GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af de statistiske data til brug ved proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store u  nderskud KOM(2005) 71. Resumé Kommissionen  fremsatte  den  2.  marts  2005  ovennævnte  forslag  til  fo  r- ordning.  Forslaget  er  modtaget  i  den  faste  repræsentation  d.  11.  april 2005. Formålet med forslaget   er at øge kvaliteten og gennemsigtigheden af det datagrundlag, der ligger til grund for Kommissionens vurdering af, om   landene   opfylder   ØMU  -kriterierne   som   fastlagt   i   stabilitets-   og vækstpa  gten 1. Baggrund og indhold Proceduren  omkring  uforholdsmæssigt  store  underskud  er  fastlagt  i  EU  - traktatens  Artikel  104.  Protokollen  om  uforholdsmæssigt  store  underskud fastlægger i artikel 4, at det er Kommissionen, der tilvejebringer datagrun  d- laget.  Kommissionen  (repræsenteret  ved  Eurostat)  beregner  dog  ikke  selv datagrundlaget,  men  bruger  data  indberettet  af  medlemslandene.  Rådsf o- rordning nr. 3605/93 fastlægger de nærmere regler og procedurer for me d- lemslandenes indberetninger. Forordningsforslaget vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet (EU-traktaten Artikel 104 paragraf 14). Forordnings- forslaget er ikke tidligere behandlet i Rådet. Baggrunden for forslaget er, at der på det seneste har været store revisi   o- ner af de tal, der danner baggrund for Kommissionens vurdering af, om landene opfylder ØMU  -kriterierne (særligt de græske tal). Rådet har de r- for opfordret Kommissionen til at tage initiativ til at styrke kontrollen af de indberettede tal. Kommissionen vedtog efterfølgende en ”trestrenget” strategi d. 22. d   e- cember 2004, som den meddelte Rådet og Parlamentet (”Towards a E  u- ropean governance strategy for fiscal statistics”), og som ECOFIN på sit møde d. 17. februar 2005 tilsluttede sig. Forordningsforslaget afspejler de første to strenge: Fuldstændiggørelse af de juridiske rammer samt udvi k- ling af operationel kapacitet. Den tredje streng er udvikling af europæiske 20. april 2005 Offentlige finanser /ath
2/3 minimumstandarder for de institutionelle forhold for statistikproduktion og herunder en mere uafhængig status for E  urostat, EU's statistikkontor. Konkret lægger forordningsforslaget op til at ajourføre forordning nr. 3605/93 til gældende pr  aksis. Derudover lægger forslaget op til at udvide Kommissionens adgang til kontrol af Medlemslandenes beregninger og un- derliggende data, samt at landene skal attestere de indberettede tal. Der er åbnet op for, at Kommissionen kan være assisteret af eksper   ter fra andre medlemslande. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa Parlamentet skal høres, men høringssvar foreligger endnu ikke. 3. Nærhedsprincippet Forordningsforslaget indebærer at   det fortsat vil være landenes ansvar at beregne og indberette de tal, der ligger til grund for vurderingen af, om ØMU  -kriterierne er opfyldt. Øget kontrol af de tal, landene indberetter, vil bidrage til at øge både kvaliteten og gennemsigtigheden i beslutning  s- grundlaget. Det  er  den  danske  regerings  vurdering,  at  en  sammenlignelig  kontrol  af alle medlemslande bedst foretages af Kommissionen, hvorfor det vurde- res, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprinci  ppet. 4. Gældende dansk ret Der er ikke dansk lovgivning på området. 5. Høring Der planlægges ikke høring udenfor central   administrationen. 6. Andre landes holdninger Alle  medlemslande  støtter   det  generelle  sigte  i  forordningsforslaget  om  at forbedre kvaliteten og gennemsigtigheden af data. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark støtte r sigtet i forordningsforslaget, men kan dog ikke støtte en a t- testering af de indberettede tal, som der er lagt op til i det oprindelige for- ordningsforslag. Der er efterfølgende sket en ændring af teksten således, at det nu foreslås, at landene  skal sikre, at beregningerne er i overensstemmel- se med ENS95 nationalregnskabssystemet. Danmark støtter denne ændring. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forordningsforslaget   har   ikke   konsekvenser   for   dansk   lovgivning.   Det skønnes, at forordningen årligt vil koste Danmark ca. 425.000 kr.,   som af- holdes  inden  for  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  ramme.  Hertil  kom- mer ressourceforbrug hos andre offentlige myndigheder.
3/3 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Der skønnes ikke at være samfundsmæssige konsekvenser udover de under pkt. 8 nævnte. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.