Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (2. samling)
Det Europæiske Råd 22-23/3 2005 Bilag 8, AMU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
21. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse
med Det Europæiske Råd i Bruxelles den 22.-23. marts 2005 centrale
budskaber med hensyn til beskæftigelse samt social beskyttelse og inte-
gration i forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien,
7108/05.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152624_0002.png
2
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 7. marts 2005 (0
(OR. en)
7108/05
SOC 108
ECOFIN 81
NOTE
fra:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
Det Europæiske Råd
6542/1/05 SOC 72 ECOFIN 51 REV 1 + ADD 1
Dokument med centrale budskaber med hensyn til beskæftigelse samt s
beskyttelse og integration i forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissa
strategien
1.
Vedlagt følger til delegationerne det dokument med centrale bud-
skaber, som EPSCO-Rådet med henblik på Det Europæiske Råds
kommende forårsmøde vedtog den 3. marts 2005.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152624_0003.png
3
BILAG
CENTRALE BUDSKABER
TIL DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE FRA RÅDET
(BESKÆFTIGELSE, SOCIALPOLITIK, SUNDHED OG FOR-
BRUGERPOLITIK)
De vigtigste politiske udfordringer samt konklusioner med hensyn
til midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien
1.
Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
erkender, hvor betydningsfulde budskaberne i Kommissionens
meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde er, når de tre stør-
ste udfordringer, Europa i dag står over for, skal tages op, nemlig:
globaliseringen og den teknologiske udvikling, som kræver, at
EU i højere grad bliver i stand til at foregribe, udløse og tilpasse
sig økonomiske forandringer, herunder gennem strategier for
livslang læring og en mere effektiv investering i menneskelig
kapital for at sikre en velkvalificeret og tilpasningsdygtig ar-
bejdsstyrke
de demografiske ændringer og de aldrende samfund, som kræver
øget solidaritet mellem generationerne gennem aktive aldrings-
strategier og et initiativ til en europæisk ungdomspagt, fremme
af lige muligheder, bedre styring af den økonomiske migration
og integration af indvandrere
den øgede diversitet og de større uligheder i den udvidede Uni-
on, som kræver fornyede bestræbelser på at fremme økonomisk,
social og territorial samhørighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
2.
Rådet gentager, at økonomisk vækst og flere og bedre job er afgø-
rende betingelser for en styrkelse af den europæiske sociale model,
social samhørighed og bæredygtig udvikling. Samtidig er en moder-
nisering af den sociale beskyttelse, herunder pensionsordningerne,
udryddelse af fattigdom og social udstødelse samt fremme af bære-
dygtig udvikling en absolut forudsætning for at opnå højere be-
skæftigelse og vækst, og disse elementer er fortsat afgørende for, at
strategien som helhed kan lykkes. Rådet er af den opfattelse, at re-
visionen og overvågningen af Lissabon-strategien på ny skal slå
fast, at der er et samspil mellem disse gensidigt forstærkende poli-
tikker.
I den forbindelse hilser Rådet med tilfredshed Kommissionens
meddelelse om strategien for bæredygtig udvikling. Det udtrykker
ligeledes tilfredshed med Kommissionens meddelelse om den soci-
ale dagsorden, som er en integrerende del af Lissabon-strategien,
med dens fokus på indsatsen for at opnå fuld beskæftigelse og et
mere sammenhængende samfund baseret på en fremgangsmåde,
der spænder hen over generationerne, et partnerskab for forandring
og fremme af social- og arbejdsmarkedspolitikkernes eksterne di-
mension.
3.
4.
Rådet er derfor af den opfattelse, at Lissabon-strategiens
nye fokus skal sikre:
at der ikke sker en nedprioritering af arbejdet under den åbne
koordinationsmetode med hensyn til social beskyttelse og inte-
gration
at strategiens nye fokus afstemmes med arbejdet for at fremme
sociale og miljømæssige mål som led i strategien for bæredygtig
udvikling
at den åbne koordinationsmetode med hensyn til social beskyt-
telse og integration fortsat udvikles gennem strømlining. Ved at
bidrage til gennemførelsen af Lissabon-strategien vil den styrke
den og fremme opfyldelsen af dens mål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
5.
Der erindres i den forbindelse om, at Rådet (beskæftigelse, social-
politik, sundhed og forbrugerpolitik) spiller en central rolle med
hensyn til politikkerne for beskæftigelse, social beskyttelse og inte-
gration samt lige muligheder.
Rådet understreger vigtigheden af fuldt ud at udnytte potentialet i
EU's finansielle instrumenter til støtte for Lissabon-strategiens mål.
