Redegørelse til Folketingets Energipolitiske Udvalg om lovovervå g- ning af lov nr. 449 af 31. maj 2000 om naturgasforsyning 1. Indledning Lov  nr.  449  af  31.  maj  2000  om  naturgasforsyning  er  omfattet  af  lov- overvågning . Loven blev bl.a. udvalgt til at være omfattet af lovovervå g- ning, fordi der er tale om en vidtgående modernisering og tilpasning af de lovgivningsmæssige  rammer  for  naturgassektoren.  Tilpasningen  af  lov- givningen skete som led i en generel liberalisering af de europæiske ener- gimarkeder,  og  havde  således  også  til  formål  at  implementere  Europa   - Parlamentets og Rådets Direktiv 98/30/EF af 22. juni 1998 om fælles re g- ler for det indre marked for naturgas (gasdirektivet). Det fremgår af lovforslaget, at lovovervågningen blandt andet skal fok  u- sere på, at der er etableret et velfungerende marked for transmission, d i- stribution, forsyning og oplagring af naturgas med fortsatte tilskyndelser til omkostningseffektivitet. Herudover vil der blive fokuseret på, om a d- gangen til naturgassystemet fungerer tilfredsstillende, og om lovens må l- sætning om en høj grad af forsyningssikkerhed er tilgodeset. Oprindelig  var  det  tanken,  at  nærværende  redegørelse  skulle  udarbejdes på et tidspu nkt, der muliggjorde, at den kunne ligge til grund for de drøf- telser om markedsåbningen og den selskabsmæssige adskillelse, der ifø l- ge reform-opfølgningsaftalen af 22. marts 2000 skulle finde sted i 2003. Forudsætningerne herfor er imidlertid ændret i og med, at disse drøftelser allerede  fandt  sted  i  forbindelse  med  indgåelse  af  de  politiske  aftaler  af 29. maj 2001 om naturgasforsyning og energibesparelser samt den aftale af  19.  juni  2002,  som  parterne  bag  energireformaftalerne  indgik.  Det fremgår således b  l.a.  af  aftalen om naturgasforsyning og energibesparel- ser, at der skulle skabes større gennemsigtighed i reguleringen af det dan- ske naturgasmarked ved en selskabsmæssig adskillelse af handel og infra- struktur. Af aftalen af 19. juni 2002 fremgår bl.a., at d er skal gennemføres fuld markedsåbning på gasområdet senest 1. januar 2004. 28. februar 2005 J.nr.: 020220/20014-0003 Ref.: PST
2/12 2. Baggrund, formål og hovedelementer i lov nr. 449 af 31. maj 2000 om naturgasforsyning Formålet  med  lovforslaget  var  at  modernisere  og  tilpasse  de  lovgi v- ningsmæssige  rammer  for  naturgasforsyningen  i  forbindelse  med  imple- menteringen af gasdirektivet. Liberaliseringen af den danske naturgassek- tor  skal  således  ses  i  sammenhæng  med  bestræbelserne  på  at  etablere  et fælles indre europæisk energimarked i overensstemmelse med EU-rettens principper  om  fri  bevægelighed  for  varer,  personer,  tjenesteydelser  og kapital.  Tilpasningen  af  de  nationale  lovgivninger  på  gasområdet  har  til formål at skabe fælles regler for et indre marked for naturgas, herunder at åbne og integrere markederne, som  traditionelt har været præget af mang- lende konkurrence. Lov  nr.  449  af  31.  maj  2000  trådte  i  kraft  den  1.  juli  2000,  og  samtidig hermed blev den da gældende lov nr. 232 af 8. juni 1979 om naturgasfor- syning  ophævet.  Hovedelementet  i  den  sidstnævnte  lov  var  muligheden for at meddele en eneretsbevilling til indførsel, forhandling, transport og oplagring af naturgas. Eneretsbevillingen blev ophævet i forbindelse med, at lov nr. 449 trådte i kraft, og de lovgivningsmæssige rammer for sekt o- ren  ændredes  hermed  markant,  idet  statens  selskab,  DONG  A/S,  ikke fremover  oppebærer  eksklusive  enerettigheder  til  naturgasforsyning  på det danske marked, ligesom de kommunaltejede regionale selskaber ikke fremover vil kunne påregne at opretholde defacto monopolet til fo rsyning af gaskunder inden for selskabernes forsyningsområder. Som  baggrund  for  loven  lå  den  politiske  aftale  om  reformopfølgning  på energiområdet, som et flertal af Folketingets partier indgik den 22. marts 2000. Aftalen fastlægger bl.a. rammerne og principperne for implemente- ring  af  gasdirektivet.  Det  fremgår  af  lovforslagets  generelle  bemærkni n- ger,  at  formålet  er  at  modernisere  og  tilpasse  de  lovgivningsmæssige rammer  for  naturgasforsyningen  i  forbindelse  med  implementering  af gasdirektivet samt udmønte en række bestemmelser i den aftale, som sta- ten  den  23.  juni  1999  indgik  med  Hovedstadsregionens  Naturgasselskab I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (NGMN) om struktur og støtteforhold i gassektoren. Denne aftale fastlægger rammerne for den fremtidige orga- nisering  af  handlen  med  naturgas  og  den  fremtidige  statsstøtte  til  natur- gassektoren. Parterne  bag  reform-opfølgningsaftalen  var  enige  om,  at  reguleringen  af naturgassektoren skal tilgodese følgende overordnede hensyn: - Et  velfungerende  naturgassystem  med  en  høj  grad  af  for- syningssikkerhed. - Et  velfungerende  marked  for  transmission,  distribution, forsyning  og  oplagring  af  naturgas  med  fortsatte  tilskyn- delser til omkostningseffektivitet. - Adgang    til    naturgassystemet    på    objektive    og    ikke - diskriminerende vilkår.
