GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Revideret Ændringer er markeret med kursiv Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  afgørelse  om  et  ramm  e- program for konkurrenceevne og innovation (2007-2013) KOM(2005) 121 endelig. Resumé Kommissionen  har  fremlagt  forslag  til  et  rammeprogram  for  konkurren- ceevne og innovation (CIP), der  afløser  en række eksisterende progra   m- mer.  Målet  er  at  samle  relevante  programmer,  der  er  af  betydning  for fremme af produktivitet, innovationskapacitet og bæred  ygtig vækst i EU inden for en fælles ramme. Samtidig vil komplementære milj ø blive  inddraget.  Dermed  søges  rammebetingelserne  for  vækst  styrket. Forslaget til rammeprogram er bygget op om 3 delprogrammer: 1.    Iværksætter - og innovationsprogrammet, 2.    Støtteprogrammet for IKT -politik (informations- og kommunikations- teknologi), og 3.    Programmet ”Intelligent Energi  – Kommissionen lægger op til, at miljø    –  miljøinnovation og miljøteknol  o- gi – es som tværgående indsatser i forhold til alle tre delprogrammer, særligt delpr o- grammet for iværksætteri og innovat ion. Forslaget er en del af Kommissionens indsats for at revitalisere Lissabon- processen, hvilket bl.a. afspejledes i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22. -23. marts 2005. Det samlede rammeprogram foreslås at udgøre 4.212,6 mio. EUR (ca. 31,4 mia. kr.) fordelt over 7 år. Den samlede beløbsramme afhænger dog af drøftelserne om de finansielle perspektiver,  altså forhandlingerne om EU's budget i årene 2007-2013. Forslaget blev præsenteret for Rådet (Konkurrenceevne) den 18. april e   f- terfulgt af en første indledende diskussion heraf på Rådet (Konkurrenc   e- evne) den 10. maj 2005, hvorefter de egentlige forhandlinger vil blive på- begyndt. 20. maj 2005 Sag 2005-141/7014-28 /lda-ebst
2/10 1. Baggrund og indhold Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rammeprogram for konkurren- ceevne og innovation (CIP) den 6. april 2005 (dansk version den 20. april). Forslaget har en samlet beløbsramme på ca. 31,4 mia. kr. fordel  t over 7 år fra 2007-2013. Kommissionen foreslår, at CIP afløser følgende eksisterende programmer: - Det  flerårige  program  for  initiativ  og  iværksætterånd,  navnlig  for  små og mellemstore virksomheder (MAP-programmet), - finansiel støtte til transeuropæiske ne   tværk, - det flerårige program for handlinger inden for energiområdet, Intell  igent Energi –  Europa, - de tre eksisterende IKT-programmer eTEN, eContent Plus og Modinis samt - dele af det finansielle instrument for miljøet (LIFE -programmet). Forslaget er en del af Kommissionens indsats for at revitalisere Lissabon- processen, hvilket bl.a. afspejledes i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde den 22. -23. marts 2005. Målet er at samle relevante programmer, der er af betydning for fremme af produktivitet, innovationskapacitet og bæredygtig vækst i EU inden for en fælles ramme. Miljøspørgsmål , der er koblet til denne indsats, inddra- ges.  Det  sker  for  at  styrke  rammevilkårene  for  vækst  i  EU,  navnlig  for iværksættere og små og mellemstore virksomh eder. Kommissionen  baserer  forslaget  på  artikel  156,  157(3)  og  175(1)  i  TEU , hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europaparlamentet, jvf. art. 251. Forslaget eksklude- rer  eksplicit  forskning  og  teknologisk  udvikling  i  relation  til  artikel  166  i TEU  og  hermed  de  opgaver,  der  ligger  i  det  7.  rammeprogram  for  forsk- ning, teknologisk udvikling og demonstration. Kommissionen lægger op til, at  bl.a.  EØS  -landene  og  ansøgerlandene  efter  aftale  kan  tilslutte  sig   CIP- programmet efterfølge nde. Forslaget til rammeprogrammet CIP er bygget op om 3 delprogrammer: 1.    Iværksætter - og innovationsprogrammet, 2.    Støtteprogrammet for IKT -politik (informations- og kommunikations- teknologi), og 3.    Programmet ”Intelligent Energi  – Eur   opa”. Programmet foreslås organiseret med en fælles overligger bestående af b e- villing,  retsgrundlag  og  implementeringsinstrumenter.  Kommissionen  læ  g- ger i forslaget op til, at implementeringsredskaberne i CIP-programmet kan understøtte  flere  af  delprogram merne,  hvis  dette  giver  bedre  mening  og dermed styrker integrationen af rammeprogrammet. Det gælder eksempe  l- vis fællesskabets finansielle instrumenter, infocentre og ne  tværk.
