Beretning nr. 3 Folketinget 2004-05 (2. samling) Beretning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 27. april 2005 Beretning om Den af transport- og energiministeren den 10. marts 2005 til Det Energipolitiske Udvalg afgivne redegørelse i henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, vedrørende indkaldelse  af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 6. udbudsrunde 1. Udvalgsarbejdet Udvalget har fra transport- og energiministeren med brev af 10 . marts 2005 modtaget en redegø- relse i henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, for regeringens planer om offentlig indkaldelse af ansøgni nger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 6. udbudsrunde. Som bilag til redegørelsen  var vedlagt en modeltilladelse for efterforskning og indvinding af kulbrinter. I rede- gørelsen er redegjort for, hvilke områder eller blokke der agtes udbudt, og de generelle vilkår, hvo   r- under tilladelser agtes meddelt. Redegørelsen med bilag er o ptrykt som bilag 1 til beretningen. Tidligere behandling Transport-  og  energiministerens  redegørelse  er  en  genfremsendelse  af  en  redegørelse,  som  øk   o- nomi- og erhvervsministeren sendte til udvalget i oktober 2004. Det daværende udvalg behandlede redegørelsen i nogle møder med henblik på at afgive en beretning. Beretningen blev imidlertid ikke afgivet på grund af udskrivelsen af nyvalg til Folketinget. Udvalget  har  fået  omdelt  det  materiale,  der  forelå  i  forbindelse  med  den  tidligere  behandling  af redegørelsen, herunder samrådsspørgsmål G og økonomi - og erhvervsministerens talepapir til brug for ministerens mundtlige besvarelse af spørgsmålet. Talepapiret er optrykt som bilag 2 til beretni  n- gen. Møder Udvalget har behandlet redegørelsen i  4 møder. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  14  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. En oversigt over spør gsmålene er optrykt som bilag 3 til beretningen. 2. Politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) tilkendegiver, at man kan tage transport- og energiministerens redegørelse til e fterretning. Et mindretal i udvalget (EL) kan ikke tiltræde transport  - og energiministerens redegørelse.
2 Enhedslisten mener ikke, at der bør udbydes en 6. runde af tilladelser til efterforskning og indvi n- ding på nuværende tidspunkt. Det skyldes dels de økonomi ske betingelser, hvorunder tilladelserne vil blive givet, dels forudsætninger  ne for det statslige engagement. De nye regler for beskatning af indvundet olie og gas, som blev til på baggrund af  ø - og erhvervsministerens forhandlinger med A.P. Møller i  efteråret 200 3, er alt for lempelige. Samtidig har et flertal af Folketingets partier aftalt at igangsætte en privatisering af DONG, hvilket vil svæ k- ke det statslige engagement i kommende efterforskning og indvinding. Endelig er Enhedslisten ikke overbevist  om,  at  det  ressourcemæssigt  er  det  rigtige  tidspunkt  at  sætte  gang  i  ny  efterforskning. Endnu er regeringen ikke kommet med et bud på en langsigtet energistrategi, og det er ikke debatt e- ret i Folketinget, hvilken rolle selvforsyning med fossile brændsle  r bør have i en sådan strategi. P.u.v. EYVIND VESSELBO formand
3 Bilag 1 Redegørelse  fra transport- og energiministeren i henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, vedrørende indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvi  nding af kulbrinter i 6. udbudsrunde Denne  redegørelse  afgives  i  henhold  til   undergrundslovens  §  12,  stk.  2,  hvorefter  transport-  og energiministeren,  inden  ansøgninger  om  tilladelser  til  efterforskning  og  indvinding  af  olie  og  gas indkaldes, skal forelægg  e en  redegørelse for Det Energipol itiske Udvalg  om, hvilke områder eller blokke der agtes udbudt og de generelle vilkår, hvorunder tilladelser a gtes meddelt. Baggrund og status Der har siden 1981 været afholdt 5 udbudsrunder i Danmark. De første tre runder    omfattede alle ikke-koncessionsbelagte områder i hele det danske omr å de. De seneste to runder – 4. runde i 1995 og 5. runde i 1998    – o   mfattede alene  Central Graven med tilgrænsende  områder. Den  øvrige  del  af  det  danske  område  øst  for  6°15’  østlig  længde, dvs.  den østlige del af Nordsøen, de indre danske farvande og lando  mråderne har siden 1997 været omfattet af den såkaldte Åben Dør procedure. Efter 5. runde er der i 1999 og 2000 udstedt to tilladelser til naboblokke. Siden er der ikke givet tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Central Graven med tilgrænsende o  mråder. I forbindelse med efterforskningen inden for 5. runde-koncessionerne er der gjort i alt fire fund af kulbrinter. To fund er allerede udbygget (Cecilie og Connie), mens de sidste to fortsat er under vur- dering (Hejre og Svane). I Åben Dør området, hvor olieselskaberne løbende kan ansøge om og få tildelt ko ncessioner, har efterforskningen hidtil ikke givet resultater i form af fund af kulbrinter. Interessen blandt selskaber- ne for den østlige del af Danmark er begrænset, men det er dog vurderingen, at der fortsat er et p   o- tentiale for efterforskning. Rammer for 6. udbudsrunde Arbejdsprogrammerne i 5. runde tilladelserne har indebåret en stabil efterforskning saktivitet, der nu stort set er afsluttet, idet de obligatoriske dele af arbejdsprogrammerne for næsten alle tillade  l- sers vedkommende er fuldført. De samlede investeringer til gennemførelse af efterforskningen i 5. runde skønnes indtil nu at h ave beløbet sig til ca. 2,3 mia . kr. For at opretholde kontinuiteten i efterforskningen i de kommende år og dermed fastholde og vid e- reudvikle  den  viden  og  ekspertise,  selskaberne  har  oparbejdet  om  den  danske  undergrund,  vil  det være hensigtsmæssigt at udbyde en 6. runde i Central Graven med tilgrænsende områder snart. Hertil kommer, at de senere års erfaringer tyder på, at de fleste fundm  uligheder vil bestå af mindre felter, der sandsynligvis kun vil være rentable, såfremt de kan udnyttes i forbindelse med de eksist   e- rende behandlingsanlæg og rørledninger. På den baggrund er det hensigtsmæssigt at udbyde 6. ru n- de nu og derved udnytte mulighederne for, at den eksisterende infrastruktur kan anvendes i forbin- delse med nye fund, i det omfang det er hensigtsmæ  ssigt. Formålet med at udbyde 6.  runde på nuværende tidspunkt er endvidere at bidrage til at realisere hovedmålsætningen for den fremtidige efterforskning af olie og naturgas ifølge hvilken efterfors k- ningen skal tilrettelægges, således, at der kan lokaliseres så meget som muligt af den ol ie og natur-
