UDKAST Vejledning om bekendtgørelse nr. xx af xx.xx. 2005 om kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har tilknytning til virksomhed ef- ter elforsyningsloven 1. Indledning 2. Baggrund for bekendtgørelsen 3. Forholdet til elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11 4. Aktiviteter omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1, herunder overskydende kapacitet 5. Hvad forstås ved ”tilknyttet virksomhed” i hen    hold til elforsy- ningslovens § 4, stk. 2? 6. Udskillelse af mandskab og materiel i et selvstændigt se  lskab 7. Aktiviteter som er påbegyndt før bekendtgørelsens ikrafttr   æ  den 8. Tilsyn og klageadgang 1. Indledning Transport- og energiministeren har den xx.xx.2005 udstedt en bekendtgø- relse vedrørende kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har ti l- knytning til virksomhed efter elforsyningsloven. Bekendtgørelsen er u d- stedt med hjemmel i elforsyningslovens § 4, stk. 3. Elforsyningslovens § 4, stk. 1 og 2, fastslår, hvilke aktiviteter en komm u- ne kan deltage i med hjemmel i elforsyningsloven. Hvilke andre aktivite- ter en kommune kan deltage i følger af anden lovgivning, herunder ko m- munalfuldmagtsreglerne. Kommuner kan i henhold til elforsyningsloven deltage i følgende 2 typer virksomhed: 1.    Virksomhed, der beskæftiger sig med produktion, transport, ha  n- del og levering af elektricitet (elforsyningslovens § 2, stk. 1) og 2.    Anden virksomhed, som har tilknytning til virksomhed, der be- skæftiger sig med produktion, tran  sport, handel og levering af elektricitet (elforsyningslovens § 4, stk. 2). Ved en kommunes deltagelse i virksomheder forstås både tilfælde, hvor kommunen fuldt ud ejer den virksomhed, som den pågældende aktivitet 30. august 2005 J.nr.: 020210/20005-0026 Ref.: bgi/blu/tbb
2/14 udøves i, og tilfælde, hvor kommunen blot    har ejerandele i virksomheden. Det er uden betydning om kommunen ejer virksomheden eller andelene heri direkte eller indirekte. En kommune anses dog ikke for at deltage i en elforsyningsvirksomhed, hvis der er tale om en forbrugerejet andelsvirksomhed, hvor kommunen er tilsluttet som forbruger og i kraft af dette er andelshaver. Andelshaver- status knytter sig i disse tilfælde direkte til det at aftage el og have rådi   g- hed over en eller flere installationer. 2. Baggrund for udstedelse af bekendtgørelsen Bekendtgørelsen er blevet udarbejdet for at præcisere, hvad der er hje   m- mel til i elforsyningslovens § 4, stk. 2. Den tidligere bekendtgørelse nr. 874 af 20. november 1995 om overskud, sideordnet virksomhed og energirådgivning i elforsyningsvirksomheder blev ophævet ved bekendtgørelse nr. 1126 af 29. december 1999. Fra o   p- hævelsen til udstedelsen af denne bekendtgørelse har der således ikke v æ- ret nogen bekendtgørelse. Der er i stedet blevet henvist til den tidligere bekendtgørelse, idet det fremgår af bemærkni ngerne til elforsyningslo- vens § 4, stk. 3, at den nye bekendtgørelse vil blive udmøntet med u  d- gangspunkt i de hidtil gældende bestemmelser om sideordnet virkso  m- hed. Den ophævede bekendtgørelse er dog ikke fuldt ud relevant i dag. Den vedrørte således alle   elforsyningsvirksomheder og ikke blot de kommu- nalt ejede. Endvidere var formålet med bekendtgørelsen bl.a. at sikre, at aktiviteter omfattet af bekendtgørelsen selskabsmæssigt skulle udskilles fra aktiviteter omfattet af den primære virksomhed. Dette følg   er nu direk- te af elforsyningslovens § 4, stk. 1 og 2, samt § 47 og bekendtgørelse nr. 358 af 20. maj 2003 om undtagelse af anlæg og sideordnede aktiviteter fra elforsyningsloven. I henhold til sidstnævnte kan virksomheden dog nøjes med regnskabsmæssig adsk   illelse, når de samlede indtægter fra den tilknyttede virksomhed udgør mindre end 5 % af omsætningen i den ko   l- lektive elforsyningsvirksomhed. I dag får elforsyningslovens § 4, stk. 2, en anden betydning, idet den fas t- slår, hvilke aktiviteter, kommuner ha r hjemmel til at deltage i, i medfør af elforsyningsloven. Dette betyder, at § 4, stk. 2, er med til at sætte græ n- sen for, hvilke aktiviteter en kommune kan deltage i inden for en elforsy- ningsvirksomhed eller en elforsyningskoncern, uden at kommunen skal indhente tilladelse efter elforsyningslovens § 37, stk. 10, jf. nedenfor un- der pkt. 3. Dette medfører, at den nye bekendtgørelse uanset det fælles udgang s- punkt ser noget anderledes ud end den tidligere ophævede bekendtgøre   l- se.
