Energistyrelsens internationale arbejde Energistyrelsen deltager på Danmarks vegne i en række internationale f o- ra, hvor vilkårene for energiforsyning og  -forbrug fastlægges. Vilkår der orienterer sig om energipolitikkens tre søjler: forsyningssikkerhed, øko- nomisk vækst og miljø. De vigtigste internationale samarbejdsfora er EU, IEA (Det Internationale Energiagentur), Nordisk Ministerråd, BASREC, Energicharteret og FN  – især FN’s Klimakonvention. I det internationale samarbejde søger Danmark generelt at bidrage til at finde løsninger på energiproblemerne, som samtidig kan tilgodese øk o- nomisk vækst, energiforsyningssikkerhed og miljøhensyn. 1. EU Liberalisering af el- og gasmarkederne Den  vigtigste  sag  på  energiområdet  i  EU  i  de  senere  år  har  været  og  er stadig liberaliseringen af el- og gasmarkederne. Processen fik et foreløbigt højdepunkt  under  det  danske  formandskab  i  andet  halvår  2002,  hvor  der opnåedes politisk enighed om et revideret  sæt regler (el- og gasdirektiver samt  en  forordning  for  grænseoverskridende  elhandel).  Der  er  stor  op- mærksomhed omkring gennemførelsen i medlemslandene af de nye regler – f.eks. har mange lande overskredet fristen som var den 1. juli 2004. Yderligere fremskridt i etableringen af et effektivt indre marked for el og gas  afventer  ikke  mindst  den  rapport,  Kommissionen  skal  afgive  ultimo 2005 om gennemførelsen af el- og gasdirektiverne. I opfølgning af denne rapport kan Kommissionen fremsætte nye forslag til opstramning af regel- sættet. Det forventes dog først at ville ske i løbet af 2006. Pt. er der kun én formel  sag  vedrørende  energiliberalisering  på  dagsordenen,  nemlig  den endelige vedtagelse af en forordning, som harmoniserer reglerne for græn- seoverskridende  handel  med  gas.  Det  forventes  at  ske  i  løbet  af  foråret 2005. 8. april 2005 Ref.: AH/LGJ/ASG/SVF/UVR
2/4 Energieffektivisering Fokus i EU’s arbejde på energiområdet ligger pt. i øvrigt på energieffekt   i- visering og -besparelser samt på forsyningssikkerhed. Med hensyn til energieffektivisering fremlægger Kommissionen i løbet af foråret 2005 en handlingsplan med nye initiativer. Pt. er der to vigtige direktiver under behandling: Ecodesign-direktivet og energitjenesteydelsesdirektivet. Det første er et rammedirektiv, som bemyndiger Kommissionen til efter nærmere regler at udstede gennemførelsesdirektiver, der stiller miljøkrav til energiforbrugende apparater, herunder minimumskrav om energieffek- tivitet – en mulighed, man har efterlyst ikke mindst fra dansk side i mange år. Der blev opnået enighed den   6. april 2005 med Europa-Parlamentet om et kompromis i anden læsning, og der udestår derfor kun formalia før den endelige vedtagelse er på plads. Det andet er energitjenesteydelsesdirektivet, der forpligter medlemsstater- ne til at iværksætte energispareaktiviteter med en samlet årlig effekt på 1 % af energiforbruget, hvor effekten af eksisterende tiltag siden 1995 godskrives. Medlemslandene skal endvidere sikre, at der skabes et marked for energitjenester, hvor der sælges varmekomfort og belysningskomfort i stedet for blot el og varme. Dette skal bl.a. ske ved at pålægge leverand ø- rer af energi at udbyde energitjenester som led i deres distribution og salg af energi. Dette direktiv er fortsat under drøftelse i rådsregi. Energiforsyningssikkerhed Med hensyn til energiforsyningssikkerhed forventes der snart lagt sidste hånd på et nyt direktiv om elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvest  e- ringer. Medlemslandene er enige og der udestår nu Europa -Parlamentets behandling. Direktivet pålægger medlemslandene a t sikre fastlæggelse af minimums- standarder for elnettets drifts- og forsyningssikkerhed. Desuden skal med- lemsstaterne skabe incitamenter til, at balancen mellem udbud og efter- spørgsel af el opretholdes. De systemansvarlige virksomheder pålægges endvidere regelmæssigt at udarbejde redegørelser for deres investerings- planer med henblik på at tilvejebringe en passende transmission skapacitet over grænserne. Klima Klimapolitikken varetages af miljøministrene. Da klimamålsætninger har stor betydning for fremtidens energipolitik er der en tæt kontakt til Miljø- ministeriet. Klima er også på s  tats- og regeringschefernes dagsorden. På deres møde i marts i år tilkendegaves, at den nødvendige indsats indeb æ- rer overvejelser om drivhusgasreduktioner i industrilandene i størrelsesor- den 15-30 % i 2020, sammenlignet med 1990-niveauet. Det svarer til gen- nemsnitlige fald i drivhusgasudledningerne på 1 -2 % om året, hvi lket vil stille store krav til energisektorens omstillingsevne.
