Det Energipolitiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
EPU Alm.del Bilag 187
Offentligt
195773_0001.png
23. juni 2005
ENS j. nr. 022512/78058-0001
/bak
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om økonomisk
regulering af Energinet.dk
Udkast til bekendtgørelsen af 2. juni 2005 blev sendt i høring den 3. juni
2005 med frist for besvarelser den 17. juni 2005.
Udkastet til bekendtgørelse blev sendt i høring til 107 myndigheder, or-
ganisationer og virksomheder.
Energistyrelsen har modtaget 14 høringssvar, heraf har 7 organisationer
meddelt, at de ikke har bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse.
I det følgende gennemgås de øvrige 7. Bemærkninger om skrivefejl og
forslag om mindre sproglige præciseringer er ikke medtaget. Transport og
Energiministeriets kommentarer er anført i kursiv med oplysning om,
hvorvidt bemærkningerne giver anledning til ændring af udkastet til be-
kendtgørelse.
1. Dansk Energi
Dansk Energi meddeler, at man finder, at udkastet til bekendtgørelse op-
fylder den politiske aftale af 29. marts 2004 mellem økonomi- og er-
hvervsministeren og ELFOR, og at det er i god overensstemmelse med
prisbestemmelserne i Lov om Energinet Danmark.
Dansk Energi lægger vægt på, at bekendtgørelsen slår fast, at kun nød-
vendige omkostninger ved en effektiv drift og nødvendig forrentning kan
indregnes i priserne, idet dette omkostningsprincip sikrer, at der ikke vil
kunne trækkes et overskud ud af virksomheden til staten.
Dansk Energi lægger vægt på, at ligesom Energinet.dk ikke skal kunne
overføre et driftsoverskud til staten, må forretningen af egenkapitalen ik-
ke resultere i et skattemæssigt provenu til staten til skade for kunderne.
Bemærkninger:
Bekendtgørelsen sikrer, at der alene kan indregnes en forrentning i pri-
serne, som muliggør overholdelse af virksomhedens gældsforpligtelser og
den konsolidering, som er nødvendig for en effektiv drift. Der er således
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
2/9
et loft over forrentningen. Denne realværdisikring kan alene ske gennem
en skattepligtig overskudsdannelse efter de regler, der gælder for virk-
somheder omfattet af selskabsbeskatningen.
2. Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme har enkelte bemærkninger af regnskabsmæssig karak-
ter, idet man ikke finder det klart, hvad baggrunden er for, at der kan ind-
regnes betalt skat som nødvendig omkostning frem for beregnet skat iføl-
ge årsregnskabsloven. Bemærkningen skal ses i sammenhæng med § 14,
hvorefter betalt skat først kan indregnes, når den udskudte skatteforplig-
telse er afviklet.
Dansk fjernvarme finder endvidere, at sammenhængen er uklar mellem §
5, stk. 2 og 3.
Bemærkninger:
For at sikre, at skattebetalinger kun medregnes én gang i priserne, er der
valgt det princip, at skatterne medregnes i priserne i det år, de betales.
Hermed sikres også, at der ikke opsamles en kapital i virksomheden til
dækning af omkostninger (skat), som først forfalder senere.
Der er imidlertid et efterslæb af udskudt skat fra perioden 2000 – 2004,
som delvis har været indregnet i priserne. Denne udskudte skat afvikles
efter § 14. Det sikres hermed, at kun den del af den udskudte skat, som
ikke tidligere har været indregnet i priserne, vil kunne indregnes, og at
dette først sker, når skatten faktisk betales.
Vedrørende sammenhængen mellem § 5, stk. 2 og 3, kan oplyses, at § 5,
stk. 2 regulerer opgørelsen af den del af Energinet.dk’s aktiver, der er
idriftsat før den 1. januar 2005, mens § 5, stk. 3 regulerer opgørelsen af
aktiver, der erhverves efter denne dato.
Dette vil blive præciseret i bekendtgørelsen.
3. Naturgas Fyn
Naturgas Fyn finder, at bekendtgørelsen generelt er i overensstemmelse
med de økonomiske betingelser og vilkår, der er forudsat i loven om
Energinet Danmark.
Naturgas Fyn finder dog, at det ikke fremgår klart af § 7 om afvikling af
differencer, hvorvidt der vil kunne ske en afvikling på tværs af de forskel-
lige selskaber i Energinet.dk.