3/12 - Behov for statsstøtte til sektoren begrænses mest muligt. - DONG Naturgas skal kunne opfylde sine forpligtelser over for bl.a. DUC i de indgåede take -or-pay kontrakter. - Forbrugerbeskyttelse, frit leverandørvalg for nogle forbru- gere og rådgivning om energibesparelser . - Et  økonomisk  og  miljømæssigt  effektivt  samspil  med  det europæiske naturgassystem og med den øvrige  energisek- tor. - Fastholdelse af Danmarks lave gaspriser til industrien. I overensstemmelse hermed er hovedelementerne i loven, at der fremover skal skelnes mellem på den ene side transmissions -, distributions- og la- gervirksomhed og på den anden side, forsyningsvirksomhed. Net - og la- gervirksomhed vil fortsat have karakter af monopolaktiviteter, hvor Ener- gitilsynet  fører  tilsyn  med  prisernes  rimelighed,  og  at  adgang  til  nettene sker på objektive og ikkediskriminerende vilkår. Herudover indgår som et væsentligt  element,  at  alle  indenlandske  forbrugere  på  ligeligt  grundlag skal bære en forholdsmæssig andel af udgifterne til de offentlige forplig- telser, som naturgasselskaberne pålægges, og som kommer alle forbrug e- re til gode. Det drejer sig om udgifterne til forsknings- og udviklingsakti- viteter,  varetagelse  af  forsyningssikkerheden,  sikring  af  gaskvaliteten, netbalancering,  gassikkerhed,  energibesparelsesaktiviteter og markedsfø- ringsaktiviteter med henblik på at reducere miljøbelastningen ved forbr u- gernes energiforbrug. Med   hensyn   til   markedsåbning   var   parterne   bag   reformopfølgnings - aftalen  enige  om,  at  der  gennemføres  en  afbalanceret  åbning  af  gasma r- kedet, som følger bestemmelserne i gasdirektivet, og at naturgasnettet og naturgaslagre skal forblive i offentligt eje. På denne baggrund blev der i loven fastlagt en markedsåbning på 30 % af det samlede årlige gasforbrug ved lovens ikrafttrædelse stigende til 38 % og 43 % af det samlede årlige gasforbrug fra henholdsvis den 1. august 2003 og 1. august 2008. Parter- ne  var  ligeledes  enige  om,  at  såvel  spørgsmålet  om  markedsåbning  som spørgsmålet  om  en  selskabsmæssig  adskillelse  af  på  den  ene  side  tran  s- missions-  og  lageraktiviteter  og  på  den  anden  side  kommerciel  handel skulle tages op til drøftelse inden udgangen af 2003. 3. Lov nr. 481 af 7. juni 2001 om ændring af lov om naturgasforsy- ning De  danske  myndigheder  notificerede  den  10.  august  2000  til  Europa- Kommissionen gennemførelsen i dansk ret af EU´s gasdirektiv. I forbin- delse med Europa-Kommissionens gennemgang af lovgivningen og afta- len af 22. juni 2000 om levering og transport af naturgas mellem DONG Naturgas  A/S  og  HNG  og  NGMN  blev  der  rejst  tvivl  om,  hvorvidt  be- stemmelserne  i  naturgasforsyningsloven  om  bindende  videresalgspriser m.v.,     kan     anses     for     at     være     i     overensstemmelse     med     EU- konkurrenceretten. I lyset af at Europa-Komissionen også havde fremlagt et forslag til ændring af gasdirektivet for at fremme en hurtigere og mere effektiv markedsåbning, besluttede den daværende regering den 27. april
4/12 2001  at  fremsætte  forslag  om  ændring  af  naturgasforsyningsloven  med henblik  på  at  afklare  den  rejste  tvivl  og  samtidig  tage  højde  for  de  nye EU-krav til reguleringen af naturgassektoren. Som grundlag for vedtagelsen af lovforslaget lå bl.a. den politiske aftale af  29.  maj  2001  om  naturgasforsyning  og  energibesparelser,  hvoraf  det bl.a. fremgår, at der skulle skabes større gennemsigtighed i reguleringen af det danske naturgasmarked ved en selskabsmæssig adskillelse af han- del  og  infrastruktur.  Lovforslagets  hovedformål  var  at  ændre  lovens  b e- stemmelser i § 25 om bindende videresalgspriser til forsyning af forbru- gere på faste vilkår med et årligt aftag på over 300.000 m 3 naturgas efter ensartede  landsdækkende  principper.  