1 Arbejdsmarkedsstyrelsen j.nr. 04-201-39 11. maj 2004 Vejledning om de regionale arbejdsmarkedsråds besvarelser af høringer fra Udlændingestyrelsen (Om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, for arbejdstagere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og U ngarn) 1. Indledning Den 1. maj 2004 udvides EU med 10 nye medlemslande. I den forbindelse er der i udlændingeloven indført en overgangsordning til den fulde frie bevægelighed efter EU-reglerne for arbejdstagere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn. Hidtil har ansøgerne fra disse lande alene kunnet opnå opholds - og arbejdstilladelse, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen, her- under hvis udlændingen kan få ansættelse på et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalific    e- ret arbejdskraft, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 1. Overgangsordningen indebærer, at bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a, stk. 1, suppleres af en ny bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 5. Fra den 1. maj 2004 kan en statsborger i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, hvis den på- gældende har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær ful  dtidsansættelse her i landet på overen s- komstmæssige eller på anden måde sædvanlige vilkår hos en arbejdsgiver, der er indberetning   splig- tig efter kildeskatteloven, og som ikke er omfattet af en lovlig konflikt. Det kræves ikke, at væsent- lige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen. Der vil fortsat være mulighed for at få opholdstilladelse på grun  dlag af beskæftigelse efter udlæn- dingelovens § 9 a, stk. 1, idet betingelserne herfor på enkelte punkter er lempeligere end betinge l- serne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, bl.a. hvad angår kr a- vene til den ugentlige arbejdstid. Indholdet af de nye regler er nærmere beskrevet i vejledningens afsnit 2. Det er Udlændingestyrelsen, som træffer afgørelse om opholdstilladelse, uanset om afgørelsen træf- fes efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, eller udlændingelovens § 9 a, stk. 5. Ved behandling af ansøgningerne kan Udlændingestyrelsen anmode det regionale arbejdsmarkedsråd i den region, hvor beskæftigelsen skal udføres, om en sagkyndig udtalelse. Som hovedregel vil ansøgningen skulle behandles efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, men det vil fremgå specifikt af Udlænd in gestyrelsens henvendelse til det regionale arbejdsmarkedsråd, om s a-
2 gen ønskes vurderet efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, udlændingelovens § 9 a, stk. 1, eller begge bestemmelser. Det vil videre fremgå af henvendelsen fra Udlændingestyrelsen, hvad arb ejdsmar- kedsrådet skal tage stilling til i det konkrete tilfælde. I vejledningens afsnit 2 beskrives dels betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter ud- lændingelovens § 9 a, stk. 5, og dels under hvilke omstændigheder Udlændingestyrelsen vil rette henvendelse til de regionale arbejdsmarkedsråd. Det fremgår, at arbejdsmarkedsrådene især vil bl   i- ve hørt i sager, hvor løn- og ansættelsesvilkårene ikke er reguleret i henhold til kollektiv overen s- komst, og hvor der ikke er tale om ansættelse som forsker, underviser, ledende funktionær eller spe- cialist mv. på et område hvor løn og ansættelsesvilkårene sædvanligvis er reguleret i individuel ko   n- trakt. I afsnit 3 omtales sager om ansøgninger vedr. arbejdsgivere, der gentagne gange tidligere har benyt- tet illegal arbejdskraft. I disse sager vil Udlændingestyrelsen generelt ikke meddele opholds- og arbejdstilladelse, uden at det regionale arbejdsmarkedsråd er hørt om den konkrete ansøgning. Afsnit 4 omhandler særlige forhold, som arbejdsmarkedsrådene s kal være opmærksomme på i b e- handling af høringerne fra Udlændingestyrelsen. Afsnit 5 omhandler høringsfristerne for arbejdsmarkedsrådene, som sættes til maks imalt 3 uger. I afsnit 6 beskrives høringsproceduren, der gennemføres elektronisk via UdlændingeInformations- Systemet i Udlændingestyrelsen. Det fremgår, hvorledes de enkelte regionale arbejdsmarked sråd selv skal tage skridt til at få denne adgang etableret inden 3. maj 2004. Af afsnit 7 fremgår det, at Udlændingestyrelsen får oplysninger om konflik  tramte virksomheder fra AF og Arbejdsmarkedsstyrelsen, idet der ikke kan gives arbejdstilladelse, såfremt arbejdsgiv eren er konfliktramt, med mindre konflikten er overenskomststridig eller på anden måde retsstridig. U  d- lændingestyrelsen vil kunne hører arbejdsmarkedsrådene om, hvorvidt en virksomhed fortsat er konfliktramt. Afsnit 8 omtaler Udlændingestyrelsens videregivelse til arbejdsmarkedsrådene af oplysninger om meddelte opholdstilladelser. Afsnit 9 beskriver det særlige overvågningsberedskab, som e r etableret i forbindelse med EU- udvidelsen angående tilgangen af a rbejdstagere fra de nye medlemslande. I bilag til denne vejledning er optrykt de relevante bestemmelser fra udlændingeloven. 2. Indholdet af overgangsordningens særlige regler for arbejdstagere fra Estland, Let- land, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn Efter de nye bestemmelser i udlændingeloven kan Udlændingestyrelsen efter ansøgning give op- holdstilladelse til arbejdstagere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, hvis der foreligger en ansættelsesaftale eller et ansættelsestilbud om ordinær fuldtidsan- sættelse, jf. betingelserne nedenfor.