Bemærkninger
Det følger af kravet i § 10 om, at der skal aflægges separate regnskaber
for Energinet.dk’s enkelte elektricitets- og naturgasrelaterede aktiviteter,
at der ikke vil være mulighed for krydssubsidiering og dermed heller ikke
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
3/9
for afvikling af differencer på tværs af de forskellige selskaber i Energi-
net.dk.
Dette vil blive præciseret i bekendtgørelsen.
4. Dansk Industri
Dansk Industri anfører, at som statsejet virksomhed vil Energinet.dk ikke
have behov for at øge egenkapitalen gennem konsolidering.
Dansk Industri opfordrer endvidere til en nærmere afklaring af følgende
punkter:
eventuelle ikke-helejede datterselskaber eller ejerandele i andre sel-
skabers rolle i forbindelse med kapitalopbygningen,
at åbne mulighed for at overføre kapital til ikke-helejede dattersel-
skaber eller ejerandele i andre selskaber,
kriterierne for fordeling og anvendelse af indtægterne fra samkø-
ringsaktiviteter,
en passende balance mellem fremmed- og egenkapital på kort og lang
sigt med henblik på, at kapitalomkostningerne minimeres mest mu-
ligt.
Bemærkninger:
Det er en forudsætning i bekendtgørelsens § 4, at forrentningen vil blive
fastsat under hensyn til overholdelse af virksomhedens gældsforpligtelser
og til virksomhedens kapitalbehov ved en effektiv drift. Der vil således ik-
ke blive opbygget kapital, hvis der ikke er behov for det ud fra de nævnte
kriterier.
Med hensyn til ikke helejede datterselskaber vil disse generelt være om-
fattet af indtægtsrammereguleringen i henhold til de generelle prisbe-
stemmelser i elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven, idet de først
går over til regulering efter loven om Energinet Danmark, når de ejes
fuldt ud af Energinet.dk. Baggrunden for denne bestemmelse er, at de
virksomheder, som Energinet.dk kun ejer delvist, er omfattet af de givne
regler for disse virksomheder. Et eksempel herpå er de eltransmissions-
virksomheder eller naturgasdistributionsvirksomheder, som Energinet.dk
i kraft af statens købepligt bliver medejer af. Disse virksomheder vil fort-
sat være omfattet af de prisbestemmelser, der gælder for eltransmission
og naturgasdistribution i henholdsvis elforsyningsloven eller naturgas-
forsyningsloven. Herudover kan Energinet.dk være medejer af selskaber,
der ikke er underlagt dansk prisregulering, som eksempelvis elbørssel-
skabet Nord Pool.
Energinet.dk vil efter reglerne kunne købe eller investere i sådanne sel-
skaber, såfremt det er nødvendigt af hensyn til en effektiv løsning af
Energinet.dk’ primære opgaver eller lovmæssige forpligtelser i øvrigt.
Tilsvarende vil eventuelle overskud i sådanne selskaber kunne tilgå
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
4/9
Energinet.dk, såfremt det ikke strider mod den for selskaberne gældende
regulering.
Fordeling og anvendelse af indtægterne fra samkøringsaktiviteter, regu-
leres disse af EF-forordning nr. 1228/2003 af 26. juni 2003, der opregner
tre muligheder, herunder muligheden for at øremærke indtægterne til ne-
tinvesteringer. Energinet.dk beslutter anvendelsen af indtægterne fra
samkøringsaktiviteterne. Beslutningen træffes eventuelt i samarbejde med
relevante eksterne parter. Bekendtgørelsen fastsætter alene reglerne for,
hvorledes virksomheden regnskabsmæssigt skal behandle sådanne ind-
tægter.
Balancen mellem fremmed- og egenkapital på kort og langt sigt fastlæg-
ges ud fra hensynet til en effektiv drift.
5. Energitilsynet
Energitilsynet noterer sig, at vurderingen af spørgsmål vedrørende af-
grænsningen af nødvendige omkostninger og fastlæggelse af nødvendig
forrentning foretages af Energitilsynet som en naturlig følge af energifor-
syningslovene.
Energitilsynet har på den baggrund ingen yderligere bemærkninger til det
fremsendte udkast til bekendtgørelse om økonomisk regulering af Ener-
ginet.dk.
6. Finansministeriet
Finansministeriet anfører, at reguleringsmekanismen i udkastet til be-
kendtgørelse ikke giver mulighed for tilbageføring af overskud til forbru-
gerne i form af dividende, jf. § 13 i lov om Energinet Danmark. Hermed
fratages Energinet.dk det incitament til effektiviseringer, som lå bag øn-
sket om, at der skulle være mulighed for, at overskud kan føres tilbage til
forbrugerne i form af dividende, idet dette ville synliggøre en ekstra ind-
sats for effektiviseringer.
