N O T A T SKOV- OG NATURSTYRELSEN J.nr. 2001-LPA217-0049 Ref. PCJ/SNI Noter i forlængelse af møde med regionplanlæggerne den 20. juni 2005  om  planlægning  for  placering af erstatningsmøller i forbi   n- delse med den nye udskiftningsordning for vindmøller Den 30. august 2005 Deltagere Lone Jansson Hovedstadens Udviklingsråd Anders Mosbæk Nielsen Storstrøms Amt Erik Schjeldal Bornholms Regionskommune Elke Schäfer Fyns Amt Lene Nebel Sønderjyllands Amt Britt B. Poulsen Sønderjyllands Amt Mona Kølbæk Pedersen Ribe Amt Jørgen Olesen Ringkøbing Amt Jens Tang Århus Amt Karl Johan Legaard Jensen Viborg Amt Knud Petersen Energistyrelsen Michel F. Schilling Energistyrelsen Pia C. Jensen Energistyrelsen Peder Baltzer Nielsen Skov- og Naturstyrelsen Skjold R. Nielsen Skov- og Naturstyrelsen Vestsjællands Amt, Vejle Amt og Nordjyllands Amt havde meldt afbud.
2 ./. Indledende noter Energistyrelsen Der er fortsat en del udfordringer i forbindelse med planlægningen for vindmøllerne på land som følge af skrotningsordningen. Der er stor politisk bevågenhed med arbejdet med ordningen.   Skov- og Naturstyrelsen Miljøministeren har været i samråd i både Miljø - og Planlægningsudvalget og Energipolitis  k Ud- valg. Miljøministeren har understreget, at der pågår en god dialog med regionplanmyndighederne, og at planlægningen vil fortsætte, så længe ordningen varer, dvs. frem til udgangen af 2009. Mi l- jøministeren har lovet at orientere de 2 udvalg om den forts atte planlægning i august 2005. Nyt møde Næste møde forventes afholdt i oktober   -november 2005. Møllehøjde og lysafmærkning Statens Luftfartsvæsen (SLV)   uddelte note om de gældende regler på området samt notatet ”A f- mær  kning af vindmøller” (vedlægges). De nye krav til lysafmærkning betyder, at for de vindmøller, der skal lysafmærkes, er minimum s- kravet lavintensivt fast rødt lys med minimum 10 candela. Der kan fortsat være møller, der ikke skal lysafmærkes og møller, der i særlige tilfælde - af hensyn til flysikkerheden - skal afmærkes med et kraftigere lys, dvs. middelintensivt hvidt blikkende lys, minimum 2000 candela. Til illustration af det nye minimumskrav med lavintensivt fast rødt lys med minimum 10 candela, fortalte SLV, at bl.a. vindmøllerne på Mid  delgrunden er lysafmærket på nævnte måde. Der var spørgsmål til minimumskravet på 10 candela. Hertil svarede SLV, at den aktuelle lysa   f- mærkning vil afhænge af de forskellige fabrikanters armatur, men at der ikke vil være synlig fo r- skel på 10 candela og 100  candela. Forskellen kan kun måles, men ikke ses. Til spørgsmål om betydningen af bemalingen af møllerne, oplyste SLV, at bemalingen ikke er et krav i sig selv, men at farven er med til at synliggøre møllerne for luftfarten, og at dette dermed også vil in dgå i den samlede vurdering af beh ovet for lysafmærkning. SLV oplyste, at de sager, amterne har indsendt til SLV, bliver afgjort ud fra de nye lysafmær  k- ningskrav. Den generelle tilbagemelding fra regionplanlæggerne på de nye krav til lysafmærkning var pos itiv. Men en egentlig stillingtagen til, om de nye krav vil føre til ændringer i planlægningen for mølle r- nes højde, må afvente en næ rmere drøftelse i de respektive amter.
