Det Energipolitiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
EPU Alm.del Bilag 47
Offentligt
154358_0001.png
CO
2
- kvoteloven
Danmark har ifølge Kyotoprotokollen og EU’s byrdefordeling forpligtet
sig til at nedsætte den gennemsnitlige årlige udledning af drivhusgasser i
perioden 2008-2012 med 21 pct. i forhold til 1990
CO
2
-kvoteloven gennemfører EU’s kvotedirektiv, og loven har virkning
fra 1. januar 2005
Kvoteloven regulerer 377 produktionsenheder over en vis
minimumsstørrelse inden for el- og varmeproduktion, olieraffinering,
metal-, mineral-, glas, papirindustri m.m.
Ca. 50% af den samlede danske udledning af drivhusgasser er
omfattet af kvoteloven
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0002.png
Administration af CO
2
- kvoteloven
Energistyrelsen tildeler gratis-kvoter til produktionsenheder, der har
tilladelse til at udlede CO
2
- og har fået godkendt en plan for at overvåge
udledningen
CO
2
-kvoterne bliver registreret i Kvoteregisteret, som Miljøstyrelsen
administrerer
De kvoteregulerede virksomheder skal årligt sørge for, at der i
Kvoteregisteret er indsat kvoter svarende til udledningen af CO
2
fra deres
produktionsenhed
Energistyrelsen kvalitetssikrer, at virksomhedernes faktiske
udledninger af CO
2
svarer til deres indberetninger
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0003.png
Køb og salg af CO
2
- kvoter
Produktionsenheden har ansvar for en årlig balance mellem antallet af
kvoter i Kvoteregisteret og den faktiske udledning af CO
2
Hvis CO
2
-udledningen fra produktionsenheden overskrider antallet af
kvoter, skal der betales en afgift på ca. 750 kr. pr. tons CO
2
.
(Dog ca. 300 kr. i
årene 2005-8)
Derudover skal produktionsenheden indsætte de manglende kvoter i
Kvoteregisteret året efter
Virksomhederne kan købe ekstra kvoter eller sælge overskydende
kvoter
Kvoteprisen har i februar og marts svinget mellem ca. 50 - 80 kr. pr.
tons CO
2
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0004.png
Tildeling af CO
2
-kvoter i 2005 til 2008
I 2005-8 tildeles kvoter svarende til i alt 33,5 mio. ton CO
2
pr. år
Af disse tildeler staten ca. 31 mio. CO
2
-kvoter gratis til de virksomheder
der fra starten er omfattet af ordningen
Der er reserveret en pulje med gratis-kvoter til etablering af nye
virksomheder og til udvidelser m.m.
Herudover er der reserveret en pulje kvoter, som staten vil sælge
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0005.png
Kvotetildeling og forventede udledninger fra omfattede virksomheder
45
40
35
M io. tons CO 2/år
30
25
20
15
10
5
0
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
Kvoteomfattede emissioner
33,5-kvote (2005-2007)
Nødvendigt kvoteniveau (2008-2012), forudsat kompensation for elimport i 1990 (meget groft overslag)
Nødvendigt kvoteniveau (2008-2012), uden kompensation for elimport i 1990 (meget groft overslag)
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0006.png
Forventede udledninger og kvoter til omfattede sektorer
35
30
25
mio. tons CO2
20
15
10
5
0
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
El- og fjernvarm eproducenter
El- og fjernvarm eproducenter kvotetildeling
National kvote for elproducenter
Industri, inkl. offshore
Industri, inkl. offshore kvotetildeling
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0007.png
Lovforslag om ændring af CO
2
- kvoteloven (L119)
Forslaget gennemfører EU’s ændring af kvotedirektivet
Kvoteregulerede virksomheder kan anvende ”projektkreditter” i
kvoteordningen på lige fod med CO
2
-kvoter
Projektkreditter er et resultat af projekter, der nedsætter
udledningen af drivhusgasser i andre lande
I 2005-8 kan reduktionsprojekterne kun være ”CDM”-projekter
(projekter i lande uden reduktionskrav, typisk u-lande)
Fra 2008 åbner direktivet tillige mulighed for ”JI”-projekter
(projekter i
lande med reduktionskrav, f.eks. østeuropæiske lande)
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0008.png
Energibesparelser og handlingsplan
om en fornyet energispareindsats
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0009.png
De sidste 25 år er energiforbruget ikke steget
Forbruget i 2003 er 3,5 %
lavere end i 1980 (excl
transport)
Kun handel og service
stiger
Der har været store
effektiviseringer af
energianvendelsen
Kan vi fastholde denne
udvikling?
07-01-2021
160
140
In d eks (1980=100)
120
100
80
60
40
20
0
92
80
82
84
86
88
90
94
96
98
00
20
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
Energiforbrug
BNP
Intensitet
20
02
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0010.png
Aktuelle initiativer
Udviklingen er bl.a. en konsekvens af en aktiv
energispareindsats gennem mange år
De vigtigste aktuelle initiativer er:
Energi- og CO2-afgifter
Energimærkning af bygninger, apparater mv.
Aftaleordning, kvoteregulering
Elsparefonden – elapparater og elvarmekonvertering
Elnet-, naturgas- og fjernvarmeselskaber
Kampagner mv. – vinduer og ruder mv.
Forskning og udvikling
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0011.png
Fremskrivning viser stigende forbrug
Fremskrivning uden nye
initiativer:
I perioden 2003-2010
stiger forbruget med ca.