3/14 Det skal i den forbindelse præciseres, at denne vejledning anvender ord  e- ne ”tilknyttet virksomhed” om virksomhed efter elforsyningslovens § 4, stk. 2. ”Sideordnet virksomhed” benyttes derimod som betegnelse for alle aktiviteter uden for bevillingerne, d.v.s. både om aktiviteter som m å k a- rakteriseres som tilknyttet virksomhed og om andre aktiviteter, som ikke falder ind under den primære virksomhed. 3. Forholdet til elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11 Elforsyningslovens § 4 skal ses i sammenhæng med elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11. I henhold til elforsyningslovens § 37, stk. 10, skal en kommune eller amtskommune have tilladelse fra transport- og energimi- nisteren, såfremt der påbegyndes væsentlige nye aktiviteter i de af b e- stemmelserne omfattede virksomheder. Dette gælder dog   ikke, såfremt aktiviteterne er omfattet af elforsyningsloven, herunder elforsyningslo- vens § 4, stk. 2, om tilknyttet virksomhed. Dette betyder, at hvis en aktivitet falder inden for elforsyningslovens § 4, da vil kommunen kunne deltage i aktiviteten uden tilladelse fra transport- og energiministeren. Dette gælder uanset, hvor omfattende aktiviteten måtte være. Falder aktiviteten derimod uden for, vil der skulle foretages en vurdering af, hvorvidt aktiviteten er af en sådan karakter og af et s å- dant omfang, at den kræver tilladelse efter elforsyningslovens § 37, stk. 10. Herudover vil aktiviteten, som falder uden for, skulle have hjemmel i anden lovgivning, herunder kommunalfuldmagtsreglerne. Der henvises til ”Vejledning om elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11”  , som Energisty- relsen bl.a. udsendte til kommuner og amtskommuner den 3. juni 2005. 4. Aktiviteter omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1, herunder overskydende kapacitet Elforsyningsloven finder anvendelse på produktion, transport, handel og levering af elektricitet, jf. elforsyningslovens § 2, stk. 1. Spørgsmålet er herefter i hvilket omfang udnyttelse af ”overskydende k   a- pacitet” m å anses for omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1. ”Overskydende  kapacitet”  efter  elforsyningslovens  regler  omhandler  a  n- læg eller servicefunktioner, som er nødvendige for den bevillingspli   gtige aktivitet,  og  som  er  dimensioneret  optimalt  i  forhold  til  den  bevillings- pligtige  aktivitet,  men  hvor  der  alligevel  er  en  ekstra  kapacitet  til  rådi g- hed, der kan udnyttes for at sikre optimal udnyttelse af ressourcerne. Overskydende  kapacitet  herudover  skal  afhændes.  Men  må  således  ikke etablere  en  overskydende  kapacitet  med  henblik  på  udlejning  eller  sa m- produktion  med  andre  aktiviteter,  der  ikke  er  omfattet  af  bevillingsplig- ten.