Det understreger navnlig Den Europæiske Socialfonds og det fore-
slåede Progress-programs rolle.
6.
Centrale budskaber med hensyn til beskæftigelse: flere og bedre
job som det centrale element i Lissabon-strategien
7.
Rådet støtter den øgede vægt på flere og bedre job og større vækst i
produktiviteten samt på resultater og gennemførelse i medlemssta-
terne som led i den reviderede Lissabon-strategi, herunder navnlig:
bekræftelsen af, at den europæiske beskæftigelsesstrategi er det
centrale instrument til gennemførelse af Lissabon-strategiens
beskæftigelsesmål
partnerskabstilgangen, der sigter mod en mobilisering af alle in-
teressenter på alle niveauer og øget ejerskab og engagement,
bl.a. andet gennem reformpartnerskaber og samarbejde med ar-
bejdsmarkedets parter, inddragelse af de nationale parlamenter
og det civile samfund samt effektiv kommunikation med bor-
gerne
forenklingen og strømliningen af koordineringen og rapporte-
ringen med hensyn til de makroøkonomiske, mikroøkonomiske
og beskæftigelsesmæssige dimensioner af Lissabon-strategien -
på grundlag af en retningslinjepakke, der kombinerer retnings-
linjerne og henstillingerne vedrørende beskæftigelse og de over-
ordnede økonomisk-politiske retningslinjer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
tanken om, at beskæftigelsesretningslinjerne og de overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer - på basis af en integreret til-
gang - skal være resultatorienterede, så medlemsstaterne kan
udvikle deres egen relevante politiksammensætning, og at over-
lapninger mellem de to sæt retningslinjer skal undgås
intentionen om, at beskæftigelseskapitlet i de nationale Lissa-
bon-programmer skal udgøre de traktatbaserede nationale hand-
lingsplaner for beskæftigelsen, og at rapporteringen på EU-plan
bør omfatte den traktatbaserede fælles rapport om beskæftigel-
sen som del af de foreslåede årlige situationsrappor-
ter/strategirapporter vedrørende Lissabon-strategien.
8.
Der er brug for beslutsomme foranstaltninger for at opnå fuld be-
skæftigelse, forbedre kvaliteten i arbejdet og øge produktiviteten
samt styrke den sociale samhørighed og integration med henblik på
at opfylde de tre overordnede mål i beskæftigelsesretningslinjerne.
Beskæftigelsesdimensionen i den reviderede Lissabon-strategi bør
fokusere på de fire prioriterede indsatsområder, der er fastlagt i den
fælles rapport om beskæftigelsen fra 2004, med udgangspunkt i
rapporten fra den europæiske taskforce for beskæftigelse:
flere personer skal tilskyndes til at komme i beskæftigelse og
forblive beskæftigede
arbejdstagernes og virksomhedernes tilpasningsevne skal for-
bedres
der skal investeres mere og mere effektivt i menneskelig kapital,
og livslang læring skal gøres til en realitet
der skal sikres en effektiv reformgennemførelse gennem bedre
styring.
9.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152624_0007.png
7
10.
En eventuel revision i 2005 af beskæftigelsesretningslinjerne skal
bekræfte ambitionen og rækkevidden for så vidt angår de hernævn-
te prioriteter som fastlagt i Kommissionens meddelelse i form af et
forenklet sæt retningslinjer. For yderligere at profilere beskæftigel-
sespolitikken på den nationale politiske dagsorden og styrke ind-
dragelsen af interessenterne bør en sådan revision forbedre den eu-
ropæiske beskæftigelsesstrategis instrumenter yderligere, herunder
de årlige landespecifikke henstillinger, den gensidige inspiration og
udvekslingen af god praksis.
Strukturreformer, der kan få de europæiske arbejdsmarkeder til at
fungere bedre, er af afgørende betydning, men EU's evne til på én
og samme tid at fremme beskæftigelsen, konkurrenceevnen og
vækst i produktiviteten afhænger også af strukturreformer på mar-
kedet for tjenesteydelser, produktmarkedet og finansmarkedet.
Øget beskæftigelse forudsætter desuden vækst- og stabilitetsorien-
terede makroøkonomiske politikker.
11.
Centrale budskaber med hensyn til social beskyttelse og integrati-
on
12.
At forbedre den sociale beskyttelse er en væsentlig forudsætning
for vækst og beskæftigelse samt for den sociale samhørighed. Et
længere arbejdsliv og et højere beskæftigelsesniveau bør fortsat væ-
re hoveddrivkræfterne bag moderniseringen af den sociale beskyt-
telse. Omvendt vil sociale beskyttelsessystemer, der tilgodeser den
enkeltes stadig skiftende behov igennem hele livet, bedre afbøde
nye sociale risici og bidrage til at forbedre livskvaliteten.