Finansministeriet anfører endvidere, at fjernelsen af denne mulighed vil
afgørende reducere statens indtægter på selskabsbeskatningen af Energi-
net.dk.
Bemærkninger:
Transport og Energiministeriet er enig i, at det udsendte udkast til be-
kendtgørelse ikke i tilstrækkelig grad tager højde for den mulighed, at de
af loven omfattede virksomheder vil kunne opnå et overskud ved at bringe
sine omkostninger længere ned end hvad, der kan indregnes i tarifferne
som omkostninger ved en effektiv drift, og at man derved mister et inci-
tament til at nedbringe omkostningerne.
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
5/9
Der er derfor indsat et nyt stk. 3 i § 7, som håndterer situationen i tråd
med bestemmelserne i § 13, stk. 1, i lov om Energinet Danmark, med føl-
gende ordlyd:
”Stk. 3. I det omfang Energinet.dk eller denne virksomheds helejede dat-
terselskaber formår at bringe omkostningerne længere ned end hvad, der
kan indregnes i priserne som omkostninger ved en effektiv drift, vil virk-
somheden kunne beholde det overskud, der opstår herved, jf. § 13, stk. 1,
i lov om Energinet Danmark. Et således opstået overskud i datterselska-
ber ejet af Energinet.dk kan anvendes til konsolidering eller udloddes
som overskud til Energinet.dk. Et overskud i Energinet.dk kan anvendes
til konsolidering eller tilbageføres til de respektive forbrugergrupper som
dividende.”
Med hjemmel i § 13, stk. 2, i lov om Energinet.dk vil ministeren efterføl-
gende fastsætte nærmere regler for tilbageførsel af et sådant overskud til
forbrugerne.
Med hensyn til den fremtidige skattebetaling, vil den dels omfatte afvik-
ling af udskudt skat, dels beskatning af de løbende overskud. Størrelsen
heraf vil blandt andet afhænge af behovet for at optjene et overskud til
konsolidering og overholdelse af virksomhedens gældsforpligtelser, samt
overskud optjent i henhold til den ovennævnte ekstraordinære effektivise-
ring.
Indenfor Energinet.dk er der mulighed for sambeskatning mellem de
kommende virksomheder på gassiden, mens der ikke er mulighed for
sambeskatning mellem virksomhederne på elsiden, eller mellem el- og
gasvirksomhederne.
7. Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har nogle forslag til sproglige præciseringer, som vil blive
indarbejdet i bekendtgørelsen. Herudover har Rigsrevisionen en række
forslag, som vil blive kommenteret specifikt nedenfor.
Rigsrevisionen foreslår,
1) at der i § 3, nr. 10 efter ”og øvrige finansielle omkostninger” tilføjes:
”, jf. dog § 4, stk. 4.
2) at det overvejes, om renteindtægter og andre finansielle indtægter
medtages jf. § 3, i det omfang de f. eks. modsvarer renter af frem-
medkapital mv., fx ved låneoptagelse, hvor midlerne midlertidig pla-
ceres i værdipapirer og senere anvendes til investering.
3) at det præciseres, hvem der træffer valget om anvendelsen af indtæg-
ter fra samkøringsforbindelser, jf. § 6, stk. 2. Desuden foreslås formu-
leringen af hele stk. 2 ændret til: ”Indtægter fra samkøringsforbindel-
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
6/9
ser, som øremærkes til netinvesteringer, skal passiveres og modregnes
i de foretagne investeringer, når investeringen er gennemført.”
Rigsrevisionen her desuden følgende kommentarer:
4) § 7 beskriver behandlingen af opståede differencer. Der er ikke til-
knyttet særlige overgangsbestemmelser til denne bestemmelse, og det
foreslås overvejet, om dette medfører, at evt. tidligere differencer el-
ler lignende ”nulstilles”. I givet fald kan dette indføjes i kapitel 9.
5) § 14 indeholder bestemmelser om indregning af betalt skat, jf. § 3, nr.
9, i forhold til den udskudte skat, der er opført i selskabernes årsrap-
porter pr. 31. december 2004. Rigsrevisionen anfører, at det ikke kan
udelukkes, at der også i fremtiden vil opstå nye udskudte skatter og
adskillelsen mellem de gamle og nye kan blive vanskelig. Derudover
kan der gå adskillige år inden de bestående udskudte skatter er helt
afviklet. I mellemtiden kan der blive tale om skattebetalinger, som ik-
ke kan indregnes, jf. § 3, nr. 9. Derfor foreslås det overvejet, om be-
stemmelsen præciseres.
