1Analysepapir 5Den aktive indsatsBeskæftigelsesministerietAMS 4. kontor: Styring af regionalt statsligt niveau og beskæftigelsesindsatsen
2IndholdsfortegnelseResumé ................................................................................3Analysen ..............................................................................41. Indledning ....................................................................42. Hovedkonklusioner......................................................53. Målgru pper og rammerne omkring den aktive indsats ................................74. Udviklingen i aktiveringsindsatsen.............................................................84.1 Andel AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere .........................................................84.2 Omfang og timing af aktivering ...........................................................114.3 Varigheden af aktivering.....................................155. Hvem får ikke en aktiv Indsats..................................165.1 Andel passive ét år i træk.....................................17Bilag A. Oversigt over ret og pligt til tilbud i Lov om aktiv beskæftigelsespolitik .......................22Bilag B. Data og Metode................................ ...................................................23
3Denne analyse omhandler den aktive beskæftigelsesrettede indsats. Der fokuseres på, hvor stor en andel af de ledige, der modtager en aktiv indsats - og hvor stor en andel, der ikke modtager en aktiv indsats. Resultaterne af analyserne viser, at der er mere løbende kontakt med de ledige end før reformen Flere i Arbejde. Det samlede aktiveringsomfang er reduceret for dagpengemodtagerne. Det dækker over flere aktiveringsforløb, men a f kortere varighed. Aktiveringsomfanget er størst for kontant - og starthjælpsmodtagere alene med ledighed som problem.I analysens anden del fokuseres på, hvem der ikke modtager en aktiv indsats. Hovedkonklusionen er, at grupper med mindst tilknytning til arbejdsmarkedetmodtager mindst aktiv indsats, herunder går 40 pct. af kvinder med anden etniskbaggrund passive i mindst ét år i træk.Resumé
4Analysen1. IndledningBeskæfti gelsespolitikken har siden starten af 1990´erne bygget på ret og pligt til aktivering for ledige. Den aktive beskæftigelsesindsats bidrager til, at tilknytningen til arbejdsmarkedet bibeholdes ved midlertidig eller mere langvarig ledighed. Bevarelse af tilknytningen til arbejdsmarkedet er helt afgørende for muli ghederne for at vende tilbage til beskæftigelse. Undersøgelser viser, at jo læ ngere væk den ledige er fra arbejdsmarkedet, desto sværere er det at komme tilbage i beskæftigelse. Et af redskaberne i den aktive beskæftigelsesindsats er aktivering. Analyser viser, at aktivering resulterer i, at den enkelte efterfølgende i mindre grad end tidligere modtager ydelser fra det offentlige. Derfor er det relevant at se på den aktive indsats. Den aktive indsats belyses her gennem analyser af, dels hvor stor en andel af ledige, der rent faktisk modtager en aktiv indsats og dels hvor stor en andel, der ikke modtager en aktiv indsats. Fokusering på indsats kan ikke stå alene. Resultaterne eller effekterne af den aktive indsats skal inddrages for at få et fuldstændigt billede af den aktive beskæftigelsespolitik. Dette belyses i den efterfølgende analyse Effekter af aktiveringsindsatsen, som er nr. 6 i nærværende analyseserie.
