6. udbudsrunde (kulbrinter) Transport- og energiministerens redegørelse til Det Energipolitiske Udvalg i henhold til Undergrundslovens § 12, stk. 2 Denne redegørelse afgives i henho ld til Undergrundslovens § 12, stk. 2, hvorefter transport- og energiministeren, inden ansøgninger om tillade lser til efterforskning og indvinding af olie og gas indkaldes, skal forelægge en redegørelse for Det Energipolitiske Udvalg om, hvilke områder ell  er blokke der agtes udbudt og de generelle vilkår, hvorunder tilladelser a gtes meddelt. Baggrund og status Der har siden 1981 været afholdt 5 udbudsrunder i Danmark. De første tre runder omfattede alle ikke-koncessionsbelagte områder i hele det da n- ske områ de. De seneste to runder – alene Central Graven med tilgrænsende områder. Den øvrige del af det danske område øst for 6°15’ østlig længde, dvs. den østlige del af Nor d- søen, de indre danske farvande og lando mråderne har siden 1997 været omfattet af den såkaldte Åben Dør procedure. Efter 5. runde er der i 1999 og 2000 udstedt to tilladelser til naboblokke. Siden er der ikke givet tilladelser til efterforskning og indvinding af kul- brinter i Central Graven med tilgrænsende omr  å der. I forbindelse med efterforskningen inden for 5. runde-koncessionerne er der gjort i alt fire fund af kulbrinter. To fund er allerede udbygget (Ceci- lie og Connie), mens de sidste to fortsat er under vurdering (Hejre og Svane). I Åben   Dør området, hvor olieselskaberne løbende kan ansøge om og få tildelt koncessioner, har efterforskningen hidtil ikke givet resultater i form af fund af kulbrinter. Interessen blandt selskaberne for den østlige del af Danmark er begrænset, men det er dog v  urderingen, at der fortsat er et potentiale for efterforskning. 3. marts 2005 J.nr.: 011102/11004-0003
2/5 Rammer for 6. udbudsrunde Arbejdsprogrammerne i 5. runde tilladelserne har indebåret en stabil e f- terforskningsaktivitet, der nu stort set er afsluttet, idet de obligatoriske dele af arbejdsprogrammerne for næsten alle tilladelsers vedkommende er fuldført. De samlede investeringer til gennemførelse af efterforskningen i 5. runde skønnes indtil nu at have beløbet sig til ca. 2,3 mia. kr. For at opretholde kontinuiteten i efterforskningen i de kommende år og dermed fastholde og videreudvikle den viden og ekspertise, selskaberne har oparbejdet om den danske undergrund, vil det være hensigtsmæssigt at udbyde en 6. runde i Central Graven med tilgrænsende områder snart. Hertil kommer, at de senere års erfaringer tyder på, at de fleste fundm  u- ligheder vil bestå af mindre felter, der sandsynligvis kun vil være renta   b- le, såfremt de kan udnyttes i forbindelse med de eksisterende behan d- lingsanlæg og rørledninger. På den baggrund er det hensigtsmæssigt at udbyde 6. runde nu og derved udnytte mulighederne for, at den eksiste- rende infrastruktur kan anvendes i forbindelse med nye fund, i det om- fang det er hensigtsmæ  ssigt. Formålet med at udbyde 6. runde på nuværende tidspunkt er endvidere at bidrage til at realisere hovedmålsætningen for den fremtidige efterfors   k- ning af olie og naturgas ifølge hvilken efterforskningen skal tilrettelæ   g- ges, således, at der kan lokaliseres så meget som muligt af den olie og n  a- turgas, der findes i den danske undergrund. Derved sø ges sikret en for- længelse af den periode, hvor Danmark er helt eller delvist selvforsyne  n- de med olie og naturgas. Samtidig sikres en forlænget anvendelse af de eksisterende anlæg og rørle   dninger. Udsigterne til, at Central Graven med tilgrænsende områder    stadig inde- holder et attraktivt potentiale, forventes at give sig udslag i konkurrence om nye koncessioner i visse områder. Det anses  på denne baggrund for hensigtsmæssigt at v  idereføre runde -systemet i dette område.   