Herudover  pålægges  naturgasse l- skaberne i medfør af lovens § 28 a at foretage en selskabsmæssig adskil- lelse af aktiviteterne, ligesom proceduren for fastsættelsen af hvilke kun- der, der har markedsadgang, ændres såled es, at ministeren efter forelæg- gelse for Det Energipolitiske Udvalg får mulighed for at ændre grænse r- ne. I den politiske aftale af 19. juni 2002 blev parterne bag energireformafta- lerne  enige  om,  at  der  senest  den  1.  januar  2004  skal  gennemføres  fuld markedsåbning på naturgasområdet. I overensstemmelse hermed udstedte økonomi-  og  erhvervsministeren  den  20.  maj  2003  en  bekendtgørelse, som giver alle kunder ret til valg af naturgasleverandør fra 1. januar 2004. 4. Lov nr. 494 af 9. juni 2004 om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning Lov nr. 494 af 9. juni 2004 har primært til formål at implementere Eur o- pa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2003/55/EF af 26. juni 2003 om fæ l- les regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 98/30/EF   i   dansk   lovgivning.   Ændringen   af   naturgasforsyningsloven medfører,  at  der  i  overensstemmelse  med  gasdirektivet  skabes  et  mere åbent og gennemsigtigt marked for naturgas. De kvantitative elementer i direktivet i form af fuld markedsåbning, krav om selskabsmæssig adski l- lelse  af  naturgasaktiviteterne  og  reguleret  adgang  til  transmissionsnettet var allerede opfyldt i den eksisterende naturgasforsyningslov ved ændrin- gen af naturgasforsyningsloven i juni 2001. Lov nr. 494 var derfor møntet på  at  implementere  de  kvalitative  elementer  i  direktivet  såsom  krav  om forbrugerbeskyttelse  til  supplering  af  den  generelle  forbrugerlovgivning, og  krav  om  at  transmissions-  og  distributionsselskaber  skal  opstille  pro- grammer for intern overvågn ing med henblik på at undgå diskriminere  n- de adfærd over for andre selskaber. 5. Lov nr. 1384 af 20. december 2004 om Energinet Danmark Et  flertal  af  Folketingets  partier  indgik  den  29.  marts  2004  aftale  om fremtidssikring  af  energiinfrastrukturen.  Aftalen  indebærer  bl.a.,  at  sy- stemansvar  og  overordnet  transmission  for  el  fremover  skal  varetages som statslig virksomhed. Staten havde som ejer af DONG-koncernen al- lerede taget det første skridt i gennemførelsen af den ejermæssige adskil- lelse af systemansvar på  el- og gasområdet ved at etablere en uafhængig
5/12 virksomhed  (Gastra)  til  varetagelse  af  systemansvar  og  transmission  for naturgas pr. 1. januar 2004. Et af formålene er at fremme en effektiv ko n- kurrence på el - og gasområdet gennem ejermæssig adskillelse af  system- ansvar og transmission fra produktion og handel. Som opfølgning på den  politiske aftale  af 29. marts 2004 vedtog  Folk e- tinget den 14. december  2004 lov om Energinet Danmark.  Loven har til formål at skabe grundlag for den nye statslige virksomhed, En erginet.dk med  datterselskaber,  som  på  statens  vegne  skal  drive  systemansvarlig virksomhed og den overordnede transmission på el - og gasområ det. I lov om Energinet.dk ændres lov om naturgasforsyning som senest ænd- ret  ved  lov  nr.  494  af  9.  juni  2004.  Der  er  tale  om  konsekvensrettelser, som  følger  af,  at  Energinet.dk  ikke  skal  være  bevillingspålagt  samt  æ n- dring  af  lovens  prisbestemmelser  for  så  vidt  angår  transmissions  -  og  di- stributionsvirksomhed, som varetages af Energinet.dk. 6. Høring Med henblik på ud arbejdelse af nærværende redegørelse er relevante sel- skaber,  organisationer  og  myndigheder  anmodet  om  en  vurdering  af, hvorvidt loven lever op til intentionerne bag lovforslaget, jf. vedlagte hø- ringsbrev  af  1.  december  2004  og  høringsliste.  Der  er  indkommet  hø- ringssvar fra Gastra, DONG, Fællessekretariatet for HNG og MN, Natur- gas  Fyn,  Denerco  Oil,  Energitilsynets  sekretariat,  Konkurrencestyrelsen, Energiklagenævnet, Dansk Industri, og Dansk Fjernvarme. Herudover har Amerada  Hess  meddelt,  at  selskabet  ingen  erfaringer  har  med  naturgas- forsyningsloven.   Høringsresumé   og   Transport -   og   Energiministeriets kommentarer hertil er angivet nedenfor. 