Lovovervågning  - Lov om fleksydelse 1. Indledning 1.1. Baggrund I december 2000 indgik Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, De Konservative, Socialistisk Folkeparti, Kristen-Demokraterne og Cen- trum-Demokraterne et forlig om en førtidspensionsreform og det rummelige arbejdsmarked. En af målsætningerne bag reformen var at sikre, at personer ansat i støttet beskæftigelse – fx fleksjob – har vilkår og rettigheder, der så vidt muligt svarer til andre personer på arbejdsmarkedet. Fleksydelsesordningen er et led i førtidspensionsreformen. Formålet er at give personer, der er visiteret til fleksjob, mulighed for frivilligt at trække sig tilbage fra det 60. år. Formålet var at skabe en efterlønslignende ordning for personer, der visiteres til fleksjob, og som derfor ikke ville kunne opnå ret til efterløn. Lov om fleksydelse blev vedtaget den 3. april 2001, og trådte i kraft den 1. juli 2001. Fleksydelsesordningen erstattede desuden den tidligere seniorydelsesord- ning, som var blevet kritiseret for ikke i tilstrækkeligt omfang at give fleksjobvisiterede mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet på lige fod med personer på det ordinære arbejdsmarked. De personer, der indtil 1. juli 2001 modtog seniorydelse, overgik til fleksydelse. Aftalepartiernes forventninger til fleksydelsesordningen var, at ordningen skulle medvirke til at gøre fleksjob mere attraktive, end de hidtil havde væ- ret, og at væsentligt flere ville kunne optjene ret til fleksydelse end hidtil til seniorydelse. Da ordningen blev sat i værk, blev den administreret af Socialministeriet. I forbindelse med omorganiseringen af ministeriernes opgaver i november 2001 overgik ordningen fra Socialministeriet til Beskæftigelsesministeriet. 1.2. Baggrunden for udvælgelse af lov om fleksydelse til lovovervågning Lov om fleksydelse blev udvalgt til lovovervågning, fordi der med loven blev indført en ny ordning. Denne redegørelse skal danne grundlag for en Stormgade 10 Postboks 1103 1009 København K Tlf. 38 10 60 11 Fax 38 19 38 90 [email protected] www.adir.dk Vores sag 04-21-0034 Kontor PA1
2/11 evaluering af, om ordningen lever op til de målsætninger, der blev sat ved lovens tilblivelse. 1.3. Beskrivelse af ordningen Fleksydelsesordningen er en efterlønslignende ordning for personer, der er visiteret til fleksjob. For at være berettiget til fleksydelse skal man være fyldt 60 år, have bopæl her i riget eller i et andet EU/EØS land, være visiteret til fleksjob, og opfylde et krav om anciennitet. Man skal som hovedregel have 25 års anciennitet inden for 30 år. Til opfy  l- delse af kravet indgår medlemskab af en a-kasse fra det 30 år indtil 1. april 1999, medlemskab af en a-kasse og betaling af efterlønsbidrag fra 1. april 1999 indtil tilmeldingen til fleksydelsesordningen og betaling af fleksydelsesbidrag fra tilmeldingen til fleksydelsesordningen. For personer, der er født før den 1. juli 1964, er der fastsat overgangsordnin- ger til kravet om anciennitet. Der er administrativt fastsat regler om fravigel- se af anciennitetskravet for personer, der på grund at en nedsat arbejdsevne ikke har haft mulighed for at optjene anciennitet i efterlønsordningen. Fleksydelsen beregnes på baggrund af de indtægter, som personen har haft, og fleksydelsen kan højst udgøre et beløb, der svarer til 91 pct. af sygedag- pengenes højeste beløb. På samme måde som i efterlønsordningen sker der fradrag i fleksydelsen for arbejde og pensioner. 1.4. Forventninger, målsætninger, succeskriterier og resultater 1.4.1. Målsætninger Fleksydelsesordningen er led i førtidspensionsreformen og medvirker der- med til at sikre, at personer, der visiteres til fleksjob, så vidt muligt får sa  m- me vilkår og rett igheder som personer på det ordinære arbejdsmarked, idet der dog henses til persongruppens særlige forhold. Formålet med ordningen er at give personer, der er visiteret til fleksjob, m u- lighed for frivilligt at trække sig tilbage ved det 60. år. Det er end videre må- let, at personer, der ville kunne optjene ret til efterløn, får mulighed for at optjene ret til fleksydelse ved visitation til fleksjob.