3/4 2. Det Intenationale Energi Agentur Det Internationale Energi agentur, IEA, er den ledende, globale internati- onale organisation for regeringssamarbejde om energipolitik. IEA er en søsterorganisation til OECD. IEA, der har hovedsæde i Paris, blev oprettet i 1974. Medlemmerne er 26 OECD-lande  herunder USA, Japan, Tyskland, UK, Frankrig, Italien , 13 andre EU-lande, Canada, Australien og Syd-Korea. Målet om energiforsyningssikkerhed varetages bl.a. gennem IEAs  lage r- beredskab af olie. Lagrenes størrelse er meget betydelig og svarer til stør- relsen af den samlede olieimport til forbrugerlandene i 90 dage. IEA er parat til  med kort varsel, men over en længere periode,  at kunne kaste millioner af tønder olie på markederne fra disse beredska bslagre. Lagrene vedligeholdes af de enkelte medlemslande i medfør af IEA-samarbejdet. Målene for den kort -, mellem- og langsigtede forsyningssikkerhed, øko- nomisk vækst og miljø varetages bl.a. gennem drøftelser i organisationens stående komiteer på grundlag af  omfattende dataindsa  mling, beskrivelser og  analyser vedrørende de vigtigste energirelaterede forhold. De stående komiteer- der har  repræsentanter for medlemslandene og sekretariatet - udarbejder rapporter, analyser og  rekommendationer  til Governing Board eller direkte til medlemslandene. De stående komitee r er  SLT(Standing Group on Long Term Cooperation), SOM(Standing Group on the Oil Market), SEQ( Standing Group on Emergency Questions), CERT (Com- mittee on Energy Research and Technology) og NMC (Non Member Countries Committee). På ministermødet i begynde lsen af maj 2005 skal blandt andet diskuteres forsyningssikkerhed i lyset af den seneste udvikling på olie - og elmarke- derne og fremtidsperspektiver på baggrund af det alternative scen ario i den seneste udgave af IEA’s publikation World Energy Outlook. Integra- tion af energimarkederne på regionalt og globalt plan er ligeledes et emne, og i den anledning deltager den kinesiske energiminister som gæst på m i- nistermødet. 3. Nordisk energisamarbejde og samarbejdet i Østersøregionen Det nordiske energisamarbejde i Nordisk Ministerråd er mere vidtrække n- de og dybtgående end på de fleste andre politikområder. Danmark har formandskabet i NMR i 2005. En hovedopgave på energ i- området bliver at udarbejde en ny handlingsplan for det nordiske energ i- samarbejde 2006-09. Det nordiske samarbejde skal rette større fokus på aktuelle energ ipolitiske
4/4 spørgsmål i EU, IEA og i østersøsamarbejdet og afdække hvor der er b asis for fælles fodslag og dermed bedre muligheder for at de nordiske lande kan påvirke den energipolitiske dags orden. Med optagelsen af de baltiske lande og Polen i EU får den nordiske indsats i samarbejdet med landene i Østersøregionen en anden karakter. Det nordiske energisamarbejde med de 3 baltiske republikker og Rusland - inden for og uden for rammerne af EU - er imidlertid fortsat vigtigt. BASREC-samarbejdet (Baltic Sea Regional Energy Co-operation) De nordiske lande deltager sammen med de øvrige lande omkring Øster- søen - Tyskland, Polen, Litauen, Letland, Estland samt Rusland - i et energisamarbejde – BASREC - u nder Østersørådet. Vigtige emner for samarbejdet – der også bygger på et samarbejde me  llem myndigheder og de vigtigste aktører på energimarkederne  - er el og gas- forsyning og udbygning af infrastrukturen, udvikling af en bæredygtig energiforsyning samt klimaspørgsmål  – herunder Testing Ground for kli- mamekanismen - Joint Implementation. Energiministrene i Østersøregio- nen skal på deres møde i efteråret 2005 tage stilling til, hvordan det fre  m- tidige samarbejde skal prioriteres. 4. Energichartret Energistyrelsen varetager sammen med Udenrigsministeriet Danmarks re- præsentation i Energicharteret. Charteret er en traktat mellem ca. 40 lande omfattende den tidligere østblok og de fleste OECD-lande. Charteret sik- rer grundlaget for handel og investeringer på e nergiområdet.