Folketinget Europaudvalget, Arbejdsmarkedsudvalget & Erhvervsud-
valget
Christiansborg, den 25. april 2005
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Forslag til tjenesteydelsesdirektiv, gældende EU-regler for
tjenesteydelser, udstationeringsdirektivet samt arbejdskraft
fra de nye EU-lande (status og fakta)
Resumé:
Kommissionen oprindelige forslag til tjenesteydelsesdirektiv er stadig i spil. Efter Europa-
Parlamentets førstebehandling af forslaget, der forventes afsluttet i oktober 2005, vil Kommissi-
onen formentlig foretage en revision af direktivet. Notatet gennemgår hvilke tjenesteydelser,
der er omfattet af det fremsatte direktivforslag. Oprindelsesprincippet betyder, at det er oprin-
delseslandets nationale bestemmelser, der gælder og at dette land har kontrollen med de ud-
førte tjenesteydelser. Der er dog en række væsentlige undtagelser herfra, hvor oprindelsesprin-
cippet ikke gælder.
De gældende regler i EF-Traktaten (og herunder retspraksis) støtter i forvejen fri bevægelig-
hed for tjenesteydelser, således at intet land må lægge såkaldte unødige hindringer i vejen for
levering af tjenesteydelser. Princippet om gensidig anerkendelse gælder. Men der er stadig
mange forhold i dag, der kan begrunde, at et medlemsland (værtsland) kan lægge hindringer i
vejen for levering af tjenesteydelser og derfor mener Kommissionen, at en vis harmonisering ad
lovgivningens vej er nødvendig.
Forslaget til Tjenesteydelsesdirektiv undtager områder omfattet af Udstationeringsdirektivet
fra oprindelsesprincippet. Værtslandets regler om sikkerhed, sundhed og lønforhold gælder, så-
fremt det ved kollektiv overenskomst eller lov er bestemt, at disse finder generel anvendelse.
Det er ikke tilfældet i Danmark for lønnens vedkommende, hvorfor der ikke umiddelbart kan
stilles krav om sædvanlig aflønning. Men de faglige organisationer kan tage en lovlig konflikt
på spørgsmålet.
Øst-aftalen nævnes til tider i forbindelse med Tjenesteydelsesdirektivet og Udstationeringsdi-
rektivet. Øst-aftalen handler imidlertid om arbejdskraftens fri bevægelighed og har på papiret
intet med leveringen af tjenesteydelser at gøre. I praksis vil en arbejdstager fra et af de nye øst-
europæiske medlemslande dog kunne have en interesse i at fremstå som tjenesteyder i stedet
for som arbejdstager for derved at slippe for krav om opholds- og arbejdstilladelse.