3/11 1.4.2. Forventninger og resultater i tal 1.4.2.1. Fleksydelsesmodtagere Der blev ved lovens udarbejdelse ikke fastsat egentlige succeskriterier for ordningen, men det var forventet, at antallet af helårspersoner på fleksydelse ville blive 160 (20,8 mio. kr.) i 2002, 210 (28,6 mio. kr.) i 2003, og 280 (37,1 mio. kr.) i 2004. Tallet i parentes er den forventede bruttoudgift til ydelsen i pl. 2001. Det faktiske antal helårspersoner, der har benyttet sig af fleksydelsesordni n- gen, var 125 (17 mio. kr.) i 2002, 325 (43 mio. kr.) i 2003, og 705 (97 mio. kr.) i 2004. Tallet i parentes er bruttoudgiften i løbende niveau. 1.4.2.2. Fleksydelsesbidrag Det blev endvidere forventet, at indtægterne fra fleksydelsesbidragene ville være 12,8 mio. i 2001, 30,9 mio. i 2002, 36,2 mio. i 2003, og 41,0 mio. i 2004 (pl. 2001). De faktiske indtægter fra fleksydelsesbidrag var 17 mio. kr. (8.500) i 2001, 67 mio. kr. (13.200) i 2002, 83 mio. kr. (19.100) i 2003, og 114 mio. kr. (25.400) i 2004. Tallet i parentes er antallet af bidragsydere ved udgangen af det pågældende år. Den større brug afspejler, at der er kommet flere i fleksjob end forventet. 1.5. Ændringer i lov om fleksydelse efter ordningens ikrafttræden Siden 1. juli 2001, hvor lov om fleksydelse trådte i kraft, er loven blevet ændret 3 gange. Ændring pr. 1. juli 2002 (lov nr. 438 af 10. juni 2002) Lovændringen indeholdt følgende: Udtømmende opregning af indtægtsgrundlag, der kan ligge til grund for beregning af fleksydelse.
4/11 Hjemmel til at fastsætte regler om beregning af fleksydelse for personer, der overgår til fleksydelse fra selvstændig virksomhed. Hjemmel til år ligt at regulere fleksydelse, der er mindre end den maksi- male fleksydelse, med satsreguleringsprocenten. Hjemmel til årligt at regulere fleksydelse for personer, der er overgået til fleksydelse fra seniorydelse, med satsreguleringsprocenten. Hjemmel til at dispensere for tilmeldingsfristen for personer, der var visi- teret til fleksjob før ordningen ikrafttræden den 1. juli 2001. Hjemmel til at indhente og videregive oplysninger blev harmoniseret i forhold til efterlønsordningen. Yderligere angivelse af situationer, hvor personen har været fritaget for betaling af efterlønsbidrag, som kan medregnes i opgørelsen af ancienni- tet. Ændring pr. 1. juli 2003 (lov nr. 417 af 10. juni 2003) Lovændringen indeholdt konsekvensændringer i forhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det blev endvidere fastsat, at Beskæftigelsesrådet, jf. § 29 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, er rådgivende for beskæftigelsesministeren i spørgsmål om ydelser efter lov om fleksydelse. Ændring pr. 1. januar 2005 (lov nr. 1413 af 22. december 2004) Lovændringen indeholdt følgende elementer: Karensperiode for overgang til fleksydelse efter visitation til fleksjob. Omberegning af fradrag for indbetalinger til pensionsordninger efter § 15 A i pensionsbeskatningsloven. Udvidelse af hjemmel til at fastsætte regler om fradrag for arbejde og indtægter. Løbende indsendelse af oplysninger om arbejde ved siden af fleksydelsen. Overgangsbestemmelser om anciennitet for personer født før 1. juli 1964. Medregning af medlemsperioder af en arbejdsløshedskasse uden betaling af efterlønsbidrag til opfyldelse af anciennitetskravet. Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag efter overgangen til fleksydelse. 2. Hørte organisationer og myndigheder Hvilke myndigheder og organisationer er hørt I forbindelse med forslag til lov om fleksydelse (L135, folketingsåret 2000/01) blev følgende myndigheder og organisationer hørt: Akademikernes Centralorganisation,