1,2 % per år
Herefter noget mindre
Forbruget er 9 % højere i
2010 end i 2003 og 20 %
højere i 2030
Hvad skal der til for at
ændre denne udvikling?
07-01-2021
250
200
PJ
150
100
50
0
1975 1982 1989 1996 2003 2010 2017 2024
Produktionserhverv
Offentlig sektor
Handel og service
Husholdninger
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0012.png
Der er et stort besparelsespotentiale
Fortsat store rentable
potentialer
Halvdelen af det rentable
potentiale er inden for
rumvarme
Udfordringen er at realisere
mest muligt af det
samfundsøkonomiske
potentiale
Hvordan gør vi det? Hvilke
virkemidler tages i brug?
07-01-2021
Potentiale
Samfundsøkonomisk
frem til 2015
Privatøkonomisk
- Her og nu
Privatøkonomisk
- Frem til 2015
24 %
16 %
42 %
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0013.png
Ny handlingsplan om energibesparelser
Baggrund og proces
Politisk aftale af 29. marts 2004
Handlingsplan med strategi for øget energieffektivisering
og energibesparelser skal fremlægges inden udgangen
af 2004
Kommissoriet aftalt med forligspartierne
Beskriver rammerne for planen
Fastlægger hovedelementerne
Udarbejdet i en åben proces
Opstartsmøder med interessenter i august 2004
Midtvejsseminar i oktober
Aktiv brug af hjemmeside
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0014.png
Handlingsplanen
Rammerne
Energibesparelser har mange fordele
-
bidrager til:
Forbedring af konkurrenceevnen, vækst,
erhvervsudvikling mv.
lavere energiudgifter
mindre sårbarhed over for stigende energipriser
muligheder for øget eksport
Sikring af forsyningssikkerheden på lidt
længere sigt
Imødegåelse af de globale klimaændringer
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0015.png
Handlingsplanen
Internationale rammer
Energibesparelser prioriteres højt i EU
Ny energikommissær har nye prioriterer
Energibesparelser er højst prioriteret i 2005
Grønbog med nye forslag kommer inden sommer
Lissabon-processen –energieffektivisering indgår
En række direktiver er vedtaget eller forhandles
IEA opprioriterer også energibesparelser
Der sker meget i en række nabolande
UK, Italien, Frankrig, Sverige
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0016.png
Handlingsplanen
Målsætninger for energispareindsatsen
Kort sigt: Årlig besparelse på 1 % af forbruget
I 2006-12 skal effekten af offentlige initiativer
udgøre mindst 1 % årligt af det nuværende
energiforbrug (excl. transport) hos forbrugerne, i alt
6 % i 2012.
Lang sigt: Fastholde nuværende forbrug
Frem mod 2025 er det et vejledende pejlemærke, at
det samlede energiforbrug (excl. transport) hos
forbrugerne fastholdes på det nuværende niveau.
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0017.png
Handlingsplanen
Principper for initiativer
Omkostningseffektivitet og lave energiregninger for
virksomheder og forbrugere
Fokus på realisering af store, rentable potentialer
En balanceret indsats i forhold til de forskellige
sektorer og energianvendelser
En markedsbaseret indsats - fremme velfungerende
og effektive markeder for energieffektive produkter
Prioritering af internationale og specielt EU initiativer.
Fremme udviklingen af mere effektive produkter -
forskning og udvikling
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0018.png
Handlingsplanen
Hovedinitiativer
Stramning af energibestemmelserne i
bygningsreglementet fra 2006
Såvel nye bygninger som eksisterende bygninger
Målsætning om yderlige stramning i 2010 og 2015
Ny lov om fremme af energibesparelser mv. i
bygninger
Energimærkning af bygninger
Eftersynsordninger for kedler og ventilation
Cirkulære om energieffektivisering og
energirigtigt indkøb i staten
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0019.png
Handlingsplanen
Eksempler på andre initiativer
Lavenergihuse: Fritagelse for tilslutningspligt
og elvarmeforbud
Aftale med byggebranchen om standard- og
pakkeløsninger
Reducere de faste tariffer
Fremme købet af energitjenesteydelser
Prioritering af internationale initiativer
Synliggørelse af energiforbrug
0,5 mia. kr. til F&U over 10 år
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0020.png
Handlingsplanen
Fremtidig organisering
Nuværende organisering
Ujævn indsats
Indsatsen på varmeområdet er begrænset
En del kritik bl.a. fra FRI og store virksomheder
Ikke fremtidssikret – behov for justeringer
Skabe en mere helhedsorienteret og effektiv
organisering
Vanskelig opgave – mange interesser og
hensyn
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0021.png
Handlingsplanen
Fremtidig organisering
Etablering af EnergispareForum
Medvirke ved prioritering af energispareindsatsen
og udviklingen af en mere effektiv organisering.
Medvirke til at styrke indsatsen vedrørende
varmebesparelser.
Forhandling med parterne
Der er formuleret en række principper
Udvikling af marked for energitjenester
Forhandling med kommercielle aktører
07-01-2021
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 47: Materiale fra tekniske gennemgang onsdag den 30. marts 2005
154358_0022.png
Handlingsplanen
Den videre proces
Udkastet har været i høring med frist til den 14.
januar. Høringssvar og høringsnotat er tilgængelig
Der arbejdes med implementering af en række
konkrete elementer
Energibestemmelser i bygningsreglementet
Lov om energibesparelser i bygninger
Cirkulære om energieffektivisering i staten
Skal drøftes med forligspartierne og øvrige parter
Hensigten er at fremlægge en endelig handlingsplan
inden sommerferien
07-01-2021