3/10 Miljø  og  fokus  på  små  og  mellemstore  virksomheder  (SMV)  foreslås  at indgå  som  tv ærgåe   nde/horisontale  indsatser,  hvor  SMV’er  dog  samtidig indgår i det første delprogram for iværksætteri og innovation, mens miljøi n- novation og -teknologier indgår i første og tredje delprogram. Kommissi  o- nen  lægger  vægt  på,  at  rammeprogrammet  skal  bidrage til  bæredygtighed og fremme af miljøeffektiv teknologi. Forslaget lægger op til, at der afsæ t- tes  flere midler, set i  forhold  til midlerne til  disse  dele  af det  eksisterende LIFE-program. Der foreslås samlet afsat 4.212,6 mio. EUR (ca. 31,4 mia. kr.) til h ele ram- meprogrammet, svarende til knap 4,5 mia. kr. om året i gennemsnit. Heraf afsættes 2,6 mia. EUR (ca. 19,3 mia. kr.) til iværksætteri - og innovations- programmet, hvoraf 1,1 mia. EUR (ca. 8,1 mia. kr.) reserveres til at fremme adgangen til finansiering. Der afsættes endvidere op til 520 mio. EUR (ca. 3,9 mia. kr.) til miljøeffektiv innovation for at sikre, at den tværgående in d- sats får en reel vægt og styrker den allerede eksisterende indsats. Der afsæ t- tes 801,6 mio. EUR (ca. 6 mia. kr.) til delprogrammet for IKT og 780 mio. EUR (ca. 5,8 mia. kr.) til delprogrammet for intelligent energi. Den samlede beløbsramme afhænger dog af forhandlingerne om EU's bu  d- get i årene 2007 -2013, de såkaldte finansielle perspektiver, hvor en række medlemsstater ønsker en r eduktion i forhold til Kommissionens foreslåede budget. De tre delprogrammer foreslås organiseret med hver sin forvaltningskomité, der forventes administreret under det respektive fagligt ansvarlige general- direktorat i EU, henholdsvis Erhverv, Informationssamfund og Energi. Dis- se skal samtidig sikre, at aktiviteterne er i overensstemmelse med medlems- staternes prioriteter. Forslaget lægger op til, at der fastlægges et specifikt og indikativt budget for hver af disse tre delprogrammer, men at det er muligt at omdisponere, såfremt midlerne ikke kan anvendes fornuftigt inden for et områ de. Inden for  Intelligent Energi –  Europa eksisterer i dag et operativt agentur, der tager sig af administrationen af programmet. Kommissionen lægger op til, at det overvejes, om det med fordel kan udvides til at administrere de ik- ke-politiske opgaver i forbindelse med delprogram 3, og om andre områder –  herunder de øvrige delprogrammer  –  med fordel kan administreres på ti l- svarende vis. Forslaget skal vedtages i overensstemmelse med artikel 251 i TEU om fæ  l- les beslutningstagen. 1. Iværksætteri - og innovationsprogrammet: Kommissionen foreslår, at det eksisterende flerårige program for initiativ og iværksætterånd  (MAP),  det  europæiske  konkurrenceevneprogram,  dele  af det eksisterende innovationsprogram og dele af LIFE-programmet organise- res som et samlet delprogram for iværksætteri og innovation.