5/11 Amtsrådsforeningen, Arbejdsmarkedets Tillægs Pension, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for små handicapgrupper, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Civiløkonomerne, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Den Almindelige Danske Lægeforening, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Foreningen af Førtidspensionister, Forsikring & Pension, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes- og Tjenestemændenes Fællesråd, HK Kommunal, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landsforeningen for Førtidspensionister, Landsforeningen for Arbejdsmarkedsmedarbejdere, Landsforeningen Ligeværd, Landsforeningen Ældre Sagen, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Nævnet for Etnisk Ligestilling (nu: nedlagt), Sammenslutningen af Institutioner for Erhvervshæmmede, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening og Ældremobiliseringen. De nævnte parter er også blevet hørt i forbindelse med denne lovovervå  g- ningsredegørelse. 2.1. Sammenfatning af de hørte parters holdninger til, om loven lever op til de konkrete målsætninger Flertallet af de hørte parter mener overordnet, at ordningen lever op til de konkrete målsætninger. Enkelte parter, herunder særligt LO, Center for ligebehandling af Handicap- pede, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, har dog peget på en række områder, hvor man mener, at fleksydelsesmodt  a- gere stadig ikke har samme vilkår og rettigheder som efterlønsmodtagere, og som man mener bør ændres:
6/11 Personer i fleksydelsesordningen har, i modsætning til personer i efter- lønsordningen, ikke mulighed for at optjene til en præmieordning (højere ydelsessats, lempeligere modregningsregler for pensionsordninger samt optjening til skattefri præmie). (LO,Cen  ter for ligebehandling af Handi- cappede, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganis a- tioner, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Forsikring & Pension samt Sammenslutningen af Institutioner for Erhvervshæmmede.) Fleksydelsesmodtagere skal fortsætte med at indbetale bidrag til ordnin- gen efter overgangen til fleksydelse. Efterlønsmodtagere er fritaget for at betale efterlønsbidrag. (LO,Center for ligebehandling af Handicappede, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisat ioner samt Sammenslutningen af Institutioner for Erhvervshæmmede.) Arbejde ved siden af modtagelsen af fleksydelse, må ikke udføres i fleksjob. Center for ligebehandling af Handicappede, Det Centrale Handi- capråd, De Samvirkende Invalideorgani sationer anfører samstem- mende, at man kan frygte, at fleksydelsesmodtagere dermed får sv æ- rere ved at kombinere fleksydelse med en lønindtægt. Det er i den sammenhæng Forsikring & Pensions opfattelse, at flek- sydelsesordningen ikke er fleksibel i samme omfang som efterløn- nen. LO har anført, at det er hæmmende for en senere tilbagetrækning, at fleksydelsesmodtagere ikke kan fortsætte med at arbejde i fleksjob, samtidig med at de modtager fleksydelse. Personer, der ikke har haft mulighed for eller forventning om efterløn, fx på grund af udviklingshæmning og lignende, bør have mulighed for o p- tjening til fleksydelse. (Center for ligebehandling af Handicappede, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalide organisationer.) Ydelsesniveauet i fleksydelsesordningen bør svare til efterlønsniveauet. (Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte samt Sammenslut- ningen af Institutioner for Erhvervshæmmede.) Fleksydelsesmodtagere bør have samme muligheder for at have ordinært arbejde uden modregning som efterlønsmodtagere. (Kommunale Tjene- stemænd og Overenskomstansatte.) Indførelsen af en karensperiode, således at man tidligst kan overgå til fleksydelse 3 måneder efter visitationen til fleksjob, er en urimelig fo r- ringelse af den enkeltes mulighed for at udnytte muligheden for at overgå til fleksydelse. (Center for ligebehandling af Handicappede, Det Centra-