4 gas,  der  findes  i  den  danske  undergrund.  Derved  søges  sikret  en  fo rlængelse  af  den  periode,  hvor Danmark  er  helt  eller  delvist  selvforsynende  med  olie  og  naturgas.  Samtidig  sikres  en  forlænget anvendelse af de eksisterende anlæg og rørle   dninger. Udsigterne til, at Central Graven med tilgrænsende områder stadig indeholder et attraktivt poten- tiale, forventes at give sig udslag i konkurrence om nye koncessioner i visse områder. Det anses  på denne baggrund for hensigtsmæssigt at v  idereføre runde -systemet i dette område.   Areal Afgrænsningen af det udbudte område i 4. og 5. runde skete på grundlag af en vurdering af den potentielle udbredelse af kulbrinter dannet i Central Graven. Da denne vurdering er uændret, foret  a- ges  der  ikke  ændringer  i  det  områd   e,  som  udbydes  i  6.  runde.  Det  vil  således  være  alle  ikke   - koncessionsbelagte  områder  i  Central  Graven  med  tilgrænsende  områder,  der  udbydes.  Central Graven  med  tilgrænsende  områder  omfatter  omr   å derne  vest  for  6o15’  østlig  længde,  jf.  bilag  1 (kort). Det åb ne område er på 14.496 km2 ud af det samlede areal på 19.744 km2. Relativt svarer det til 73 pct. Til sammenligning var procenterne i 4. og 5. udbudsrunde henholdsvis 79 pct. og 64 pct. Fra og med 1. udbudsrunde i 1984 har det været et standardvilkår i til   ladelserne, at der ved for- længelse af en tilladelse med henblik på indvinding foretages en afgræn sning af forekomsten såvel arealmæssigt som i dybden. Når efterforskningsperioden for en sådan tilladelse er ophørt, vil en e- retstilladelsen til forekomsten sål edes kun gå til den fastsatte dybde. De tilladelser, der på nuvære n- de tidspunkt er afgrænset i dybden, er Lulita forekomsten i tilladelse 7/86, Lulita forekomsten i ti  l- ladelse 1/90, Amalie forekomsten i tilladelse 7/86, samt Syd Arne forekomsten i tilladelse 7/89.  I tillæg til de åbne arealer vil olieselskaberne derfor også have mulighed for at ansøge om tilladelse til efterforskning i de dybereliggende lag under de omtalte forekomster. Vilkår for 6. udbudsrunde Det  danske  områdes  geologiske  konkurrencedyg tighed  overfor  de  øvrige  Nor dsø -lande  vurderes som helhed at være uændret i forhold til 5. runde. De centrale økon omiske vilkår fra 5. udbudsrunde vil også blive anvendt i 6. udbud srunde. 6. runde-tilladelserne vil blive omfattet af de skatteregler, der har været gældende s iden 1. januar 2004 og som svarer til reglerne for A. P. Møllers forlængede eneretsb   evilling fra 1962, bortset fra eneretsbevillingens bestemmelser om overskudsdeling og statsdeltagelse. Dette indebæ  rer, at der for 6. runde-tilladelsernes vedkommende: betales 30 pct. selskabsskat, der kan fradrages i grundlaget for kulbrinteskatten betales 52 pct. kulbrinteskat, hvor der gives et kulbrintefradrag på 5  pct. i 6 år betales 5 pct. olierørledningsafgift frem til 2012, hvorefter afgiften afska ffes. Afgiften kan dog modregnes i kulbrinteskatten, og kan ikke fradrages i selskabs- og kulbrinteskattegrundlaget Herudover vil det som i 5. runde være et vilkår, at der er statsdeltagelse i alle tilladelser med en statsdeltagelses andel på 20  pct., som staten selv afholder udgifterne til. Varetagelsen af statsdeltagelsen vil dog, som en konsekvens af den planlagte delvise privatisering af DONG koncernen, blive revideret. Fremover vil statsdeltagelsen i nye koncessioner tildelt såvel i udbudsrunder  som  i  åben  dør  -proceduren  blive  administreret  af  en  ny  statslig  enhed,  jf.  under- grundslovens  §  8,  stk.  1.  Der  vil  blive  tale  om  en  mindre  enhed,  der  kan  nyttiggøre  eksisterende statslig ekspertise samt de data og vurderinger, der i forvejen tilvejebringes i statsligt regi. Enheden vil ikke kunne påt age sig operatøropgaver eller på egen hånd erhverve     yderlige andele ud over de 20 pct. Regeringen vil snarest fremsætte lovforslag om etablering af den nye statslige enhed til var  e- tagelse af fremtidig statsdeltagelse.
5 For så vidt angår modeltilladelsen er der alene foretaget mindre, teknisk prægede ændringer i fo r- hold til de seneste runder med henblik på at tilpasse den til 6. runde. M odeltilladelsen (bilag 2) er den standard-tilladelse, der vil blive anvendt i 6. runde. Betaling Der opkræves et ansøgningsgebyr på 25.000 kr. for hver ansøgning, der afleveres, uanset om a n- søgningen fører til udstedelse af en tilladelse. Ved tildeling af en till  adelse vil der som i de seneste runder blive opkrævet et vederlag på 100.000    kr. Miljø De  etablerede  procedurer  for  inddragelse  af  de  relevante  myndigheder/organisationer  på  miljø  -, frednings-, råstof - og fiskeriområdet i fo rbindelse med efterforskning og produktion af olie og gas vil  blive  videreført,  således  at  eventuelle  risici    og  gener  for  miljøet  kan  minimeres.  Endvidere  vil der forud for meddelelse af tilladelser til projekter til indvinding af olie og gas, som må antages at påvirke miljøet i væsentlig grad, blive gennemført en procedure efter reglerne i Undergrundsloven for vurdering af virkningen på miljøet (VVM proced  ure). Udbudsform Den udbudsform, der blev anvendt i 4. og 5. runde, vil også blive benyttet i 6. runde. Udbudsfo r- men er fleksibel og indebærer, at ansøgninger kan indgives af såvel  grupper af selskaber som  e n- keltselskaber. Endvidere vil der kunne ansøges om koncess ionsandele på  mindre end 80  pct. (100 pct., når statsdeltagelsen medregnes). Hvis der i den forbindelse kommer ansøgninger om koncess  i- onsandele,  der  tilsammen  udgør  mere  end  80   pct.,  vil  det  ud  fra  ansøgernes  kvalifikationer  og  de tilbudte arbejdsprogrammer blive vurderet, om ansøgningerne kan justeres, således at alle ans  ø gere får  del  i  koncessionen.  I  tilfælde  af,  at  der  indgives  ansøgninger  om  andele,  der  tilsammen  udgør mindre  end  80  pct.  til  en  given  blok,  vil  det  tilsvarende  blive  undersøgt  om  ansøgerne  vil  øge  de ansøgte andele, således at der kan opnås fuld fordeling af andele i en koncession. Sigtet med denne udbudsform er at medvirke til at øge antallet af ansøgere og dermed efterforskningsinve  steringerne i udbudsrunden. Som i tidligere runder skal der ansøges særskilt om operatørskab. Det skal fremgå af ansøgninger fra grupper, hvem der skal være operatør. Tilsvarende skal ansøgende enkeltselskaber angive eve n- tuelle ønsker om operatørskab. I t  ilfælde af uenighed om valg af operatør blandt de selsk   aber, der ansøger om en tilladelse, kan transport - og energiministeren udpege operatøren på grundlag af a  n- søgernes kvalifikationer, jf.  undergrundslovens § 12 a, stk. 6. Udvælgelseskriterier og valg me  llem flere ansøgere Ansøgere  vil  blive  bedømt  og  udvalgt  efter  de  oven  for  nævnte  og  hidtil  anvendte  kr iterier,  der fremgår af u ndergrundslovens § 12 a, stk. 1, jf. § 5, stk. 3, og angår ansøgerens sagkundskab, øk   o- nomisk baggrund samt kvaliteten og omfanget af det tilbudte arbejdsprogram. Arbejdsprogrammets omfang  og  kvalitet  vurderet  i  forhold  til  efterforskningsbehovet  i  det  ansøgte  område  vil  være  et væsentligt udvælgelseskriterium og ansøgerne vil blive anmodet om at beskrive, hvad der efter d e- res opfattelse må anses for at være et fuldstændigt arbejdsprogram for området, og hvad de på de n- ne baggrund tilbyder at udføre. Der  vil  ved  vurderingen  af  tilladelser  endvidere  blive  lagt  vægt  på  den  måde,  hvorpå  ansøgerne tidligere har udøvet deres virksomhed un der lignende tilladelser, jf. § 12 a, stk. 4. Transport- og energiministeren kan endvidere undlade at give tilladelse på grundlag af de ansø  g- ninger, der er indkommet i forbindelse med udbudsrunden, jf. § 12, stk. 3.