3 Ringkøbing Amt oplyste, at Vindmølleindustrien gennemfører en prøveopsætning på eksis terende møller i amtet, nu da de nye krav til lysafmærkning er på plads. Generelle spørgsmål i forbindelse med planlægningen Planlagt projekt nær eksisterende møllegruppe Bornholms Regionskommune gennemgik et konkret eksempel på et vindmølleprojekt, der e  r plan- lagt mindre end en km fra en eksisterende møllegruppe. Kommunalbestyrelsen har vurderet, at det er landskabeligt ubetænkeligt. Men ingen af eksemplerne i vindmøllevejledningen, som kan b   e- grunde en reduceret afstand, er opfyldt. Sagen er påklaget til  Naturklagenævnet. Skov- og Naturstyrelsen oplyste, at afstandskravet på 2½ km i vindmøllecirkulæret kan fraviges, hvis det skønnes at være landskabeligt ubetænkeligt. En kommunalbestyrelses skøn i forbindelse med den endelige vedtagelse af en plan kan som udgangspunkt ikke påklages til Naturklagenæ   v- net. Men i det konkrete tilfælde kan det ikke udelukkes, at nævnet under hensyn til fravigelsens karakter vil betragte det som et retsligt spørgsmål. Nordjyllands Amt-notatet På opfordring af Ringkøbing Amt blev   miljøministerens brev til Nordjylland om sammenhæng mellem sanerede møller og erstatningsmøller drøftet. Regionplanlæggerne konstaterede, at notatet kun omhandler sanering af møller indenfor det vis   uel- le landskabsrum omkring de nye erstatningsmøller og ik ke uheldigt opstillede møller generelt. Skov- og Naturstyrelsen oplyste, at modellen i notatet bygger på en konkret vurdering af de mi l- jømæssige konsekvenser ved opstilling af nye møller i et "vindmøllelandskab". Styrelsen er enig i, at udpegningen af de møller, som ønskes saneret, bør ske ud fra en overordnet vurdering af de landskabelige og miljømæssige forhold. Men planlovens VVM   -regler kan kun bruges på konkrete projekter. Sanering af uheldigt opstillede møller uden for de visuelle landskabsrum omkring  er- statningsmøllerne må derfor sikres på anden måde. Notatet peger derfor også på en samarbejd s- model mellem planmyndighed og vindmøllese lskab. Kyndbymøllerne Hovedstadens Udviklingsråd oplyste, at regionplantillægget for møllerne ved Kyndbyværket er påklag et til Naturklagenævnet. Klagerne vedrører bl.a., at VVM   -redegørelsen ikke har behandlet lavfrekvent støj. Skov- og Naturstyrelsen oplyste, at regionplantillægget har givet anledning til flere henvendelser til miljøministeren fra lokale politikere. Nævnet    sigter mod at kunne afgøre sagen på første møde efter sommerferien.
4 Brugte vindmøller Ribe Amt oplyste, at amtet have modtaget ansøgninger med 80 m høje, brugte møller Energistyrelsen oplyste, at det er forudsat i skrotningsordningen, at erstatningsmøller  skal være f  a- briksnye. Der fremsendes uddrag af reglerne for ordningen til Regionplanmyndighedernes oriente- ring. Ændring af planloven og vindmølleplanlægning i 2006 Skov- og Naturstyrelsen Den ændrede planlov blev vedtaget af Folketinget den 17. juni 2005.   Det betyder, at regionplan- myndighederne - bortset fra Bornholm - ikke vil kunne tilvejebringe nye regionplanretningslinier efter den 31. december 2005. Regionplanmyndighederne vil i 2006 selv kunne tilvejebringe VVM-tillæg, som ikke forudsætter ændringer   af regionplanen/landsplandirektivet. Det vil også gælde for VVM   -vindmølletillæg i   n- denfor specifikt udpegede områder, som ikke strider mod en fastlagt møllehøjde i regionpl   a- nen/landsplandirektivet. Endvidere vil regionplanmyndighederne kunne færdiggøre iga   ngsat VVM-vindmølleplanlægning, som fo r udsætter planændringer, i samarbejde med Miljøministeriet, hvis det kan nås i 2006. Igangsat VVM-planlægning, som ikke færdiggøres i 2006, kan færdiggøres af de nye storkomm u- ner, hvis der ikke forudsættes ændringer i det landsplandirektiv, som har erstattet regionplanen. Forudsættes der ændringer i landsplandirektivet, kan planlægningen færdiggøres af kommunerne i samarbejde med Miljøministeriet eller helt overtages af Miljøministeriet. Status for regionplanmyndighedernes vindmølleplanlægning Hovedstadens Udviklingsråd Forslag til Regionplan 2005 er ikke vedtaget endeligt. VVM-regionplantillægget for 2 vindmøller ved Kyndbyværket er som nævnt indbragt for Natu r- klagenævnet. Rådet har modtaget en ansøgning om et projekt   med 80 meter høje vindmøller ved Allerød Vestsjællands Amt Forslag til Regionplan 2005 er ikke vedtaget endeligt. Vej- og Miljøudvalget har indstillet til Økonomiudvalg og Amtsråd, at forslag til VVM - regionplantillæg nr. 24 for møllerne i Nr. Bjergby fre   mlægges.