7/11 le Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer og Forsikring & Pension.) DA er positivt indstillet over for den nyligt indførte karensperiode, men man havde gerne set, at den havde været på 6 måneder mod de nuvære  n- de 3 måneder. LO har peget på, at den kendsgerning, at der anvendes andre beregnings - og udbetalingsprincipper end dem, der anvendes i den eksisterende efter- lønsordningen, giver anledning til ikke uvæsentlige samspilsproblemer ved overgang fra den arbejdsmarkedspolitiske søjle til den socialpolitiske søjle. Dette vil efter LOs vurdering medføre unødvendigt komplicerede rådgivningssager. 2.2. Forhold, der ikke er reguleret i lov om fleksydelse LO og De Samvirkende Invalideorganisationer har peget på,  at fleksydel- sesmodtagere, i modsætning til efterlønsmodtagere, ikke har mulighed for at indefryse ejendomsskatterne. LO har derudover anført forhold vedrørende ledighedsydelsen, der stiller fleksjobvisiterede ringere end andre personer på arbejdsmarkedet. Dette e m- ne har imidlertid ikke relevans for denne lovovervågningsredegørelse. 3. Beskæftigelsesministeriets vurdering 3.1. Ministeriets overordnede vurdering af, om loven lever op til de konkret målsætning er og succeskriterier, der blev fastsat ved lovens tilblivelse Ved vurderingen af, om fleksydelsesordningen lever op til målsætningerne og succeskriterierne, er det Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at ordnin- gen skal ses i sammenhæng med de øvrige ændringer i reglerne for fleksjob- visiterede i forbindelse med førtidspensionsreformen. Indførelsen af fleksydelsesordningen har sammen med forbedringerne i mu- lighederne for ledighedsydelse givet personer, der er visiteret til fleksjob, væsentligt bedre understøttelsessystemer, og de har så vidt muligt fået sa  m- me vilkår og rettigheder som personer på det ordinære arbejdsmarked, når der samtidig henses til de særlige forhold, der gør sig gældende for målgru p- pen. Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at fleksydelsesordningen har medvirket til at nedbryde barrierer for personer med en varigt nedsat ar- bejdsevne med hensyn til visitation til fleksjob. Dette kan efter Beskæftigel- sesministeriets opfattelse ses i udviklingen af antallet af visitationer.
8/11 Ved fleksydelsesordningens ikrafttræden den 1. juli 2001 var der ifølge kommunernes oplysninger ca. 14.600 personer, der ved ordningens ikraft- træden fortsat var visiteret til fleksjob (bestandstal pr. 1. juli 2001). Efter fleksydelsesordningens ikrafttræden og ændringerne af reglerne om ledighedsydelse er antallet af visitationer til fleksjob steget meget kraftigt. Antallet af nye visitationer er i de 3 år, der er gået efter lov om fleksydelse trådte i kraft, følgende: 2002: 9.670 personer 2003: 10.174 personer 2004: 11.787 personer Som nævnt ovenfor er antallet af personer, der benytter sig af fleksydelse- sordningen, større end forventet. Set i forhold til den tidligere tilbagetræk- ningsordning - seniorydelsesordningen – hvor blot 21 personer havde benyt- tet ordningen, er udnyttelsesgraden i fleksydelsesordningen langt højere. I den sammenhæng opfylder fleksydelsesordningen succeskriteriet om, at til- bagetrækningsordningen for fleksjobvisiterede skulle gøres med tilgængelig. Uformelle tilbagemeldinger fra personer i fleksydelsesordningen, herunder modtagere af fleksydelse, viser, at der generelt er stor tilfredshed med ord- ningen og de muligheder, der er i ordningen. Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at med de seneste ændringer af lov om fleksydelse har personer, der er visiteret til fleksjob, så vidt muligt fået samme vilkår og rettigheder som personer på det ordinære arbejdsma   r- ked, når der samtidig henses til de særlige forhold, der gør sig gældende for målgruppen. Det er således Beskæftigelsesmin isteriets opfattelse, at lov om fleksydelse lever op til de målsætninger, der blev fastsat ved lovens tilblivelse. 3.2. Beskæftigelsesministeriets kommentarer til høringssvarene Det bemærkes indledningsvis, at fleksydelsesordningens udformning og for- ankringen uden for a-kassesystemet var en del af forliget om førtidspensions- reformen. Det gælder derfor også de områder, hvor enkelte parter peger på, at fleksydelsesmodtagere ikke har samme vilkår og rettigheder som efte r- lønsmodtagere. Det drejer sig om følgende områder: Personer i fleksydelsesordningen har ikke mulighed for optjening til en præmieordning (højere ydelsessats, lempeligere modregningsregler for pensionsordninger samt optjening til skattefri præmie).
