evaluering af MAP-programmet konkluderede, at programmet var  tilfredsstillende,  men  betød  lukningen  af  Joint  European  Venture- programmet i 2004 (besluttet på Rådsmøde den 21. juli 2004).   Evaluerin- gen  viste  ydermere,  at  erfaringsudvekslingen  og  kortlægningen  af  god praksis burde planlægges mere strategisk og gøres mere målrettet . Evalu- eringen  lægger  op  til  færre,  men  stærkere  aktiviteter  og  overvågning  af medlemslandenes  opfølgning,  herunder  brug  af  indikatorer  til  at  måle indsatsen. Kommissionen gennemførte i foråret 2004 en ekstern høring om udfor m- ningen af et nyt program til afløsning for MAP-programmet, når dett e ud- løber ultimo 2005. Høringen viste ifølge Kommissionen opbakning til et bredere  grundlag  for  analyse,  udvikling  og  samordning  af  politikken, samt igangsættelse af konkrete tiltag. Kommissionen har stillet forslag om et rammeprogram for konkurrence- evne og innovation, der  skal afløse en række programmer, herunder det eksisterende  MAP-program.  Forslaget  blev  offentliggjort  den  6.  april (dansk version den 20. april) 2005 og forventes at blive forhandlet i det kommende år. En indledende drøftelse finder sted  på rådsmødet (Konku   r- renceevne) den 10. maj 2005. Kommissionen anser det ikke for muligt at udarbejde og forhandle et bre- dere rammeprogram inden udløbet af det eksisterende MAP-program, der udløber ultimo 2005. Kommissionen anser det desuden  for ønskværdigt, at  det  fremtidige  forslag  til  rammeprogram  løber  parallelt  med  det  7. rammeprogram  for  forskning,  teknologisk  udvikling  og  demonstration. Ydermere anser Kommissionen det for at være skadeligt for indsatsen for iværksættere  og  små  og  mellemstore  virksom heder,  hvis  der  sker  en  af- brydelse af eksisterende tiltag og initiativer. Derfor  foreslår  Kommiss ionen,  at  det  eksisterende  program  forlænges med et år, således at det løber til ultimo 2006. Som en kons  ekvens heraf foreslås  det  ydermere,  at  bevillingen  t il  programmet  hæves  tilsvarende med 81,5 mio. Efter første læsning i Europa-Parlamentet, foreslog Euro- pa-Parlamentets rapporteur at øge budgettet med 9,5 mio. EUR. Forslaget  har  hjemmel  i  traktatens  artikel  157,  stk.  3  og  skal  vedtages  i overensstemmelse med proceduren i artikel 257 om fælles beslutningsta- gen. Efter  forhandlinger  mellem  Kommissionen,  Europa-Parlamentet  og  for- mandskabet er der fremlagt et fælles kompromisforslag om at bevillingen justeres  med  7  mio.  EUR  til  88,5  mio.  EUR.  Såfremt  der  i  Rå   det  opnås tilslutning til det fremlagte forslag er forslaget vedtaget.
3/4 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets  rapportør  tilslutter  sig  Kommissionens  oprindelige forslag, men foreslår, at 2004 anvendes som afsæt for at fastlægge bevilli n- gens størrelse, således at beløbsrammen hæves med 9,5 mio. EUR i fo rhold til Kommissionens forslag. Disse midler vil udelukkende blive anvendt til at styrke adgangen til finansiering. Efter forhandling enedes Kommissionen, Europa-Parlamentet og formand- skabet om et kompromisforslag, der indebærer en forøgelse af beløbsram- men på 7 mio. EUR til 88,5 mio. EUR (ca. 659 mio. kr.). 3. Nærhedsprincippet Programmet er et fællesskabsinstrument, der støtter tiltag i medlemsstater- ne. Ansvaret herfor deles mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær- hedsprincippet. Der er tale om en uændret etårig forlængelse af et eksist e- rende program. Det er derfor regeringens vurdering, at Kommissionens for- slag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret. 5. Høring Forslaget  blev  sendt  i  høring  i  specialudvalget  for  konkurrenceevne  og vækst med frist den 25. januar 2005. Følgende bemærkninger fremkom: Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Patent-  og  Varemærkestyrelsen  og  VisitDenmark  (Tidl.  Danmarks  Turist- råd) støttede en forlængelse af programmet med et år. VisitDenmark  ønskede,  at  innovative  projekter  med  højere  faglig  kvalitet, større gennemslagskraft og national forankring fremover prioriteres mere – primært i relation til det kommende forslag til rammeprogram for konkur- renceevne og innovation. Ydermere bemærkedes det, at der som en del af MAP-programmet senest var iværksat to turismeanalyser i december 2004. Efter  Europa-Parlamentets  første  læsning  blev  forslaget  inklusiv  Europa- Parlamentets forslag til forøgelse sendt i fornyet høring, hvor HTS og Dan- ske  Maritime  bakkede  op  om  forslaget.  Der  fremkom  ikke  yderligere  hø- ringsvar i den forbindelse. 6. Andre landes holdninger Forslaget  er  en  forlængelse  af  det  eksisterende  MAP-program  og  der  er opbakning blandt medlemslandene om det fremsatte kompromisforslag om at støtte forslaget til forlængelse af det eksisterende MAP-program.
4/4 7. Foreløbig dansk holdning Regeringen støtter arbejdet med at forbedre forholdene for iværksættere og små og mellemstore virksomheder, herunder forbedringer af det administr a- tive miljø og regulering samt adgang til finansiering for SMV’er. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. En vedtagelse af forslaget vil isoleret set indebære en udgift på EU's budget i 2006 på 88,5 mio. EUR. Danmark f inansierer ca. 2 % af EU's udgifter. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Fremme af initiativ og iværksætterånd i EU må forventes at have en gavnlig effekt på iværksættere og SMV’er og dermed understøtte den økonomiske vækst. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen ved grundnotat i ja- nuar 2005. Folketingets  Europaudvalg  blev  orienteret  om  sagen  og  gav  mandat  til formandskabets, Kommissionens og Europa-Parlamentets kompromisfor- slag den 4. maj 2005 i forbindelse med orienteringen forud for Rådsm ø- det (Konkurrenceevne) den 10. maj 2005.