6.1. Høringsresumé I. Generelle betragtninger   Gastra  er  af  den  opfattelse,  at  man  med  lovkomplekset  er  nået  et  godt stykke med et fuldt integreret gasmarked i Danmark. Selskabet finder dog samtidig, at der er en række områder, der kræver opmærksomhed, og som er af betydning for et velfungerende samlet dansk og europæisk gasmar- ked. Det er DONGs overordnede vurdering, at der med lov nr. 449 af 31. maj 2000 om naturgasforsyning med senere ændringer er etableret et velfun- gerende marked for forsyning, distribution, transmission og oplagring af naturgas. Fællessekretariatet  for  HNG  og  MN  er  af  den  opfattelse,  at  naturgasfor- syningsloven  og  markedsreglerne  tilsammen  udgør  en  hensigtsmæssig ramme for et velfungerende marked. Energitilsynets  sekretariat  finder  generelt,  at  naturgasforsyningslovens bestemmelser udgør et tilfredsstillende  grundlag  for etablering  af  et vel-
6/12 fungerende marked for transmission, distribution, forsyning og oplagring af naturgas med fortsatte tilskyndelser til omkostningseffektivitet. Konkurrencestyrelsen  mener,  at  den  danske  naturgasinfrastruktur  i  sin opbygning og driften af de forskellige led i infrastrukturen giver de rette muligheder for et konkurrenceudsat gasmarked. Dansk Fjernvarme finder generelt, at loven lever op til intentionerne om et velfungerende marked for naturgas på en tilfredsstillende måde. Energiklagenævnet  henviser  til  de  afgørelser,  som  nævnet  har  truffet  på naturgasområdet. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Ministeriet er enig i betragtningerne om, at der med naturgasforsynings- loven generelt er fastsat nogle gode rammer for et velfungerende marked for naturgas. II. Adgang til gasinfrastrukturen Gastra påpeger, at der er forskel på de krav, der stilles til de enkelte dele af infrastrukturen. Således er der forhandlet adgang til de danske lagre, og der  er  endnu  ikke  sket  en  harmonisering  af  vilkår  og  betingelser  for  a d- gang  til  distributionsnettene.  Selskabet  finder  endvidere,  at  det  danske gasmarked  ikke  bør  betragtes  isoleret,  men  at  den  europæiske  gassektor betragtes som én regional sektor. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Ministeriet er enig i, at det danske naturgasmarked ikke bør betragtes iso- leret, men bør ses i en større regional europæisk sammenhæng. Det er så- ledes af stor betydning for udviklingen af et effektivt konkurrencemarked for  naturgas,  at  der  er  gennemsigtige,  rimelige  vilkår  og  betingel ser  for adgang til infrastrukturen i vore nabolande. Dette vil kunne styrke hand- len på tværs af landegrænserne og medvirke til at øge antallet af aktører på f.eks. det danske marked. III. Regulering af adgang til transmissionsnettet Gastra nævner, at transmissionsnettet i løbet af 2004 med succes er blevet udskilt  fra  kommercielle  aktiviteter.  Den  øvrige  infrastruktur  (lager-  og distributionsselskaber  samt  søledningerne)  er  ikke  på  tilsvarende  måde adskilt. Dette indebærer  et naturligt behov for regulering og opfølgning, så der også i den daglige drift og ledelse løbende sikres en klar adskille  l- se.  Endvidere  bemærker  selskabet,  at  de  præcise  tekniske,  operationelle og kommercielle skilleflader mellem transmission og lager i det liberali- serede marked endnu ikke er fuldt afklaret, men at dette forventes at ske primo 2005 samtidig med fastlæggelsen af et revideret forsyningssikker- hedskoncept. DONG finder, at det i relation til gasmarkedets funktion er væsentligt, at hovedprincipperne  i  det  nugældende  transmissionstarifferingssystem  be-
7/12 vares. Herunder at prisen til den enkelte kunde bl.a. afhænger af kundens belastning af transmissionssystemet, således at en kunde, som aftager n a- turgassen ”jævnt” hen over året, får  en billigere  transport end  en kunde, som aftager det meste af naturgassen i vintermånederne, fordi førstnæv n- te  kunder  udnytter  infrastrukturen  bedre  og  dermed  medvirker  til  lavere omkostninger. Fællessekretariatet  for  HNG  og  MN  påpeger,  at  med  det  overordnede formål om at fremme konkurrence og gennems igtighed mest muligt, bør etableringen af en gasbørs tilskyndes kraftigt. Det bestående kapacitetsr e- servationssystem  