3 2.1. Ordinær fuldtidsansættelse i henhold til en gældende dansk overenskomst Ifølge udlændingelovens § 9 a, stk. 5, nr. 1, kan Udlændingestyrelsen efter ansøgning give opholds- tilladelse, hvis den pågælde nde ansøger har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær ful  dtidsan- sættelse hos en herværende arbejdsgiver i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende dansk over- enskomst, der vedrører det pågældende arbejde, og hvor der som aftalepart på lønmodtage  rsiden mindst er tale om en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorgani- sation. I disse sager er det hovedreglen, at Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om opholdstilladelse uden først at høre de regionale arbejdsmarkedsråd. Hvis Udlændingestyrelsen er i tvivl om, hvorvidt oplysningerne om, at der er tale om en overens- komstmæssig ansættelse, er rigtige, vil Udlændingestyrelsen undersøge spørgsmålet, inden der træ f- fes afgørelse om opholdstilladelse. Dette vil kunne ske ved, at Udlændingestyrelsen retter henven- delse til den relevante fagforening og arbejdsgiverforening. Såfremt Udlændingestyrelsen er i tvivl om, h vorvidt der som aftalepart på lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation, ind- henter Udlændingestyrelsen en udtalelse hos det regionale arbejdsmarkedsråd. Ved en ”landsdækkende lønmodtagerorganisation” forstås en organisation, som ikke har sine aktiv i- teter begrænset til en del af landet, men som har aktiviteter inden for det pågældende faglige omr å- de, uanset hvor i landet det på gældende faglige område er relevant. Reglen om medlemskab et af en sådan organisation skal sikre, at en landsdækkende organisation står inde for løn  - og arbejdsvilkår e- ne i overenskomsten. 2.2. Ordinær fuldtidsansættelse i henhold til en individuel kontrakt som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling, eller specialist m.v. Ifølge udlændingelovens § 9 a, stk. 5, nr. 2, kan Udlændingestyrelsen efter ansøgning give opholds - tilladelse, hvis den pågælde nde på et arbejdsområde, hvor løn  - og ansættelsesvilkårene sæ dvanlig- vis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har indgået aftale eller fået tilbud om ord  i- nær fuldtidsansættelse som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist mv. Ved forskere forstås medarbejdere, der ved ansættelse på unive  rsiteter, højere læreanstalter eller private virksomheder driver forskning, herunder professorer, gæsteprofessorer, forskningsprofesso- rer, lektorer, adjunkter, stipendiater, ph.d.-forskere, forskningsledere, forskningsmedarbejdere, forskningsassistenter, researchere og scientists. Ved undervisere forstås medarbejdere, der ved ansættelse på un  iversiteter eller højere læreanstalter driver undervisning, herunder professorer, gæsteprofessorer, seniorlektorer, lektorer, adjunkter, sti- pendiater, ph.d.-studerende og undervisningsassistenter. Ved funktionærer i ledende stilling fo r stås direktører, chefer og ledende teknisk eller administrativt personale, der tilhører den øverste ledelse, herunder administrerende direktører, tekniske direktører, salgschefer, indkøbschefer, importchefer, marketingschefer, personalechefer, ledende ingeniører, chefingeniører, chefarkitekter, økonomi- og regnskabschefer.