4/10 Delprogrammet skal tage sig af iværksætteri, industriel konkurrenceevne og innovation, herunder miljøeffektiv innovat ion, og vil navnlig være målrettet SMV’er.  Delprogrammet  dækker  både  i    ndustri-  og  serviceområdet  og  vil udgøre en vigtig del af EU's iværksætterhandlingsplan, der blev vedtaget i 2004 og det europæiske charter for små virkso   mheder. Det fremgår af bemærkningerne til forslage   t, at dette delprogram er et af in- strumenterne til støtte for implementeringen af den miljøteknologiske han  d- lingsplan (ETAP). Kommissionen  foreslår,  at  delprogrammet  skal  fremme  inn ovation  ved  at fokusere på ”nedstrømsdelen” af forsknings - og innovationsprocessen i for- hold til teknologisk innovation, herunder fremme innovationsstøttetjen ester, markedsudbredelse af eksisterende ny teknologi, samt udvikling af innova- tionsprogrammer og politikker. Det vil ske ved at fremme sektorspecifik in- novation,   erhvervsklynger,   offentlig-private   innovationspartnerskaber   og anvendelsen af innovationsmanagement. Desuden støttes horisontale aktiv i- teter, hvor innovation forstås som en forretningsproces i forbindelse med at udnytte  markedsmuligheder  for  nye  produkter,  serviceydelser  og  forret- ningsprocesser, og ved at gøre en indsats for at fjerne markedsfejl i forbi n- delse med innovation. Kommissionen foreslår, at CIP fokuserer på at bidrage til europæiske støtt e- tjenester for virksomheder og innovation. Der foreslås innovation sstøtte på regionalt niveau, navnlig overførsel af viden og teknologi samt forvaltning af  intellektuelle  og  industrielle  ejendomsrettigheder.  Forslaget  sigter  desu- den  på  u dbredelse  på  markedet  af  eksisterende  nye  teknologier  som  IKT, energi og miljøteknolo gi samt udvikling og koordinering af nationale og re- gionale innovationsprogrammer. CIP  vil  bidrage  til  at  skabe  gode  rammer  for  SMV’ers  deltagelse  i  det  7. rammeprogram for forskning, teknologi og demonstration, uden at yde di- rekte stø tte til deres deltagelse deri. Delprogrammet for iværksætteri og innovation søger at adressere marked s- fejl inden for adgang til finansiering i forhold til ansvarlig kapital, venture- kapital og lån til små og  mellemstore virksomheder gennem fællessk abets finansielle instrumenter under den europæiske investeringsfond (EIF). De  s- uden  iværksættes  et  kapacitetsopbygningsprogram  for  at  styrke  fina nsielle formidleres kompetencer inden for bl.a. opfølgningsinvesteringer og tekn o- logi. Programmet rummer desuden en europæisk erhvervs  - og innovationsstøtt e- service,  der  skal  fremme  adgangen  til  information  samt  en  politikudvik- lingsdimension baseret på benchmarkanalyser, studier og sammenligninger af god praksis. Endelig sigter programmet på at forbedre det regulative og administrative miljø for virksomheder.
