1
Arbejdsmarkedsstyrelsen
j.nr. 04-201-39
11. maj 2004
Vejledning om de regionale arbejdsmarkedsråds besvarelser af
høringer fra Udlændingestyrelsen
(Om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, for arbejdstagere fra Estland, Letland,
Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og U
ngarn)
1. Indledning
Den 1. maj 2004 udvides EU med 10 nye medlemslande. I den forbindelse er der i udlændingeloven
indført en overgangsordning til den fulde frie bevægelighed efter EU-reglerne for arbejdstagere fra
Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Hidtil har ansøgerne fra disse lande alene kunnet opnå opholds - og arbejdstilladelse, hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen, her-
under hvis udlændingen kan få ansættelse på et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalific e-
ret arbejdskraft, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 1.
Overgangsordningen indebærer, at bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a, stk. 1, suppleres af en
ny bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 5.
Fra den 1. maj 2004 kan en statsborger i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, hvis den på-
gældende har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær ful dtidsansættelse her i landet på overen s-
komstmæssige eller på anden måde sædvanlige vilkår hos en arbejdsgiver, der er indberetning splig-
tig efter kildeskatteloven, og som ikke er omfattet af en lovlig konflikt. Det kræves ikke, at væsent-
lige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen.
Der vil fortsat være mulighed for at få opholdstilladelse på grun dlag af beskæftigelse efter udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 1, idet betingelserne herfor på enkelte punkter er lempeligere end betinge l-
serne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, bl.a. hvad angår kr a-
vene til den ugentlige arbejdstid.
Indholdet af de nye regler er nærmere beskrevet i vejledningens afsnit 2.
Det er Udlændingestyrelsen, som træffer afgørelse om opholdstilladelse, uanset om afgørelsen træf-
fes efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, eller udlændingelovens § 9 a, stk. 5. Ved behandling af
ansøgningerne kan Udlændingestyrelsen anmode det regionale arbejdsmarkedsråd i den region,
hvor beskæftigelsen skal udføres, om en sagkyndig udtalelse.
Som hovedregel vil ansøgningen skulle behandles efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, men det vil
fremgå specifikt af Udlænd
in
gestyrelsens henvendelse til det regionale arbejdsmarkedsråd, om s a-