9/11 Fleksydelsesmodtagere skal fortsætte med at betale bidrag til ordningen efter overgang til fleksydelse. Arbejde ved siden af fleksydelse må ikke udføres i fleksjob. Vedrørende præmieordningen fremgår det af forliget om førtidspensionsr e- formen, at en præmieringsordning ikke er særlig velbegrundet i en ordning, hvor det offentlige giver et stort tilskud til lønnen i fleksjob. Desuden er præmieringsordningen timerelateret og fleksjob er karakteriseret ved, at sel- ve timeantallet ikke er afgørende. Det følger af reglerne, at en efterlønsmodtager ikke skal betale bidrag til efterlønsordningen, men derimod skal fortsætte med at betale medlemskon- tingent til a-kassen. Fleksydelsesmodtagere skal ikke være medlem af en a- kasse for at have ret til fleksydelse, og de skal dermed ikke betale medlems- bidrag. De skal derimod betale bidrag til fleksydelsesordningen, og betalin- gen af fleksydelsesbidrag efter overgangen til fleksydelse kan derfor sidestil- les med efterlønsmodtageres betaling af medlemsbidrag. De samme overvejelser, som ved præmieringsordningen, har gjort sig gæl- dende ved undtagelsen om, at fleksydelsesmodtagere ikke må udføre arbejde i fleksjob. Efter reglerne har fleksydelsesmodtagere og efterlønsmodtagere samme muligheder for at have arbejde ved siden af modtagelse af ydelsen, og fradraget i ydelsen for arbejdet foretages efter de samme principper. Det forekommer ikke velbegrundet, at der ud over den offentligt finansierede tilbagetrækningsydelse til personen, også skal gives et offentligt tilskud til, at fleksydelsesmodtageren kan bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der- udover vil et fleksjobtilskud ikke komme personen direkte til gavn, idet til- skuddet betales til arbejdsgiveren. Personen vil blot fortsat modtage sædvan- lig løn for arbejdet. Med hensyn til ydelsesniveauet i fleksydelsesordningen er der stort set ingen forskel i forhold til efterlønsordningen. De små ydelsesforskelle, der er me l- lem fleksydelsesordningen og efterlønsordningen, skyldes blandt andet, at fleksydelsesordningens og efterlønsordningens maksimale sats er beregnet på bagg rund af den højeste sygedagpengesats henholdsvis den højeste ar- bejdsløshedsdagpengesats. Vedrørende mulighederne for at have arbejde uden modregning er der ingen forskel mellem fleksydelsesordningen og den fleksible efterlønsordning. Indførelsen af en karensperiode mellem visitationen til fleksjob og overgan- gen til fleksydelse blev indført med virkning fra den 1. januar 2005. Bag- grunden herfor er dels at sikre et tilstrækkeligt beregningsgrundlag for flek- sydelsesmodtageren, dels at give kommunerne et rimeligt incitament til at
10/11 finde et fleksjob til den visiterede. Det er i den forbindelse Folketingets vur- dering, at en karensperiode på 3 måneder er tilstrækkelig. For så vidt angår personer, der ikke har haft mulighed for at optjene ret til efterløn, er der i lov om fleksydelse hjemmel til at fastsætte regler om di- spensation fra kravet om anciennitet. Denne hjemmel er udnyttet i bekendt- gørelse om fleksydelse således, at personer, der på grund af nedsat arbejd  s- evne ikke har kunne optjene anciennitet i efterlønsordningen, efter konkret vurdering kan få dispensation fra kravet om anciennitet. Dispensationsb e- stemmelsen er fastsat efter inddragelse af partierne bag forliget om førtids- pensionsreformen. 