Status for Energistyrelsens sagsbehandling af ansøgninger om st atens overtagelse af økonomisk nødlidende vindmøller efter § 66 i elfors   y- ningsloven. Ved elreformaftalen af 3. marts 1999 blev for vindmøller fastlagt en a f- regningspris på 33 øre/kWh, indtil der er etableret et velfungerende ma  r- ked for VE. Endvidere fastsattes, at vindmøller fortsat ville få et pristi  l- læg på 10 øre/kWh (CO 2 10-øren). Et yderligere pristillæg på 17 øre/kWh skulle udbetales til vindmøller for en elproduktion i et vist antal fuldlas t- timer i forhold til vindmøllens størrelse (kapacitet). Af elreformaftalen følger også, at ”såfremt disse ændringer i pristillægget til vindmøller resulterer i, at vindmølleejere   ikke vil kunne afvikle gælden på investeringen i vindmøller, vil staten efter anmodning fra vindmølle   e- jeren garantere, at systemansvaret kan overtage vindmøllen og betalingen af restgælden på lån, der inden lovens fremsættelse er optaget til at fina n- siere købet af vindmøllen”. Denne del af aftalen udmøntedes i § 66 i e l- forsyningsloven. En vindmøllejer kan således efter elforsyningslovens § 66 anmode st  aten om overtagelse af en vindmølle, incl. restgæld, forudsat at lånet er opt a- get før 29. april 1999 (dato en for fremsættelse af lovforslag vedr. elr  e- formen), og møllejeren kan dokumentere, at det er ændringen af pristi   l- lægget, dvs. bortfaldet af de 17 øre/kWh, der har medført, at gælden ikke kan afvikles. Folketingets Energipolitiske udvalg blev første gang  orienteret om status for dette sagsområde ved Energistyrelsens notat af 14. juni 2002 og anden gang ved notat af 8. januar 2003, som blev fremsendt til udvalget hen- holdsvis den 1. juli 2002 (Alm. del – (Alm. del – 81). Nedenfor gives en sidste status vedrørende sag s- behandlingen af ansøgninger om disse ”økonomisk nødlidende vindmø l- ler” efter elforsyning slovens § 66. Energistyrelsen har indtil dato modtaget ti ansøgninger om overtagelse af vindmøller efter § 66. Af d isse har Energistyrelsen i otte sager givet af- slag, da styrelsen fandt, at ansøgerne ikke opfyldte betingelserne for st a- tens overtagelse af møllerne efter elforsyningslovens § 66. To af ansøge  r- 23. juni 2005 J.nr.: 026012/26040-0002 Ref.: sub
2/2 ne har under sagsbehandlingen trukket deres ansøgning om overta gelse tilbage. Fire af sagerne blev påklaget til Energiklagenævnet (EKN) og blev hjemvist af EKN til ny afgørelse i Energistyrelsen. En af disse kl ager blev efterfølgende trukket tilbage, mens de øvrige efter Energistyrelsens fornyede afgørelse blev påklag  et til EKN. EKN har endnu ikke afgjort de resterende tre klager over Energistyrelsens nye afgørelser. I det tidligere notat af 14. juni 2002 vurderede Energistyrelsen, at der ik- ke ville blive noget stort behov for overtagelsesordningen. I de 10 sager, som har været indbragt for Energistyrelsen, er der ingen mølleejere, som har opfyldt betingelserne for at være omfattet af bestemmelsen. Overtagelsesordningen blev ophævet pr. 15. januar 2005, jf. § 18 i b  e- kendtgørelse nr. 1365 af 10. december 2004 om nett ilslutning af vindmø l- ler og pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet m.m. Det skal endelig bemærkes, at i notatet af 14. juli 2002 blev det oplyst, at en vindmølle ”tidligst kan overtages fra det tidspunkt, hvor en skriftlig anmodning herom er modtaget i Energistyrelsen. Det er samtidig forud- sat, at overtagelsestidspunktet ikke kan ligge før pristillægget på 17 øre/kWh bortfalder, dvs. inden vindmøllen har opbrugt sin fuldlasttim  e- produktion.”  Energistyrelsen er imidlertid senere under sagsbehandli n- gen blevet opmærksom på, at det må følge af loven, at en vindmølle kan kræves overtaget, så snart det kan dokumenteres, at vindmøllen er ure n- tabel, dvs. også før det tidspunkt, hvor fuldlasttimeproduktionen er o  p- brugt. Der er således ikke i loven anført n  oget om, at overtagelsen kun kan finde sted, når  de 17 øre/kWh er bortfaldet.