52. HovedkonklusionerDe vigtigste konklusioner i analysen er:Tilmelding af start- og kontanthjælpsmodtagere til AFI størrelsesordenen 20 pct. af alle kontant - og starthjælpsmodtagere vurderes alene at have ledighed som problem og tilmeldes Arbejdsformidlingen (AF). Andelen har været relativ konstant efter indførelsen af Flere i Arbejde. I 2004 var 41.000 tilmeldt AF ud af godt 211.000 modtagere af kontant- og starthjælp.Der forekommer betydelig variation mellem kommunerne. I nogle kommuner er det under 15 pct., mens det i andre kommuner er over 30 pct.AktiveringsomfangetKontant- og starthjælpsmodtagere aktiveres mere end dagpengemodtagere. Der er to hovedårsager hertil: Dels er målgruppen yngre hvorfor en større andel er omfattet af ungeindsatsen og dels st raksaktiverer mange kommuner ledige, der modtager kontant-eller starthjælp.Det samlede aktiveringsomfang af dagpengemodtagere er faldet efter reformen Flere i Arbejde. Det skal ses i sammenhæng med afskaffelsen af det såkaldte 75 pct. krav, hvor den ledige skulle aktiveres i 75 pct. af tiden efter 1 års ledighed. Faldet i aktiveringsomfanget for dagpengemodtagere dækker over flere aktiveringsforløb også pr. ledig men af kortere varighed. Den gennemsnitlige varighed af aktiveringsforløb er reduce ret med 7 uger fra 2002 til 2004. Faldet i aktiveringsomfanget er særligt stort for dagpengemodtagere med længere ledighedsanciennitet.Det samlede aktiveringsomfang af kontant- og starthjælpsmodtagere er omtrent uændret efter reformen Flere i Arbejde . De AF-tilmeldte aktiveres mere end kontant- og starthjælps modtagere med andre problemer end ledighed.Aktiveringsomfanget blandt kontant- og starthjælpsmodtagere er stor set uafhængigt af, hvor længe de har modtaget offentlig forsørgelse. En væsentlig del af aktiveringsforløbene for kontant - og starthjælpsmodtagere igangsættes inden for de første 12 uger. Aktivering af dagpengemodtagere i det første ledighedsår er derimod begrænset.Hvem får ikke en aktiv indsatsGrupper med mindst tilknytning til arbejdsmarkedet modtager mindst aktiv indsats.Andelen af personer, der går passive et år i træk, dvs. ikke har deltaget i et aktivt tilbud aktivering eller revalidering og samtidig har problemer ud over ledighed, er 34 pct. for
6kvinder og 28 pct. for mæn d. For indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande er andelene højere.Disse sammenhænge betyder, at 40 pct. af ikke -vestlige kvinder med problemer ud over ledighed går passive ét år i træk. For kvinder fra Libanon, Syrien, Serbien, Afghanistan, Irak, Somalia samt statsløse, med problemer ud over ledighed, går knap 50 pct. et år uden at modtage et aktivt tilbud.Andelen, der går passiv et år i træk, er stigende med alderen. Det gælder særligt for kontant- og starthjælpsmodtagere over 60 år.For ledige kontant- og starthjælpsmodtagere, der alene har ledighed som problem, er der ikke væsentlig forskel på indsatsen for henholdsvis nyledige og øvrige ledige.
73. Målgrupper og rammerne omkring den aktive indsatsDer er væsentlige forskelle på sam mensætningen af målgrupperne for den aktive indsats og på de tidspunkter, hvor de modtager en aktive indsats. Dette afsnit giver en overordnet karakteristik og opridser kort reglerne om ret og pligt til et aktivt tilbud. I analysen fokuseres på tre målgrup per:Modtagere af dagpenge (forsikrede ledige)Modtagere af kontant- og starthjælp, der alene har ledighed som problem, og som er tilmeldt Arbejdsformidlingen Modtagere af kontant- og starthjælp, der har andre problemer ud over ledighed, og som ikke er tilmeldt Arbejdsformidlingen Reglerne om ret og pligt til tilbud afhænger af målgruppe og alder. Generelt gælder, at ledige har ret og pligt til første tilbud senest e fter et år (uanset målgruppe), og gentagne tilbud hver 6. måned herefter, jf. bilag A. Der er ikke ret og pligt til gentagne tilbud for personer med problemer ud over ledighed, dvs. de personer, der er længst væk fra arbejdsmarkedet.1Ungeindsatsen betyder, at reglerne er anderledes for ledige under 30 år. Dagpengemodtagere har ret og pligt til første tilbud senest efter 6 måneder, mens det for personer i kontanthjælpssystemet er efter 13 uger. Gentagne tilbud gives senest 6 måneder efter sidste tilbud.Hertil kommer, at der er en række særregler for ældre dagpengemodtagere. Herunder kan 58-59-årige dagpengemodtagere fritages fra aktivering.Ud over forskelle i reglerne er der tillige store forskelle i personsammensætningen i de tre målgrupper, jf. tabel 1. Andelen af indvandrere er mindre blandt dagpengemodtagere. Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere udgør 30 pct. af alle ledige kontant - og starthjælpmodtagere med problemer ud over ledighed Opdeles efter køn er der en overvægt af kvinder blandt dagpengemodtagerne i forhold til blandt kontant- og starthjælpsmodtagerne.Unge under 30 år udgør 60 pct. af AF -tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere og 42 pct. af kontant- og starthjælpsmodtagere med problemer ud over ledighed. Til sammenligning udgør gruppen 23 pct. af dagpengemodtagerne. Ungegruppen vejer således forholdsvis tungt bla ndt kontant- og starthjælpsmodtagere.1I den netop indgåede integrationsaftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, er det aftalt, at der skal indføres ret og p ligt til tilbud hver 12. måned for personer med problemer ud over ledighed.