6) Det er forstået, at overtagelsen af el-selskaberne Eltra, Elkraft System
og Elkraft Transmission sker til en værdi på 0 kr. Afskrivningen på
disse overtagne aktiver sker i henhold til § 5, stk. 2, på grundlag af
aktivets bogførte værdi ultimo 2004. Overtagelsen til 0 kr., medfører
derfor ingen forrentning heraf. I det omfang overtagelsen udløser be-
taling af skat/evt. udskudt skat, skal det sikres, at denne skat ikke
medfører prisstigninger, jf. ministerens oplysninger under behandlin-
gen af lovforslaget om Energinet.dk.
7) Grundlaget for værdien af Gastras materielle anlægsaktiver (naturgas-
transmissionssystemet) har dels været historiske kostpriser, dels en
opskrivning foretaget af DONG Naturgas A/S og efter udspaltningen
til DONG Transmission A/S dette selskab. Opskrivningen blev, jf.
oplysningerne i DONG Naturgas A/S’s årsrapporter for tidligere år,
baseret på en forsigtig vurdering af den forventede fremtidige indtje-
ning. Efter Energitilsynets afgørelse den 25. april 2005 om, at Gastras
transmissionspriser ikke har været urimelige, antager vi, at disse pri-
ser kan fortsætte, herunder, at afskrivninger fortsat sker på basis af
den bogførte værdi pr. 31. december 2004, som nævnt i § 5, stk. 2, i
udkastet til bekendtgørelse.
8) Hvis demontering og bortfjernelse finder sted som følge af ophør med
anvendelse, der ikke skyldes teknisk forældelse, hvordan skal der så
forholdes i relation til bestemmelser i § 3, nr. 6, a, jf. nr. 8. Der kan
således restere en bogført værdi af det aktiv, der ”skrottes”. Det fore-
slås overvejet, om behandlingen af disse forhold skal medtages i be-
kendtgørelsen.
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
7/9
9) Der bør tages stilling til behandlingen af omkostninger, nedskrivning,
renter og andre finansieringsomkostninger, der er en følge af, at fx
gasrør demonteres og fjernes, når de ikke længere skal anvendes til
deres formål. Der vil herefter ikke være nogen brugere, som disse
omkostninger kan belastes.
Bemærkninger:
Ad. 1): § 3 er en definitionsparagraf, som gennemgår de typer af omkost-
ninger, som i udgangspunktet vil kunne anses for nødvendige.
§ 4, stk. 4 omhandler den begrænsning, som i elforsyningsloven er lagt på
prisen i forbindelse med Energinet.dk’s fremtidige overtagelse af andre
virksomheder. Anskaffelse af sådanne net vil påvirke en række omkost-
ninger, herunder øgede driftsomkostninger, afskrivninger og renter af
fremmedkapital.
Forslaget om en særlig henvisning vedrørende renteudgifterne følges
derfor ikke.
Ad 2): Bekendtgørelsen regulerer nødvendige omkostninger, mens de en-
kelte indtægtsarter ikke reguleres. Indtægterne reguleres via det loft over
forrentningen, der ligger i hensynet til en effektiv drift. Det skal dog be-
mærkes, at der indføjes et incitament til at fremme ekstra effektiviseringer
ved det ovenfor nævnte nye stk. 3 til § 7.
Ad 3): Det vil blive præciseret i bekendtgørelsen, at Energinet.dk træffer
beslutning om anvendelsen af indtægter fra samkøringsforbindelser.
Endvidere vil stk. 2 blive sprogligt justeret i lyset af Rigsrevisionens for-
slag. Den nye formulering bliver:
”Stk. 2. Indtægter fra samkøringsforbindelser, som Energinet.dk øremær-
ker til netinvesteringer, skal passiveres og modregnes i de foretagne inve-
steringer i overensstemmelse med årsregnskabsloven, når investeringen
er gennemført.”
Ad 4): Over- og underdækning for systemydelser håndteres for el-siden i
særlige puljer, som fortsætter uændret efter den 1. januar 2005, mens de i
Gastra har indgået som en del af det samlede regnskab. Over- og under-
dækning på transmissionsydelserne indgår i opgørelsen af egenkapitalen
pr. den 31. december 2004.
I forbindelse med etableringen af Energinet.dk vil det nødvendigt at ens-
rette regnskabsprincipperne for hele virksomheden. Efter bekendtgørel-
sen opgøres den maksimale forrentning med udgangspunkt i nettoakti-
verne pr. 1. januar 2005, og håndteringen af over-/underdækninger, skal
derfor ske inden for rammerne af årsregnskabsloven.
