Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 15. marts 2005 127 -1 RNo 3. Kontor Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transport   - og Energiministeriets område under det luxembourgske EU - formandskab i første hal vår af 2005. I det følgende  redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes at blive behandlet under det luxembourgske formandskab. Tværgående emner: Marco Polo II. Kommissionen har den 14. juli 2004 fremsat forslag til Europa- Parlamentets og Rådets forordning om etable ring af det andet ’Marco Polo’ program om EF-tilskud til forbedring af godstransportsystemets miljøpr æ- stationer Forslaget er en videreførelse af det eksisterende Marco Polo -program (for- ordning EF/1382/2003), der løb fra 1. januar 2003 -31. december 2006. Programmet har til formål at aflaste vejnettet samt forbedre transports y- stemets miljøpræstationer og fremme interm   odal transport. Ved nævnte forordning blev der for perioden 1. januar 2003   – m- ber 2006 afsat en finansieringsramme på 75 mio.  €  (ved udv idelsen af EU ændret til 100 mio.   €) Kommissionen har foreslået at ”Marco Polo II” får en samlet finansiering    s- ramme på 740 mio.  € for perioden 2007  – projekttyper, der kan opnå støtte: Sømotorveje og Trafikundgåe lsesprojek- ter. Det luxembourgske formandskab stiler mod fælles tilgang på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 21. april 2005. Wider Europe
Side 2 af 9 Kommissionen besluttede i sommeren 2004, at man ville nedsætte en transport High Level gruppe, der har til opgave at komme med forslag til forlængelse af de største transeuropæiske TEN -akser (dvs. transeuropæiske transport netværksakser) til nabolandene, herunder også sømotorveje, og fastlægge prior  itetsprojekter, der kan knyttes til disse akser. Kommissionen udpegede daværende transportkommissær Loyola de Pal a- cio som formand for gruppen. En lang række tredjelande er tilknyttet gru  p- pen og dens arbejde. Der er nedsat fem undergrupper under High Level gruppen, der arbejder med regionale underområder som:  Det Vestlige Middelhav, Det Østlige Middelhav, Sydøsteuropa, Sortehavet og Nordøsteuropa. Tredjelandene deltager også i dette arbejde. Når arbejdet i underarbejdsgrupperne er afsluttet vil High Level gruppen afrapportere, hvorefter det må forventes, at Kom missionen udsender en meddelelse. Landtransport: Revision af Eurovignetten. Kommissionen fremsatte den 23. juli 2003 et forslag om ændring af dire  k- tiv  om afgifter på tunge køretøjers benyttelse af visse infrastrukturer (E   u- rovignetten). Forslaget har til hensigt at harmonisere betingelserne for opkræ  vning af vejafgifter og brugsafgifter med tilknytning til benyttelse af infrastruktur for at sikre fair konkurrence mellem transportoperatørerne. Forslaget blev senest drøftet på Rådsmødet (transport, telekomm unikation og energi) den 7. oktober 2004. Kun et mindretal af medlemslandene kunne støtte det kompromisforslag, som det nede rlandske formandskab havde fremlagt forud for Rådsmødet. Drøftelserne koncentrerede sig især om b e- regningsgrundlaget for kørselsafgif ten, herunder mulighederne for at varie- re kørselsafgifterne. Til trods for ihærdige forsøg fra formandskabet lykkedes det endnu engang ikke Rådet at nå til enighed om forslaget. Det luxembourgske formandskab vil arbejde videre med forslaget og håber på, at  der kan opnås politisk enighed på Rådsmødet den 21. april 2005. Offentlig trafikbetjening.