6 Såfremt to eller flere ansøgere/ansøger   grupper til samme område vurderes at være lige kvalific   e- rede i henhold til de oven for nævnte udvælgelseskriterier, vil den end elige udvælgelse blandt disse ansøgere  blive  foretaget  på  baggrund  af  et  supplerende  tilbud  om  en  kontant budsum,  jf.  under- grundslovens § 12 a, stk. 3. De pågældende ansøgere vil i så fald blive bedt om at indgive et tilbud herom inden for en vis frist, jf. undergrundslovens § 12 a, stk. 2. Størrelsen på arealer omfattet af tilladelser Det er hensigten at fastholde den hidtidige praksis. Det indebærer, at medmindre helt særlige fo r- hold gør sig gældende, vil de enkelte tilladelser være begrænset til størrelsen af 1 -2 blokke. Tidsplan Når udvalget har afsluttet sin behandling af redegørelsen, vil Energistyrelsen i henhold til   under- grundslovens § 12, stk. 1, litra a, og § 12 a, stk. 7, indkalde ansøgninger ved offentliggørelse af en meddelelse i Statstidende og De Europæiske Fællesskabers Tidende mindst 90 dage før ansøgning s- fristens udløb. Afhængig af offentliggørelsestidspunktet er det hensigten at fastsætte ansøgningsfr   i- sten til den 1. november 2005, således at ansøgere får ca. 6 måneder til at forberede en ansøgning. Tilladelser i 6. runde kan herefter forventes tildelt i foråret 2006. Inden tildelingen af koncessioner vil udvalget få  forelagt en redegøre lse, om hvilke tilladelser, der agtes meddelt, jf. undergrundslovens § 6, stk. 1. Det er hensigten som hidtil at drøfte indkomne a n- søgningers  geologiske  forudsætninger  med  Danmarks  og  Grønlands  Geologiske  Undersøgelse, GEUS, før der ta ges stilling til en tildeling. Fortrolighed I henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, er udvalgets medlemmer og andre, der måtte være til stede under udvalgets drøftelser vedrørende denne redegørelse, forpli   gtet til at bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget med hensyn til de vilkår, hvorunder tilladelser agtes meddelt efter proc e- duren i stk. 1, litra a, indtil det tidspunkt, hvor der foretages offentlig indkaldelse af ansøgni nger.
7 Bilag 1
8 Bilag 2 T  I  L  L  A  D  E  L  S  E NR. X/YY T I L   E F T E R F O R S K N I N G O G   I N D V I N D I N G   A F   K U L B R I N T E R 200X
9 INDHOLDSFORTEGNELSE Side Angivelse af rettighedshaveren ......................................................................................................................................  4 § 1.       Definitioner ......................................................................................................................................................... 5 § 2.       Området for tilladelsen  ....................................................................................................................................... 5 § 3.       Tilladelsens omfang ........................................................................................................................................... 6 § 4.       Arbejdsprogram og vurderingsprogram............................................................................................................. 7 § 5.       Tilladelsens varighed og forlængelse med henblik              på indvinding  ...................................................................................................................................................... 7 § 6.       Gennemfør else af indvinding ............................................................................................................................. 8 § 7.       Engangsvederlag................................................................................................................................................. 8 § 8-12.  (Ikke anvendt)..................................................................................................................................................... 9 § 13.     Statsdeltagelse..................................................................................................................................................... 9 § 14.     (Ikke anvendt) ..................................................................................................................................................... 9 § 15.     Brug af varer og tjenesteydelser ......................................................................................................................... 9 § 16.      (Ikke anvendt) .................................................................................................................................................. 10 § 17.      Lokalisering ..................................................................................................................................................... 10 § 18.      Samarbejdsaftale.............................................................................................................................................. 10 § 19.      Observatører  .................................................................................................................................................... 10 § 20.      Transport og ophold for tilsynet m.v. ............................................................................................................. 10 § 21.      Rapportering  ................................................................................................................................................... 11 § 22.      Tavshedspligt ................................................................................................................................................... 12 § 23.      Rettighedshaverens meddelelser til enkelt personer eller offentligheden ...................................................... 13 § 24.      Måling   ............................................................................................................................................................. 13 § 25.      Boreforskrifter ............................................................................................................................................... ..13 § 26.      Forskrifter om mærkning af udstyr m.v.   ......................................................................................................... 14 § 27.      Tilslutning til rørledningsanlæg ...................................................................................................................... 14 § 28-29. (Ikke anvendt).................................................................................................................................................. 15 § 30.      Forsikring ........................................................................................................................................................ 15 § 31.      Hæftelsesform    ................................................................................................................................................. 15 § 32.      Sikkerhedsstillelse  .......................................................................................................................................... 15 § 33.      Overdragelse  ................................................................................................................................................... 16 § 34.     Opgivelse  ......................................................................................................................................................... 16 § 35.     Tilbagekaldelse og bortfald .............................................................................................................................. 16 § 36.     Følgerne af tilladelsens ophør    ......................................................................................................................... 17 § 37.     Overtagelse og fjernelse af anlæg m.v.   ............................................................................................................ 18 § 38.     Ansvarsfriholdelse ............................................................................................................................................ 19 § 39.     Forholdet til lovgivningen ................................................................................................................................ 19 § 40.     Jurisdiktion og værneting   ................................................................................................................................. 20
10 BILAG 1. Området for tilladelsen BILAG 2. Arbejdsprogram
11 I henhold til §§ 5 og 13 i lov nr. 293 af 10. juni 1981 om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 526 af 11. juni 2002, som ændret ved lov nr. 1230 af 27. december 2003 ved § 12 i lov nr. 442 af 9. juni 2004, og på grundlag af de i ansøgning af XX. YY. 2005 og i øvrigt fremkomne oplysninger meddeler transport    –  og energiministeren herved For en andel af ................................................................................................................................ .XX % For en andel af……………………………..……………………………………....... ..................YY % Staten eller et af staten ejet selskab For en andel af .................................................................................................................................20 % i forening, i det følgende kaldet rettighedshaveren, tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i det i § 2 anførte område. For tilladelsen gælder de i det følgende angivne vilkår. § 1 Stk. 1. I denne tilladelse har følgende udtryk den neden for nævnte be  tydning, medmindre andet fremgår af sammen - hængen: Kulbrinter: Kulbrinter af såvel flydende, luftformig som fast form, der findes i naturlig tilstand i under grunden. Flydende kulbrinter: Råolie og kondensat . Kulbrinteforekomst eller forekomst: En sammenhængende ansamling af kulbrinter i undergrunden. Energistyrelsen kan i tvivlstilfælde bestemme, hvad der skal anses for en kulbrinteforekomst. Stk. 2. Transport- og energiministeren kan bemyndige andre statslige myndigheder til at udøve beføjelser, der i denne tilladelse er tillagt Energistyrelsen. § 2 Stk. 1. Tilladelsen omfatter det på vedhæftede kort anførte område med de i bilag 1 hertil angivne hjørnekoordinater og blokke.