4 Ved specialister forstås medarbejdere med specialistfunktion, der ikke tilhører den øverste ledelse, herunder bl.a. ingeniører, arkitekter, økonomer, jurister, læger, dyrlæger, tandlæger, fysioterapeuter, sygeplejersker, journalister, technical advisers og legal advisers. I disse sager er det hovedreglen, at Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om opholdstilladelse uden først at høre de regionale arbejdsmarkedsråd. Hvis der er usikkerhed om, hvorvidt forho ldene er i orden, træffes afgørelsen dog ikke uden en sådan høring. Ud lændingestyrelsen vil derfor kunne høre det regionale arbejdsmarkedsråd i forbinde lse med nedenstående: hvis der i et større antal sager, hvor der er meddelt opholdstilladelser i henhold til individuel ansættelseskontrakt hos bestemte arbejdsgivere, efterfølgende er sket inddragelse af opholds- og arbejdstilladelserne, fordi der har været tale om ansættelser på  et arbejdsområde, hvor løn - og ansættelsesvilkå rene ikke sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt hvis Udlændingestyrelsen ved behandling af en ansøgning om opholdstilladelse i øvrigt har begrundet mistanke om, at der ikke er tale om ansættelse på et arbejdsområde, hvor løn  - og an- sættelsesvilkårene sædvanligvis alene er reguleret i en ind ividuel ansættelseskontrakt. 2.3. Ordinær fuldtidsansættelse i øvrigt på sædvanlige løn - og ansættelsesvilkår I tilfælde hvor løn- og ansættelsesvilkå rene ikke er reguleret i henhold til kollektiv overenskomst, jf. afsnit 2.1., og ikke sædvanligvis er reguleret i individuel kontrakt, jf. afsnit 2.2., kan Udlændinge- styrelsen ifølge udlændingelovens § 9 a, stk. 5, nr. 3, efter ansøgning give opholdstilladelse, såfremt den pågældende ans øger har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær fuldtidsansæ  ttelse hos en herværende arbejdsgiver på sædvanlige løn - og ansættelsesvilkår. I disse sager vil de regionale arbejdsmarkedsråd som hovedregel blive  hørt, inden Udlændingesty- relsen træffer afgørelse. De regionale arbejdsmarkedsråd vil blive spurgt om hvorvidt de oplyste løn- og ansæ t telsesvilkår er sædvanlige i forhold til de ansatte hos arbejd s- giveren, som udfører tilsvarende arbejde, eller – hvis der ikke er personer hos arbejdsgiveren, der udfører tilsvarende arbejde – svarer til, hvad der i den pågældende del af landet er sædva n- ligt på det pågæ  ldende arbejdsområde hvorvidt ansættelsesaftalen eller ansættelsestilbuddet indeholder de oplysninger om vilkårene for ansættelsesforholdet, som fremgår af § 2, stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at unde r- rette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesfo rholdet. Disse oplysninger, som normalt skal fremgå af et a nsættelsesbevis, er beskrevet i denne vejlednings afsnit 4.3.2. Er det i en sag åbenbart, at betingelserne for meddelelse af o pholdstilladelse er opfyldt – herunder at ansættelsen finder sted på vilkår, der mindst svarer til allerede godkendte løn  - og ansættelsesvilkår – meddeler Udlændingestyrelsen opholdstilladelse uden forudgående høring af det regionale a r- bejdsmarkedsråd. Er det omvendt åbenbart, at betingelserne ikke er opfyldt, medd  eles der afslag på opholdstilladelse uden høring. Begrundelsen er, at det ikke tjener noget formål at  gennemføre en høring, hvis det på forhånd er åbe nlyst, hvad høringssvaret vil indebære. Dette kan eksempelvis være tilfældet i forlængelsessager,