5/10 Kommissionen lægger op til at øge adgangen til i   nformation ved at styrke europæiske  støttetjenester  for  virksomheder  og  innovation,  herunder  Euro Info Centrene, i forhold til det indre marked, innovation, viden og teknologi samt fælles  skabslovgivning. Der foreslås afsat 2.631 mio. EUR (ca. 19,3 mia. kr.) til dette delprogram, heraf 1,1 mia. EUR (ca. 8,4 mia. kr.) til at fremme adgang til finansiering og op til 520 mio. EUR (ca. 3,9 mia. kr.) til miljøeffektiv innovation og milj ø- teknologi. 2. Informations- og kommunikationsteknologi-programmet (IKT): Kommissionen  foreslår  at  samle  tre  eksisterende  IKT -programmer  under eEurope-initiativet,  eTEN,  eContent Plus  og  Modinis, i  et  samlet og  mere fokuseret IKT-program. Målet er at opnå større    synergi og effekt af indsat- sen. Dette ligger i forlængelse af formandskabets konklusioner fra Det E  u- ropæiske Råds møde i marts 2005, hvor Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede et nyt informationssamfundsinitiativ til afløsning for eEurope - handlingsplanerne.  IKT-programmet  skal  således  ses  i  sammenhæng  med forslaget  til  initiativet  i2010,  som  Kommissionen  forventes  at  fremsætte  i juni 2005 til afløsning for den eksisterende handlingsplan eE urope 2005. eTEN  (Transeuropæisk  netværk  for  telekommunikat ion)  støtter  valideri n- gen og udbredelsen af transeuropæiske IKT  -baserede serviceydelser. eCon- tent Plus-programmet, som blev endeligt vedtaget primo 2005, skal fremme udviklingen af innovativt europæisk digitalt indhold. Modinis giver økon   o- misk  støtte  til  i mplementering  af  handlingsplanen  eEurope  2005  gennem indsats inden for fire områder: Overvågning og sammenligning, udbredelse af  bedste  praksis,  analyser  og  strategiske  drøftelser  samt  netværks   -  og  in- formationssikkerhed. Delprogrammet skal være et af midl  erne til at støtte aktioner identific eret i  i2010-initiativet.  Det  skal  stimulere  en  bredere  anvendelse  af  IKT  hos borgerne,  i  virksomhederne  og  hos  myndighederne  og  sigte  mod   en intensi vering   af   de   offentlige   investeringer   i   IKT.   Delprogrammet kommer  til  at  bygge  på  erfaringerne  fra  eTEN,  eContent  og  Modinis, samtidig med at det skal forbedre synergieffekterne mellem disse. Delprogrammet  skal  støtte  aktioner  til  udvikling  af  et  europæisk  sama   r- bejdsområde  for  information  og  til  styrkelse  af  det  indre  marke d  for  in- formationsprodukter  og  -tjenester.  Det  skal  søge  at  stimulere  innovation gennem  en  større  udbredelse  af  og  større  investeringer  i  IKT  med  det formål at udvikle et inkluderende informationssamfund samt mere effe k- tive tjenester på områder af offentli  g interesse og skabe forbedret livskva- litet. Det skal også tage fat om problemerne med fragmenteringen af det europæiske marked for digitalt indhold ved at støtte produktion og distr   i- bution af europæisk online  -indhold og fremme den kulturelle og sprogli- ge mangfoldighed i Europa.
