TALEPUNKTER Samråd i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 31. august 2005 besvarelse af samrådsspørgsmål nr. K Spørgsmål (K): Ministeren  bedes –   bl.a.  på  baggrund  af  afslaget  til  Sol  5000 redegøre for, hvad der skal til for at et projekt  kan komme i b e- tragtning  som  demonstrationsprojekt  under   PSO -midlerne  og herunder  redegøre  for  de  regler  herhjemme  og  i  EU  der  sætter grænserne  for,  hvad  der  kan  betragtes  som  demonstrationspro- jekter. Svar: Tak  for  spørgsmålet.  Jeg  synes  det  er  udmærket,  at  v i  får  lej- lighed   til   at   drøfte   afgrænsningen   af,   hvad   offentlige   fors k- nings- og udviklingsmidler kan bruges til. Baggrunden for spørgsmålet er det konkrete projekt SOL 5000, som udmærket illustrerer problemstillingen. Jeg  vil  først  gøre  rede  for  det  dansk e  lovgrundlag.  Dernæst  vil jeg beskrive de grænser  EU  retten sætter, og  endelig  vil  jeg g ø- re  rede  for  mine  synspunkter  på,  hvad  det  samlet  betyder  for, om  et  projekt  som  Sol  5000  kan  betragtes  som  demonstrati- onsprojekt.
2/5 Regelgrundlaget for projekter som Sol 5000 er elforsyningslo- vens § 29. Denne bestemmelse blev ændret i 2004 i forbindelse med gennemførelsen af Den Energipolitiske aftale af 29. marts samme  år  om  VE  og  kraftvarme.  Aftalen,  som  blev  indgået med  min  forgænger,  fastslår,  at  Energinet.dk  skal  v   idereføre forsknings-,  demonstrations-  og  udviklingsopgaver  med  hen- blik på udvikling af et miljøvenligt og sikkert elsystem i Da  n- mark.  Det  kom  på  den  baggrund  udtrykkeligt  til  at  fremgå  af den relevante bestemmelse i elforsyningsloven, at også demo n- stration var omfattet af de forskningsaktiviteter, som finansie- res  af  de  såkaldte  PSO -midler.  Samtidig  fremgår  det  af  b e- mærkningerne, at den gældende ordning i øvrigt videreføres ganske som det var aftalt den 29. marts. Bestemmelsen i elforsyningslovens § 29 opstiller to grundlæ  g- gende betingelser for, at projektet kan støttes økon  omisk. For det første skal der være tale om forsknings   -, udviklings- el- ler  demonstrationsprojekter,  og  for  det  andet  skal  projekterne være nødvendige for at sikre en miljøvenlig elpr oduktion.   Det følger også af forarbejderne til bestemmelsen, at der sæ r- ligt sigtes til projekter, der ikke umiddelbart er kommercielle, men på sigt har mulighed for at blive økonomisk bæredygtige. Det  fremgår  ligeledes,  at  midlerne  skal  anvendes  i  overe ns- stemmelse  med  EU’s  rammebestemmelser  for  statsstøtte  til forskning og udvikling.
3/5 På  den  baggrund  må  bestemmelsens  anvendelsesområde  fo   r- stås således, at der generelt ikke kan ydes direkte eller indire  k- te støtte til produktion og afsætning af allerede ud   viklede pro- dukter. Det var som nævnt ved indførelsen af bestemmelsen i § 29 o   g- så  forudsat,  at  midlerne  kun  kunne  anvendes  i  overensste m- melse med EU’s rammebestemmer for statsstøtte til forskning og udvikling. Rammebestemmelserne sondrer mellem forskellige forsknings- og  udviklingsaktiviteter  alt  efter,  hvor  tæt  de  ligger  på  den kommercielle udnyttelsesfase. I den forbindelse anses pilot- og demonstrationsprojekter  for  udviklingsprojekter  på   –   som  det hedder - det ”prækonkurrentielle stade”, som er det st ade, der ligger tættest på den kommercielle udnyttelsesfase. Der kan i forlængelse heraf kun ydes støtte til sådanne proje k- ter på betingelse af, at de (og jeg citerer) ”ikke kan omdannes eller  udnyttes  til  industriel  anvendelse  og  kommerciel  udnyt- telse”. Der  kan  heller  ikke  ydes  støtte  til  aktiviteter,  der  består  i  (og jeg  citerer)  ”rutinemæssige  eller  regelmæssige  ændringer  af produkter, produktionslinjer, produktionsprocesser, eksisteren- de   tjenesteydelser   eller   andre   igangværende   transaktioner, selvom disse ændri  nger kan indebære fo  rbedringer”.  
4/5 Hvad betyder så det i forhold til SOL 5000. Dette projekt går i korthed ud på at støtte opstilling af nogle tusind solcelleanlæg, der samlet skal kunne yde 5 MW, med i alt ca. 40 millioner kr. i  en  6-7  års  per iode.  Jeg  opfatter  demonstration  som  fremvis- ning i større eller fuld skala af, om en teknologi, et anlæg e   ller et system virker efter hensigten, og således kan anvendes i vi r- kelighedens  verden.  I  SOL  5000  projektet  mener  jeg,  ganske som min forgænger, at d  er for hovedparten af tilskuddet er tale om  støtte  til  at  udbrede  kendt  teknologi  på  markedet,  og  det falder uden for lovgivningens rammer. Der er dog muligvis dele af Sol 5000 projektet, der kan beteg- nes som udvikling eller demonstration og dermed opnå t ilskud. Det må vurderes konkret. Det er formentlig nødvendigt, at a  n- søgerne  ser  på  projekterne  igen  i  lyset  af  det,  vi  har  drøftet  i dag. Men det afgørende for vurderingen af, om et projekt kan komme  i  betragtning  som  demonstrationsprojekt,  er  naturlig- vis, om det er i overensstemmelse med det regelgrundlag, som jeg har redegjort for.   Generelt er det efter min opfattelse mest hensigtsmæssigt, at en vurdering  af,  om  noget  er  demonstration,  foretages  konkret  i forhold til de foreliggende projekter. Jeg  kan i øvrigt henvise til oversigten i mit  svar på udvalgets spørgsmål  52.  Oversigten  viser,  hvilke  demonstrationsproje  k- ter  der  har  fået  støtte  fra  PSO  -midlerne.  Som  det  fremgår,  er
5/5 der givet støtte til i alt 9 demonstrationsprojekter, svarende til knap 20 % af den ydede støtte. Det viser, at demonstrationsa k- tiviteter  prioriteres  i  overensstemmelse  med  den  energipoliti- ske aftale af 29. marts 2004. Regeringen har også i sin Energistrategi 2025 sat fokus på, at fuld skala demonstration af nye teknologier skal fremmes. Perspektiverne  for  den  kommende  forskningsindsats  vil  blive konkretiseret i løbet af efteråret. Her vil der især blive set på, hvordan demonstrationsprojekter tilrettelægges, så de får størst mulig effekt.