4/14 Udnyttelsen  af  den  overskydende  kapacitet  skal  endvidere  ske  på  ma r- kedsmæssige vilkår. Denne fortolkning er i overensstemmelse med den praksis, som de kom- munale   tilsynsmyndigheder   har   anlagt   ved   kommuners   udnyttelse   af overskydende kapacitet generelt. Nogle eksempler kan belyse forholdene: Udnyttelse  af  overskydende  kapacitet  kan  f.eks.  ske  ved  udlejning  af  en rendegraver i perioder, hvor denne ikke anvendes af elforsyningen. Er der imidlertid  tale  om  udlejning  af  en  ekstra  rendegraver,  som  ikke  er  nø d- vendig  for  udøvelsen  af  elforsyningsvirksomheden,  falder  udlejningen ikke  ind  under  begrebet  ”overskydende  kapacitet”.  Denne  ekstra  re  nde- graver vil skulle afhændes, medmindre der er hjemmel til aktiviteten a  n- det steds, jf. nedenfor under punkt 5 og 6. Et andet eksempel på udnyttelse af ”overskydende kapacitet” er udlejning af  ledige  lokaler  i  en  ejendom,  som  elforsyningen  benytter.  Såfr emt  det ikke  er  muligt  at  afhænde  de  ledige  lokaler,  vil  de  kunne  lejes  ud  som ”overskydende  kapacitet”.  Såfremt  det  er  muligt,  vil  de  ledige  lokaler skulle  afhændes,  hvis  elforsyningen  ikke  forventer  at  anvende  lokalerne inden for en nærmere tidshorisont,   eller der ikke er hjemmel til aktivite- ten andet steds, jf. nedenfor under punkt 5 og 6. Det skal understreges, at begrebet ”overskydende kapacitet” ikke må fo   r- veksles med begrebet ”overskydende kapacitet” i bredbåndskabler, som nærmere beskrevet neden fo  r under punkt 5 i afsnittet om bekendtgøre l- sens § 1, stk. 2, nr. 5. Indtægter, som opnås i forbindelse med udnyttelse af overskydende kap   a- citet, skal indgå i beregningen af priser på elektricitet. Det fo  rudsættes, at de med aktiviteten forbundne omkostninger bæres af den bevillingspligt  i- ge   aktivitet.   Der   henvises   i   øvrigt   til   elforsyningslovens   §   69   og bekendtgørelse   nr.   1520   af   23.   december   2004   om   indtægtsrammer. Energistyrelsen har endvidere den 1. februar 2005 udsendt vejledning om bekendtgørelsen . 5. Hvad forstås ved ”tilknyttet virksomhed” i henhold til elfors   y- ningslovens § 4, stk. 2? Ved afgrænsningen af, hvad der kan anses f  or tilknyttet virksomhed efter elforsyningslovens § 4, stk. 2, må det kræves, at grundlaget for den ti   l- knyttede virksomhed i væsentligt omfang udspringer af en primær aktiv i- tet, der er omfattet af loven, jf. elforsyningslovens § 2, stk. 1.
5/14 Den i § 1 i bekendtgørelsen opremsede liste over tilknyttet virksomhed, er den virksomhed, som p.t. kan anses for tilknyttet. Aktiviteter, som fal- der uden for de oplistede aktiviteter, kan alene blive anset for tilknyttede, såfremt Energistyrelsen giver tilladelse hertil , jf. § 1, stk. 4, i bekendtgø- relsen. § 1, stk. 4, i bekendtgørelsen tænkes særligt brugt, såfremt udviklingen medfører, at der opstår nye aktiviteter, som må opfattes som tilknytt   ede. Det kan f.eks. være aktiviteter i relation til projekter om forskning   og u d- vikling på elforsyningsområdet, eller at den teknologiske udvikling resu  l- terer i nye aktiviteter, som efter en vurdering vil kunne anses for omfattet af elforsyningslovens § 4, stk. 2. Ved vurderingen af, hvorvidt en aktivitet i væsentligt omfang uds  pringer af en primær aktivitet, kan det f.eks. indgå som et parameter, om elfors   y- ningsvirksomheden har mulighed for at udnytte en særlig ekspertise, som den har opnået ved udøvelsen af den primære aktivitet. Såfremt en kommune måtte være i tvivl om, hvorv idt en  aktivitet falder inden for bekendtgørelsens område, kan kommunen rette henvendelse til Energistyrelsen herom. Der henvises til side 9 i ”Vejledning om elfors y- ningslovens § 37, stk. 10 og 11” . Det bemærkes, at hvis den tilknyttede virksomhed anvender materiel e  ller modtager ydelser fra den bevillingspligtige aktivitet, skal der indgås aft a- le herom. Aftalen skal i henhold til elforsyningslovens § 46 være skriftlig og indgås på markedsbestemte vilkår. De indtægter, som den bevilling s- pligtige virksomhed opnår, skal indgå i beregningen af priser for elektr  i- citet jf. elforsyningslovens § 69. Der henvises i øvrigt til elforsyningsl o- vens § 69 og bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004 om indtægt   s- rammer.   