5 Hvad angår den supplerende regionplanlægning for vindmølleområder, er tidsplanen rykket. Amtet vurderer, at det først er realistisk at fremlægge planforslaget i løbet af første halvår 2006. Storstrøms Amt Forslag til Regionplan 2005 var fremlagt til den 10. juni i år og er ikke vedtaget endeligt. Forslaget peger på tre områder   - Masnedø, Kappel og Nøjsomheds Odde   - med mulighed for opstilling af demonstrations- og testmøller højere end 80 m. Ved Nøjsomheds Odde kan møllerne desuden v æ- re store produktionsmøller. Kappel-området er delt i to etaper. Kappel I er en eksisterende møllepark, hvor planen er i de nærmeste 2  -4 år at udskifte 24 møller med 6 store møller. Regionplanen peger på to alternative placeringer for Kappel II (Tidshorisont 2010-2012). Energi E2 foreslår en justering, så Kappel I kan rumme 7  -9 møller i to rækker    – og at Kappel II kan rumme 3-4 møller med en anden placering end i regionplanforslaget Kappel I og Kappel II vurderes ifølge regionplanforslaget at have en mulig samlet rummel ighed på 50 MW. Der er stor opbakning til projektet i amtsrådet, men det vil ikke kunne overholde regio n- planens 3 km retningslinje. Amtet har fremlagt  forslag til regionplantillæg nr. 17 med VVM  -redegørelse for et projekt med 2 demonstrationsmøller med en  effekt på tilsammen 5,8  – 6,8 MW på Masnedø til den 9. september i år. Bornholms Regionskommune Regionplantillæg nr. 10 blev vedtaget endeligt den 17. maj i år og omfatter to adskilte vindmøll e- projekter. Det ene projekt er som nævnt indbragt for Naturkl  agenævnet med henvisning til, at det ligger for tæt på en eksisterende vindmøllegruppe. Fyns Amt Forslag til Regionplan 2005 er ikke vedtaget endeligt. Amtet har fremlagt et debatoplæg med 7 vindmølleområder til den 1. august i år. Det vurderes, at især   5 områder, herunder 3 områder i Det Sydfynske Øhav er realistiske. Der lægges op til 1 - 3 møller på 100 m i hvert område, og den samlede rummelighed skønnes at blive 25 MW, såfremt alle de pågældende projekter ønskes fremmet politisk. Sønderjyllands Amt Forslag til Regionplan 2005 er ikke vedtaget endeligt. Det vurderes, at den samlede rummelighed er 20 MW.
