Høringsnotat om udkast til bekendtgørelse om pligtige lagre af mine- ralolie og mineralolieprodukter Udkast til bekendtgørelse om pligtige lagre af mineralolie og mineral- olieprodukter blev sendt i høring den 3. marts 2005 med høringsfrist den 17. marts 2005. Bekendtgørelsesudkastet blev sendt i høring til 15 myndigheder, 11 orga- nisationer og 37 virksomheder. De fleste af disse høringsparter har enten ikke svaret eller har meddelt, at de ikke har bemærkninger. De høringssvar, som indeholder bemærkninger, kommer fra: Konkurrencestyrelsen Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Foreningen Danske Olieberedskabslagre (FDO) Dansk Industri TOTAL Trading Marketing S.A. OK a.m.b.a. Kuwait Petroleum A/S Disse høringssvar gennemgås summarisk nedenfor. Energistyrelsens b e- mærkninger er anført i kursiv, herunder om høringssvaret giver anledning til ændring af bekendtgørelsesudkastet. Udkastet er revideret med forventet ikrafttræden den 1. juli 2005. Konkurrencestyrelsen Konkurrencestyrelsen finder det positivt, at bagatelgrænsen er sat op fra 50 tons til 1000 tons råolieækvivalent. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsen samlet vil medføre mindre forskydninger i virksomhedernes administrative byrder, men dog ikke i et omfang der berettiger, at bekendtgørelsen skal testes i et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Forsyning 29. marts 2005 J.nr.: 026002/26016-0004 Ref.: mcb
2/2 Foreningen Danske Olieberedskabslagre (FDO) FDOs   kommentarer   er   diskuteret   med   lagringspligtige   olieselskaber. FDO påpeger, at § 9, stk. 2 er overflødig og bør slettes, da substansen af stk. 2 er indeholdt i § 9, stk. 1. § 9 er omformuleret efter drøftelse med FDO. Dansk Industri Dansk Industri har noteret sig, at sammenskrivningen af de gældende be- kendtgørelser til én ny bekendtgørelse giver administrative lettelser og nedsætter den generelle lagringspligt i et vist omfang til gavn for nogle virksomheder. TOTAL Trading Marketing S.A. Total Trading og Marketing foreslår at strege ordene "helt eller delvis" i § 11, stk. 1 således, at medlemsskabet af FDO under alle omstændigheder indebærer opfyldelse af lagringspligten. Denne ændring er ikke mulig, da en del af selskaberne dækker deres lag- ringspligt delvist gennem FDO. OK a.m.b.a. OK mener, at lagre af råolie i lagertanke på danske felter bør kunne me  d- tages, samt at mulighed for nordsøreduktionen bør fastholdes. Medregningen for lagre af råolie på havet har ikke været mulig ifølge den tidligere bekendtgørelse. Da der ikke er en EU norm herfor, er dette ikke blevet ændret i denne bekendtgørelse. Vedr. nordsøreduktion se bemærkninger under Kuwait Petroleum A/S Kuwait Petroleum A/S Kuwait Petroleum mener, at nordsøreduktionen bør fastholdes, da fjernel- sen af den ændrer på konkurrenceforholdene på markedet. Beregningsprincipperne favoriserer de lagringspligtige virksomheder, der får nordsøreduktionen (typisk de store olieselskaber) på bekostning af andre lagringspligtige som ikke får reduktionen. Nordsøred uktionen vir- ker således konkurrenceforvridende, da mange lagringspligtige skal ho l- de ekstra lager for at kompensere for den nordsøreduktion, de store lag- ringspligtige får. Bekendtgørelsen vil således ændre de nuværende ko   n- kurrenceforhold i markedet, med det formål at skabe større lighed og transparens for alle aktører, store som små.