Energistyrelsen   har   endvidere   den   1.   februar   2005   udsendt vejledning om bekendtgørelsen . Nedenfor knyttes nogle  bemærkninger til de enkelte tilknyttede aktivit  e- ter, som er nævnt i bekendtgørelsens § 1, stk. 2 og 3. § 1, stk. 2, nr. 1) Etablering og drift af vejbelysning Denne aktivitet er historisk blevet opfattet som tilknyttet og fremgik også af den tidligere bekendtgørelse. Ved vejbelysning forstås også f.eks. b   e- lysning af stier og parkanlæg samt trafiksignalanlæg. § 1, stk. 2, nr. 2) Etablering og vedligeholdelse af stikledninger og andre elforsyningsnet, som ikke er omfattet af det kollektive elforsyningsnet Etablering og vedligeholdelse af stikledninger kan enten være en del af en netvirksomheds  primære  aktivitet  eller  være  tilknyttet  virksomhed,  jf. Energiklagenævnets afgørelse af 24. juni 2004 om administration af sti   k- ledninger. Det afhænger af aftalen mellem den enkelte forbruger og ne  t-
6/14 selskabet, om en stikledning er en del af det kollektive net. Der er derfor indsat en direkte hjemmel for kommuner til at kunne udføre stikledning s- arbejde,  når  ledningen  ikke  er  en  del  af  det  kollektive  net.  Det  samme gælder for andre elfors  yningsnet. § 1, stk. 2, nr. 3) Afbrænding af forurenet jord og slam Afbrænding  af  affald  er  en  aktivitet,  som  er  direkte  omfattet  af  e  lforsy- ningsloven,  jf.  elforsyningslovens  §  4,  stk.  1.  Afbrænding  af  forurenet jord og slam betragtes ikke som affald, idet brændselsværdien er lavere, og der er forbundet et tab med afbrændingen. Der er truffet afgørelse he   r- om  ved  kendelse  af  10.  februar  1995  fra  Konkurrenceankenævnet.  A  f- brænding af forurenet jord og slam må derfor anses som en tilknyttet a   k- tivitet. § 1, stk. 2, nr. 4) Ydelser vedrørende elbesparelser, som ikke er omfattet af elforsyningsloven, samt rådgivning vedrørende varme  -, naturgas- og vandbesparelser, når denne indgår som en integreret del af yde   lserne vedrørende elbesp arelser Det følger af elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 6 og 7, at netvirksomh e- der skal kortlægge energiforbruget samt planlægge og sikre gennemføre l- sen af energibesparelser i forsyningsområdet og give energirådgivning til forbrugerne i forsyningsområdet. Energirådgivning  m.v.  er  således  en  del  af  netvirksomhedernes  primære aktiviteter.  Opgaverne  er  nærmere  beskrevet  i  bekendtgørelse  nr.  350  af 3. maj 2000 om energibesparelsesaktiviteter i kollektive elforsyningsvirk- somheder,  som  ændret  ved  bekendtgørelse  nr.  1163  af  30.  n   ovember 2004. Bekendtgørelsen  vedrører  derfor  alene  aktiviteter,  som  falder  uden  for netvirksomhedens opgaver. §  1,  stk.  2,  nr.  4,  i  bekendtgørel sen  giver  bl.a.  mulighed  for  at  deltage  i aktiviteter, som var omfattet af elforsyningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, som blev ophævet ved lov nr. 494 af 9. juni 2004. Den tidligere elforsyning  s- lovs § 34, stk. 1, nr. 3, forpligtede forsyningspligtvirksomheder til at til- byde forbrugerne i forsyningsområdet tjenesteydelser vedrørende energ  i- besparelser. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det dr   e- jede  sig  om  kommercielle  aktiviteter,  d.v.s.  energirådgivning  m.v.  af kommerciel  art,  såsom  projektering ,  gennemførelse  og  finansiering  af energibesparende  foranstaltninger  i  erhvervsvirksomheder,  institutioner, boligselskaber m.v. Elforsyningslovens § 34, stk. 1, nr. 3 blev ophævet ved lov nr. 494, fordi det ikke længere skønnedes nødvendigt at videreføre forpligtelsen. Dette betyder  dog  ikke,  at  kommuner  ikke  længere  skal  have  mulighed  for  at deltage  i  virksomheder,  som  tilbyder  disse  ydelser.  Blandt  disse  ydelser indgår  tredjepartsfinansiering  af  energibesparelser  og  andre  energieffe k-