8Tabel 1. Sammensætning af målgrupper, 2004 (pct.) Modtagere af kontant- og starthjælpTilmeldt AF (pct.)Ikke tilmeldt AF (pct.)Alderunder 25 år7472425-29 år 16131730-49 år 53354950 år + 25610I alt100100100OprindelseslandDanskere 907667Vestlige lande, indvandrere og efterkommere 333Ikke-vestlige lande, indvandrere og efterkommere72130I alt100100100KønMænd465251Kvinder544849I alt100100100Berørte personer i alt477.28040.946169.870Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm.: Se bilag B. 4. Udviklingen i aktiveringsindsatsenDette afsnit beskriver den generelle udvikling i aktiveringsindsatsen i årene før og efter Flere i Arbejde, specielt med fokus på de ændri nger reformen har medført. Afsnittet belyser udviklingen i andelen af AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere, aktiveringsom fanget og varigheden af aktiveringsforløbene. 4.1 Andel AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagereMed Flere i Arbejde følger princippet om den hurtigste og mest direkte vej til ordinær beskæftigelse eller anden selvforsørgelse. Således skal indsatsen altid have et jobrettet fokus. En god visitation af ledige er afgørende for at kunne give den rette indsats. Den andel, der tilmeldes AF er en indikator for kommunernes visitationspraksis.Andelen af kontant- og starthjælpsmodtagere tilmeldt AF har været omkring 15-20 pct. i perioden 2000 til 2004, jf. figur 1 og 2.
9Figur 1: Andel AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere (fuldtidspersoner), 2000-2004.Figur 2: Andel AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere (berørte personer), 2000-2004.051015202520002001200220032004Procent0510152025Procent051015202520002001200220032004Procent0510152025ProcentKilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm.: Se bilag B.Udviklingen i andelen af AF-tilmeldte følger den generelle udvikling i ledigheden, der steg framidten af 2002 og frem til starten af 2004. Dette skyldes, at i perioder med stigende arbejdsløshed vil personer alene med ledighed som problem, udgøre en større andel af den samlede population af ledige. Målt i fuldtidspersoner har andelen af AF -tilmeldte været faldende i perioden fra 2000 til 2002.Andelen af AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere vari erer meget mellem kommuner, jf. figur 3. I nogle kommuner er under 15 pct. tilmeldt AF, mens i andre er over 30 pct. tilmeldt.
10Figur 3: Andel arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere fordelt på kommuner (berørte), 2004 (pct.)Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm.: Se bilag B.Andelen af AF-tilmeldte blandt udvalgte grupper Andelen af AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere er steget med ca. 3 pct. point fra 2002 til 2004, jf. tabel 2. De største stigninger i andel AF -tilmeldte findes hos unge under 25 år og ikke-vestlige indvandrere. Tabel 2. Andel AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere fordelt på alder og etnisk oprindelse (berørte), 2002 -2004.Ungeunder 25 år2532725-29 år 14162Seniorer50-54 år 12131Over 55 år10111Indvandrere og efterkommereIkke-vestlige12153Alle 16193Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm: Se bilag B. Ændring i pct. enheder er baseret på a frundinger.