Areal Afgrænsningen af det udbudte o  mråde i 4. og 5. runde skete på grundlag af en vurdering af den potentielle udbredelse af kulbrinter dannet i Cen- tral Graven. Da denne vurdering er uændret, foretages der ikke ændringer i det område, som udbydes i 6. runde. Det vil således være alle ikke - koncessionsbelagte områder i Central Graven med tilgrænsende områder, der udbydes. Central Graven med tilgrænsende områder omfatter omr   å- derne vest for 6o15’ østlig længde, jf. bilag 1 (kort). Det åbne område er på 14.496 km2 ud af det samlede areal på 19.74 4 km2. Relativt svarer det til 73 %. Til sammenligning var procenterne i 4. og 5. udbudsrunde hen- holdsvis 79 % og 64 %. Fra og med 1. udbudsrunde i 1984 har det været et standardvilkår i till   a- delserne, at der ved forlængelse af en tilladelse med henblik p  å indvi ding foretages en afgrænsning af forekomsten såvel arealmæssigt som i
3/5 dybden. Når efterforskningsperioden for en sådan tilladelse er o  phørt, vil eneretstilladelsen til forekomsten således kun gå til den fastsatte dybde. De tilladelser, der på nuvær   ende tidspunkt er afgrænset i dybden, er Lul  i- ta forekomsten i tilladelse 7/86, Lulita forekomsten i tilladelse 1/90, Amalie forekomsten i tilladelse 7/86, samt Syd Arne forekomsten i tilla- delse 7/89. I tillæg til de åbne arealer vil olieselskaberne derfor    også have mulighed for at ansøge om tilladelse til efterforskning i de dybereligge n- de lag under de omtalte forekomster. Vilkår for 6. udbudsrunde Det danske områdes geologiske konkurrencedygtighed overfor de øvrige Nordsø -lande vurderes som helhed at vær  e uændret i forhold til 5. runde. De centrale økonomiske vilkår fra 5. udbudsrunde vil også blive anvendt i 6. udbudsrunde. 6. runde-tilladelserne vil blive omfattet af de skatteregler, der har været gældende siden 1. januar 2004 og som svarer til regler  ne for A. P. Mø l- lers forlængede eneretsbevilling fra 1962, bortset fra eneretsbevillingens bestemmelser om overskudsdeling og statsdeltagelse. Dette indebæ  rer, at der for 6. runde-tilladelsernes vedkommende: betales 30 % selskabsskat, der kan fradrages i grundla- get for kulbrinteskatten betales 52 % kulbrinteskat, hvor der gives et kulbrinte- fradrag på 5 % i 6 år betales 5 % olierørledningsafgift frem til 2012, hvore f- ter afgiften afskaffes. Afgiften kan dog modregnes i kulbrinteskatten, og kan ikke fradrages i selskabs- og kulbrinteskattegrundlaget Herudover vil det som i 5. runde være et vilkår, at der er statsdeltagelse i alle tilladelser med en statsdeltagelses andel på 20 %, som staten selv a f- holder udgifterne til. Varetagelsen af statsdeltagelsen vil dog, som en konsekvens af den plan- lagte delvise privatisering af DONG koncernen, blive revideret. Fremover vil statsdeltagelsen i nye koncessioner tildelt såvel i u dbudsrunder som i åben dør  -proceduren blive administreret af en ny statslig enhed, jf. Un- dergrundslovens § 8, stk. 1. Der vil blive tale om en mindre enhed, der kan nyttiggøre eksisterende statslig ekspertise samt de data og vurderi n- ger, der i forvejen tilvejebringes i statsligt regi. Enheden vil ikke kunne påtage sig operatøropgaver eller på ege   n hånd erhverve yderlige andele ud over de 20 %. Regeringen vil snarest fremsætte lovforslag om etabl  e- ring af den nye statslige enhed til varetagelse af fremtidig statsdeltagelse. For så vidt angår modeltilladelsen er der alene foretaget mindre, teknisk prægede ændringer i forhold til de seneste runder med henblik på at ti l- passe den til 6. runde. Modeltilladelsen (bilag 2) er den standard- tilladelse, der vil blive anvendt i 6. runde.