7/14 tiviserende ydelser med henblik på kategorier af forbrugere, som ikke har mulighed for anden finansiering. Bestemmelsen  giver  herudover  kommuner  mulighed  for  at  tilbyde  kom- merciel rådgivning vedrørende varme  -, naturgas- og vandbesparelser, når rådgivningen indgår som en integ  reret del af ydelserne vedrørende besp a- relser på elområdet. Det skal understreges, at varme-, naturgas- og vandforsyning som sådan ikke er en tilknyttet aktivitet. For  så  vidt  angår  rådgivning  vedrørende  nedsættelse  af  vandforbrug  er denne medtaget, fordi det kan være naturligt at yde en samlet rådgivning vedrørende   energi -   og   vandbesparelser.   Der   findes   endvidere   rådgi v- ningsydelser, som omfatter såvel el, varme som vand, f.eks. udarbejdelse af ELO-rapporter. § 1, stk. 2, nr. 5) Udlejning af overskydende kapacitet i bredbåndska bler, der er nedlagt med et primært elfors  yningsmæssigt formål Energistyrelsen fastslog ved udtalelse af 22. marts 2005 om Energi Vi- borg A/S’ plan om bredbåndsvirksomhed, at det vil kunne anses for ti l- knyttet virksomhed at udleje overskydende kapacitet i et bredbåndskabel, der er nedlagt med et primært elforsyningsmæ ssigt formål. De samme betragtninger må anlægges ved udnyttelse af tomrør. En vir k- somhed kan derfor i medfør af elforsyningsloven indlægge et bredbånd s- kabel i et tomrør , såfremt dette sker med et primært elforsyning   smæssigt formål. Ved  bredbånd  forstås  i  bekendtgørelsen  datatransmissionskabler,  heru   n- der optiske fibre. Hertil kan endvidere høre nødvendigt tilslutningsudstyr, som  gør  det  muligt  at  anvende  bredbåndskablet,    d.v.s.  at  andre  net  vil kunne tilsluttes. Tilslutningsudstyret må dog ikke have en direkte forbi n- delse  til  slutforbrugeren,  se  dog  nedenfor  under  §  1,  stk.  2,  nr.  6,  for  så vidt angår stikledninger. Som anført nedenfor under punkt 8, er det Energistyrels en, som fører ti syn med elforsyningslovens § 4, stk. 2, 1. pkt. Energistyrelsen vil i den forbindelse bl.a. foretage en vurdering af, hvorvidt et bredbåndskabel er nedlagt med et primært elforsyningsmæssigt formål . Det primære elfo  r- syningsmæssige formål s   kal være reelt eksisterende. I ovennævnte udtalelse vedrørende Energi Viborg A/S’ plan om bre    d- båndsvirksomhed af 22. marts 2005 kom Energistyrelsen frem til, at ”en potentiel mulighed for i fremtiden at kunne foretage fjernaflæsning af kundernes elforbrug næppe i sig selv vil kunne begrunde etableringen af bredbåndsnettet”. Uanset at udtalelsen er konkret begrundet, giver den generelt udtryk for, at en mulighed for fjernaflæsning ikke som udgang  s-
8/14 punkt kan begrunde en udbygning af bredbåndsnettet til den en kelte for- bruger. Det bemærkes, at det følger af elforsyningslovens § 51, stk. 4, at bevi   l- lingshavere skal eje de anlæg, som anvendes til gennemførelsen af de b   e- villingspligtige aktiviteter. Det skal understreges, at begrebet ”overskydende kapacitet” i br  edbånd s- kabler ikke må forveksles med begrebet ”overskydende kapacitet” omfa   t- tet af elforsyningslovens § 2, stk. 1. F.s.v.a. bredbåndskabler, må der s  å- ledes dimensioneres med overskydende kapacitet, når bredbåndskablerne er nedlagt med et primært elforsynin  gsmæssigt formål, og den oversk   y- dende kapacitet vil ikke skulle søges afhæ   