12 Stk. 2. Det anvendte koordinat- og bloksystem fremgår af et kort, dateret den 30. april 1984, der er deponeret i Energist y- relsen. Stk. 3.  Såfremt det af tilladelsen omfattede område eller are  aler inden for dette ikke omfattes af eller unddrages dansk højhedsret i medfør af folke  retlige regler, herunder ved mellemfolkelig overenskomst, skal rettighedshaveren respektere enhver heraf følgende indskrænkning af området, uden at der i den anledning kan rejses krav mod Energistyrelsen eller den danske stat i øvrigt. § 3 Stk. 1. Tilladelsen giver inden for det i § 2 anførte område rettigheds  haveren eneret til at efterforske og indvinde kulbrinter som defineret i § 1. Undtaget er kulbrinter, der fremkommer ved at underkaste kul, bituminøse skifre eller andre aflejringer i undergrunden nedbrydende destillationsprocesser eller anden lignende behandling, og metanforekomster i kvartære afle  j- ringer, der er undergivet privat ejendomsret. Stk. 2.  Tilladelsen er ikke til hinder for, at det inden for det af tilladelsen omfattede område  kan tillades andre end rettig- hedshaveren at foretage forundersøgelser af undergrunden med henblik på efterforskning af kulbrinter,   at efterforske og indvinde andre råstoffer end de af denne til ladelse omfattede, at etablere og drive rørledningsanlæg til    brug ved virksom- hed omfattet af undergrundsloven, at anvende undergrunden til lagring eller andre formål end indvinding samt  at foretage videnskabelige undersøgelser. Rettigheds haveren er pligtig at drage omsorg for, at der ikke lægges unødige hindring   er i vejen for virksomhed som nævnt i 1. pkt., eller for virksomhed med efterforskning og indvinding af kulbrinter, der udøves i henhold til andre tilladelser. Stk. 3.  Såfremt der gøres fund af både kulbrinter og andre na   turforekomster i et område, og  indvindingen af disse fore- komster ikke kan ske samtidig, bestemmer Energistyrelsen, hvilken virksomhed der skal nyde fortrin. Stk. 4. Hvis rettighedshaveren finder andre råstoffer end de af tilladelsen omfattede, er rettighedshaveren pligtig at give meddelelse herom til Energistyrelsen. Stk. 5. Såfremt der som et nødvendigt led i kulbrin  teindvindingen samtidig indvindes andre råstoffer, der er omfattet af undergrundsloven, tilkommer disse rettighedshaveren. Energistyrelsen forbeholder sig ret til at pålægge rettigheds   haveren særlige vilkår herfor, herunder betaling af en særlig afgift, såfremt indvindingen får økonomisk betydning. § 4 Stk. 1. Rettighedshaveren skal udføre de efterforsknings arbejder, der fremgår af det som bilag 2 vedhæftede ar   bejdspro- gram. Stk. 2.  Gør rettighedshaveren fund af kulbrinter, skal der omgående gives meddelelse herom til Energistyrelsen og senest 6 måneder efter afslutningen af den boring, hvorved fundet er gjort, fremlægges en rapport over fundet og et program fo   r
13 de yderligere arbejder, der i overensstemmelse med god praksis inden for olieindustrien i Nordsø -landene er nødven dige til konstatering af, hvorvidt der er påvist en forekomst af kul brinter under sådanne forhold, at indvinding er teknisk mulig og må  anses for øko nomisk lønnende (vurderingspro gram). Vurderingsprogrammet skal indeholde en tidsplan for udførelse af arbejderne. Såfremt fundet gøres i efterforskningsperioden, skal tidsplanen sigte mod, at der inden udløbet af den i § 5, stk. 1, 1. pkt., fastsatte efterforskningsperiode eller inden for en af Energistyrelsen i medfør af § 5, stk. 1, 2. pkt., eve n- tuelt meddelt forlængelse af efterforskningsperioden til  vejebringes det fornødne grundlag for afgivelse af en erklæ   ring, som omhandlet i § 5, stk. 3. Vurderingsprogrammet skal godkendes af Energistyrelsen. § 5 Stk. 1.  Denne tilladelse løber i 6 år regnet fra datoen for dens med  delelse. Energistyrelsen kan, såfremt særlige omstæn - digheder foreligger, forlænge tilladelsen med henblik på e   fterforskning med indtil 2 år ad gangen. Den samlede efter - forskningsperiode kan dog kun undtagelsesvis overstige 10 år. Stk. 2. Forlængelse af tilladelsen efter undergrundslovens § 13, stk. 2, med henblik på indvinding meddeles af Energist   y- relsen for det i henhold til stk. 4 afgrænsede område for en periode på 30 år regnet fra meddelel sen af forlængelse, jf. dog § 35, stk. 4. Forlængelse kan ske separat for et eller flere områder. Stk. 3.  Ret til forlængelse som nævnt i stk. 2 er betinget af, at ret tighedshaveren har opfyldt de ham påhvilende forpligtel - ser, herunder udført det i henhold til § 4, stk. 2, godkendte vurderingsprogram, og at der senest 4 måneder før udløbet af det i stk. 1 nævnte tidsrum indsen  des en begæring om forlæn gelse af tilladelsen. Begæringen skal indeholde en erklæring om, at der er påvist en fore komst af kulbrinter under sådan ne forhold, at indvinding er teknisk mulig og må anses for øk  o- nomisk løn nende, og at rettighedshaveren har til hensigt at iværksætte en sådan ind vinding. Begæringen skal være bilagt en rapport om de vurderinger af forekomsten, hvorpå erklæringen støttes. Rapporten skal indeholde en be skrivelse og en vurdering af forekomsten i geologisk og reservoirteknisk henseende samt en angivelse af de indvindingstekniske og øk o- nomiske forudsæt  ninger, som rettighedshaverens erklæring bygger på. Stk. 4. Energistyrelsen foretager afgrænsningen af det eller de områder, hvortil tilladelsen forlænges med henblik på ind - vinding. Afgrænsningen angives ved geografis  ke koordinater og dybdeangivelser. Det afgrænsede område skal omfatte forekomsten, således som dennes geografiske og dybdemæssige udstrækning efter Energistyrelsens skøn er dokumenteret af rettighedshaveren i forbindelse med begæring om forlængelse af ti lladelsen. Hvor forholdene nødvendiggør det, kan et afgrænset område omfatte mere end én fore  komst. Såfremt forekomstens udstrækning ikke kan fast   slås med betydelig sikkerhed, tager Energistyrelsen hensyn hertil ved fastlæg  gelsen af tillægsarealet og d  ybdeangivelserne. § 6 Stk. 1.  Forlængelse af tilladelsen i medfør af § 5 med henblik på ind vinding er betinget af, at rettighedshaveren inden en af Energistyrelsen ved forlæn  gelsen fastsat frist indsender en plan for virksomheden, herunder produktionens tilrettelæggelse samt anlæggene hertil (indvindingsforan  staltninger m.m.), som Energistyrelsen kan godkende efter undergrundslovens § 10, og iværksætter indvinding på det ved godkendelsen fastsatte tids punkt.