5 hvor løn- og ansættelsesvilkårene er uændrede, eller i sager hvor én udenlandsk arbejdstager afløser en anden i samme arbejdsfunktion på samme virksomhed, og den nye a rbejdstagers løn- og ansæt- telsesvilkår er identiske med eller bedre end forgæ ngerens. 3. Om arbejdsgivere, der gentagne gange har benyttet arbejdskraft fra de nye EU- medlemslande uden gyldigt opholdsgrundlag Hvis Udlændingestyrelsen bliver opmærksom på, at en arbejdsg iver gentagne gange har benyttet arbejdskraft fra de nye EU-medlemslande uden gyldigt opholdsgrundlag, vil Udlændingestyrelsen ikke meddele opholds- og arbejdstilladelse med henblik på ansættelse hos vedkommende uden først at have hørt det regionale arbejdsmarkedsråd om den konkrete ansø gning. Arbejdsmarkedsrådenes udtalelser i disse sager skal bygge på den viden, som rådene og råds    - sekretariaterne sidder inde med. Hvis der i forbindelse med behandling af en konkret ansø g ning opstår behov for yderligere info rmation på grund af mistanke om illegal arbejdskraft, vil arbejd s- markedsrådet ku nne rette henvendelse til politiet. 4. Arbejdsmarkedsrådenes behandling af Udlændingest yrelsens høringer Når Udlændingestyrelsen anmoder et regionalt arbejdsmarkedsråd om en udtalelse, vil arbejdsma  r- kedsrådet samt idig modtage kopi af ansøgningen om opholdstilladelse med tilhørende bilag. Det regionale arbejdsmarkedsråd b ehandler sagen på baggrund af  de modtagne oplysninger. Hvis arbejdsmarkedsrådet ikke umi ddelbart mener, betingelserne for opholdstilladelse er opfyldt eller at de nødvendige oplysninger er tilstede, kan rådet indhente en udtalelse fra den pågældende arbejd  s- giver og fra relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer. Beslutning om, hvilket svar der skal afgives til Udlændingestyrelsen i forbindelse med en høring, skal træffes i det regionale arbejdsmarkedsråd eller i et særligt nedsat underudvalg under rådet b  e- stående af relev ante arbejdsgiver- og lønmodtagerrepræsentanter. Hvis førstkommende ordinære møde ikke kan afventes, kan rådet eller underudvalget foretage skriftlig behandling af Udlæ ndinge- styrelsens henvendelser. Arbejdsmarkedsrådene skal i en b egrundet udtalelse angive de hovedhensyn, der har været afgøren- de for råd ene, således at det ikke efterfølgende vil være nødvendigt for Udlændingestyre lsen at stil- le supplerende spørgsmål om baggrunden for den afgivne indstilling. Ved udtalelser i henhold til overgangsordningen jf. § 9 a, stk. 5, skal der ikke tages hensyn til, om der konkret er væsentlige beskæftigelses- eller erhvervsmæssige hensyn, der taler for at anbefale arbejdstilladelse, herunder om der er mangel på arbejdskraft. Dette er kun relevant, hvis arbejd s- markedsrådet er blevet a nmodet om at afgive udtalelse efter § 9 a, stk. 1, som er omtalt i indlednin- gen til denne vejledning.
6 4.1. Sager i forbindelse med ordinær overenskomstmæssig fuldtidsansættelse Som omtalt i afsnit 2.1. træffer Udlændingestyrelsen ved overenskomstmæssig ansættelse som ho- vedregel afgørelse om opholdstilladelse uden forudgående høring af det regionale arbejd smarkeds- råd. Ved mistanke om at angivelsen af, at der er tale om en overenskomstmæssig ansættelse, er urigtig, vil Udlændingestyrelsen kunne rette henvendelse til den relevante fagforening eller arbejdsgiverfor- ening. Ved tvivl om hvorvidt fagforeningen opfylder kravet om, at der skal være tale om en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation, jf. § 9 a, stk. 5, nr. 1, vil Udlændingestyrelsen høre det regionale arbejdsmarkedsråd. Arbejdsmarkedsrådet skal foretage en vurdering af det konkrete spørgsmål fra Udlændingestyrelsen og, i det omfang det er nødvendigt, rette henvendelse til den pågældende lok ale fagforening og til den relevante landsdækkende lønmodtagerorganisation og / eller arbejdsgiverorganisation for at få spørgsmålet belyst. 