i  transmissionssystemet  understøtter  ikke  etableringen og driften af en gasbørs. Kapacitetsreservationssystemet bør derfor erstat- tes af det bestående system i distributionsnettene eller på anden måde ti   l- passes,  således  at  det  er  mere  gennemsigtigt,  enkelt  og  foreneligt  med driften af en gasbørs. Naturgas Fyn  finder, at priser og vilkår for transmission er underlagt r e- gulerede vilkår og gener elt er velfungerende. Energitilsynets  sekretariat  finder,  at  reglerne  i  naturgasforsyningsloven giver de nødvendige redskaber til sikring af etablering af et velfungeren- de marked for transmission med fortsatte tilskyndelser til omkostningsef- fektivitet.  Sekretariatet  finder  dog,  at  det  vil  være  hensigtsmæssigt  med en  bestemmelse,  som  påbyder  alle  selskaberne  at  samarbejde  om  a d- gangsvilkår. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Ministeriet er enig i, at adgangsforholdene til transmissionsnettet fungerer tilfredsstillende  med  et  simpelt  entry/exit  system,  hvor  hele  Danmark  er én exitzone. I forhold til vore nabolande er der tale om et enkelt og ge n- nemsigtigt  system,  som  gør  det  nemt  for  nye  leverandører  at  operere  på det danske marked. IV. Regulering af adgang til distributionsnet DONG vurderer, at Gastra og de danske distributionsselskaber har med- virket til en effektiv planlægning af naturgasdistributionen, og selskaber- ne  har  et  løbende  samarbejde  med  henblik  på  at  sikre  fortsat  omkos t- ningseffektivitet. Naturgas Fyn finder, at priser og vilkår for distribution er underlagt reg u- lerede vilkår og generelt er velfungerende. Energitilsynets sekretariat  finder, at der i hovedbestemmelsen i naturgas- forsyningslovens  §  37,  stk.  1,  mangler  en  vurdering  af  omfanget  af  de omkostningskategorier, som selskaberne kan tage hensyn til i deres pris- sætning (fx at omkostningerne skal være nødvendige), jf. elforsynings- og varmeforsyningslovene. Endvidere, at der mangler en hjemmel til at fore- tage  en  rimelighedsvurdering  af  distributions-  (og  forsyningspligtselska-
8/12 bernes) priser og betingelser – svarende til hjemlen omfattende transmis- sions- og lagerselskaber i naturgasforsyningslovens § 38, stk. 1 og 2. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Ministeriet skal bemærke, at det af naturgasforsyningslovens § 37 a, stk. 1, fremgår, at indtægtsrammer fastsættes med henblik på dækning af o  m- kostningerne i lovens § 37, stk. 1, ved en effektiv drift, hvorved må fo r- stås,  at  der  alene  kan  indregnes  nødvendige  omkostninger.  De t  fremgår endvidere  af  naturgasforsyningslovens  §  37,  stk. 2,  at  priserne  skal  fast- sættes efter rimelige, objektive og ikkediskriminerende kriterier i forhold til, hvilke omkostninger  de enkelte brugere af nettet og forbrugere  giver anledning  til.  Endvidere  følger  det  af  lovens  §  7,  stk.  5,  at  selskaberne skal  stille  deres  ydelser  til  rådighed  for  forbrugerne  på  objektive,  ge  n- nemsigtige og ikke diskriminerende vilkår. Energitilsynet kan, jf. lovens §  41,  stk.  1,  give  påbud  om  ændring  af  priser  og  betingelse r,  hvis  disse anses at være i strid med naturgasforsyningslovens bestemmelser, herun- der også § 37, stk. 2, og § 7, stk. 5. V. Adgang til opstrømsrørledninger og lagre DONG bemærker, at selskabet siden 1. juli 2002 har solgt lagerkapacitet til tredjeparter, herunder til Gastra med henblik på selskabets varetagelse af forsyningssikkerheden for naturgas. Der er til dato ikke afvist kunder, som har anmodet om lagerkapacitet. Det vurderes, at den gældende regu- lering indeholder tilstrækkelige tilskyndelser til fortsat omkostningseffek- tivisering.  