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
8/9
For at undgå enhver tvivl om håndteringen af over- og underdækningen
for systemydelserne, opstået i perioden før den 31. december 2004, vil
der blive indsat en ny § 15 med følgende ordlyd:
”§ 15. Over- og underdækning for systemydelser for el og naturgas op-
stået i perioden før den 31. december 2004 videreføres og indregnes i
priserne efter Energitilsynets godkendelse.”
Ad 5): Overgangsbestemmelsen i § 14 vedrører alene regler for håndte-
ring af udskudt skat fra perioden før den 1. januar 2005. Efter dette tids-
punkt kan kun betalt skat indregnes i priserne. Der bliver derfor ikke i
reguleringsmæssig henseende et problem med håndtering heraf.
For klarheds skyld sættes dog følgende præcisering ind i § 14, som andet
punktum:
”Der skal i årsrapporten redegøres særskilt for denne saldo for udskudt
skat.”
Ad 6): Det er ikke korrekt, at overtagelsen af elselskaber sker til en værdi
på 0 kr. Elselskaberne indgår i Energinet.dk til bogførte værdier.
Med hensyn til de skattemæssige forhold fremgår det af de generelle be-
mærkninger (nr. 8, side 15) til forslaget til lov om Energinet Danmark, at
det er forudset, at” fusionen af Eltra, Elkraft System og Elkraft transmis-
sion har en positiv provenuvirkning som følge af, at tidligere skattemæs-
sige underskud i de nævnte virksomheder tabes, jf. fusionsskattelovens §
8, og selskabsskatten dermed alt andet lige fremrykkes. De skattemæssige
afskrivninger anslås dog under alle omstændigheder at være af en sådan
størrelse i forhold til de historiske indtægter, at der først på længere sigt
udløses selskabsskat.”
De skattemæssige forhold omkring dannelsen af Energinet.dk var således
lovgiver bekendt. De ses ikke at være i modstrid med ministerens oplys-
ning om, at dannelsen af Energinet.dk ikke i sig selv vil medføre højere
priser, idet skatten først vil forfalde på langt sigt, hvor andre forhold vil
have indflydelse på den faktiske skattebetaling.
Ad 7): Det er korrekt, at afskrivninger kan indgå i priserne som nødven-
dige omkostninger, og at virksomhedens aktiver, som er idriftsat før den
1. januar 2005, opgøres på grundlag af deres bogførte værdier ultimo
2004.
Ad 8): Bekendtgørelsens § 3 omhandler de typer af omkostninger, som
anses for nødvendige, og som dermed vil kunne indgå i priserne. Det
gælder blandt andet omkostninger til demontering og bortskaffelse af
teknisk forældede anlæg, jf. nr. 6, a. Når sådanne anlæg skrottes, vil virk-
somhedens aktiver og dermed afskrivningsgrundlaget skulle nedskrives
EPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 187: Bekendtgørelse af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk samt høringsnotat, fra transport- og energiministeren
9/9
tilsvarende. Denne nedskrivning af aktiverne anses for en nødvendig om-
kostning, jf. nr. 8.
I modsætning hertil står nedskrivning af værdien af anlæg af andre grun-
de, for eksempel på grund af ændringer i de markedsmæssige vilkår –
dvs. en økonomisk værdiforringelse. Sådanne tab vil efter bekendtgørel-
sen vise sig i en nedskrivning af virksomhedens nettoaktiver, som ikke
umiddelbart vil kunne indregnes i priserne som en nødvendig omkost-
ning. Indirekte vil de dog kunne afspejle sig i priserne, nemlig i den situa-
tion, hvor nedskrivningen af nettoaktiverne er så betydelig, at der er be-
hov for yderligere konsolidering.
På denne baggrund vurderes det, at bekendtgørelsen dækker de nævnte
forhold.
Ad 9): Det er korrekt, at der på sigt må forventes at blive omkostninger til
nedlukning af naturgasnettet. Sådanne omkostninger vil være omfattet af
bekendtgørelsen, jf. § 3, nr. 6, a og b. På nuværende tidspunkt vil de dog
ikke påvirke priserne, dels fordi nedlukningen forventes først at ske langt
ude i fremtiden, dels fordi myndighedskravene til en forsvarlig nedluk-
ning ikke er kendt.
Indregning som nødvendig omkostning vil ske, når kriterierne for indreg-
ning i årsrapporten er opfyldt, hvilket forudsættes at ske medens der sta-
dig er brugere på nettet.