11I sidstnævnte gruppe tilmeldes 15 pct. af de ledige AF i 2004. Denne stigning kan bl.a. henføres til, at der med Flere i Arbejde blev sat fokus på kontant - og starthjælpsmodtagere med anden etnisk baggrund end dansk. For gruppen af seniorer er andelen af AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere stort set konstant henover p erioden.4.2 Omfang og timing af aktiveringMed Flere i Arbejde er fokus blevet rettet mod effekter og resultater af akt iveringen frem for volumen. Kravet om at ledige skulle være aktiveret i mindst 75 pct. af tiden efter et års ledighed er blevet erstattet af mere fokus på at få den ledige hurtigst muligt i o rdinær beskæftigelse. Det har generelt betydet en omlægning og målretning af aktiveringsindsa tsen. Aktiveringsgraden viser, hvor stor en del af tiden i en ledighedsperiode, der foregår med deltagelse i aktive tilbud. Aktiveringsgraden måler således akt iveringsomfanget for målgru ppen. Aktiveringsgraden er faldet fra 2000 og frem til 2003, hvor den nåede et nivea u på 18 pct., jf. tabel 3. Særligt fra 2002 til 2003 er faldet markant, hvilket kan tilskr ives indførelsen af Flere i Arbejde. Tabel 3: Ledighed og aktivering, dagpengemodtagere, 2000-2004.Ledige og aktiverede:Berørte personer451447448470477Fuldtidspersoner187178178193196Aktiverede:Berørte personer111108107111124Fuldtidspersoner4945443534Andel af berørte i aktivering (pct.)2524242426Aktiveringsgrad (pct.)2625251817Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm: Andelene er afrundede. Se desuden bilag B.Mens udviklingen i antallet af fuldtidspersoner i aktivering afspejles i den faldende aktiveringsgrad, er antallet af personer, der i løbet af et år er berørt af a ktivering steget fra 2002 til 2004. I 2004 er omkring 124.000 berørt af aktivering, det højeste niveau i perioden 2002 til 2004. Med indførelsen af Flere i Arbejde er der således sket et gen erelt fald i aktiveringsgraden samtidig med, at flere personer er omfattet af aktiveringsindsatsen. Aktiveringsgraden for kontant-og starthjælpsmodtagere er næsten uændret fra 2000 til 2004, jf. tabel 4. Som hos dagpengemodtagerne er antallet af fuldtidspersoner i aktivering stigende specielt for kontant- og starthjælpsmodtagere med problemer udover ledighed.
12Tabel 4: Ledighed og aktivering, kontant- og starthjælpsmodtagere, 2000 -2004. AF-tilmeldteLedige og aktiverede:Berørte4738344041Fuldtidspersoner2720171920Aktiverede:Berørte2922202323Fuldtidspersoner118788Aktiveringsgrad (pct.)4241414139Ikke AF-tilmeldteLedige og aktiverede:Berørte157165174170170Fuldtidspersoner101106108110114Aktiverede:Berørte5964696872Fuldtidspersoner2628292930Aktiveringsgrad (pct.)2627272726Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregn inger.Anm: Andelene er afrundede. Se bilag B.AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere har den højeste aktiverings grad blandt alle ledige. Den lavere aktiveringsgrad for dagpengemodtagere i forhold til AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere kan blandt andet henfø res til forskelle i aldersfordelingen af de ledige og til hvor tidligt i ledighedsforløbet henholdsvis den statslige og den kommunale indsats igangsættes, herunder kommunernes brug af straksaktivering. Disse faktorer har en væsentli g betydning for, at tidspunktet for aktivering ligger tidligere for kontant- og starthjælpshjælpsmodtagere end for dagpengemodtagere, jf. figur 4.Figur 4: Aktiveringsforløb fordelt efter ledighedslængde.Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdat abase DREAM, AMANDA og egne beregninger.0510152025303540Under 6uger6-12uger13-25uger26-37uger38-51uger52-77uger78-103uger104-129uger130-155uger156-181uger182-207uger208-233uger234-258uger259uger +Andel af forløb, pct.05101520253035Andel af forløb, pct.DagpengemodtagereKontanthjælpsmodtagere, tilmeldt AFKontanthjælpsmodtagere, ikke tilmeldt AF