14 Stk. 2. Energistyrelsen kan fastsæt  te nærmere regler om indholdet og udformningen af en ansøgning i henhold til § 10 i undergrundsloven samt om de oplysninger, der skal indsendes i forbindelse med eller i tilslutning til denne. § 7 Rettighedshaveren skal for denne tilladelse betale et vederlag på 100.000 kr. Vederlaget skal indbetales til Energistyrelsen senest 30 dage efter, at tilladelsen er meddelt. §§ 8-12 (Ikke anvendt) § 13 Stk. 1. Staten eller et af staten ejet selskab udøver for den danske stat ret tighederne i henhold til denne tilladelse i forhold til sin andels størrelse. De nærmere regler om statsdeltagerens rettigheder og for   pligtelser som medindehaver af tilladelsen fremgår af undergrundslovens § 8 og fastsættes i øvrigt i den samarbejdsaf tale, som efter tilladelsens § 18 skal godkendes af Energistyrelsen. § 14 (Ikke anvendt) § 15 Stk. 1. Energistyrelsen kan til opfyldelse af artikel 3 i direktiv 93/38/EØF fastsætte, at rettighedshaveren: a) skal følge principperne om ikke -diskrimination og udbud ved tildeling af indkøbs -, bygge- og anlægskontrakter og tjenesteydelseskontrakter. b) skal meddele Europa-Kommissionen de oplysninger, der vedrører tildelingen af kontrakter på de betingelser, som denne fastlægger i overensstemmelse med artikel 40 i ovennævnte direktiv. Stk. 2. Energistyrelsen kan fastsætte nærmere regler om de procedurer, rettighedshaveren skal følge med henblik på opfy l- delsen af en i henhold til stk. 1, litra a), fastsat forpligtelse. § 16
15 (Ikke anvendt) § 17 Rettighedshaveren skal inden for en frist af 3 måneder efter meddelelsen af denne tilladelse forelægge en plan, som Ene   r- gistyrelsen kan godkende, over virksomhedens organisering og lokalisering i efterforskningsperioden. Tilsvarende plan for indvindingsperioden forelægges Energistyrelsen til   godkendelse samtidig med indsendelse af en ansøgning om godkende l- se af en plan for indvindingsforanstaltninger m.m. § 18 Stk. 1.  Tilladelsen betinget af, at der, senest 90 dage efter at tilladelsen er meddelt, indgås en samarbejdsaftale om udøve  l- sen af den af tilladelsen omfattede virksomhed, der kan godkendes af Energistyrelsen. Stk. 2.  Ændring i, fravigelse fra eller tillæg til denne aftale, herunder udpegning af ny operatør, skal godkendes af Energ i- styrelsen. § 19 Stk. 1.  Repræsentanter for Ener  gistyrelsen har ret til at deltage som observatører ved møder i samarbejdsor  ganer, der op- rettes i forbindelse med den af tilladelsen omfattede virksomhed. Stk. 2.  Energistyrelsen skal indkaldes med samme varsel og have samme materiale, herunder møderefe rater, som ret- tighedshaveren. § 20 Rettighedshaveren skal efter Energistyrelsens anmodning drage omsorg for transport af repræsentanter for det offentlige fra vedkommendes tjenestested til og fra steder, hvor virksomheden udøves, samt sørge for ophold  . Udgifterne afholdes af rettighedshaveren. § 21 Stk. 1.  Med henblik på at sikre indsigt i og gennemførelse af tilsyn med rettighedshaverens virksomhed i henhold til denne tilladelse skal rettighedshaveren: a) Meddele alle fornødne økonomiske oplysni  nger om virksomheden. Rettighedshaveren skal herunder fremsende årsregnskab bestående af balance, resultatop  gørelse og årsberetning samt give oplysning om aktionærer, der r e- præsenterer mindst en tiendedel af aktiekapita  len. Endvidere skal rettighedshaveren straks give oplysning om væsentlige ændringer i selskabets kapitalfor hold. I fald årsregnskabet omfatter anden virksomhed end den af ti l-
16 ladelsen omfattede, skal rettighedshaveren tillige indsende særskilt regnskab for den virksomhed, der er omfat  tet af tilladelsen. Indehaves tilladelsen af flere, skal oplysningerne meddeles for hver af indehaverne, ligesom der i så fald skal udarbejdes regn skab, udvisende alle fælles indtægter og udgifter. Alle de nævnte regnskaber skal være affattet på dansk    og være re  videret af en statsautoriseret revisor i overensstemmelse med god dansk revisi- onsskik. Medmindre Energistyrelsen tillader andet, skal regnskabsåret følge kalender  året. På forlangende skal en indehaver af tilladelsen, der er datterselskab af et andet selskab, indsende årsregnskab for sit moderselskab og koncernregnskab. b) Meddele alle fornødne oplysninger om rettigheds haverens forundersø gelses-, efterforsknings- og indvindingsaktiviteter. Rettighedshaveren skal herunder under udfø relsen af geofysiske, geologiske, geokemiske og andre undersøgelser samt boringer løbende eller periodisk indsende rapporter, prøver, rådata, bearbejdningsresultater, fortolkninger og vurderinger samt sammenfattende rapporter, indeholdende tolkning og vurdering af de opnåede resultater. Vedrørende etablering og drift af indvindingsanlæg skal rettighedshaveren endvidere løbende eller pe riodisk indsende oplysninger og rapporter om igangværende og fore  stående aktiviteter. c) Hvert år indsende en oversigt  over rettighedshaverens forventede aktiviteter for de kommende 4 kalenderår. Oversigten skal specificere de enkelte aktiviteter og angive forventede udgifter til forundersøgel se, efter- forskning og etablering og drift af indvindingsvirksomhed samt forventede indtægter og skattebeta  linger i hvert af årene i perioden. Stk. 2.  Energistyrelsen fastsætter nærmere regler om tids punkterne for indsendelse af de i stk. 1 omhandlede oplysninger, om oplysningernes form og specifikationsgrad samt om rettighedshaverens bogføring. Energistyrelsen kan endvide re fast- sætte regler om, hvilke oplysninger rettigheds  haveren skal indsende udover, hvad der følger af stk. 1, og af de i medfør af undergrundslovens § 34, stk. 1, fastsatte bestemmelser, samt kræve yder  ligere oplysninger meddelt i det enkelte tilfælde, såfremt dette findes fornødent. Stk. 3.  