GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Resumé Kommissionen har med forordning (EF) Nr. 206/2005 af 4. februar 2005 besluttet  at  indføre  endelige  beskyttelsesforanstaltninger  mod  import  af opdrættede laks. Det er ikke i dansk interesse, at der gennemføres en regulering af lakse- markedet,  der  reducerer  den  danske  lakseforarbejdningsindustris  mulig- hed for at få den nødvendige tilførsel af råvarer fra Norge til verdensma  r- kedspris. 1. Baggrund og indhold UK og Irland anmodede på vegne af  et mindre antal skotske og irske lak- seproducenter i februar 2004 Kommissionen om at iværksætte den særli- ge beskyttelsesforanstaltning ved import af opdrætslaks i EU. Kommissionen  indførte  den  15.  august  2004  foreløbige  landespecifikke kvoter.  Danmark  indbragte  sagen  for  Rådet  den  6.  september  2004.  Da sagen  ikke  blev  behandlet  af  Rådet  inden  for  tidsfristen  på  3  måneder, bortfaldt kvoterne den 6. december 2004. Kommissionen  har  efter  drøftelser  med  medlemslandene  af  flere  forslag til  endelige  beskyttelsesforanstaltninger  truffet  beslutning  om  at  indføre importbegrænsning  med  virkning  fra  den  6.  februar  2005.  Der  indføres mindstepriser  (MIP),  landespecifikke  kvoter  samt  en  straftold  ved  over- skridelse  af  kvoten.  Beskyttelsen  rammer  primært  importen  fra  Norge, Chile og i mindre omfang Færøerne. Derudover fastsættes, at der ved for- toldning  ved  EU's  grænse  skal  stilles  et  sikkerhedsbeløb  på  ca.  10  %  af prisen, hvilket stiller høje og bebyrdende krav til handelsvirksomhedernes og  forarbejdningsindustriens  løbende  likviditet.  De  endelige  foranstalt- ninger er dermed væsentligt mere importrestriktive end de foreløbige for- anstaltninger. 22. februar 2005 2004-222-139 /sml-EBST
2/3 Kvotesystemet  løser  ikke  de  generelle  strukturelle  problemer  blandt  det fåtal  af  irske  og  skotske  lakseproducenter,  der  støtter  in dførelsen  af  be- skyttelsesforanstaltninger. Reguleringen medfører en reducering af den danske lakseforarbejdnings- industris mulighed for at få den nødvendige tilførsel af r å varer fra Norge til normal markedspris. Chile finder ligeledes anvendelse af beskyttelsesforanstaltninger uaccep- tabel  og  har  indbragt  sagen  for  WTO.  Norge  har  meddelt  også  at  ville indbringe sagen for WTO. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har ikke været hørt i sagen. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen  forholder  sig  i  beslutningen  ikke  til  nærhedsprincippet. Regeringen finder, at beslutningen er i overensstemmelse med disse prin- cipper, da Kommissionen i henhold til Rådsforor dning (EC) Nr. 3285/94 ad 22. december 1994 om fælles regler for import og ophævelsesforord- ning (EC) Nr. 518/94 efter konsultation i Safeguard Komiteen kan indfø- re beskyttelsesforanstaltninger. 4. Gældende dansk ret Beslutningen omhandler alene EU-ret 5. Høring Der har i Handelspolitisk Specialudvalg været enighed om at indstille, at Danmark indbringer sagen med henblik på behandling i Rådet, da det i  k- ke har været muligt at indgå en forhandlet aftale mellem Norge og Ko m- missionen. 6. Andre landes holdninger 11 medlemslande har på møde den 21. januar 2005 i EU's Safeguardk o- mite  meddelt  ikke  at  kunne  støtte  indførelsen  af  beskyttelsesforanstalt- ninger mod import af laks. Opretholdes disse positioner, kan der i Rådet etableres et klart blokerende mindretal mod beslutningen. 7. Foreløbig dansk holdning Principielt er det ikke i dansk interesse, at der gennemføres en regulering af  laksemarkedet,  der  reducerer  den  danske  lakseforarbejdningsindustris mulighed  for  at  få  den  nødvendige  tilførsel  af  råvarer  fra  Norge  til  ve  r- densmarkedspris. Den  færøske  eksport  til  EU  forventes  imidlertid  ikke  berørt,  medmindre den fastsatte mindstepris begrænser efterspørgslen efter færøske laks. Det færøske landsstyre er ligesom regeringen principielt imod en regule- ring af laksemarkedet, men er alligevel indstillet på at acceptere de nu
3/3 indførte tiltag, bl. a. fordi det færøske opdrætserhverv ser dem som et mindre onde end en eventuel anti-dumpingsag. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Beslutningen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansiel- le konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Det må forventes, at beslutningen vil medføre tab af arbejdspladser i visse yderregioner samt en nedgang i lakseeksporten. Danmark er stor-importør af laks fra Norge og udgør sammen med Frank- rig, Polen og Tyskland EU's største forarbejdningsindustri. Alene i Dan- mark  er  den  direkte  beskæftigelse  2.000-3.000  personer  med  en  samlet eksportværdi på ca. 1,8 mia. kr. Derudover skønnes 6.000 personer at v æ- re indirekte beskæftiget med forarbejdningen af laks. Den danske industri er  placeret  i  yderområder,  der  er  særligt  afhængig  af  at  forarbejde  laks. Det må forventes, at et utilstrækkeligt kvotesystem vil få mærkbare neg  a- tive  konsekvenser  for  både  beskæftigelse  og  eksport.  Derudover  vil  et kvotesystem medføre store planlægningsmæssige problemer, da der ska- bes usikkerhed om leveringssituationen af  råvarer til en given pris. Sp e- kulation i markedet med følgende prisusikkerhed kan ikke udelukkes.   Indførelsen af mindstepriser på importen vil medføre en årlig regning til den danske fiskeforarbejdningsindustri og forbrugerne på ca. 500 mio. kr. Derudover vil der på årsbasis samlet set skulle stilles en sikkerhedsstille  l- se på ca. 300 mio. kr. Indførelsen af beskyttelsesforanstaltninger vil medføre betydelige merud- gifter til administration hos toldmyndighederne i forbindelse med daglig ekspedition og kontrol ved fortoldning, sikkerhedsstillelsesordningen samt kontrol af ordningen. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen  har  ikke  tidligere  været  forelagt  for  Folketingets  Europaudvalg, men Folketingets Europaudvalg er den 24. august 2004 blevet orienteret i sagen i forbindelse med Kommissionens beslutning om at indføre forelø- bige beskyttelsesforanstaltninger.