13Anm.: Aktiveringsforløb afsluttet i 2. halvår 2003/ 1. halvår 2004. Kontanthjælpsmodtagere dækker i ovenstående figur både kontant - og starthjælpsmodtagere. Se bilag B for metode.For kontant- og starthjælpsmodtage re alene med ledighed som problem igangsættes 50 pct. af aktiveringsforløbene inden for de første 12 uger. For kontan t- og starthjælpsmodtagere med andre problemer end ledighed er det 26 pct. Til sammenligning drejer det sig om 4 pct. for dagpengemodtagere. Som hovedregel har dagpengemodtagere ret og pligt til aktivering efter 1 år, hvilket afspejles i et stigende antal aktiveringsforløb omkring 1 års ledighed, hvor næsten 25 pct. af aktiveringsforløbene for dagpengemodtagerne igangsættes.Aktiveringsomfanget for udvalgte grupperFor gruppen af kontant- og starthjælpsmodtagere, der har problemer udover ledighed, har aktiveringsomfanget været relativt konstant over perioden, jf. tabel 5. De største ændringer er fald i aktiveringsgraderne for unge AF-tilmeldte kontant- og starthjælps modtagere under 25 år samt seniorer og ikke-vestlige indvandrere, der modtager dagpenge For de to sidstnævnte grupper er faldet mellem 8 og 11 pct.enheder.Tabel 5. Aktiveringsgrader fordelt efter arbejdsmarkedstilknytning, ydelse, alder og herkomst, 2002-2004.UngeUnder 25 år1714-3 4438-6 3230-2 25-29 år 2319-4 4141029290Seniorer50-54 år 2918-113938-1 23230Over 55 år2315-8 3131017171Indvandrer og efterkommereIkke-vestlige3524-114746-2 2927-2 Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm: Se bilag B. Ændring i pct. enheder er baseret på afrund inger. Ændring i pct. enheder er baseret på afrundinger.
14Figur 5: Aktiveringsgrader fordelt efter ledighedslængede, forsikrede ledige, 2001-2004.Figur 6: Aktiveringsgrader fordelt efter ledighedslængde, kontant - og starthjælpsmodtagere, 2001 -200401020304050607080901000-½ år½-1 år 1-1½ år 1½-2 år 2-2½ år 2½-3 år 3-3½ år 3½-4 år4+ årProcent0102030405060708090100Procent2001200401020304050607080901000-½ år½-1 år 1-1½ år 1½-2 år 2-2½ år 2½-3 år 3-3½ år 3½-4 år4+ årProcent0102030405060708090100Procent20012004Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og egne beregninger.Anm: Ledighed viser perioder hvor der er modtaget dagpenge, kontant- eller starthjælp.For gruppen af dagpengemodtagere, der har været ledige i over 4 år, og som formodes at være længst fra arbejdsmarkedet, er aktiveringsomfanget faldet med godt 25 pct.enheder. Samtidig har denne gruppe et relativt lavt omfang af aktivering de deltager i en aktiv foranstaltning i 30 pct. af tiden svarende til knap 16 uger om året.Aktiveringsomfanget for dagpengemodtagere er faldet markant efter Flere i Arbejde, hvor kravet om 75 pct. aktivering i 2. ledighedsperiode forsvandt. Det gælder især for de udsatte ledighedsgrupper, herunder seniorer, personer med ikke-vestlig oprindelse samt personer med længerevarende ledighedsperioder. Omvendt er vægten skiftet mod flere korte forløb således, at antallet af personer som berøres af aktivering er øget efter indførelsen af Flere i Arbejde.For gruppen af kontant- og starthjælpsmodtagere er aktiveringsgraden faldet mellem 0 og 4 pct. point jf. tabel 6 ogfigur 6. Ledige med 1-3 års ledighed har oplevet den største reduktion i aktiveringsomfanget. Det laveste aktiveringsomfang findes hos ledige med mere end 4 års ledighed.