4.2. Sager i forbindelse med ordinær fuldtidsansættelse i henhold til individuel kontrakt som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling, eller specialist m.v. I sager om ansættelse som forsker, underviser, ledende funktionær eller specialist, hvor løn- og an- sættelsesvilkår ene sædvanligvis er reguleret i henhold til individuel kontrakt, jf. afsnit 2.2., træffer Udlændingestyrelsen ligeledes som hovedregel afgørelse om opholdstilladelse uden forudgående høring af det regionale arbejdsmarkedsråd. I nogle tilfælde vil Udlændingestyrelsen dog indhente en udtalelse hos arbejdsmarkedsrådet forud for afgørelse om, hvorvidt en ansøgning kan imødekommes. Hvis det eksempelvis i et større antal sager har vist sig, at den efterfølgende orientering har ført til inddragelse af en opholds- og arbejdstilladelse, fordi der har været tale om ansættelse på et a rbejds- område , hvor løn- og ansættelsesvilkårene ikke sædvanligvis alene er reguleret i en individuel a n- sættelseskontrakt, vil der ikke blive meddelt opholds- og arbejdstilladelse med henblik på ansæ ttel- se hos disse arbejdsgivere, førend det regionale arbejdsmarkedsråd har afgive udtalelse i sagen. Høring vil også ske, hvis Udlænding estyrelsen ved behandling af en ansøgning i øvrigt har begrun- det mistanke om, at der ikke er tale om ansættelse på et arbejdsområde, hvor løn  - og ansættelsesvil- kårene sædvanligvis alene er  reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, selvom det fremgår af ansøgningen. I begge tilfælde skal de regionale arbejdsmarkedsråd undersøge, hvorvidt der i den konkrete ansø g- ning er tale om ansættelse på et arbejdsområde, hvor løn  - og ansættelsesvilkårene ikke sædvanli gvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt. Rådene skal i den forbindelse i nødvendigt omfang rette henve ndelse til den pågældende arbejdsg i- ver og de relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer for at få s pørgsmålet belyst.
7 4.3. Sager om ordinær fuldtidsansættelse på sædvanlige løn - og ansættelsesvilkår i ø vrigt Det regionale arbejdsmarkedsråd vil som udgang spunkt blive hørt, inden Udlændingestyrelsens træffer afgørelse i sager om opholdstilladelse i forbindelse med ordinær fuldtidsansættelse på sæ d- vanlige løn- og ansættelsesvilkår i øvrigt. Som nævnt i afsnit 2.3. drejer det sig om tilfælde, hvor løn- og ansættelsesvilkårene ikke er regul e- ret i henhold til kollektiv overenskomst, og hvor ansættelse ikke sker som forsker, underviser, le- dende funktionær eller specialist på arbejdsområder, hvor løn og ansættelsesvilkårene sædvanligvis er reguleret i individuel kontrakt. Til brug for behandlingen af ansøgningen om opholds- og arbejdstilladelse skal der foreligge en skriftlig erklæring fra arbejdsgiveren til Udlændingestyrelsen om, hvorvidt løn- og ansættelsesfor- holdene er sædvanlige, og hvorvidt ansættelsesaftalen eller ansættelsestilbuddet opfylder kravene i ansættelsesbevislovens § 2, stk. 2, dvs. de krav, som normalt skal fremgå af et ansæ ttelsesbevis, jf. afsnit 4.3.2. Det er imidlertid ikke i sig selv tilstrækkeligt, at der foreligger en sådan erklæring fra arbejdsgiv e- ren, hvorfor Udlændingestyrelsen vil høre arbejdsmarkedsrådene, hvis det ikke er  åbenbart, at b e- tingelserne er opfyldt. Arbejdsmarkedsrådene skal i så fald unders  øger forholdene nærmere, jf. af- snit 4.3.1. og 4.3.2. nedenfor. 