3.3. Forhold, der ikke er reguleret i lov om fleksydelse Fleksydelsesmodtagere har ikke mulighed for at indefryse ejendomsskat- terne. I forbindelse med behandling af L18, forslag til lov om ændring af lov om fleksydelse (Lov nr. 1413 af 22. december 2004) har Indenrigs- og Sundhedsministeren udtalt følgende: ”Ordningen med lån til betaling af ejendomsskatter er primært rettet mod personer over 65 år. Undtagelser fra denne hovedregel bør begrænses mest muligt. Når der samtidig henses til, at fleksydelsen blev indført som en del af den politiske aftale om førtidspensionsreformen og det rumme- lige arbejdsmarked som erstatning for den tidligere seniorydelse – der heller ikke var omfattet af reglerne om lån til betaling af ejendomsskatter – findes der ikke anledning til at ændre reglerne, så modtagere af fleks y- delse bliver omfattet af lov om lån til betaling af ejendomsskatter.” Anderledes beregnings- og udbetalingsprincipper end i den eksisterende efterlønsordning. Det er korrekt, at der er forskelle i beregnings- og udbetalingsmåderne i fleksydelsesordningen og efterlønsordningen. Baggrunden for forskelle- ne er blandt andet administrative hensyn. Ved indgåelse af forliget om førtidspensionsreformen blev det besluttet, at fleksydelsesordningen ikke skulle administreres af a-kasserne, men derimod forankres i Socialministeriets regi. Udbetalingsmåden i fleks y- delsesordningen bærer derfor præg af den administrative praksis, der gør sig gældende i det socialpolitiske system. Det bemærkes i den forbindelse, at forskellene efter Beskæftigelsesmini- steriets opfattelse ikke har medført, at fleksydelsesmodtagerne generelt stilles ringere end efterlønsmodtagere.
11/11 Med hensyn til vejledningsforpligtelsen om fleksydelsesordningen, er den placeret hos Arbejdsdirektoratet. A-kasserne har efter reglerne ikke en vejledningsforpligtelse over for personer, der omfattes af fleksydelse- sordningen ud over, at a-kasserne skal vejlede om konsekvenserne ved eventuelt at få tilbagebetalt efterlønsbidragene. 3.4. Er der ændret i de forudsætninger, som lå til grund for lovens vedtage l- se Som nævnt ovenfor var det blandt andet målsætningen for førtidspensionsr e- formen, herunder fleksydelsesordningen, at personer, der er visiteret til fleksjob så vidt muligt har samme vilkår og rettigheder som personer på det ordinære arbejdsmarked, når der samtidig hense s til de særlige forhold, der gør sig gældende for målgruppen. Disse forudsætninger for ordningen gør sig stadig gældende. 4. Konklusion På baggrund af ovenstående vurderes det, at personer, der er tilmeldt fleks  y- delsesordningen, så vidt som det er muli gt og i overensstemmelse med lo- vens intentioner, har samme vilkår og rettigheder som personer på det ord  i- nære arbejdsmarked. Der er ingen af de hørte parter, der i høringssvarene har peget på, at ordni n- gen i sin nuværende form og med sin nuværende administration afviger fra de fastsatte målsætninger. Som nævnt under pkt. 1.5. er der siden ordningens ikrafttræden foretaget forskellige ændringer og tilpasninger af fleksydelsesloven med henblik på at udjævne forskellene mellem fleksydelsesordningen og efterlønsordningen. De forskelle, der er imellem fleksydelsesordningen og efterlønsordningen, som enkelte parter har peget på, kan i det væsentligste henføres til forliget om førtidspensionsreformen og de særlige forhold, der gør sig gældende for målgruppen. Henset til ordningens særlige målgruppe vil det ikke være muligt og he n- sigtsmæssigt at gøre fleksydelsesordningen fuldstændig identisk med efter- lønsordningen. Dette blev også forudsat i forbindelse med forliget om fø r- tidspensionsreformen. Det vurderes derfor, at lov om fleksydelse lever op til de målsætninger, der blev fastsat ved lovens tilblivelse.