Status for implementering af 29. marts aftalerne Indhold af 29. marts aftalerne Status for implementering Aftalen om fremtidssikring af energiinfrastrukturen Sikring   af   ejermæssig   adskillelse mellem  systemansvar  og  overord- net  transmission  fra  produktion  og handel    –    etablering    af    Energi- net.dk,   samt   forkøbsret-   og   pligt for staten til de regionale transmis- sionsnet. Lov  om  Energinet  Danmark  blev vedtaget   den   20.   december   2004 og trådte i kraft den 1.  januar 2005. Elnetselskaberne    overdrog    deres ejerandele i systemansvar og over- ordnet  transmission  til  staten  i  de- cember 2004. Energinet.dk  forventes  at  fungere fra 1. maj 2005. Bestemmelserne  i  lov  nr.  494  om forkøbsret- og pligt for staten trå d- te i kraft den 1. januar 2005 Ændring  af  kapitalbegreberne  i  el- lovgivningen,  så  der  ikke  længere skelnes mellem fri og bunden kapi- tal  og  indførelse  af  ny  prisregule- ring af netselskaber. Bestemmelserne  i  lov  nr.  494  om ophævelse   af   skelnen   mellem   fri og bunden kapital samt bekendtgø- relse  om  indtægtsrammer  trådte  i kraft  den  1.  januar  2005  efter  el- sektorens overdragelse af andelene i  systemansvaret  og  den  overord- nede transmission til staten. Mere  enkel  regulering  vedr.  elfor- syningspligt. Bestemmelserne  i  lov  nr.  494  om forsyningspligt trådte i kraft den 1. januar 2005. Ændring  af  forbrugerindflydelses- kravet i netselskaberne. Bestemmelserne  i  lov  nr.  494  om ændring   af   forbrugerindflydelses- krav  m.v.  trådte  i  kraft  den  1.  juli 2004 hhv. den 1. januar 2005 Handlingsplan  for  den   fremtidige energiforsyning   frem   mod   2025, herunder    handlingsplan    for    den fremtidige  infrastruktur  frem  mod 2010 Regeringens   oplæg   til   handlings- planen  fremlægges,  så  der  er  m u- lighed    for    at    drøfte    den    inden sommerferien. Energibesparelseshandlingsplan Udkast    til    energisparehandlings- 7. april 2005 ENS J.nr.: Ref.: jgk
2/3 planen blev sendt i høring hos for- ligspartierne   samt   øvrige   interes- senter den 29. december 2004. Aftalen vedr. vindenergi og decentral kraftvarme Udbud af havvindmøller Aftalen   omfatter   etablering   af   2 havvindmølleparker   på   hver   200 MW efter afholdelse af udbud. Støtten  til  elproduktionen  fastsæt- tes som et resultat af udbudet. Tre  ansøgere  har  i  januar  2005  af- givet  bud  på  havvindmø lleparken ved  Horns  Rev.  Den  ene  ansøger opfyldte ikke udbudsbetingelserne. Forhandlinger   med   de   to   øvrige ansøgere,    Energi    E2    og    Elsam Kraft  påbegyndes  i  løbet  af  april 2005. Udbuddet af den anden hav- vindmøllepark   ved   Rødsand   blev sat i gang i efteråret 2004.  Energi- styrelsen  har  modtaget  fire  ansøg- ninger  om  prækvalifikation  til  det- te  udbud.  Afgørelse  om  prækvali- fikation ventes i april 2005. Skrotningsordning  for  gamle  møl- ler Ved   nedtagning   af   gamle   møller med  en  størrelse  på  op  til  450  kW udstedes et skrotningsbevis. Skrot- ningsbeviset   giver   adgang   til   et ekstra pristillæg på 12 øre pr. kW h oven  i  det  generelle  10  øre  tillæg ved   produktion   på   en   ny   mølle. Ordningen   sigter   mod   en   samlet etablering af ny kapacitet på op til 350  MW  i  en  5-årig  periode  fra 2005.  Der  er  et  loft  over  støtten, som nedsættes, hvis det ekstra pris- tillæg  på  12  øre  +   det  almindelige 10  øre  tillæg  +  markedspris  bliver højere end 48 øre pr. kWh. Bestemmelserne i lov nr. 495, samt vindmøllebekendtgørelsen, be- kendtgørelse nr. 1365, trådte i kraft den 1. januar 2005. Skov-  og  Naturstyrelsen  og  Ener- gistyrelsen har etableret en tæt dia- log  med  regionplanmyndighederne om  planlægningen  for  områder  til erstatningsmøller,  og  der  afholdes jævnligt møder. Ordførerne  blev  orienteret  om  sta- tus den 10. januar 2005. Miljøministeren har været i samråd om    spørgsmålet    den    30.    marts 2005 og den 6. april 2005. Ophævelse af aftagepligten Ved   omlægningen   bortfalder   el- forbrugernes  forpligtelse  til  at  af- tage  elektricitet  fra  vindmøller  og også  fra  andre  miljøvenlige  anlæg til  særlige  priser.  I  stedet  afsættes den    miljøvenlige    elektricitet    på elmarkedet.   Elforbrugerne   betaler over   elregningen   den   støtte,   som udbetales til vindkraft og decentral kraftvarme. Bestemmelserne    i    lov    495    og vindmøllebekendtgørelsen, bekg. nr. 1365, trådte i kraft den 1. jan u- ar 2005.
3/3 Omlægning  af  støtten  for  eksiste- rende decentral kraftvarme. For   eksisterende   decentral   kraft- varme  ydes  der  et  produktionsuaf- hængigt   pristillæg,   som   sammen med   markedsprisen   udgør   ca.   34 øre pr. kWh. Tillægget ydes i 20 år fra  nettilslutningen,  dog  mindst  til 1.  januar  2019.  Formålet  med  o m- lægningen  har  været  at  få  elpr o- duktionen  på  de  decentrale  værker til   at   reagere   på   prissignalerne   i elmarkedet.    Små  decentrale  kraf t- varmeværker kan dog vælge at bli- ve på den gamle ordning med faste afregningspriser. Bestemmelserne i lov nr. 495, samt bekendtgørelse nr. 1367 om pristil- læg  til  elektricitet  produceret  ved decentral  kraftvarme  m.v.  trådte  i kraft den 1. januar 2005. Nye afregningsregler for biogasan- læg mv. Nye   biogasanlæg   opført   frem   til udgangen  af  2008  er  sikret  en  af- regningspris   på   i   alt    60   øre   pr. kWh i de første 10 år og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år. Der er et loft over, hvor stor den støtteberet- tigede   biogasbaserede   produktion kan blive. Andre VE-anlæg med et særligt  udviklingspotentiale  kan  få samme støtte. Bestemmelserne i lov nr. 495 samt bekendtgørelse nr. 1364 om pristil- læg   til   elektricitet   produceret   af andre  vedvarende  energianlæg  end vindmøller  trådte  i  kraft  den  1.  j a- nuar 2005.