Hertil  kommer  markedets  påvirkning  af  priserne,  både  i  form af det direkte pres som følge  af den fri udbudsret af lagerkapacitet samt de  indirekte  alternative  lagermuligheder,  der  ligger  i  blandt  andet  kraft- værkernes mulighed for at skifte mellem forskellige brændsler. Selskabet bemærker  i  øvrigt,  at  markedet  for  lagerydelser  er  kendetegnet  ved  et stort produktudbud, som tilgodeser kundernes behov, og ingen knaphed i relation til opfyldelse af lagerefterspørgslen. Fællessekretariatet for HNG og MN er af den opfattelse, at gasledninger- ne,  som  transporterer  gas  fra  de  danske  Nordsøfelter  til  Danmark,  samt gaslagrene er en del af den danske gasinfrastruktur. Med det formål at h e- le gasinfrastrukturen underlægges offentlig regulering samt forbliver i of- fentligt  ejerskab,  bør  Nordsøledningerne  og  lagrene  derfor  overføres  til Gastra/Energinet Danmark. Naturgas  Fyn  mener,  at  det  må  være  en  betingelse,  at  DONG  fremover, via  lovgivningen,  pålægges  at  udbyde  lagerydelserne  og  fastsæt te  tarif- ferne på regulerede og gennemsigtige vilkår. Efter Naturgas Fyn’s opfa  t- telse er det uden regulerede betingelser diskriminerende og konkurrence- forvridende overfor andre aktører end DONG. Denerco  Oil  A/S  henviser  i  sit  høringssvar  til  selskabets  høringssvar  i forbindelse  med  høringen  af  lovforslaget  om  naturgasforsyningsloven  i 2000. Selskabet anser det for negativt konkurrenceforvridende for selska- ber, at DONG’s søledninger ikke foreslås behandlet på samme måde, som
9/12 det  øvrige  transmissionssystem.  Det  ville  være  ønskværdigt,  at  tredje- partsadgang til naturgassystemer baseres på et fast, offentligt tilgængeligt regelsæt.  Herudover  finder  selskabet,  at  det  er  unødigt  konkurrencefor- vridende,  at  EU-direktivets  mindstekrav  til  opsplitning  af  system-  og handelsaktiviteter  i  selvstændige  regnskabskredse  ikke  også  ledsages  af en opsplitning i uafhængige selskaber. Dansk  Fjernvarme  nævner,  at  organisationen  fortsat  finder  det  betænke- ligt, at gaslagrene ikke er adskilt fra DONG, og i stedet bør indgår som en del af Gastra. Konkurrencestyrelsen  finder,  at  det  ud  fra  et  konkurrencemæssigt  per- spektiv ville være ønskeligt, at adgangen til lagrene foregår ved reguleret adgang.  Risikoen  er,  at  små  tredjeparter  ikke  har  tilstrækkelig  forhan d- lingsstyrke til at opnå de  samme lagerforhold som et stort selskab. Regu- leret  adgang  vil  gøre  markedet  for  oplagring  af  gas  mere  gennemsigtigt for  tredjeparter  og  sikre  mindre  selskaber  en  konkurrencedygtig  adgang til oplagring. Styrelsen finder det ligeledes vigtigt, at reglerne for adgang til opstrømsrørledninger ikke virker hæmmende på konkurrencen, og st y- relsen  peger  på,  at  det  ligesom  for  lagrene  vil  være  hensigtsmæssigt  at have reguleret adgang til opstrømsrørledninger. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Parterne bag de energipolitiske aftaler er enige om, at naturgasinfrastruk- turen – naturgasnettet og naturgaslagrene – skal forblive i offentligt eje. I forbindelse med overvejelserne om en privatisering af DONG-koncernen har regeringen med et flertal af Folketingets partier aftalt vilkårene for et salg af aktier i DONG A/S. Af aftaleteksterne fremgår, at parterne er en i- ge  om,  at  naturgasinfrastrukturen  –  naturgasnettet  og  naturgaslagrene  – skal forblive i offentligt eje, er opfyldt, så længe staten bevarer aktiem a- joriteten i DONG A/S.     VI. Leverandørskifte Gastra gør opmærksom på, at der også efter gennemførelsen af den fulde markedsåbning  er  en  høj  markedskoncentration  på  både  producentsiden samt på det danske engros - og detailmarked. Derfor er det vigtigt at følge markedsudviklingen med henblik på at sikre øget likviditet og konkurre n- ce. DONG fremfører, at efter etablering af den fulde markedsåbning er ko n- kurrencen  om  kunderne  på  det  danske  marked  skærpet  betydeligt.  Pr.  1. januar  2004  er  10  aktører  registreret  som  gasleverandører  på  det  danske marked. Ca. 8 % af markedet – opgjort i mængder – havde skiftet natur- gasleverandør allerede fra tidspunktet for den fulde markedsåbning, pr. 1. januar 2004. Der er dags dato foretaget leverandørskift for 344 målerst e- der i DONGs distributionsområder, svarende til 15 % af de distribuerede mængder. For det danske marked som helhed andrager omfanget af leve- randørskift omkring 20 % af de distribuerede mængder.