4.3.1. Angående sædvanlige arbejd svilkår Arbejdsmarkedsrådene skal tage sti lling til, hvorvidt de oplyste løn- og ansættelsesvilkår er sædva n- lige i forhold til de ansatte hos arbejdsgiveren, som udfører tilsvarende arbejde, eller – hvis der ikke er personer hos arbejdsgiveren, der udfører tilsvarende arbejde – hvorvidt de svarer til, hvad der i den pågældende del a f landet er sædvanligt på det pågældende arbejdso  mråde. Ved vurdering af om løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige, skal der tages hensyn til udlæ n- dingens kvalifikationer og færdigheder m.v. Arbejdsmarkedsrådet skal, som nævnt i indledningen til afs nit 4, i det omfang, det er nødvendigt, rette henvendelse til den relevante lønmodtager- og arbejdsgiverorganisation, fx ved tvivl om hvilke løn- og ansæ t telsesvilkår, der er sædvanlige på det pågældende løno   mråde i lokalområdet. Ved fuldtidsansættelse forstås i almi ndelighed ansættelse med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer. Imidlertid må der tages højde for, at fuldtidsarbejde ikke nødvendigvis o  mfatter et fast ugentligt timetal på 37 t imer, men at den ugentlige arbejdstid kan variere fra overenskomst til over- enskomst, fra branche til branche og fra virksomhed til virksomhed. Drejer det sig eksempelvis om arbejdspladser med skiftehold eller nattevagter, vil den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid indenfor en given referenceperiode kunne være forskellig fra andre områder, men st adigvæk blive betragtet som fuld tid. 4.3.2. Angående arbejdsgiverens o plysningspligt om vilkårene for ansæ ttelsen Arbejdsmarkedsrådene skal påse, at ansættelsesaftalen eller a  nsættelsestilbuddet indeholder alle væsentlige vilkår for ansætte lsesforholdet, som arbejdsgiveren har pligt til at oplyse lønmodtageren om, dvs. de forhold der normalt skal fremgå af et ansætte lsesbevis. Det gælder iflg. ansættelsesbe- vislovens § 2, stk. 2, som minimum oplysninger om:
8 1) Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse. 2) Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et sted, hvor arbejdet ho- vedsagelig udføres, oplysning om, at lønmodtageren er beskæftiget på forskellige st eder, og om hovedsæde eller arbejdsgiverens adresse. 3) Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori. 4) Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt. 5) Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse. 6) Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales løn under ferie. 7) Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom. 8) Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets påb e- gyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og even- tuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer. 9) Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid. 10)   Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er. 5. Høringsfrister I ukomplicerede sager tilstræber Udlændingestyrelsen en samlet sagsbehandlingstid på 4 uger for en ansøgning om opholdstilladelse. De regionale arbejdsmarkedsråds behandling af en høring fra U dlændingestyrelsen skal være så kort som mulig, og behandlingen må norm alt ikke overstige 3 uger. 6. Udlændingestyrelsens udlændingeinformationssystem Høringen af de regionale arbejdsmarkedsråd gennemføres ele ktronisk på følgende måde: Det regionale arbejdsmarkedsråd adviseres om en h øring med en e-post, hvoraf fremgår,  hvilken person høringen vedrører, og høringen besvares via UdlændingeInformationsSystemet, hvor verse- rende høringer listes. Høringssvar udfyldes elektronisk som en blanket og indsendes til Udlændingestyrelsen fra syste- met. Bilag til brug ved høringen vil kunne hentes elektronisk via systemet. Der vil blive sendt en rykker med e-post, hvis høringen ikke er besvaret inden fristens udløb. De enkelte regionale arbejdsmarkedsråd skal således have adgang til U  dlændingeInformationsSy- stemet under Udlændingestyrelsen. For at få adgang hertil skal det regionale arbejdsmarkedsråd underskrive en opkoblingsaftale, og der skal udpeges en brugeransvarlig, som dels tager sig af kon- takten til Udlændingestyrelsens Helpdesk og dels tager sig af brugeradministrationen i forhold til systemet.