6/10 eContent  Plus-programmet  løber  frem  til  udgangen  af  2008,  hvorefter  det foreslås inkluderet i CIP -programmet. Kommissionen foreslår, at der afsættes 801,6 mio EUR (ca. 6 mia. kr.) til dette delprogram, eksklusiv finansieringen af eContent i 2007-2008 på i alt 93,4 mio. EUR. 3. Intelligent Energi-programmet: Forslaget lægger op til en fortsættelse og udvidelse af det eksisterende inte l- ligent energi-program inden for det foreslåede rammeprogram. Målet er at støtte bæredygtig energi   udvikling, miljøbeskyttelse, forsyningssikkerhed og konkurrenceevne samt fremme implementeringen af fællesskabslovgi  vning på området. Delprogrammet søger derfor at bidrage til udvikling og impl   e- mentering af de energireguleringsmæssige rammer, øge investeri   ngsniveau- et i nye og bedst ydende teknologier, øge anvendelsen og efterspørgslen e  f- ter energieffektivitet, vedvarende energiressourcer og energi-diversificering (brug  af  forskellige  energikilder),  også  inden  for  transportområdet.  Dette bidrager ligeledes til en positiv miljøgevinst. For  at  opnå  større  markedsgennemtrængning  for  vedvarende  energikilder og  forbedre  energieffektiviteten  er  der  behov  for  en  fællesskabsindsats navnlig i forhold til standardisering af udstyr, udbredelsen af teknologi og af bedste praksis for management. Desuden er der brug for at accelerere inve- steringer og stimulere markedsoptagelse af innovative teknologier til vedva- rende energi. Dette vil bidrage til udbredelse af miljøteknologi og et forbe d- ret miljø. Delprogrammet er fælle  sskabets ikke-teknologiske program inden for ener- giområdet    med    fokus    på    at    fjerne    ikke  -tekniske    barrierer,    skabe markedsmuligheder og øge opmærksomh   eden. Forslaget lægger op til, at COOPENER, den eksterne dimension af det eks  i- sterende  program,  overflyttes  til  EU's  eksterne  politikker  og  videreføres som instrument deri. Kommissionen  foreslår,  at  intelligent  energi -programmet  organiseres  om fortsæ  ttelsen af programmerne SAVE, ALTENER og STEER: - SAVE:  Programmet  for  energieffektivitet  og  den  rationelle  brug  af energi, navnlig i bygninger og industrien. - ALTENER: Programmet for nye og vedvarende energikilder for centra- liseret og decentraliseret produktion af elektricitet og varme og deres in- tegration i de lokale miljø - og energisystemer. - STEER: Programmet for energiaspekter ved transport, diversificering af brændstoffer,  herunder  vedvarende  energikilder,  og  energieffektivitet inden for transportområdet. Der eksisterer i dag et intelligent energi-agentur (Intelligent Energy Execu- tive Agency). Kommissionen foreslår, at der gennemføres en vurdering af,
7/10 om man med fordel kan organisere administrationen af delprogrammet ved hjælp af en udvidelse af dette agentur. Politikbeslutninger vil dog ikke blive uddelegeret til agenturet. Kommissionen foreslår, at der afsættes    780 mio. EUR (ca. 5,8 mia. kr.) til dette delprogram. Overensstemmelse mellem CIP-forslaget og det 7. rammeprogram: Programmet er ifølge Kommissionen komplementært i forhold til forskning og  udviklingsområdet  under  det  7.  rammeprogram  for  forskning,  tekn olo- gisk  udvikling  og  demonstration  (FP7-RTD),  hvortil  der  er  foreslået  afsat ca.  500  mia.  kr  for  årene  2007 -2013.  CIP  fokuserer  på  ikke -teknologiske områder af innovation og på indsatsen efter selve forskningen og udvikli  n- gen, mens det 7. rammeprogram vil fokusere på forsknings - og udviklings- delen. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. 3. Nærhedsprincippet Det  er  Kommissionens  vurdering,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med nærhedsprincippet.    Programmet  er  et  fæll  esskabsinstrument,  der  afløser en række eksisterende programmer  , der bl.a. støtter tiltag i medlemsstate r- ne,  udbredelse  af  bedste  praksis  og  fremme  af  adgang  til  finansiering  via den   Europæiske   Investeringsfond   (EIF).   