Side 3 af 9 Kommissionen  fremlagde  den  13.  september  2000  forslag  til  forordning om  medlemsstaternes  håndtering  af  krav  vedrørende  offentlig  trafikbetj  e- ning inden for personbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje. Forslaget har blandt andet til formål at harmonisere reglerne for meddelelse af enerettigheder og finansiering af offentlig personbefordring med jernba- ne, ad vej og indre vandveje samt at sikre, at meddelelse af enerettigheder og tildeling af offentlig støtte skal være baseret på kontrakter om offentlig trafikbetjening.   Kontrakter   om   offentlig   trafikbetjening   skal   indgås   på grundlag af åbent udbud. Kommissionen har den 21. februar 2002 fremsat et ændret forsla  g, der først og fremmest indeholder en overgangsbestemmelse, hvorefter allerede ind- gåede  kontrakter  løber  kontraktperioden  ud,  forudsat  at  denne  er  af  en  r  i- melig varighed samt en overgangsperiode på 8 år for afslutning af myndi  g- heders egenproduktion af bustrafik. For jernbanetrafikken gælder, at hal  v- delen  skal  være  u  dbudt  4  år  efter  forordningens  ikrafttræden,  mens  hele trafikken skal være u  dbudt 8 år herefter. Kommissionen  forventes  endvidere  at  fremsætte  et  ny  forslag  om  me  d- lemsstaters muligheder for at indgå kontrakter med trafikvirksomheder om offentlig trafikbetjening på vej og bane. Det luxembourgske formandskab har tilkendegivet, at man overvejer at sætte sagen på dagsordenen for Rådsmødet (transport, tel ekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 med henblik på p olitisk enighed. Jernbanepakke III. Kommissionen fremlagde den 5. marts 2004 forslag til jernbanepakke III, der indeholder fire forslag: 1. Forslag til ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvi kling af Fællesskabets jernbaner. Forslaget indebærer en åbning af medlemsstaternes jernb   anenet for international passagertransport og for cabotage (indenrigskørsel) i forbindelse med international passagertransport fra 1. januar 2010. 2. Forslag til direktiv om certificering af togpersonale der betjener lo- komotiver og tog på Fællesskabets jernbanenet. Der stilles forslag om indførelse af krav til lokomotivføreres såvel mentale som fysiske helbred, uddannelse, herunder kendskab til rullende materiel og infrastruktur, eksamen og certificering svare- rende til systemer, som enten allerede er indført eller, som er ved at blive indført i andre transportsektorer. Der blev opnået fælles ti l-
Side 4 af 9 gang i Rådet (transport, tel ekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004 om dette forslag. 3. Forslag til forordning om kompensation for manglende opfyldelse af kvalitetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefordring. Kommissionen foreslår en harmonisering af kontraktlige betinge l- ser vedrørende blandt andet kompensation for tabt gods, for besk a- diget gods, for forsinkelser, herunder for manglende information om forsinkelser og for følgeskader, såvel som en tilpasning af e  r- statningsniveauerne. 4. Forslag til forordning om rettigheder og pligter gældende for pa  s- sagerer i international tog trafik. Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og pligter for passa- gererne på internationale jernbaneforbindelser. Forslaget indeho l- der krav vedrørende: Jernbanevirk somhederne erstatningsansvar i forhold til passagerne ved eventuelle ulykker, aflysninger og for- sinkelser, informationsniveauet til passagerne før, under og efter rejsen og herunder også jernbanevirksomhedernes forpligti gelse til at varetage salg af billetter til internationale rejser, handicaptil- gængeligheden samt oprette  lse af et organ, der skal være ansvarlig for gennemførelsen af foror dningen. Det luxembourgske formandskab stiler mod enighed om forslaget om kompensation for manglende opfyldelse af kvalitetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefordring og forslaget om rettigheder og pligter gælde  n- de for passagerer i international tog trafik på Rådsmødet (transport, tel   e- kommunikation og energi) den 21. april 2005. Luftfart. Eksterne relationer. På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5.   -6. juni 2003 vedtog Rådet en afgørelse om bemyndigelse af Kommi  ssionen til at indlede forhandlinger med Amerikas Forenede Stater om at lade en fælle  s- skabsaftale om oprettelse af et "åbent luftfartsområde" (OAA) træde i st e- det for medlemslandenes bilaterale luftfartsaftaler. Kommissionen har herefter gennemført række f   orhandlingsrunder med USA. På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.   -10. decem- ber 2004 vedtog Rådet at bemyndige Kommissionen til at indlede forhan d- linger med Marokko og det vestlige Balkan. Kommissionen forventes at