Energistyrelsen kan fastsætte regler om ret  tighedshaverens opbevaring og benyttelse af prøver, data m.v. § 22 Stk. 1.  Myndigheder og personer, der udøver opgaver  efter undergrundsloven, samt enhver, der i øvrigt yder bistand hertil, er underkastet tavshedspligt efter bestemmelserne i §§ 152 - 152 f i straffeloven med hensyn til oplysninger og prøver m.v., som myndighederne modtager fra rettighedshaveren i henhold til denne tilladelse samt undergrundslovens §§ 26 og 34. Stk. 2. Oplysninger og prøver m.v., der er omfattet af under grundslovens § 34, stk. 1, kan videregives også til andre end offentlige myndigheder efter 5 år regnet fra det tidspunkt, hvor oplys ningerne m.v. er tilvejebragt og tilgængelige for re  t- tighedshaveren. Udløber, opgives, bortfalder eller til bagekaldes tilladelsen helt eller delvis begrænses denne periode til 2 år, for så vidt angår oplysninger vedrørende det område, hvortil tilladel sen er ophørt. Stk. 3.  Bestemmelserne i stk. 1 og 2 er ikke til hinder for, at oplysningerne m.v. videregives, når:
17 a) ingen berettiget interesse hos rettighedshaveren tilsiger, at de hemmeligholdes, b) rettighedshaverens interesse i tavshedspligtens opretholdelse findes at burde vige for hensynet til væsent  lige offentlige interesser, c) der meddeles oplysninger af generel karakter i forbindelse med afgivelse af offentlige udtalelser, årsbe retninger eller lignende om efterforsknings- og indvindingsforhold eller d) det sker som led i et samarbejde med andre landes myndigheder og under forudsætning af, at oplysningerne er undergivet tilsvarende tavshedspligt i det på gældende land. Oplysninger, som modtages fra andres landes my  n- digheder med angivelse af, at oplysningerne er hemmelige eller fortrolige, eller hvor dette følger af oplysni n- gernes karakter, skal være undergivet bestemmelsen i stk. 1. § 23 I meddelelser til enkeltpersoner eller offentligheden må rettighedshaveren ikke uden forudgående t  illadelse fra Energisty- relsen direkte eller indirekte gengive eller henvise til udtalelser eller meddelelser fra Energistyrelsen, anden offentlig myn- dighed eller andre, der er ansat i eller udfører opgaver for disse, om sandsynligheden for at gøre fund ell  er om stør relsen af forekomster af kulbrinter. § 24 Stk. 1.  Udstyr, fremgangsmåde og måleenheder til den kvalita  tive og kvantitative måling af de indvundne kulbrin ter skal godkendes af Energistyrelsen. Målingerne skal foretages efter anerkendt og sæ   dvanlig fremgangsmåde og skal kunne ko n- trolleres af Energistyrelsen. Stk. 2.  Konstateres det, at anvendte metoder eller apparatur har ført til, at måleresultatet er for lille, anses forholdet at have foreligget, siden sidste kontrol fandt sted, medmindre det godtgøres, at forholdet har stået på i kortere eller længere tid § 25 Rettighedshaveren er forpligtet til at følge de forskrifter om udførelse af boringer og andre arbejder, der til enhver tid måtte blive fastsat som vilkår for godkendelser efter  undergrundslovens § 28. § 26 Rettighedshaveren er forpligtet til at følge de forskrif ter, som Energistyrelsen måtte fastsætte om mærkning af udstyr m.v., der transporteres til eller fra havanlæg på det af til   ladelsen omfattede område. § 27
18 Stk. 1.  Indgår der i tilladelsen områder, der ikke er omfattet af lov nr. 291 af 10. juni 1981 om etablering og be  nyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, som ændret ved lov nr. 74 af 12. februar 2002, lov nr. 206 af 29. marts 2004 og ved lov nr. 1427 af 22. december 2004, har rettighedshaveren, for så vidt angår indvinding i sådanne områder, pligt til at foretage tilslutning af produktionsanlæg til rørledningsanlæg til transport af flydende kulbrinter fra produktion s- stedet. Energistyrelsen kan undtage fra pligterne i henhold til 1. pkt. i tilfælde, hvor transport gennem rørledningsanlægget efter styrelsens skøn må anses for uøkonomisk eller uhen   sigtsmæssig. Energistyrelsen fast  sætter, efter at rettighedshaveren har haft adgang til at udtale sig herom, nærmere bestemmelser om tilslutningen til og benyttelsen af anlægget, herunder om betaling herfor og afgift til staten m.v. Stk. 2. Rettighedshaveren har, for så vidt angår naturgas, pligt til at foretage tilslutning af produktionsanlæg til rørled - ningsanlæg til transport af naturgas, som er anlagt eller anvist af staten, og til at benytte dette ved transport af indvundet naturgas fra produktionsstedet. Bestemmelserne i stk. 1, 2. og 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Foretages tilslutning af produktionsanlæg til rørled   ningsanlæg i henhold til stk. 1 og/eller stk. 2, efter at indvinding er påbegyndt, tager Energistyrelsen, ved fastsættelse af de nærmere bestemmelser om betaling for tilslutning og benyt telse, hensyn til de investeringer, som rettighedshaveren har foretaget med henblik på trans port af de indvundne kulbrinter fra produktionsstedet. Stk. 4. Pligten til tilslutning i henhold til stk. 1 og 2 omfatter tillige pligt til at anlægge installationer og rørled   ninger, som tilslutningen på det af Energistyrelsen fastsat te tilslutningssted nødvendiggør. §§ 28-29 (Ikke anvendt) § 30 Stk. 1. Rettighedshaverens erstatningsansvar i henhold til undergrundsloven skal være dækket af forsikring efter reglerne i stk. 2-4. Stk. 2. Forsikringen skal give en rimelig dækning ud fra hensynet til risikoen ved virksom  hedens udøvelse og præ   mieom- kostningerne. Stk. 3. Ved udgangen af hvert kalenderår skal Energistyrelsen underrettes om gældende forsikringer med angivelse af hovedvilkårene. Energistyrelsen kan kræve, at yder   ligere forsikringer tegnes. Stk. 4.  Rettighedshaveren er i øvrigt pligtig at følge de be  stemmelser om forsikring, der måtte blive fastsat af Energistyre l- sen. § 31