9 Opkoblingsaftalen og information om, hvordan man opnår adgang til systemet, hentes på www.udlst.dk under UdlændingeInformationsPortalen. Det regionale arbejdsmarkedsråd skal drage omsorg for, at adgangen er etableret pr. 3. maj 2004. Via UdlændingeInformationsSystemet har de regionale arbejdsmarkedsråd adgang til at se meddelte opholdstilladelser samt de indgivne ansøgningsskemaer med bilag. 7. AF’s orientering til Udlændingestyrelsen om strejke, lockout eller blokade Udlændingestyrelsen kan ikke give opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, såfremt den på gældende arbejdsgiver er omfattet af strejke, lockout eller blokade. Dette gælder dog ikke, hvis konflikten er kendt overenskomststridig eller på anden måde ret  sstridig. Udlændingestyrelsen skal - på baggrund af oplysninger fra A rbejdsmarkedsstyrelsen – undersøge, inden opholdstilladelse gives, om virksomheden er ramt af strejke, blokade eller lockout. Arbejdsmarkedsstyrelsen vil udarbejde en ugentlig statistik til Udlændingestyrelsen over virksom- heder, der i AMANDA er registreret som værende omfattet af strejke, lockout eller blokade. Såfremt en virksomhed ifølge A rbejdsmarkedsstyrelsens liste er omfattet af strejke, lockout eller blokade, vil Udlændingestyrelsen høre det regionale arbejdsmarkedsråd i regionen om virksomh e- den stadig reelt er omfattet af strejke, lockout eller blokade. Hvis dette ikke er tilfældet, meddeler arbejdsmarkedsrådet dette til U dlændingestyrelsen. Endvidere skal AF rette oplysningerne om strejke, lockout eller blokade i AMANDA. Det henstilles i denne forbindelse til AF, at man i fremtiden indsætter CVR-nr eller P-nr - hvis det ikke allerede er der - på de virksomheder, hvor man i Amanda registrerer nog et om strejke, lockout eller blokade. 8. Udlændingestyrelsens videregivelse af oplysninger til de regionale arbejdsmarkeds- råd om meddelte opholdsti lladelser Udlændingestyrelsen videregiver i elektronisk form meddelelser om opholdstilladelser til de regio- nale arbejdsmarkedsråd. Dette gælder både sager, som a  rbejdsmarkedsrådene har været hørt i, og sager, hvor Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse uden høring. Udlændingestyrelsen kan i den forbindelse videregive følgende oplysninger: Lønmodtagerens navn. Arbejdsgiverens navn og adresse og arbejdsstedets beliggenhed. Lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang, stilling og jobkategori. Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse. Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
10 I forbindelse med modtagelsen af de meddelte opholdstilladelser har arbejdsmarkedsrådene muli g- hed for at reagere, såfremt rådene finder, at grundlaget for en meddelt opholds  - og arbejdstilladelse ikke er tilstede. 9. Overvågning Der er etableret et særligt overvågningsberedskab, som følger s ituationen på arbejdsmarkedet i fo r- bindelse med EU-udvidelsen med de nye medlemslande. Formålet med overvågningsberedsk  abet er at gøre det muligt løbende at beskrive udviklingen på a rbejdsmarkedet i lyset af tilgangen af ar- bejdskraft fra de nye lande. Beredskabet skal foreløbig anvendes til at vurdere udviklingen på arbejdsma rkedet de første to år efter udvidelsen, blandt andet med henblik på at afgøre, o m der skal ske en justering af den nationa- le foranstaltning og eventuelt en forlængelse heraf. Endvidere kan systemet relativt hurtigt pege på balanceproblemer på a rbejdsmarkedet, der har forbindelse med den nye tilgang til arbejdsmarkedet. Arbejdsmarkedsstyrelsen har det overordnede ansvar for den løbende drift af beredskabet. Det be- tyder, at Arbejdsmarkedsstyrelsen foretager den løbende overvågning, men inddrager AF - regioner- ne efter behov. Der er således tale om et beredskab på nationalt n  iveau, som er baseret dels på udviklingen i gen e- relle nøgletal og dels på info rmationer fra den allerede etablerede regionale overvågning af a rbejds- markedet. Informationer fra begge systemer sammenholdes løbende. Dette betyder, at de regionale arbejdsmarkedsråd indir ekte medvirker i beredskabet ved den sæd- vanlige udarbejdelse af de kvartalsvise arbejdsmarkedsredegørelser, der fortsætter uændret. Viser det sig, at der i overvågningen af udviklingen kan konstat eres, at der er opstået ubalancer på arbejdsmarkedet som følge af tilgangen af arbejdstagere fra de nye EU lande, iværksættes nærmere analyser af problemstillingen. I den forbindelse inddrages de berørte AF-regioner i analysearbejdet med henblik på at belyse udviklingen i udbuddet og efterspørgslen efter arbejd skraft på et meget detaljeret niveau. Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedsstyrelsen tager på grundlag af de foreliggende informat i- oner stilling til, om informationer fra systemerne har en sådan karakter, at disse skal forelæ gges Be- skæftigelsesrådet ti l drøftelse. Arbejdsmarkedsstyrelsen, den 11. maj 2004 Marie Hansen