Side 5 af 9 fremsætte forslag om   eventuelle nye forhandlingsmandater med andre tred- jelande. Kommissionen forventes på Rådsmødet (transport, telekommunik   ation og energi) den 21. april 2005 og den 27.-28. juni 2005 at afrapportere fra for- handlingerne med USA, og Rådet forventes at behandle  eventuelle nye for- handlingsmandater. Rettigheder for handicappede. Kommissionens forslag lægger op til fælles regler for behandlingen af luf t- fartspassagerer med nedsat mobilitet forårs aget af alder eller andre årsager. Kommissionen begrunder forslaget om indførelse af lovgivning med, at luftfartsselskaber og lufthavne ikke kan blive enige om, hvem der har an- svaret for at hjælpe bevægelseshæmmede passagerer i luf thavnsområdet. Derfor lægger forslaget op til følge   nde: 1. At sikre, at bevægelseshæmmede passagere r tilbydes en samlet hjæ  lpepakke. 2. At lægge ansvaret for hjælp i lufthavne til bevægelseshæmmede passagerer på lufthavnenes forvaltningsorganer, tillade disse at o p- kræve penge herfor hos luftfartsselskaberne samt definere de fo  r- skellige former for hjælp, s  om den nedsatte mobilitet kan forårsage. 3. At sikre, at den hjælp til bevægelseshæmmede passagerer, der skal ydes ombord på flyene, ydes gratis af luf tfartsselskabet. 4. At sikre, at bevægelseshæmmede passagerer ikke udsættes for ri n- gere behandling end andre passagerer og at sikre, at disse passage- rer ikke afvises på grund af deres mobilitetspr oblemer. 5. At sikre regler angående de pågældende passagerers rettidige varsel af lufthavne og luftfartsselskaber om behov for hjælp. 6. At medlemsstaterne sikrer håndhævelse f   or manglende overholdel- se af bestemmelserne. Forordningen finder anvendelse i forbindelse med personer med nedsat mobilitet, der rejser til, fra eller i transit i lufthavne på medlemslandenes territorier. Det luxembourgske formandskab stiler mod en enighed på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Information til flypassagerer. Forslaget har til formål at sikre luftfartspassagere rs ret til oplysning om, hvilket luftfartsselskab, de rejser med. Videre er formålet at sikre,  at med-
Side 6 af 9 lemslandene effektivt udveksler alle sikkerhedsrelevante oplysninger om luftfartsselskaberne. Anvendelsesområdet for forslaget er alle afgange fra lufthavne på me  d- lemslandenes territorier, hvor traktaten gælder, samt lufthavne i tredjela  n- de, hvis flyvningen er en del af en rejse, der startede i Fællesskabet, og det flyselskab, man har kontrakt med, er etableret i Fællesskabet. Derudover er hovedelementerne i forslaget følgende: 1. Medlemslande skal offentliggøre lister over alle luftfartsselskaber, der ikke må beflyve deres luftrum eller er underlagt restriktioner i dette af sikkerhedsmæssige årsager. Kommissionen skal offentli   g- gøre en konsolideret liste over disse luftfartsselskaber 2. Det luftfartsselskab, passageren køber billetten hos, skal oplyse om, hvem det udførende luftfartsselskab er. Hvis der skiftes til et andet udførende luftfartsselskab, skal passageren omgående oplyses he  r- om –  uanset årsagen til skiftet 3. Bestemmelserne gælder for rute  - og charterflyvning, ligesom de gælder, hvad enten flyvningen   er en del af en pakkerejse eller ej. Det luxembourgske formandskab stiler mod en enighed på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Maritim transport. Liberalisering af havnetjenester. Den 20. november 2003 forkastede Europa-Parlamentet det forslag til mar- kedsadgang til havnetjenester, der var opnået enighed om efter en langvarig og indgående behandling i EU -institutionerne. Kommissionen fremsatte derfor den 13. oktober 2004 nyt forslag til libera- lisering af havnetjenester. De omfattede havnetjenester er lodsning, bugsering, trosseføring, god s- håndt ering og passagerbetjening. I forhold til det forkastede forslag er der en række nye elementer så som begrænsning af mulighederne for selvse r- vicering samt krav om tilladelse for at udføre havnetjenester. Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på Rådsmødet (transport, t e- lekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004. Det luxembourgske formandskab stiler mod fælles tilgang om fo  rslaget på Rådsmødet (transport, telekommunik  ation og energi) den 27.-28. juni 2005.
Side 7 af 9 Energi. Energieffektivisering på slutbrugerniveau og energitjen ester. Forslaget indeholder på medlemsstatsniveau  - som middel til at måle fo r- bedringerne i energieffektiviteten og til at fremkalde tilstrækkelig ma  r- kedsefterspørgsel efter energitjenester  - et sparemål på 1 % årlig energib   e- sparelse som følge af nye foranstaltninger. Der er også et sparemål på 1½ % for den offentlige sektor, plus en forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at visse energidistributø rer og/eller detailforsyningsvirksomheder tilbyder deres kunder energitjenester. På rådsmødet den 29. november 2004 kunne det daværende nederlandske formandskab, efter at der havde været afholdt en orienterende debat, ko  n- kludere, at der var stor tilslutning til målet med d irektivet, men at der var behov for en mere fleksibel og ubureaukratisk tilgang, der reflekterede medlemslandenes forskellige udgangspunkter. Et større antal delegationer ønskede, at det nederlandske ko  mpromisforslag om en 6 % forbedring over 6 år (i stedet for 1 % forbedring årligt) blev e  r- stattet af individuelle indikative nationale målsætninger. Der var skepsis over for et særskilt mål for den offentlige sektor. Endelig kunne forman   d- skabet konkludere, at der var opslutning til et forslag om at afholde en årlig debat i Rådet om udviklingen i energib esparelsesindsatsen. Det luxembourgske formandskab forventer, at der vil kunne opnås politisk enighed om direktivet på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Undertegnelsen af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og staterne i Sydøst -Europa med henblik på opre ttelsen af et regionalt energimarked. Sigtet med denne aftale er en integration af dette regionale marked med EU’s indre marked for energi. De pågæ    ldende stater i Sydøst -Europa er Albanien, Bulgarien, Bosnien og Herzegovina, Kroatien, Makedonien (= FYROM), Rumænien, Serbien og Montenegro, Kosovo og Tyrkiet. Aftalen vil betyde, at de pågældende lande skal implementere EU’s gældende ene r- gilovgivning og leve op til de samme standarder som EU’s medlemsstater på dette område. Formålet med aftalen er, ud over at forbedre forsyning ssikkerheden i både EU og de sydøsteuropæiske lande, at skabe et sama   rbejde mellem landene, som kan være med til at sikre stabil  iteten i regionen. Kommissionen for- handler aftalen på mandat fra Rådet. I Rådet er der opbakning til formålet med aftalen, men der udestår en ræ k- ke problemer før Rådet vil kunne ti  lslutte sig aftalen endeligt. Blandt andet
Side 8 af 9 har enkelte lande forbehold vedrø rende en række juridiske og institutione  l- le spørgsmål, som er uafklarede. Andre lande har forbehold vedrøre   nde sprogregimet, som er begrænset til fransk, engelsk og tysk. Det forventes, at de udestående problemer vil kunne løses i løbet af de kommende mån eder, således at underskrivelsen af aftalen kan ve dtages endeligt af Rådet den 27. juni 2005. Retningslinier for Transeuropæiske Netværk for Energi (TEN -energi). Formålet med forslaget er at gøre nettene mere effektive for at fremme konkurrencen på det in dre energimarked, at knytte de nye medlemsstater tættere til det indre energimarked og at bidrage til en tilsvarende øget ti   l- knytning af EU’s nye nabolande. Afhængigt af Europa  -Parlamentets indstilling i fø rste læsning kan TEN  - beslutningen vedtages endeligt på rådsmødet, men formandskabet forve   n- ter, at der som minimum kan opnås politisk enighed om forslaget. Der o p- nåedes enighed om den generelle tilgang på rådsmødet den 10. juni 2004. Forslaget afløser et eks isterende sæt TEN  -retningslinjer fra 2003. Foranstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinve- steringer. I forslaget stilles der krav til medlemslandene om fastlæggelse af standa  r- der for sikkerheden i transmissions- og distributionsnet, om en klart define- ret politik med hensyn til en udbuds-efterspørgselsbalance, der sikrer ti l- strækkelig reservekapacitet, samt om opstilling af principper for invest  e- ringsbeslutninger i de enkelte landes transmissions- og distributionsnet. Endelig opstilles der i direktivforslaget en procedure for samordningen af investeringerne i grænseove  rskridende forbindelser. Afhængigt af Europa  -Parlamentets indstilling i første læsning kan direkti   v- forslaget vedtages endeligt; som minimum forventer formandskabet, at der kan opnås politisk enighed på rådsmødet. De r opnåedes eni ghed om den generelle tilgang på rådsmødet den 29. november 2004. Rammerne for fastlæg  gelse af krav til miljøvenligt design af energiforbr u- gende produkter (Ecodesign-direktivet). Med direktivet opstilles en fælles ramme for, hvordan Kommissi  onen i fremtiden kan udvælge og fastsætte krav til miljøvenligt design for energ i- forbrugende produkter. Direktivforslaget stiller ikke i sig selv krav til en- keltprodukter. Så danne krav vil efterfølgende skulle stilles i forbindelse med kommende gennemførel sesforanstaltninger, som er baseret på ramm e- direktivet. Direktivforslaget er et led i opfyldelse af EU’s mål om en bær    e- dygtig udvikling.
Side 9 af 9 Formandskabet har forhåbninger om at kunne få vedtaget direktivet end  e- ligt i anden læsning. Den fælles holdning blev v edtaget på energirådsmødet den 29. november 2004. Forordning om vilkårene for adgang til gastransmissionsledninger. Formålet med denne forordning er at fastlægge regler vedrørende betinge l- serne for adgang til naturgastransmissionsnettet. Reglerne i forordningen omfatter principper for fastsættelse af tariffer for netadgang, fas  tlæggelse af et sæt af nødvendige tjenesteydelser, harmoniserede principper for kap   a- citetstildeling og styring af overbelastning, krav om information, balance- ring og gebyrer for balancering samt krav om at fremme etableringen af et marked for sekundær handel med kapacitet. Formandskabet har forhåbninger om at kunne få vedtaget forordningen e  n- deligt i anden læsning. Den fælles holdning blev vedtaget den 12. nove m- ber 2004 i skriftlig procedure.