For så vidt angår social integration tyder de hidtidige resultater på,
at der kræves både vedholdenhed og et højt ambitionsniveau. Ved-
holdenhed er nødvendig, fordi det kræver en samordnet indsats,
der rækker ud over 2010, at afhjælpe årsagerne til fattigdom og ud-
stødelse, og et højt ambitionsniveau er nødvendigt, fordi processen
med fælles handling fra alle interessenters side i EU nu er fast for-
ankret. De tiltag, der hidtil er iværksat, bekræfter, at der er behov
for flerdimensionale tilgange til bekæmpelse af fattigdom og udstø-
delse.
13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152624_0008.png
8
14.
Prioriteterne for indsatsen omfatter forebyggelse af børnefattig-
dom, støtte af familiernes plejekapacitet, fremme af ligestillingen
mellem kønnene og af mulighederne for at forene arbejdsliv og fa-
milieliv, forbedring af de sociale tjenesteydelser, bekæmpelse af
hjemløshed og skabelse af nye muligheder for at integrere etniske
mindretal og migranter.
Det er stadig en vigtig udfordring i hele EU at fastholde ældre ar-
bejdstagere i arbejde. Spørgsmålet bør prioriteres højt i reformpro-
cesserne for at sikre pensionssystemernes tilstrækkelighed og finan-
sielle bæredygtighed i fremtiden under hensyntagen til de nationale
forhold. Stigningen i den forventede levetid vil kræve en yderligere
hævelse af den alder, hvor folk trækker sig tilbage fra arbejdsmar-
kedet, og dermed også en gradvis afskaffelse af forskellige inci-
tamenter til tidlig pensionering. Medlemsstaterne bør undersøge,
hvilken rolle de sociale beskyttelsessystemer spiller med hensyn til
at fremme et længere erhvervsaktivt liv og aktiv aldring.
Den planlagte udvidelse af den åbne koordinationsmetode til også
at omfatte sundhedspleje og strømliningen af alle processer inden
for social beskyttelse og integration i 2006 bør på EU-plan udnyttes
til at sætte øget fokus på gennemførelsen af målene og på udviklin-
gen af synergieffekter mellem de forskellige politikområder. Dette
bør ske som led i den åbne koordinationsmetode på området social
beskyttelse og med respekt for de særlige forhold, der gør sig gæl-
dende på de enkelte områder - integration, pensioner, sundhed og
langvarig pleje.
Den kommende evalueringsproces, der skal finde sted i 2005, og
den planlagte strømlining af processerne i 2006 bør fokusere på en
styrkelse af opfyldelsen af målene i overensstemmelse med det
overordnede sigte med midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien.
Medlemsstaterne og Kommissionen bør navnlig vurdere, hvordan
de nationale strategier kan gøres mere effektive ved at fastsætte
konkrete mål, benchmarks og indikatorer, ved at skabe en bedre
kobling til den økonomiske politik og beskæftigelsespolitikken, ved
at sikre effektive overvågnings- og evalueringsordninger og ved at
udnytte strukturfondene, navnlig Den Europæiske Socialfond. Det
bør også undersøges, i hvilken udstrækning de nationale strategier
har formået at inddrage de lokale regionale regeringer, arbejdsmar-
kedets parter og andre interessenter og at bidrage til at skabe øget
opmærksomhed om det alvorlige problem, som fattigdom og social
udstødelse er.
15.
16.
17.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
18.
På baggrund af de erfaringer, der er gjort med den åbne koordina-
tionsmetode med hensyn til integration og med den europæiske be-
skæftigelsesstrategi, støtter Rådet forslaget om i 2005 at høre ar-
bejdsmarkedets parter, medlemsstaterne og alle relevante interes-
senter om, hvorvidt det er nødvendigt med yderligere tiltag på EU-
plan - og i givet fald, hvilke - for at integrere de personer, der er
udstødt af arbejdsmarkedet.
Rådet udtrykker tilfredshed med den sociale dagsordens forslag om
foranstaltninger inden for rammerne af en europæisk ungdoms-
pagt. Da sociale tjenesteydelser udgør en så vigtig bestanddel af den
europæiske sociale model, udtrykker Rådet ligeledes tilfredshed
med, at Kommissionen agter at klarlægge, hvilken rolle sociale tje-
nesteydelser af almen interesse spiller, og hvad der karakteriserer
dem.
________________________
19.