Ansvaret   herfor   deles   mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Inden for en række af indsatsområde   r- ne er der tale om brug af den åbne koordinationsmet ode. Det er derfor regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overens- stemmelse med nærhedspri  ncippet. 4. Gældende dansk ret Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret. 5. Høring Forslaget  er  sendt  i  høring  i  de  relevante  specialudvalg  med  frist  den  17. maj 2005. Følgende bemærkninger fremkom: Dansk  Industri  (DI),  Dansk  Handel  og  Service  (DHS),  Handel,  Transport og Serviceerhvervene (HTS), LO, Fagligt Fælles Forbund (3F), Funktion  æ- rernes  og  Tjenestemændenes  Fællesråd  (FTF),  Dansk  Vand -  og  Spilde- vandsforening  (DANVA),  Danmarks  Naturfredningsforening  (DN)  og  Ad- vokatrådet bakker alle op om pr ogrammet. DI støtter en styrket innovationsindsats o g sammenlægningen af progra  m- mer, herunder at SMV-politikken indgår som tværgående indsats og bet o- ner, at de administrative byrder –  især for SMV’er    –  skal minimeres. DI ø n- sker tæt koordination med 7. rammeprogram  , og at EU’s indsats er over-
8/10 skuelig  og  komplementær  i  fht.  den  nationale  indsats.  I  indsatsen  for  a  d- gang til finansiering bør pre -seed og mikrofinansiering tilrettelægges i  nden for  en  national  ramme.  EU  bør  støtte  fremme  af  risikovillig  kapital  og  et transeuropæsik   venturemarked.   Generel   erhvervsser  vice   bør   drives   på markedsvilkår. DI støtter, at miljø indgår som horisontal indsats , og at ”I  n- telligent energi”, der ønskes udbredt til andre energiteknologier, og adga   n- gen til kapital på energiområdet skal forbedres. DHS støtter fokus på SMV’er og inno   vation, herunder navnlig SMV’ers in- novation, og at der sker en strømlining og øget synergi. DHS ønsker, at der tages afsæt i virksomhedernes realitet, at aktiviteterne er lettilgængelige, r e- levante  og  målrettet  SMV’er.  DHS  er  imod  en  reduktion  af  budgettet  .  Så- fremt der skæres i forslagets budget ønsker DHS dog   , at det sker i fht. del- program 3. HTS ser CIP som et godt supplement til 7. rammeprogram og støtter CIPs fokus  på  brugerdreven  innovation  og  serviceerhvervene.  HTS  støtter,  at CIP  målrettes  SMV’er,   herunder  navnlig  i  fht.  adgang  til  finansiering  og innovationsforanstaltninger,  og  støtter  en  bred  innovationsti lgang.  HTS støtter  strømliningen  af  IKT  -programmerne,  navnlig  eTEN  og  eContent Plus, og ønsker budgettet til IKT -programmet forøget, da IKT bidr ager til brugerdreven innovation. LO støtter, at miljø indgår som horisontal indsats. LO ønsker et tæt samspil i fht. det 7. rammeprogram og samtænkning af forsknings  - og innovations- kæden, der dog ikke må ses som en lin   eær proces. Der er behov for mere e  f- fektive instrumenter til spredning af viden og fremme af innovation, herun- der brugerdreven innovation, navnlig i fht. SMV’er. Hele vidensinfrastruk- turen, herunder erhvervsklynger, OPP og uddannelser og teknologiske for- midlere i fht. innovation mv., bør in ddrages, bl.a. i fht. innovative netværk og  partnerskaber.  Desuden  skal  medarbejderne  inddrages  i  innovations- processen. 3F støtter forslaget, men efterlyser den sociale dimension, arbejdstagerre t- tigheder og et godt arbejdsmiljø deri. Dette gælder specifik   t i delprogram 1 og 3. Desuden ser 3F det som vigtigt, at delprogram 3 inddrager øget b e- skæftigelse,  arbejdstagerrettigheder  og  et  godt  arbejdsmiljø  i  bæredygtig energiudvikling. FTF lægger vægt på at revitalisere denne del af Lissabon -processen og in- tentionen om at understøtte rammebetingelserne. FTF støtter den foreslå    e- de  organisering  af  miljøindsatsen  og  ønsker  herunder  offentlig/private  i  n- novationspartnerskaber. FTF ønsker, at CIP understøtter vidensamfundets infrastruktur, herunder det offentliges rolle. DANVA erklærer sig enig i at der er markedsfejl på området for miljøtekn o- logi og tolker forslaget som, at vand- og kloakforsyning fortsat kan få ti l-