15Tabel 6. Aktiveringsgrader fordelt efter ydelse og ledighedslængde, 2001 -2004 (pct.).Langtidsledige1-2 år3327-6 0 3430-4 1 2-3 år5339-14-1 3329-4 -1 3-4 år5840-18-2 2928-1 -1 Over 4 år5430-25-5 25260-1 Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og egne beregninger.Anm: Ledighed viser perioder hvor der er modtaget dagpenge, kontant- eller starthjælp. Se bilag B. Ændring i pct. enheder er baseret på afrundinger.Generelt aktiveres kontant- og starthjælpsmodtagere mere ens hen over ledighedsperioder end forsikrede ledige, jf. figur 5 og 6. Dette kan bl.a. henføres til mange kommuners praksis med straksaktivering. 4.3 Varigheden af aktiveringMed Flere i Arbejde fokuseres der på, at ledige skal have målrettede tilbud som tager afsæt i den enkeltes kvalifikationer samtidig med, at 75 pct. kravet er bortfaldet. I dette afsnit undersøges om denne regelændring har indflydelse på længden af aktiveringsforløbene. Varigheden af aktiveringsforløb for f orsikrede ledige er faldet markant over perioden og specielt omkring ikrafttræden af Flere i Arbejde i 2003, jf. figur 7. Varigheden er reduceret med 7 uger fra 21 uger i 2002 og 14 uger i 2004. Aktiveringsforløb for de forsikrede ledige er i 2003 og 200 4 kortere end for kontant- og starthjælpsmodtagere.
16Figur 7: Gennemsnitlig varighed af aktiveringsforløb pr. berørt person, 2000-2004.051015202520002001200220032004Antal uger0510152025Antal ugerForsikrede ledigeAF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagereIkke AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagereKilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og egne beregninger.Anm.: Se bilag B.For gruppen af AF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere har der været en mindre reduktion i den gennemsnitlige varighed af aktiveringsforløbene, mens den gennemsnitlige varighed for øvrige kontant - og starthjælpsmodtagere er relativ konstant. Flere i Arbejde har på den baggrund primært haft en betydning for specielt forløbsvarigheden for dagpengemodtagere.5. Hvem får ikke en aktiv indsats Bevarelse af tilknytningen til arbejdsmarkedet er helt afgørende for muli ghederne for at vende tilbage til beskæftigelse. Undersøgelser viser, at jo længere væk den ledige er fra arbejdsmarkedet, desto sværere er det at komme tilbage i beskæftigelse. Den målrettede aktiveringsindsats har betydet, at indsatsen i højere grad retter sig mod flere og kortere forløb. Resultatet heraf har været et fald i andelen af dagpengemodtagere uden aktivering eller kontakt med AF, jf. figur 8.
17Figur 8. Andel forsikrede ledige uden aktivering/kontakt med AF inden for det seneste ydelsesår051015202530Uden aktivering det senesteydelsesår Uden kontakt med AF detseneste ydelsesårKilde: Jobindsats.dkI afsnit 5 sættes fokus på de grupper, som ikke har modtaget en aktiv beskæftigelsesindsats i form af et aktivt tilbud inden for det seneste år den såkaldte passivandel.5.1 Andel passive ét år i træk Flere kvinder end mænd går pas sive i mindst ét år uden et aktivt tilbud, jf. figur 9. Dette mønster er uafhængigt af ydelsesform og tilknytning til arbejdsmarkedet. 12 pct. af de kvindelige dagpengemodtagerne går passive mod 10 pct. af mændene. For kontant - og starthjælpsmodtagerne ale ne med ledighed som problem er passivandelene 2 pct. enheder mindre. Det skal dog bemærkes, at der for kontant - eller starthjælpsmodtagere er en række grunde til fritagelse for pligten til aktivering. Dette gælder bl.a. for personer der er syge, på barsel, hvor der er påbegyndt en førtidspe nsionssag, hvor der er visiteret til fleksjob (uden at modtage ledighedsydelse) m.fl..Figur 9. Andel passive mindst ét år i træk fordelt efter arbejdsmarkedstilkny tning, ydelse og køn. Alle 16 -64-årige. 121034108280510152025303540DagpengemodtagereKontant- og starthjælpsmodtagereKontant- og starthjælpsmodtagerePersoner uden andre problemer end ledighedPersoner med andre problemer end ledighed0510152025303540KvinderMændProcentProcentI ArbejdsstyrkenUdenfor ArbejdsstyrkenKilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm.: Se Bilag B.