ndet. § 1, stk. 2, nr. 6) Nedlægning af bredbåndskabler eller tomrør i forbi n- delse med nedgravning af elkabler med henblik på udlejning eller vider e- salg af disse eller med henblik på fremtidig udnyttelse af kapaciteten til elforsyningsmæssige formål Energistyrelsen fastslog ved udtalelse af 22. marts 2005 om Energi Vi- borg A/S’ plan om bredbåndsvirksomhed, at det vil kunne anses for en tilknyttet aktivitet, at der i forbindelse med nedgravning af elkabler ned- lægges bredbåndskabler eller tomrør med henblik på udlejning eller vid e- resalg af disse eller med henblik på fremtidig udnyttelse af kapacit eten til elforsyningsmæss  ige formål. Det er efterfølgende præciseret, at dette også gælder, hvis elkablerne ned- lægges med henblik på vejbelysning, som er omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1, i bekendtgøre lsen. Det afgørende er således, at nedlæggelsen af bredbåndskablet eller tomr ø- ret sker i forbindelse med nedgravning af elkablet. Det er derfor ligeledes uden  betydning,  om  elkablet  udgør  en  del  af  det  kollektive  net  eller  er omfattet af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 2, om stikledninger og andre elforsyningsnet, som ikke er omfattet af det kollektive elforsyningsnet. § 1, stk. 2, nr. 6, finder så ledes også anvendelse, hvis en virksomhed indgår aftale med en forbruger om nedgravning af en stikledning. Det  er  ovenfor  under  §  1,  stk.  2,  nr.  5,  defineret,  at  der  ved  bredbånd  i denne  bekendtgørelse  forstås  datatransmissionskabler,  herunder  optiske fibre.  Hertil  kan  endvidere  høre  nødvendigt  tilslutningsudstyr,  som  gør det  muligt  at  anvende  bredbåndskablet,  d.v.s.  at  andre  net  vil  kunne  ti l- sluttes. Tilslutningsudstyret  må  dog  ikke  have  en  direkte  forbindelse  til  slutfo r- brugeren,  medmindre  en  virksomhed  indgår  aftale  med  slutforbrugeren om nedgravning af en stikledning, og denne skal sluttes til slutforbruge- ren.
9/14 Såfremt en elforsyningsvirksomhed har mulighed for at ”skyde” et elk   a- bel vil dette blive sidestillet med nedgravning af kablet. § 1, stk. 3, om deltagelse i virksomhed inden for el- og kraftvarmeforsy- ning samt energirådgivning i udlandet Denne bestemmelse er en videreførelse af den tidligere retstilstand og svarer til, hvad der fulgte af den tidligere bekendtgørelse om aktivit eter i udlandet. 6. Udskillelse af mandskab og materiel i et selvstændigt selskab Der har været rejst spørgsmål om, hvorvidt en kommunal forsyningsko n- cern kan samle mandskab og materiel i et selvstændigt selskab for here  f- ter  at  udleje  arbejdskraft  og  materiel  til  f.eks.  alle  kommunale  forsy- ningsvirksomheder. Dette afhænger af, hvor hjemlen er til de aktivit  eter, som  arbejdskraft  og  materiel  udlejes  til  samt  af  den  selskabsmæss  ige konstruktion. Nedenfor gennemgås 4 forskellige eksempler, som alle kan få forskelligt udfald p å grund af elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11. Eksemplerne vedrører ikke direkte elforsyningslovens § 4, stk. 2, idet der ikke i bekendtgørelsen er en selvstændig hjemmel til udlejning af man   d- skab og materiel. Hjemlen til udlejningen af mandskab og materiel følger af  den  aktivitet,  som  udlejningen  sker  til.  