10/12 Transport- og Energiministeriets bemærkninger Ministeriet bemærker, at Gastra i samarbejde med distributionsselskaber- ne har udviklet et operativt system, som gør det muligt for naturgaskun- der at foretage leverandørskift 1 gang hver måned med en måneds varsel. Det er ministeriets vurdering, at der er tale om et velfungerende system, som danner grundlag for udviklingen af et effektivt konkurrencemarked. Antallet  af  leverandørskift  har  dog  indtil  videre  primært  fundet  sted blandt de større kunder. Dette skal formentlig søges i, at der er relativt få aktører på det danske ma rked, og at især de mindre gasforbrugere kun har begrænsede økonomiske incitamenter til at foretage leverandørskift. VII. Forsyningspligt Naturgas Fyn finder, at priser og vilkår for forsyning er underlagt regul e- rede vilkår og generelt er velfungerende. Konkurrencestyrelsen  peger  på,  at  der  ved  prisreguleringen  kan  opstå  et problem  med  at  finde  en  effektiv  reference  for,  hvad  prisen  på  fors y- ningspligtydelsen skal være. Inden for gas findes endnu ikke et egentligt dansk marked med en gennemsigtig og likvid prisdannelse. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Det er korrekt, at der ikke findes et dansk gasmarked med en gennemsig- tig  og  likvid  prisdannelse,  der  kan  lægges  til  grund  for  prisen  for  forsy- ningspligtydelsen. Indtil en sådan reference find es, er det op til Energitil- synet at fastsætte en passende reference. VIII. Distributionsselskabernes gældsafvikling Dansk Industri påpeger, at regeringen i  Liberaliseringen af energimarke- derne fra september 2002 var inde på, at der er behov for en snarlig  nor- malisering af kapitalforholdene i naturgasdistributionsselskaberne. Det er ikke  hensigtsmæssigt  med  fuld  gældsafvikling  inden  udgangen  af  2014, før nettene er udtjente. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Det  følger  af  aftalen  af  23.  juni  1999  mellem  staten,  HNG  og  Naturgas Midt-Nord  om  struktur  og  støtteforhold  i  gassektoren,  den  såkaldte  Skt. Hans-aftale,  at  det  er  et  klart  mål,  at  selskabernes  historiske  gæld  er  a f- viklet i 2014. Regeringen så, som anført, gerne en normalisering af kap i- talforholdene, og økonomi- og erhvervsministeren indledte i slutningen af 2003 drøftelser med selskaberne herom.  Der kunne imidlertid ikke opnås enighed  om  en  normalisering  af  kapitalforholdene,  hvorfor  Skt.  Hans- aftalens mål om  gældsafvikling til 2014 stadig  består. Dette  er dog ikke til  hinder  for,  at  de  selskaber,  der  måtte  ønske  det,  kan  vælge  at  afvikle gælden over en længere tidshorisont. IX. Samfakturering Energitilsynets Sekretariat finder, at en udnyttelse af ministerens hjemmel til at fastsætte regler om samfakturering – grundet risikoen for at besvær-
11/12 liggøre  markedsadgang  for  nye  leverandører  –  bør  afvente  en  nærmere undersøgelse og dialog med branchen. Fællessekretariatet for HNG og MN mener, at  regler om samfakturering kan påføre leverandørerne ø gede risici (herunder nødvendiggøre en gan- ske  væsentlig  sikkerhedsstillelse)  og  øget  administration  i  forbindelse med opkrævning af afgifter og distributionstarif. Endvidere påføres lev e- randøren  øgede  krav  til  omkostningstunge  IT-systemer  og  (elektronisk) udveksling  af  data  med  distributionsselskaberne.  Dette  vil  kunne  favori- sere den meget store og  veletablerede  gasleverandør på det danske ma r- ked, og kan holde nye og mindre aktører ude. Endvidere, at naturgasfor- syningslovens  hensigt  med  hensyn  til,  at  forbrugerne  kun  modtager  én regning,  mere  hensigtsmæssigt  opfyldes  ved,  at  distributionsselskaberne forestår faktureri ngen. Det er DONGs opfattelse, at der er behov for en udnyttelse af hjemlen til at fastsætte regler om samfakturering. Selskabet vurderer, at der er et ud- bredt kundeønske om én samlet faktura, hvorved kunden får en oversku  e- lig energiafregning, mindre administration og evt. færre betalingsomkost- ninger,  ligesom  kundens  kontrol  af  energiregningen  styrkes.  Samtidig undgås  et dobbelt system hos net -/distributionsselskab og  energileveran- dør til kundefakturering, kreditvurdering mv. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Det følger af bemærkningerne til naturgasforsyningslovens § 14, stk. 4, at økonomi- og erhvervsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om samfakturering  kun  vil  blive  taget  i  anvendelse,  såfremt  det  viser  sig,  at selskaberne er tilbageholdne med på rimelige vilkår at give naturgaslev  e- randørerne  adgang  til  at  udsende  en  samlet  faktura.  Reglerne  vil  i  givet fald blive udarbejdet i tæt dialog med branchen. Det er ministeriets vurdering, at kunderne vil foretrække kun at modtage en regning, uanset hvilken gasleverandør kunden har. X. Nødforsyning og forsyningssikkerhed Gastra  anfører,  at  selskabet  i  øjeblikket  gennemfører  en  revision  af  den danske  nødforsyningsstrategi.  Revisionen  gennemføres  som  en  følge  af, at  der  er  vedtaget  den  ny  naturgasforsyningslov,  at  Gastra  er  blevet  un- bundlet  fra  DONG-koncernen,  samt  at  liberaliseringen  af  gasmarkedet har  sat  nye  rammer  for  både   det  tekniske  og  kommercielle  set-up.  Det følger naturligt af liberaliseringen, at Gastra løser nødforsyningsopgaven ved at inddrage de nye muligheder, som markedet giver. DONG mener, at Gastras varetagelse af gastransmissionsansvar og forsy- ningssikkerhed i Danmark sker på en udmærket og effektiv vis inden for lovgivningens  rammer,   og   at  dette  også  vil  være  tilfældet  fremover. DONG  har  selv  medvirket  hertil  i  forbindelse  med  arbejdet  omkring  en hensigtsmæssig udskillelse af Gastra.
12/12 Det er Naturgas Fyn’s holdning, at nødforsyningen for at være så effektiv som muligt, alene bør varetages af transmissions- og distributionsselska- berne uden inddragelse af de kommercielle gasleverandører. Transport- og Energiministeriets bemærkninger Det  er  ministeriets  opfattelse,  at  Gastra  på  betryggende  måde  varetager forsyningssikkerheden, hvilket bidrager til udvikling af et velfungerende marked for naturgas. 7. Konklusion. Naturgasforsyningsloven blev udtaget til lovovervågning, fordi der er tale om en vidtgående moderni sering og tilpasning af de lovgivningsmæssige rammer  for  naturgassektoren.  Tilpasningen  af  lovgivningen  er  sket  som led  i  den  generelle  liberalisering  af  de  europæiske  energimarkeder,  og havde således også til formål at implementere EU’s gasdirektiv om fæl   les regler for det indre marked for naturgas i dansk lovgivning. Siden lovens vedtagelse i maj 2000 er loven ændret flere gange, hvor lovændringerne har haft til formål at tilpasse rammerne med henblik på at etablere et ve  l- fungerende marked for naturgas.   Herudover peges der i høringssvarene på nogle enkelte specifikke lovgi v- ningsmæssige   forhold.   Som   det   fremgår   af   ministeriets   kommentarer ovenfor,  er  der  efter  ministeriets  vurdering  ikke  konstateret  problemer  i relation  til  den  gældende  lov,  som  evt.  kunne  give  anledning  til  anbefa- ling om lovændring på de pågældende punkter. Det er ministeriets vurdering, at der med de seneste ændringer af lov om naturgasforsyning samt lov om Energinet Danmark generelt er skabt nog- le gode rammer for et velfungerende marked for naturgas med en fortsat høj  grad  af  forsyningssikkerhed,  hvorved  lov  om  naturgasforsyning  må vurderes at opfylde sit formål. Denne vurdering støttes også generelt i de indkomne høringssvar. Det  skal  i  denne  forbindelse  bemærkes,  at  det  fuldt  liberaliserede  natur- gasmarked kun har fungeret i ganske kort tid. Der er derfor fortsat grund- lag for en udvikling af det danske konkurrencemarked for naturgas, hvor bl.a. udvikling af et mere likvidt marked for naturgas vil kunne bidrage til en øget konkurrence, herunder tiltrække yderligere aktører til det danske marked.  Efter ministeriets opfattelse er rammerne herfor allerede tilstede i  den  gældende  lovgivning,  hvorfor  det  i  høj  grad  vil  være  op  til  mar- kedsdeltagerne at videreudvikle konkurrencemarkedet for naturgas. End- videre vil det være af særlig betydning, at der også i vore nabolande u d- vikles mere velfungerende markeder, som vil bidrage til at styrke konkur- rencemarkedet for naturgas i Danmark. Transport-  og  Energiministeriet  følger  løbende  udviklingen  på  naturga s- markedet. Såfremt der skulle vise sig problemer eller utilsigtede virkni n- ger af gældende bestemmelser i loven, vil ministeriet vurdere, om det bør anbefales at justere loven.