4/5 Betaling Der opkræves et ansøgningsgebyr på 25.000 kr. for hver ansøgni ng, der afleveres, uanset om ansøgningen fører til udstedelse af en tilladelse. Ved tildeling af en tilladelse vil der som i de seneste runder blive opkrævet et vederlag på 100.000 kr. Miljø De etablerede procedurer for inddragelse af de relevante myndighe- der/organisationer på miljø  -, frednings-, råstof - og fiskeriområdet i fo r- bindelse med efterforskning og produktion af olie og gas vil blive videre- ført, således at eventuelle risici og gener for miljøet kan minimeres. En   d- videre vil der forud for meddelelse af tilladelser til projekter til indvin- ding af olie og gas, som må antages at påvirke miljøet i væsentlig grad, blive gennemført en procedure efter reglerne i Undergrundsloven for vu r- dering af virkningen på miljøet (VVM proced  ure). Udbudsform Den udbudsform, der blev anvendt i 4. og 5. runde, vil også blive beny ttet i 6. runde. Udbudsformen er fleksibel og indebærer, at ansøgninger kan indgives af såvel grupper af selskaber som enkeltselskaber. Endvidere vil der kunne ansøges om koncessionsandele på mind  re end 80 % (100 %, når statsdeltagelsen medregnes). Hvis der i den forbindelse kommer a n- søgninger om koncessionsandele, der tilsammen udgør mere end 80 %, vil det ud fra ansøgernes kvalifikationer og de tilbudte arbejdsprogra m- mer blive vurderet, om ansøgn ingerne kan justeres, således at alle ans ø- gere får del i koncessionen. I tilfælde af, at der indgives ansøgninger om andele, der tilsammen udgør mindre end 80 % til en given blok, vil det tilsvarende blive undersøgt om ansøgerne vil øge de ansøgte andele, sål e- des at der kan opnås fuld fordeling af andele i en koncession. Sigtet med denne udbudsform er at medvirke til at øge antallet af ansøgere og de  r- med efterforskningsinvesteringerne i udbudsrunden. Som i tidligere runder skal der ansøges særskilt om ope   ratørskab. Det skal fremgå af ansøgninger fra grupper, hvem der skal være operatør. Ti l- svarende skal ansøgende enkeltselskaber angive eventuelle ønsker om operatørskab. I tilfælde af uenighed om valg af operatør blandt de selsk a- ber, der ansøger om en tilla delse, kan transport- og energiministeren ud- pege operatøren på grundlag af ansøgernes kvalifikationer, jf. Unde   r- grundslovens § 12 a, stk. 6. Udvælgelseskriterier og valg mellem flere ansøgere Ansøgere vil blive bedømt og udvalgt efter de oven for nævnte o g hidtil anvendte kriterier, der fremgår af Undergrundslovens § 12 a, stk. 1, jf. § 5, stk. 3, og angår ansøgerens sagkundskab, økonomisk baggrund samt kvaliteten og omfanget af det tilbudte arbejdsprogram. Arbejdsprogram- mets omfang og kvalitet vurderet i forhold til efterforskningsbehovet i det ansøgte område vil være et væsentligt udvælgelseskriterium og ansøgerne vil blive anmodet om at beskrive, hvad der efter deres opfattelse må anses
5/5 for at være et fuldstændigt arbejdsprogram for området, og hvad de p å denne baggrund tilbyder at udføre. Der vil ved vurderingen af tilladelser endvidere blive lagt vægt på den måde, hvorpå ansøgerne tidligere har udøvet deres virksomhed under li g- nende tilladelser, jf. § 12 a, stk. 4. Transport- og energiministeren kan endvidere undlade at give tilladelse på grundlag af de ansøgninger, der er indkommet i forbindelse med u  d- budsrunden, jf. § 12, stk. 3. Såfremt to eller flere ansøgere/ansøgergrupper til samme område vurd e- res at være lige kvalificerede i henhold til de ove  n for nævnte udvælge l- seskriterier, vil den endelige udvælgelse blandt disse ansøgere blive for   e- taget på baggrund af et supplerende tilbud om en kontant  budsum, jf. U n- dergrundslovens § 12 a, stk. 3. De pågældende ansøgere vil i så fald blive bedt om at indgive et tilbud herom inden for en vis frist, jf. Undergrunds- lovens § 12 a, stk. 2. Størrelsen på arealer omfattet af tilladelser Det er hensigten at fastholde den hidtidige praksis. Det indebærer, at medmindre helt særlige forhold gør sig gældende, vil de enkelte tilladel- ser være begrænset til størrelsen af 1 -2 blokke. Tidsplan Når udvalget har afsluttet sin behandling af redegørelsen, vil Energist  y- relsen i henhold til Undergrundslovens § 12, stk. 1, litra a, og § 12 a, stk. 7, indkalde ansøgninger ved off entliggørelse af en meddelelse i Statst i- dende og De Europæiske Fællesskabers Tidende mindst 90 dage før a n- søgningsfristens udløb. Afhængig af offentliggørelsestidspunktet er det hensigten at fastsætte ansøgningsfristen til 1. november 2005, således at ansø gere får ca. 6 måneder til at forberede en ansøgning. Tilladelser i 6. runde kan herefter forventes tildelt i foråret 2006. Inden tildelingen af koncessioner vil udvalget få forelagt en redegøre  lse, om hvilke tilladelser, der agtes meddelt, jf. Undergrundslovens § 6, stk. 1. Det er hensigten som hidtil at drøfte indkomne ansøgningers geologiske forudsætninger med Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøge lse, GEUS, før der tages stilling til en tild   ling. Fortrolighed I henhold til Undergrundslovens § 12, stk. 2, er udvalgets medlemmer og andre, der måtte være til stede under udvalgets drøftelser vedrørende denne redegørelse, forpligtet til at bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget med hensyn til de vilkår, hvorunder tilladelser agtes meddelt e f- ter proceduren i stk. 1, litra a, indtil det tidspunkt, hvor der foretages of- fentlig indkaldelse af ansøgni nger.