Arbejdsmarkedsstyrelsen Aktiv beskæftigelsespolitik, love og jura Notat Til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Om Arbejdsmarkedsrådenes behandling af høringer fra U dlændinge- styrelsen i forbindelse med Østudvidelsen. Arbejdsmarkedsudvalget har ønsket en beskrivelse af sagsbehandlingen i De Regionale Arbejdsmarkedsråd  (R AR) , nærmere bestemt af, hvordan Ar- bejdsmarkedsrådene inddrages i vurderingen af, om en tilbudt løn er sædva n- lig eller ej. Indledningsvist kan Arbejdsmarkedsstyrelsen bemærke, at Arbejdsmarkeds- rådenes sagsbehandling er beskrevet i følgende mater iale, der vedlægges: Vejledning af 11. maj 2004 om de regionale arbejdsmarkedsråds besv a- relser af høringer fra Udlændingestyrelsen. Proces-beskrivelse af 27. januar 2005 af RAR-sekretariaternes behand- ling af høringer fra Udlændingestyrelsen om opholdstilladelser for de nye EU-borgere. I langt de fleste sager om ansættelse på ”sædvanl ige vilkår” , det vil sige uden for overenskomst, hører Udlændingestyrelsen De Regionale Arbejdsmar- kedsråd, inden der træffes beslutning om opholdstill adelse. Arbejdsmarkedsrådet ska l konkret tage stilling til, om løn- og ansættelsesvil- kårene er sædvanlige, og tillige om ansættelsesaftalen indeholder de oply s- ninger, der fremgår af § 2, stk. 2, i ansætte lsesbevisloven. Med hensyn til vurdering af, om løn- og ansættelsesvilkårene er s ædvanlige, ses der først på, om den konkrete arbejdsgiver har andre ansatte i tilsvarende stillinger. Såfremt dette er tilfældet, vurderer Rådet, om løn  - og arbejdsvilkå- rene for ansøgeren er sædvanlige i forhold til disse. Rådet vil til brug for sin vurdering kunne indhente lønsedler eller ansættelseskontrakter for disse an- dre ansatte. Såfremt der ikke er andre ansatte i tilsvarende funktioner i den konkrete virksomhed, sammenligner Rådet med ansatte i lignende beskæftigelser i p å- gældende del af landet. Til brug herfor vil Rå det normalt indhente oplysnin- ger fra den relevante lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation. Hvis den overvejende del af de virksomheder, som det er relevant at sam- menligne løn- og ansættelsesvilkårene med, er dækket af overenskom st, vil 4. april 2005 Vores sag 04-201-56 Vores ref. tbi
2 betingelserne i denne som udgangspunkt kunne benyttes i sammenligningen. Dog tages der højde for ansøgerens kvalifikationer, således at der ikke blot ses på løngennemsnittet i overenskomsten.  Hertil kommer, at det er den samlede løn, der sammenlignes med, dvs. inkl. tillæg, kost og logi, evt. pen- sion m.v. Selve afgørelsen om hvilket høringssvar, der skal gives til Udlændingestyrel- sen, træffes af Det Regionale Arbejdsmarkedsråd eller evt. et underudvalg, bestående af relevante arbejdsgiver - og lønmodtagerrepræsentanter. En afgø- relse kan således ikke træffes alene af  formanden eller af sekretariatet for Arbejdsmarkedsrådet.   Det bemærkes, at de enkelte medlemmer af Det Regionale Arbejdsmarkeds- råd som led i sagsbehandlingen i RAR kan videreg ive oplysninger om med- delte opholdstilladelser til relevante fagforeninger og arbejdsgiverorganisati- oner. Såfremt Udlændingestyrelsen fremsender en høring om, hvorvidt lønnivea u- et for en østeuropæisk EU-statsborger, der tilbydes ansættelse som driftsle- der på en  landbrugsbedrift, er sædvanlig eller ej, vil Arbejdsmarkedsrådet skulle vurdere sagen konkret på  baggrund af det ovenfor beskrevne.   Arbejdsmarkedsrådene  kan som grundlag for vurderingen anvende oversig- ter over overenskomstlønninger for forskellige jobfunktioner. Som det frem- går af det ovenfor beskrevne, vil betingelse rne i overenskomster som ud- gangspunkt kunne benyttes i sammenligningen, såfremt den overvejende del af de virksomheder, som det er relevant at sammenligne med, er dækket af overenskomst. Arbejdsmarkedsrådene kan endvidere anvende  tilgængelig lønstatistik for af- lønningen af forskellige jobfunktioner på det danske arbejdsmarked.