9/10 skud til innovationsprojekter, men ønsker eksplicit området nævnt i forsl a- get. Desuden ønskes større s  ynlighed for miljøprojekter og økoinnovation. DN støtter økoinnovations placering i delprogram 1 og energieffektivitet og vedvarende energi i delprogram 3, men ønsker budgettet øget for disse. DN efterlyser afklaring af begrebet økoinnovation, der bør rum  me teknologier, produktionsprocesser,  serviceydelser  og  udbredelse  af  eksisterende  tekno- logier, der understøtter EU’s miljømål. CIP bør forbedre markedsbetinge l- serne for miljøinnovation, og DN ønsker, at der afsættes et minimum sbeløb til miljøindsatsen. En delig ønskes screening af alle delprogrammernes init i- ativer i fht. overensstemmelse med EU’s miljølo  vgivning. Advokatrådet støtter regelforenkling og muligheden for at opnå synergie    f- fekter ved at samle en række programmer i ét. Advokatrådet forebeholder sig  muligheden  for  yderligere  kommentarer  fsva.  påvirkning  af  dansk  ret, når det endel ige forslag foreligger. DA har ingen bemærkninger til forslaget. 6. Andre landes holdninger Medlemsstaterne  har  under  de  indledende  drøftelser  udtrykt  sig  i  gen erelt positive vendinger om forslaget og mange har givet udtryk for, at CIP over- ordnet set ligger i forlængelse af Det Europæiske Råds anmodning fra fo r- årstopmødet   om   midtvejsevaluering   af   Lissabon  -strategien   den   22.-23. marts 2005. Medlemsstaterne er dog stadig ved at vurdere forslaget og har ikke afsluttet de nationale konsultationer. Medlemsstaterne lægger vægt på, at afgrænsningen og komplementariteten i forhold  til  det  kommende  7.  rammeprogram  for  forskning,  udvikling  og demonstration  og  til  strukturfondene  bliver  tydeligere.  Medlemsstaterne lægger  ydermere  vægt  på,  at  programmet  skaber  europæisk  merværdi  og bygger på lettilgængelige procedurer. Endelig ønskede enkelte medlemsst a- ter  at  styrke  iværksætterindsatsen  henholdsvis  et  særligt  underprogram  for miljøinno vation. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark  arbejder  for  at  styrke  Lissabon-processen.  Det  er  derfor  centralt for den danske holdning, at forslaget bidrager positivt til konkurrenceevne og  innovation,  herunder  styrker  erhvervslivets  europæiske  rammebetinge  l- ser, og at der er tale om en reel merværdi i forhold til videreførelsen af de eksisterende  programmer,  herunder  at  der  lægges  vægt  på,  at  programmet bidrager til at underbygge og styrke indsatsen, sikrer en fortsat effektiv ko- ordination  og  udvikling  af  de  enkelte  politikområder,  og  at  nå de  fastsatte mål på mi  ljøområdet  . 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser
10/10 Forslaget forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget til rammeprogram for konkurrenceevne og innovation vil i givet fald afløse en række eksisterende programmer. Det forventes, at den fina   n- sielle ramme vil indgå som en del af forhandlingerne om det finansielle pe r- spektiv for 2007-2013. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget til rammeprogram forventes ikke i sig selv at have samfundsøk o- nomiske konsekvenser. En styrket indsats inden for de forventede indsats- områder må forventes at styrke iværksætteri, små og mellemstore virkso m- heders forhold, innovation og udbredelsen af informations- og kommunika- tionsteknologi, samt bidrage til forbedrede miljø - og energiforhold, hvilket må fo rventes at bidrage til styrket økonomisk vækst. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketinget blev orienteret om forslaget forud for Kommissionens præsent  a- tion heraf på Rådet (Konkurrenceevne) den 18. april 2005 og i forbindelse med  orienteringen  forud  for  Rådsmødet  (Konkurrenc  eevne)  den  10.  maj 2005.