Eksemplerne  er  dog  medtaget for at klargøre grænserne for, hvilke aktiviteter en kommune kan deltage i inden for en elforsyningsvirksomhed/koncern. Det skal endvidere i den forbindelse understreges, at bevillingshaveren, der skal udføre den bevillingspligtige aktivitet, som minimum skal have ansat det personale, som skal træffe de overordnede ledelses  - og drifts- mæssige beslutninger samt udøve den overordnede økonomiske styring af virksomheden. Det personale, der har sådanne beføjelser, vil altså ikke kunne lejes hos andre juridiske enheder, da dette i realiteten ville være ensbetydende med, at den bevillingspligtige aktivitet blev udøvet af disse andre juridiske enheder. De præcise grænser for hvor s tor en del af virk- somhedens opgaver, der skal udføres af virksomhedens eget personale, vil i ø vrigt afhænge af virksomhedens størrelse og opgavernes omfang og karakter. Bevillingshaveren skal endvidere overholde reglerne om program for in- tern overvågning , jf. bekendtgørelse nr. 635 af 27. juni 2005 om program for intern overvågning for netvirksomheder, transmissionsvirkso mheder og den systemansvarlige virksomhed i henhold til elforsyningsloven. Eksempel 1:
10/14 I  dette  eksempel  er  der  tale  om  udlejning  af  arbejdskraft  og  materiel  til aktiviteter, som falder 1) inden for elforsyningslovens § 2, stk. 1, 2) inden for elforsyningslovens § 4, stk. 2 og 3) inden for varmeforsyningsloven. For så vidt angår punkt   1 og 2, er der hjemmel til aktiviteterne i elforsy- ningsloven.  Herved  er  der  også  hjemmel  til  udlejning  af  arbejdskraft  og materiel til de pågældende aktiviteter. Det samme må antages at gælde i forhold til pkt. 3, hvor hjemlen forudsættes at være indeholdt i varmefor- syningsloven. Udskillelsen  af  mandskab  og  materiel  til  et  selvstændigt  selskab  med henblik  på  udlejning  til  de  3  typer  virksomhed,  er  derfor  hjemlet  i  he n- holdsvis elforsynings- og varmeforsyningsloven. Kommunen skal derfor ikke  indhente  tilladelse  til  bevarelse  af  ejerandele  i  medfør  af  elfors y- ningslovens  §  37,  stk.  10,  fordi  aktiviteterne  falder  ind  under  elforsy- ningslovens § 37, stk. 11. Der henvises til ”Vejledning om elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11”  . Eksempel 2: Kommune
11/14 I  dette  eksempel  er  der  tale  om  udlejning  af  arbejdskraft  og  materiel  til aktiviteter, som falder 1) inden for elforsyningslovens § 2, stk. 1, 2) inden for elforsyningslovens § 4, stk. 2 og 3) uden for el, varme- og naturgasforsyningslovene Eksemplet adskiller sig fra eksempel 1 ved at arbejdskraft og materiel ø n- skes udlejet til en virksomhed, som udøver akti viteter, der ikke er omfat- tet af elforsyningsloven herunder bestemmelserne om tilknyttet virksom- hed eller varme- og naturgasforsyningslovene. I dette tilfælde skal der, foruden at den pågældende virksomheden skal have hjemmel til sine aktiviteter andet steds, indhentes tilladelse fra transport- og energiministeren, hvis aktiviteten er ny og væsentlig, jf. e  l- forsyningslovens § 37, stk. 10. Heraf følger, at der også indirekte indhe  n- tes tilladelse til udlejningen af arbejdskraft og materiel for så vidt angår denne anden virksomhed. Der henvises igen til ”Vejledning om elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11” . Eksempel 3:
12/14 I dette eksempel er der som i eksempel 2 tale om udlejning af arbejdskraft og materiel til aktiviteter, som falder 1) inden for elforsyningslovens § 2, stk. 1, 2) inden for elforsyningslovens § 4, stk. 2 og 3) uden for el, varme- og naturgasforsyningslovene Forskellen  fra  eksempel  2  ligger  alene  i,  at  den  anden  virksomhed  ikke ligger inden for elforsyningskoncernen. Elforsyningslovens § 37, stk. 10 og 11, finder derfor ikke anvendelse på selve den anden virksomhed. Det forudsæt  tes, at kommunen har hjemmel til aktivit e ten andet steds. Udlejningsaktiviteten i forhold til den anden virksomhed ligger imidlertid inden  for  elforsyningskoncernen.  Kommunen  vil  derfor  skulle  indhente tilladelse fra transport- og energiministeren, hvis udlejningsaktiviteten er ny og væsentlig, jf. elforsyningslovens § 37, stk. 10. Der henv  ises igen til ”Vejledning om elforsyning slovens § 37, stk. 10 og 11” . Eksempel 4:
13/14 I  dette  eksempel  er  der  tale  om  udlejning  af  arbejdskraft  og  materiel  til aktiviteter, som falder 1) inden for elforsyningslovens § 2, stk. 1, 2) inden for elforsyningslovens § 4, stk. 2 og 3) uden for el, varme- og naturgasforsyningslovene Forskellen  fra  eksempel  3  er,  at  både  den  anden  virksomheden  og  vir k- somheden,  som  udlejer  arbejdskraft  og  materiel  ligger  uden  for  elforsy- ningskoncernen. I dette tilfælde skal kommunen derfor ikke ind  hente til- ladelse  til  bevarelse  af  ejerandele  efter  elforsyningslovens  §  37,  stk.  10. Det  forudsættes  igen,  at  kommunen  har  hjemmel  til  aktiv  iteten  andet steds. 7. Aktiviteter som er påbegyndt før bekendtgørelsens ikrafttr   æ  den Bekendtgørelsen vedrører alen  e aktiviteter, som påbegyndes efter b e- kendtgørelsens ikrafttræden. Aktiviteter, som er påbegyndt før bekendtgørelsens ikrafttræden vil blive bedømt på baggrund af de regler, der gjaldt, da den pågældende aktivitet blev på begyndt eller ændrede karakter. Da bekendtgørelsen tager udgangspunkt i den ophævede bekendtgørelse og præciserer området for tilknyttede aktiviteter efter elforsyningslovens § 4, stk. 2, vil der være et væsentligt sammenfald i bedømmelsen af den tilknyttede virksomhed. Dette gælder såled   es f.eks. for så vidt angår akt  i- viteter i forbindelse med bredbånd, jf. Energistyrelsens udtalelse af 22. marts 2005 om Energi Viborg A/S’ plan om bredbåndsvirksomhed. For så vidt angår aktiviteter påbegyndt før bekendtgørelsens ikrafttr æ  den, kan kommunen herefter fortsætte disse med hjemmel i elforsyningsl  ovens § 4, stk. 2, såfremt der er tale om aktiviteter,
14/14 1.    som ligger inden for rammerne af § 1, stk. 2 i bekendtgørelse nr. xx af xx.xx 2005 om kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har tilknytning til virksomhed efter elforsyningsloven, 2.    som ligger inden for rammerne af § 4, stk. 2, nr. 1-5, i den ophævede bekendtgørelse nr. 874 af 20. november 1995 om overskud, sideor d- net virksomhed og energirådgivning i elforsyningsvirkso mheder eller 3.    som virksomheden har fået tilladelse til fra det tidligere Elprisu dvalg i henhold til § 4, stk. 2, nr. 6, i den ophævede bekendtgørelse nr. 874 af 20. november 1995 om overskud, sideordnet virksomhed og energi- rådgivning i elforsyningsvirkso mheder. Måtte en kommune del tage i andre aktiviteter, som ligger uden for de ovennævnte, skal disse snarest muligt afvikles, medmindre kommunen har hjemmel andet steds. Det bemærkes, at kommunen herudover skal ansøge om tilladelse til at bevare sine ejerandele i medfør af elforsynin gslovens § 37, stk. 10, så- fremt aktiviteten er påbegyndt eller har ændret karakter fra og med den 12. juni 2003, aktiviteten finder sted i en virksomhed omfattet af be- stemmelsen, og aktiviteten eller ændringen er væsentlig. Kommunen skal både ansøge i ti  lfælde, hvor aktiviteten skal afvikles og i tilfælde, hvor aktiviteten har hjemmel uden for el  -, varme og naturgasfo r- syningslovene. Der henvises igen til ”Vejledning om elforsyning slovens § 37, stk. 10 og 11” . 8. Tilsyn og klageadgang Tilsynet med elforsyningslovens § 4, stk. 2, og bekendtgørelsen varetag es af Energistyrelsen og Energitilsynet. Det er Energistyrelsen, som fører tilsyn med, a t kommuner kun deltager i tilknyttede aktiviteter, d.v.s. om aktiviteterne er omfattet af bekendtgøre l- sens § 1, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1. Tilsynet vil være en del af det generelle tilsyn, som Energistyrelsen u  d- øver, medmi ndre det viser sig nødven digt med særlige tiltag. Energitilsynet påser, at aktiviteterne udøves på kommercielle vilkår i selvstændige selskaber med begrænset ansvar, jf. elforsyningslovens § 4, stk. 2, 2. pkt. Der henvises til § 2, stk. 2, i bekendtgørelsen. Bebyrdende afgørelse r, som træffes efter bekendtgørelse nr. xx af xx.xx kan påklages til Energiklagenævnet i medfør af elforsyning slovens § 89, stk. 1.