18For kontanthjælpsmodtagere med andre problemer ud over l edighed er andelen af passive i mindst ét år i træk 34 pct. for kvinder og 28 pct. for mænd. And elen af passive er dermed markant større for den gruppe af personer, der er længst væk fra arbejdsmarkedet.Figur 10. Andel passive mindst ét år i træk. Ikke AF -tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagere fordelt efter køn. Alle 16 -64-årige. 3135402730300051015202530354045DanskereVestlige Indv. og efterkommereIkke-vestlige051015202530354045KvinderMændProcentProcentKilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm.: Se bilag B. For kontanthjælpsmodtagere med problemer udover ledighed går 40 pct. af de ikke -vestlige kvinder passive, mens det for danske kvinder er 31 pct., jf. figur 10. Andelen er markant lavere for personer alene med ledighed som problem. Dette kan bl.a. henføres til reglerne om ret og pligt til gentagne tilbud for denne gruppe.Der er store forskelle i arbejdsmarkedstilknytningen for personer i gruppen af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere. Forskellene afhænger bl.a. af oprindelsesland. En opdeling af ikke-vestlige ledige viser, at en relativt højere andel fra Libanon, Syrien, Serbien, Afghanistan, Irak, Somalia og statsløs e (gruppe D) går et år uden et aktivt tilbud, set i forhold til andre ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, jf. figur 11.
19Figur 11. Andel passive mindst ét år i træk. Ikke -vestlige kontant- og starthjælpsmodt agere, ikke AF-tilmeldte fordelt efter kø n og oprindelsesland. Alle 16-64-årige. 343844473030363505101520253035404550Gruppe AGruppe BGruppe CGruppe DProcent05101520253035404550ProcentKvinderMænd Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, AMANDA og egne beregninger.Anm.: Indvandrere fra ikke-vestlige lande er inddelt i 4 grupper efter deres tilknytning til det danske arbejdsmarked. Gruppe A har den største tilknytning mens gruppe D har den laveste. Gruppe A indeholder indvandrere fra Filippinerne, Kroatien, Rumænien, Indien, Sri La nka, Vietnam, Thailand, Albanien og Makedonien. Gruppe Bindeholder indvandrere fra Bulgarien, Sydamerika, Jugoslavien, Øvrig Afrika, Tyrkiet og Ussr. Gruppe Cindeholder Kina, Bosnien, Iran, Rusland, Marokko, Pakistan, og Øvrig Asien. Gruppe D indeholder indvandrere fra Libanon, Syrien, Serbien, Afghanistan, Irak, Somalia og statsløse. Se d esuden bilag B.Uanset oprindelsesland har kvinderne den højeste passivandel: 34 pct. af d e kvindelige indvandrere og efterkommere i gruppe A går mindst ét år uden et aktiveringstilbud, mens hele 47 pct. af kvinderne i gruppe D går passive.
20Figur 12. Andel passive ét år i træk fordelt efter arbejdsmarkedstilkny tning, ydelse oprindelsesland og alder. Alle 16-64-årige. Danskere4613114714391725374901020304050607016-2526-2930-5960-6416-2526-2930-5960-6416-2526-2930-5960-64Dagpenge modtagereAF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagereKontant- og starthjælpsmodtagere medproblemer udover ledighed010203040506070Indvandrere og efterkommere fra vestlige lande7 714127 7161825375801020304050607016-2526-2930-5960-6416-2526-2930-5960-6416-2526-2930-5960-64Dagpenge modtagereAF-tilmeldte kontant- ogstarthjælpsmodtagereKontant- og starthjælpsmodtagere medproblemer udover ledighed010203040506070Indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande71012871416223040670102030405060708016-2526-2930-5960-6416-2526-2930-5960-6416-2526-2930-5960-64Dagpenge modtagereAF-tilmeldte kontant- og starthjælpsmodtagereKontant- og starthjælpsmodtagere medproblemer udover ledighed01020304050607080Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og egne beregninger.Anm. Aldersgrupper med mindre end 100 personer er udeladt. Se desuden Bilag B.Andelen af personer uden en aktiv indsats i mindst ét år i træk stiger med a lderen, jf. figur 12.Dette gælder uanset yde lsesform og arbejdsmarkedstilknytning.