19 Er tilladelsen meddelt flere i forening, hæfter de soli  darisk for erstatningskrav i medfør af undergrundslovens § 35 og for opfyldelsen af forpligtelser overfor staten i henhold til denne tilladelse. § 32 Til sikring af rettighedshaverens opfyldelse af samtlige sine forpligtelser i henhold til denne tilladelse skal han inden for en frist af 30 dage fra dens meddelelse stille sikkerhed af en sådan størrelse og beskaffenhed, eventuelt i form af moderse  l- skabsgaranti, som kan godkendes af Energistyrelsen. Energistyrelsen kan senere kræve sikker  heden ændret eller suppleret med et varsel på 30 dage. § 33 Tilladelsen eller andele deri kan hverken direkte eller indirekte eller helt eller delvis overdrages eller på anden måde ove  r- føres til tredjemand eller indbyrdes mellem flere medindeha vere, medmindre Energistyrelsen giver tilladelse hertil. Tilsva- rende gælder overførelse af aktieposter og sel   skabsandele af en størrelse, som kan give bestemmende ind flydelse over et selskab, der er medindehaver, eller indgåelse af aftaler, der har samme virkni ng. For en tilladelse efter 1. og 2. pkt. kan opkræves gebyr. § 34 Stk. 1.  Ved opgivelse i efterforskningsperioden af retten i henhold til denne tilladelse skal opgivelsen omfatte hele områ- det for tilladelsen. Stk. 2.  Såfremt tilladelsen er blevet for længet for et el  ler flere områder med henblik på indvinding, kan ret  tighedshaveren opgive retten til et så dant område med et års varsel. Stk. 3.  Ved opgivelse i henhold til stk. 1 eller stk. 2 gælder bestemmel  serne i §§ 36 og 37. § 35 Stk. 1.  Energistyrelsen kan tilbagekalde denne tilladelse, 1) såfremt de i undergrundsloven og i denne tilladelse eller de i medfør af disse fastsatte bestemmelser, vilkår eller påbud ikke overholdes, 2) såfremt der i en ansøgning om tilladelse er givet urigtige e  ller vildledende oplysninger, 3) såfremt én eller flere af tilladelsens indehavere standser betalingerne, anmoder om åbning af tvangsak- kordforhandling, erklæres konkurs, træder i likvi dation eller kommer i en situation, der må sidestil les hermed.
20 Stk. 2.   Kan forholdet afhjælpes af rettighedshaveren, kan tilbagekaldelse i henhold til stk. 1, nr. 1, først ske efter, at Ene   r- gistyrelsen har givet påbud om inden en nærmere fast   sat frist at afhjælpe forholdet, og påbudet ikke er efterkom   met. Stk. 3.  Ved tilbagekaldelse i henhold til stk. 1 og bortfald i henhold til stk. 4 gælder bestemmelserne i §§ 36 og 37. Stk. 4.  Såfremt en igangsat indvinding indstilles for en periode på mere end 2 på hinanden følgende år, og dette ikke er en del af en godkendt plan, bortfalder tilladelsen for det pågældende område, medmindre rettighedshaveren kan godtgøre, at det midlertidigt må anses for økonomisk uforsvarligt at foretage indvinding. I sidstnævnte tilfælde kan rettighedshaveren beholde tilladelsen i et af Energistyrelsen fastsat tidsrum af indtil 5 på hinanden følgende år, selv om indvindingen er in   d- stillet i dette tidsrum. § 36 Stk. 1. Udløb, opgivelse, bortfald eller tilbagekaldelse af tilladelsen fritager ikke rettigheds haveren for opfyldelsen af de forpligtelser, der påhviler ham i medfør af lovgivnin  gen, denne tilladelse eller andre fastsatte bestemmelser, vilkår eller påbud. Stk. 2. Er nogen del af det i bilag 2 hertil fastsatte arbejdsprogram ikke udført, skal rettighedshaveren, med mindre Energi- styrelsen meddeler dispensation herfra, til statskassen betale et beløb svarende til, hvad opfyl delsen af forpligtelserne ville have kostet. Ved beløbets fastsættelse henses til de udgifter, som det ville medføre at lade andre udføre arbej derne for staten på tidspunktet for tilladelsens ophør. Stk. 3. Betaling af det i stk. 2 nævnte beløb forudsætter ikke, at Energistyrelsen lader de resterende arbejder udføre. Stk. 4. Betaling skal finde sted senest 30 dage efter, at Energistyrelsen har fremsendt påkrav  herom. Stk. 5. Ved for sen betaling skal rettighedshaveren betale en årlig rente, der svarer til den af Danmarks Nationalbank til enhver tid fastsatte officielle indlånsrente med et tillæg af 7 %. § 37 Stk. 1. Når tilladelsen ophører ved udløb, opgiv   else, bortfald eller tilbagekaldelse enten for hele området eller for en del af dette, er staten berettiget til vederlagsfrit, helt eller delvis, at overtage alle anlæg, indretninger og installatio  ner, som er bestemt til mere varig anvendelse inden for det pågældende område, samt fornødent tilbehør og materiale, herunder journ a- ler og manualer m.v. Stk. 2. Såfremt tilladelsen ophører, jf. stk. 1, er rettig  hedshaveren forpligtet til at drage omsorg for, at de i stk. 1 nævnte anlæg m.v. er til stede på o   mrådet, og vederlagsfrit kan overdrages til staten i en sådan stand, som forsvarlig ved  - ligeholdelse tilsiger. Tilsvarende gælder også med hensyn til de i stk. 1 nævnte anlæg m.v., der er under etablering med
