GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag   til   Europa-Parlamentets   og   Rådets   forordning    om   EF- statistikker  over  udenlandske  datterselskabers  struktur  og  aktivite- ter KOM (2005) 88 endelig. Resumé Kommissionen fremsatte den 15. marts 2005 ovennævnte forslag til for- ordning. Forslaget er modtaget i den faste Repræsentation den 22. marts 2005. Forslagets formål er at danne grundlag for udarbejdelse af  sammenligne- lig statistik i EU vedrørende udenlandsk ejede firmaer. Statistikken be- skriver struktur og aktivitet i firmaerne. Forslaget skal ses i sammenhæng med ønske om at belyse globaliseringen som grundlag for politikformule- ring og som grundlag for firmaernes vurdering af udviklingen. I sin nuværende form forventes forslaget ikke umiddelbart at få sa m- fundsøkonomiske konsekvenser. Denne forordningen giver dog Kommis- sion bemyndigelse til på et senere tidspunkt at udarbejde en kommiss i- onsforordning vedrørende dansk ejede firmaer i udlandet (og naturligvis tilsvarende for de andre lande). 1. Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 15. marts 2005 ovennævnte forslag til for- ordning. Forslaget er modtaget i den faste Repræsentation den 22. marts 2005. Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285. Forslaget skal vedtages som en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co- decision) i henhold til traktatens artikel 251. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslagets formål er at danne grundlag for udarbejdelse af  sammenligne- lig statistik i EU vedrørende udenlandsk ejede firmaer. Statistikken be- skriver struktur og aktivitet i firmaerne. Forslaget skal ses i sammenhæng 15. april 2005 Danmarks Statistik /SEG/CHH
2/4 med ønske om at belyse globaliseringen som grundlag for politikformule- ring og som grundlag for firmaernes vurdering af udviklingen. Forordningen erstatter ikke tidligere Rådsforordninger. Forordningen indeholder et modul om udenlandsk ejede firmaer i hjem- landet (bilag1) og et modul om dansk ejede firmaer i udlandet (bilag2). Udenlandsk ejede firmaer i hjemlandet (bilag1)   Ifølge forslaget bliver det obligatorisk at udarbejde statistik vedrørende udenlandsk ejede firmaer i hjemlandet (Inward FATS). For Danmarks vedkommende vil disse statistikker blive baseret på oplysninger, der i forvejen indsamles fra firmaerne. Forslaget indebærer udarbejdelse af statistik, som belyser omfanget og graden af globaliseringen i form af direkte udenlandske investeringer samt beskæftigelse og omsætning mv. i de udenlandsk ejede firmaer. Ved at sammenholde med allerede eksisterende statistikker bliver det muligt at sammenligne udenlandsk ejede firmaer med nationalt ejede firmaer.   Danmark har deltaget i flere pilotundersøgelser vedrørende udenlandsk ejede firmaer i hjemlandet. Dansk ejede firmaer i udlandet (bilag2) Det kommende modul for dansk ejede firmaer i udlandet (Outward FATS) (og naturligvis tilsvarende for de andre lande) indsamles i henhold til forordningsforslaget udelukkende som pilotprojekter, hvor det er frivil- ligt for Danmark at deltage. Samtidig giver forordningen Kommissionen bemyndigelse til på et senere tidspunkt at udarbejde en kommissionsforordning vedrørende dansk ejede firmaer i udlandet. Modulet for dansk ejede firmaer i udlandet indeholder en opdeling af dat- terselskaber i udlandet efter værtsland og efter aktivitet/br anche. Danmark har ikke tidligere deltaget i pilotprojekter vedrørende dansk ejede firmaer i udlandet, og de regnskabsmæssige oplysninger er ikke umiddelbart tilgængelige.
3/4 2. Europa-Parlamentets holdning Forslaget har endnu ikke været til behandling i Europa-Parlamentet og der er ikke udpeget en rapporteur. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen begrunder forslaget med at oprettelse af en fælles ramme for indsamlingen af fællesskabsstatistik om udenlandsk ejede firmaer bedst sker på fællesskabsniveau. Forordninge n beskæftiger sig udeluk- kende med det nødvendige for at nå dette mål. Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overens- stemmelse med nærhedsprincippet, da sammenlignelig statistik bedst sik- res ved fællesskabs lovgivning. 4. Gældende dansk ret Lov  om  Danmarks  Statistik,  jf.  Økonomiministeriets  lovbekendtgørelse af 22. juni 2000 og "Bekendtgørelse om valutaforhold" jf. bekendtgørelse nr. 658 af 11. juli 1994. 5. Høring Forslaget sendes i høring blandt følgende interessenter: Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Arbejdsgiverforeningen for HTS, Håndværksrådet, Dansk Byggeri, Landbrugsrå det, Landsorganisationen i Danmark, Danske Slagterier, Dansk Transport og Logistik, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Da n- marks Erhvervsråd og Danmarks Nationalbank. Supplerende notat med høringssvar vil blive eftersendt, såfremt der mo d- tages bemærkninger til forslaget. 6. Andre landes holdninger Landenes officielle holdninger kendes ikke, men der forventes en bred til- slutning til forslaget blandt medlemslandene. 7. Foreløbig dansk holdning Det foreliggende forslag indebærer i sin helhed en forbedring af den dan- ske og den europæiske erhvervs-strukturstatistik. Udarbejdelse af sammenlignelig EU-statistik om udenlandsk ejede firma- ers struktur og aktivitet er væsentlig set i sammenhæng med ønsket om at belyse globaliseringen.
4/4 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget indebærer en forøgelse af Danmarks årlige udgifter på   400.000 kr., som afholdes inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme. En  eventuel  fremtidig  forordning,  som  indebærer  at  statistikken  vedrø- rende  dansk  ejede  firmaer  i  udlandet  bliver  obligatorisk,  vil  betyde  en forøgelse af Danmarks årlige udgifter på yde  rligere 700.000 kr. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Danmark skal indarbejde statistikken vedrørende udenlandsk ejede firma- er i hjemlandet i den løbende produktion af strukturstatistik. Danmark rå- der allerede over de data, som skal benyttes ved udarbejdelsen af uden- landsk ejede firmaer i hjemlandet. Det kommende modul for dansk ejede firmaer i udlandet indsamles ud e- lukkende som frivillige pilotprojekter. Deltagelse i pilotprojekter vedrø- rende dansk ejede firmaer i udlandet forventes derfor at kunne gennemfø- res uden ændringen af lovgivningen. I sin nuværende form forventes forslaget til Europa-Parlaments - og Rådsforordning ikke umiddelbart at få samfundsøkonomiske konsekve  n- ser. En eventuel fremtidig forordning, som betyder at statistikken vedrørende dansk ejede firmaer i udlandet bliver obligatorisk, må forventes at foru d- sætte en ændring i dansklovgivning og vil indebærer en øget svarbyrde for firmaerne. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.