11 Bilag Relevante bestemmelser fra udlændingeloven § 9 a. Der kan efter ansøgning  gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis væsentlige beskæfti- gelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen, herunder hvis udlændingen kan få ansættelse inden for et fagområder, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft.  For  arbejdstagere,  der  er  statsborgere  i  Estland,  Letland,  Litauen,  Polen,  Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, finder 1. pkt. alene anvendelse, hvis der ikke kan gives de pågæ l- dende opholdstilladelse i medfør af stk. 5. Stk. 2. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis opholdstilladelse efter §§ 7-9 eller 9 b-9 e nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en længere per i- ode  har  drevet  selvstændig  erhvervsvirksomhed  og  beskæftigelsesmæssige  eller  erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Stk. 3.….. Stk. 4.….. Stk. 5. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, 1)   hvis  den  pågældende  har  indgået  aftale  eller  fået  tilbud  om  ordinær  fuldtidsansæ   ttelse  hos  en herværende arbejdsgiver i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende dansk overenskomst, der vedrører det pågældende arbejde, og hvor der som aftalepart på lønmo  dtagersiden mindst er tale om en l okal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lø nmodtagerorganisation, 2)   hvis den pågældende på et arbejdsområde, hvor løn   - og ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er  reguleret  i  en  individuel  ansættelseskontrakt,  har  indgået  aftale  eller  fået  ti  lbud  om  ordinær fuldtidsansættelse hos en herværende arbejdsgiver som forsker, underviser, funktionær i en le- dende stilling eller specialist m.v., eller 3)   hvis den pågældende uden for de i nr. 1 og 2 nævnte tilfæ lde har indgået  aftale eller fået tilbud om ordinær fuldtidsansættelse hos en herværende arbejdsgiver på sæ dvanlige løn- og ansættel- sesvilkår. Stk. 6. Opholdstilladelse  efter stk. 5 skal betinges af,  at den herværende  arbejdsgiver  er registreret hos de statslige told- og skattemyndigheder som indeholdelsespligtig efter kildeskatteloven. Udlæn- dingestyrelsen kan indhente oplysning herom fra skattemyndighederne. Oplysningerne kan indhen- tes i elektronisk form. Stk. 7. Opholdstilladelse efter stk. 5 kan ikke gives, såfremt d en herværende arbejdsgiver er omfattet af strejke, lockout eller blokade. Dette gælder dog ikke, hvis konflikten er kendt overenskomststri- dig eller på anden måde ret  sstridig. Stk. 8. Opholdstilladelse efter stk. 5, nr. 3, skal betinges af, at den indgåede  ansættelsesaftale eller det fremsatte ansættelsestilbud indeholder de i § 2, stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at under- rette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesfo rholdet nævnte oplysninger. Stk. 9. I sager vedrørende opholdstilladelse efter stk. 5, nr. 3, afgiver den herværende arbejdsgiver over  for  Udlændingestyrelsen  erklæring  om,  hvorvidt  løn-  og  ansættelsesvilkårene  er  sæ dvanlige, og om, hvorvidt de i stk. 8 nævnte oplysninger er indeholdt i ansættelsesaftalen eller -tilbuddet. Stk. 10 . Det regionale arbejdsmarkedsråd afgiver efter anmo dning fra Udlændingestyrelsen en udta- lelse om, hvorvidt de i stk. 1, 2, 5 eller 8, angivne betingelser efter det regionale arbejdsmarkeds-
12 råds opfattelse er opfyldt. Udtalelsen kan indhe ntes i elektronisk form. Stk. 11. Udlændingestyrelsen videregiver uden udlændingens samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse  efter  stk. 5  til  det  regionale  arbejdsmarkedsråd.  Udlændingest yrelsen  kan  i  den forbindelse, herunder i elektronisk form, videregive følgende oplysninger: 1)   Lønmodtagerens navn. 2)   Arbejdsgiverens navn og adresse og arbejdsstedets beliggenhed. 3)   Lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang, stilling og jobkategori. 4)   Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse. 5)   Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.