21 henblik på indvindingsvirksom hed, dog at rettighedshaveren ikke er forpligtet til at iværk  sætte yderligere foranstaltnin  ger til færdiggørelse. Stk. 3. På tidspunktet for tilladelsens ophør, jf. stk. 1, er rettigheds  haveren forpligtet til at drage omsorg for, at anlæg m.v. som nævnt i stk. 1 og 2  , der ikke tilhører ret tighedshaveren, eller som er behæftet med andre rettigheder for tredjemand, frigøres for tredje mands rettigheder af enhver art, således at vederlagsfri over dragelse til staten kan ske i ubehæftet stand. Stk. 4. Rettighedshaveren er i tilfælde af manglende opfyldelse af sine forpligtelser efter stk. 1, 2 og 3, hvad enten der er udvist forsømmelighed eller ej, forplig tet til at erstatte ethvert tab derved, herunder driftstab, samt alle udgifter, som staten må afholde for at blive  stillet, som om forpligtelserne var blevet opfyldt efter deres indhold. Stk. 5. For anlæg m.v., som inden tilladelsens ophør har udtjent deres formål, finder bestemmelserne i stk. 1 - 4 tilsvarende anvendelse, efterhånden som disse tages ud af brug. Stk. 6. Rettighedshaveren skal senest 2 år inden tilladelsens ophør, jf. stk. 1, eller 2 år før det tidspunkt, hvor et eller flere anlæg m.v. forventes at ville have udtjent deres formål, indsende en plan for afviklingen af samtlige anlæg m.v. (afvi k- lingsplan) til Energistyrelsens godkendelse. Senest 3 måneder efter at tilladelsen er bortfaldet, tilbagekaldt eller et anlæg eller lignende er taget ud af brug, uden at der foreligger en afviklingsplan, skal der indsendes en afviklingsplan til Energi- styrelsens godkendelse. Afviklingsplanen skal indeholde en redegørelse for fjernelsen af de anlæg m.v., som staten ikke ønsker at overtage helt eller delvis i henhold til stk. 1  - 5. Afviklingsplanen skal endvidere indeholde en redegørelse for og vurdering af planens miljø - og sikkerhedsmæssige konsekvenser samt en tidsplan for gennemførelsen. Energistyrelsen kan fastsætte nærmere retningslinier for planens indhold. Energistyrelsen kan pålægge rettighedshaveren i henhold til en af Energistyrelsen fastsat tidsplan helt eller delvis at fjerne alle anlæg m.v., hvad enten de tilhører rettigheds   haveren eller andre, og som staten ikke ønsker at over tage efter stk. 1 - 5. Stk. 7. Energistyrelsen kan til enhver tid pålægge ret   tighedshaveren at træffe andre fornødne foranstal   tninger, som tilsigter at hindre, at anlæg m.v. frembyder risiko eller ulempe. Efterkommer rettighedshaveren ikke et af Energistyrelsen givet pålæg, er Energistyrelsen berettiget til uden yder   ligere varsel at lade det fornødne foretage for rettigheds haverens regning og risiko i enhver henseende. Medfører fjer nelsen eller foretagelsen af afværgeforanstaltninger et erstat  ningskrav fra tred- jemand mod staten, er rettighedshaveren pligtig at skadesløsholde staten herfor. § 38 Rettighedshaveren skal friholde staten for ethvert krav, der af tredjemand måtte blive rettet mod staten som følge af retti  g- hedshaverens virksomhed. § 39 Stk. 1. Tilladelsen er undergivet de til enhver tid i Danmark gældende retsregler, herunder eventuelle fremtidige ændringer i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, bekendtgørelser, anordninger og de til enhver tid gældende forpligtelser
22 som følge af Danmarks medlemskab af Den Euro pæiske Union. Tilladelsen medfører således ingen begræns ninger i sta- tens almindelige beskatningsret eller i adgangen til at fastsætte ge  nerelle bestemmelser om den nærmere udførelse af efte   r- forsknings- og indvindingsvirksomheden. Stk. 2. Tilladelsen fritager ikke rettighedshaveren for at indhente de i medfør af lov om anvendelse af Danmarks unde r- grund og lovgivningen i øvrigt nødvendige tilladelser og god  - kendelser. § 40 Stk. 1.  Alle tvister, der opstår i forbindelse med denne til ladelse eller med rettighedshaverens udøvelse af virk somhed i henhold til tilladelsen, skal afgøres efter de  i Danmark gæl  dende retsregler og ved danske domstole. Stk. 2.  Værneting er København. Stk. 3.  Stk. 1 og 2 er ikke til hinder for, at Energistyrelsen og rettighedshaveren i det enkelte tilfælde kan vedtage, at en tvist af den i stk. 1 nævnte art afgø   res ved voldgift. København, den Flemming Hansen               / Peter Helmer Steen
23 Bilag 1 til tilladelse nr. x/xx til efterforskning og indvinding af kulbrinter Området for tilladelsen, jf. § 2, stk. 1. Tilladelsen omfatter de på vedhæftede kortbilag anførte områder i blokkene …………. med hjørnekoordinate r- ne: (Geografisk net ED 50) Bredde Længde Punkt Grader Minutter Sekunder Grader Minutter Sekunder 1 - - - - - - 2 - - - - - - 3 - - - - - - 4 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1 - - - - - - Tilladelsens område begrænses, hvor det er muligt, ved at forbinde hjørnekoordinaterne i den oven for næv n- te rækkefølge med bredde   - eller længdegrader. Elle  rs anvendes geodætiske linier.
24 Bilag 2 til tilladelse nr. x/xx til efterforskning og indvinding af kulbrinter Arbejdsprogram for tilladelsen, jf. § 4, stk. 1. Nedenstående arbejdsprogram omfatter de efterforskningsaktiviteter, som rettighedshaveren s om minimum skal udføre i henhold til § 4, stk. 1, i tilladelse nr. x/x til efterforskning og indvinding af kulbrinter vedrøre  n- de det af tilladelsen omfattede område, jf. bilag 1: 1) Rettighedshaveren skal, senest xx måneder efter at tilladelsen er udstedt, h ave tilvejebragt xx km/km2 ny 2D/3D seismik. 2) Rettighedshaveren skal udføre én (1) efterforskningsboring. Boringen skal påbegyndes senest xx mån  e- der efter at tilladelsen er udstedt. Boringen skal føres til en dybde, som muliggør, at der kan foretages logging af hele XX Formationen. 3) …... 4) …… Når tilladelsen til et område ophører, skal rettighedshaveren fremsende en afsluttende rapportering vedrøre n- de kulbrintepotentialet i det pågældende område til Energistyrelsen. Boringer skal gennemføres på en efterfor  skningsmæssig forsvarlig måde, herunder ved udførelse af kern e- tagning, prøvetagning og prøveproduktion og i øvrigt i overensstemmelse med de retnings   linier, som Energi- styrelsen fastlægger ved godkendelse af hvert enkelt boreprogram. Boringer skal i øvrigt    udføres i overen s- stemmelse med god efterforskningspraksis. Der skal udføres fyldestgørende analyser og tolkninger af indsamlede data. Rettighedshaveren skal følge Energistyrelsens eventuelle anvisninger herom. Inden arbejder påbegyndes, kan rettighedsha veren indhente Energistyrelsens stillingtagen til, om planlagte arbejder kan indgå som opfyldelse af arbejdsprogrammet.