6 Amtet har fremlagt  forslag til regionplantillæg nr. 39 med 6 nye vindmølleområder til den 31 a u- gust i år. I hvert område skal kunne opstilles mindst   3 møller på 1,5 MW, og den samlede ru  mme- lighed vurderes at blive 27 MW. Ribe Amt Forslag til Regionplan 2005 vil blive fremlagt til efteråret. Amtet har fremlagt forslag til regionplan  nr. 41 for 2 møller på 80 meter og en effekt på 850 kW til den 31 august i år. Amtsrådet har endvidere besluttet at planlægge for 3 projekter med tilsa m- men 8 mø   ler på 850 kW og en effekt på ca. 7 MW. Vejle Amt Forslag til Regionplan 2005 er fremlagt til den 15. august i år. Der er ikke udpeget nye vindmølleområder. Me  n der åbnes mulighed for opstilling af  op til 120 meter høje  møller på nærmere angivne vilkår i de 39 områder, som i dag er udlagt til mindre mø l- ler. Det skønnes, at den forslåede ændring vil medføre en rummelighed på 30 MW. Ringkøbing Amt Forslag til Regionplan 2005 er fremlagt til den 12. september i år. Der er fortsat stor interesse for at opstille møller i de områder, som amtet har udpeget Regionpla  n- tillæg nr. 48. Der er fremlagt debatoplæg for  tre af de udpegede områder i tillæg nr. 48. Det drejer sig om områderne ved Ulfborg, Tim og No. Amtet vil i den kommende tid påbegynde konkret planlægning for andre af de 16 udlagte områder i tillæg nr. 48. Foruden de udlagte vindmølleområder i tillæg nr. 48 har amtet peget på 6 mulige vindmølleomr å- der i forbindelse med offentliggørelsen af Forslag til Regionplan 2005. Amtet vil i forbindelse med den endelige vedtagelse af Regionplan 2005 sidst på året tage stilling til, om de 6 områder skal u   d- lægges som vindmølleområder på linie med de udlagte områder i tillæg nr. 48 til regionplan 2001. Amtet fastholder en bruttorummelighed på ca. 100 MW i den eksisterende planlægning. Århus Amt Amtet har fremlagt et debatoplæg  for et udskiftningsprojekt på 18 MW på Overgård ved Mariager Fjord til den 10. august i år. Viborg Amt Forslag til Regionplan 2005 blev vedtaget endeligt den 9. maj i år.
7 Amtet har netop gennemført offentlighedsfasen for et debatoplæg og påregner i august/september at kunne offentliggøre et forslag til regionplantillæg med 8    - 10 realistiske vindmøll eområder og en rummelighed på 40 MW. Nordjyllands Amt Forslag til Regionplan 2005 var fremlagt til den 23. maj i år og er ikke vedtaget endeligt Amtsrådet har netop besluttet at igangsætte en supplerende vindmølleplanlægning.
8 Overblik Region Potentielle skrotningsmø l- ler fordelt på regioner Skønnet brutt o- rummelighed i planer og plan- forslag m. v. Kommentar Hovedstadens Udviklingsråd 19 MW 47 MW Regionplan 2005 (forslag): 40 MW/ 70/ 80 m VVM-tillæg Kyndby: 7 MW/ 150 m Vestsjællands Amt 31 MW 10 MW Regionplan 2005 (forslag): 4 MW/ 100 m Område ved Ny Bjergby (forslag): 6 MW/ 100 m/ 125 m Supplerende planlægning er igangsat Storstrøms Amt 48 MW 57 MW Regionplan 2005 incl. Madsnedø (forslag): 57 MW/ 155 m Bornholms Regi- onskommune 6 MW 11 MW VVM-tillæg nr. 10: 11 MW/ 93 m/ 100 m Fyns Amt 19 MW 25 MW Regionplan 2005 (forslag): 0 - 5 MW/ 80 m 7 nye vindmølleområder (debatoplæg): 25 MW/ 100 m Sønderjyllands Amt 19 MW 47 MW Regionplan 2005 (forslag): 20 MW/ 80 m Regionplantillæg for 6 n  ye vindmølleområder (forslag): 27 MW/ 100 - 150 m Ribe Amt 14 MW 14 MW Regionplan 2001 (Esbjerg Havn ): 6 MW/ 100 m Supplerende planlægning for 4 projekter: 8 MW/ 80 m Vejle Amt   9 MW 30 MW Regionplan 2005 (forslag): 30 MW/ 120 m Ringkøbing Amt 71 MW 100 MW Regionplantillæg nr. 48: 100 MW/ 100 m Århus Amt 11 MW 18 MW Regionplan 2005 (forslag): 0 MW Planlægning for projekt (debatoplæg): 18 MW. Møllehø  jden fastlægges i VVM  -tillæg Viborg Amt 57 MW 84 MW Regionplan 2005 44 MW Regionplantillæg   for 8 - 10 nye vindmølleomr å- der (debatoplæg): 40 MW Møllehø  jden fastlægges i VVM  -tillæg Nordjyllands Amt 96 MW 20 MW Regionplan 2005 (forslag): 20 MW/ 100 m Supplerende planlægning er igangsat I alt 400 MW 463 MW