Velkommen til Det Energipolitiske Udvalg - EPU - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Det Energipolitiske Udvalg holder normalt møde onsdag kl. 15.00 i værelse 2-080. Udvalget bistås af: Udvalgssekretær Jan Rasmussen tlf. 33 37 55 20 (e-mail [email protected]) og Assistent Rikke Seerup Pedersen tlf. 33 37 55 33.(e  -mail Rikke.Seerup@ft.dk) Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Provianthuset). Det Energipolitiske Udvalg er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer  om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer/høringer, besøg, rejser m.v. og bistår  eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Det Energipolitiske Udvalg behandler sager inden for sagsområderne:  Energiplanlægning og energiforsyning, herunder efterforskning, indvinding, tilførsel, produktion og anvendelse af kulbrinter, vedvarende energi og energibesparelser samt ejerforhold, placering og sikkerhed med hensyn til energianlæg m.v. Ressortministerier Trafik- og Energiministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Trafik- og Energiministeriet består af det centrale departement samt en række styrelser , herunder Energistyrelsen, som er central i forhold til Det Energipolitiske Udvalg. Dertil kommer Finansministeriet, som er udvalgets ressortministerium, for så vidt angår   DONG (Dansk Olie og Naturgas). Organisationer Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde. Her kan bl.a. nævnes : Dansk Energi, Organisationen for Vedvarende Energi (OVE), Danmarks Vindmølleforening, Foreningen af Slutbrugere af Elektricitet i Danmark og Dansk Industri. Mødeindkaldelser Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e   -mail.
Det gør man på N ettingets f orside: ”Vælg abonnementer”. De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. De fleste møder er lukkede, men udvalget har mulighed for at holde åbne mø der. Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003 -2004 I folketingsåret 2003 -04 holdt Det Energipolitiske Udvalg 28 møder . Der blev afholdt 60 samråd, hvoraf 37var åbne samråd om bl.a.   klimaforhold. Udvalget behandlede 9 lovforslag og 5 beslutningsforslag og stillede 608 spørgsmål  til forskellige ministre, hovedsagelig til økonomi- og erhvervsministeren. Desuden fik 14deputationer foretræde for udvalget. I alt blev der omdelt ca. 1.000 bilag til Det Energipolitiske Udvalg. Udvalget holdt i december 2003 en offentlig høring om de statsretlige aspekter af Nordsøaftalen. I 2003 var udvalget på 2 -dages studietur til Jylland , hvor man bl.a. beså havvindmølleparken ved Horns Rev, et biogasfællesanlæg og besøgte virksomheder, der producerer energiudstyr. For at få inspiration fra andre lande foretager udvalget studieture til udlandet. Udvalget foretog i september 2004 en studietur til Paris, London og Dublin for at studere europæisk energipolitik, særlig liberalisering af el- og gasmarkederne samt udvikling af teknologier for vedvarende energi. Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling I folketingsåret 2004 -05, 1. samling, holdt Det Energipolitiske Udvalg 13 møder og behandlede 2 lovforslag om etablering af Energinet Danmark og om ophævelse af lov om Dansk Olie og Naturgas. Udvalget holdt 12 samråd, heraf 3 åbne, og   stillede 271 spørgsmål  til skriftlig besvarelse. 5 deputationer fik foretræde for udvalget. I december 2004 deltog 2 medlemmer af udvalget i en trilateral energikonference i Oslo vedrørende politiske og finansielle redskaber til fremme af en bæredygtig og sikker energiforsyning. Seneste større forlig m.v. Den 29. marts 2004 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne en aftale om fremtidssikring af energiinfrastrukturen. Ligeledes den 29. marts 2004 indgik de samme partier bortset fra Dansk Folkeparti en aftale vedrørende vindenergi og decentral kraftvarme m.v. Den 7. oktober 2004 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne en aftale om vilkår for salg af aktier i DONG A/S. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber , et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål  om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i  samråd . Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudo  ver
kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag I statsministerens åbningstale ved folketingssamlingens start vil der i den skriftlige del til talen  – lovprogrammet – være en oversigt over de lovforslag, som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen. Udvalgssekretariatet laver en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, der vedrører Det Energipolitiske Udvalg. I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget modtager udvalget kopi af svarene samt et høringsnotat, der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når et forslag efter 1. behandling er  henvist til udvalget, sættes det på  dagsordenen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for  udvalgets afgivelse af betænkning over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning over forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når udvalget modtager  skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på s  pørgsmålet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdel es til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår.   Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. I vedhæftede bilag 1 er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling. Udvalgsdokumenter Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del . Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål   . Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2004-05, 2. samling.
Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener m.v. på  Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets  netsted (www.ft3p.dk) 24 timer efter bilagsomdelingen på Christiansborg. Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på den interne version af Folketingets netsted,der kaldes   Intraen, og som findes via Nettingets forside. EU-procedure Halvårsoversigt . Udvalget modtager en halvårlig oversigt over væsentlige EU -spørgsmål fra ministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU-Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet og til Europa -Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater. Udvalget modtager grundnotater fra ministeren på alle nye EU -lovgivningsforslag (direktivforslag og forordningsforslag) senest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet og til EP . Grundnotaterne skal senest 8 uger efter oversendelsen til Rådet og EP suppleres med regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat . Udvalg et modtager forud for et rådsmøde et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet. Med udgangspunkt i samlenotatet afholder udvalget typisk et samråd med ministeren i samme uge, som denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. EU-noter. Folketingets EU-konsulent kan i samarbejde med udvalgssekretæren udarbejde udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner. EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for Det Energipolitiske Udvalg Medlemslandenes fagministre mødes på rådssamlinger. Ud  valget følger rådssamlingerne i Rådet for transport -, telekommunikation- og energiministre. Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU -lovgivningen af interesse for Det Energipolitiske Udvalg. Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget Det Energipolitiske Udvalg følger også internationale organisationer udover EU, f.eks . FN, CSD og Det Internationale Energiagentur. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Det Energipolitiske Udvalg modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information
For spørgsmål, råd og vejledning   kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på   Folketingets netsted www.ft4p.dk 1. Håndbog i folketingsarbejdet , 2003 (250 s.) søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet 2. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / U dvalgsbetjening 3. Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Det Energipolitiske Udvalg: søg: Nettinget / Links og baser + udvalg og delegationer / Det Energipolitiske Udvalg 4. EU links: søg: Nettinget / EU-Oplysningen
Bilag 1 Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag. Der kan ved fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling afgives en tillægsbetænkning, hvori man kan få tilføjet ændringsforslag med bemærkninger, nye synspunkter og krav samt få indskrevet en ev entuel ny indstilling til afstemningen ved 3. behandling. Man kan stille et nyt ændringsforslag uden for betænkningen med bemærkninger til forslaget. Der er også mulighed for at få særlige dokumenter, typisk spørgsmål til ministeren og dennes svar optrykt som bilag til betænkningen/tillægsbetænkningen. Udvalgssekretariatet skal angive, hvilke p artier der står bag ønsket om optryk af sådanne bilag og dokumenter. Man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero af forslagsstiller. Ordføreren har mulighed for at bede om ordet under også under 2. og 3. behandling og herunder redegøre for sin stillingtagen eller stille (mundtlige) spørgsmål  til ministeren om forslaget.