21Stigningen er dog mest markant for personer, der er relativt langt væk fra a rbejdsmarkedet. I gruppen af kontanthjælpsmodtagere med andre problemer end ledighed oplever 22 pct. af de 16 -25-årige indvandrere og efterkommere fra et ikke -vestligt land, at gå passivt et år, mens andelen er på hele 67 pct. for de 60 -64-årige. Forskellen til passivand elene for personer uden andre problemer end ledighed i de samme aldersgrupper er markant.Figur 13. Andel passive ét år i træk fordelt efter kontanthjælpsmo dtagernes arbejdsmarkedstilknytning, oprindelsesland og nyledighed. Alle 16-64-årige. Personer uden andre problemer end ledighed9131111131102468101214NyledigeØvrige02468101214ProcentPersoner med andre problemer end ledighed1420253135360510152025303540NyledigeØvrige0510152025303540ProcentKilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og egne beregninger.Anm. Nyledige er personer, der ét år forinden påbegyndelse af deres ledighedsforløb ikke har modtaget offentlige ydelser. Se desuden bilag B.For gruppen af personer med andre problemer end ledighed afhænger den aktive indsats i væsentlig grad af længden af den forudgående ledighedsperiode, jf. figur 13. For nyledige er det i gennemsnit 14 pct. af danskerne og 25 pct. af de ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der ikke får et aktivt tilbud i et år efter de er bl evet ledige. Hos personer med forudgående ledighedsperioder har samme grupper en passivandel på 31 pct. hhv. 36 pct., hvilket i høj grad skyldes, at en stor del af denne gruppe ikke har ret og pligt til at modtage mere end ét tilbud.
22Anm.1Personer, der modtager dagpenge eller ydelser efter §55 i lov om arbejdsløshedsforsikring mv.2Personer, der modtager kontant- eller starthjælp efter lov om ak tiv socialpolitik alene på grund af l edighed.3Personer, der modtager kontant- eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed.4 Et tilbud refererer til et tilbud efter kapitel 10-12 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.5 De regionale arbejdsmarkedsråd kan ud fra en konkret vurdering af målgruppen og behovene på det regionale arbejdsmarked fastsætte retningslinier for fravigelse af pligten til tilbud for dagpengemodtagere på 58 og 59 år, som vil opfylde betingelsene for at gå på efterløn ved det fyldte 60. år. AF fortager på baggrund af rådets retningslinier en konkret individuel vurdering af, om pligten til tilbud skal fraviges.6De specifikke regler for ret og pligt til tilbud for personer under 30 år afhænger af alder og om den ledige har gennemført en uddannelse. 7Offentlig forsørgelse inkluderer dagpenge, feriedagpenge, syge - og barselsdagpenge. Kontant- og starthjælp og orlovsydelse. Har den ledige i 4 sammenhængende uger ikke modtaget offentlig forsørgelsesydelse r, medregnes perioder med offentlig forsørgelsesydelser forud herfor ikke i opgørelsen af de 6 måneder, dvs. den ledige har da ret og pligt til næste tilbud senest 6 måneder (på offentlige forsørgelsesydelser) efter de 4 uger.Kilde: Lov om aktiv beskæftig elsespolitikBilag A. Oversigt over ret og pligt til tilbud i Lov om aktiv beskæftigelsespolitikog starthjælp: ud over ledighed3Alder:Ret og pligt til tilbud4:Senest efter sammenlagt:Senest efter sammenhængende:Senest efter sammenhængende:Under 30 år6Første tilbud6 måneders ledi ghed 13 uger på kontant - og starthælp13 uger på kontant - og starthælpGentagne tilbud6 måneder på offen tlig forsørgelsesydelser7 eller hvis den ledige anmoder herom6 måneder på kontant -eller starthjælp6 måneder på kontant -eller starthjælp30-60 år5Første tilbud12 måneders ledi ghed 12 måneders ledi ghed12 måneders ledi ghedGentagne tilbud6 måneder på o ffentlig forsørgelsesydelser eller hvis den ledige anmoder herom6 måneder på kontant -eller starthjælpIngen ret og pligt til gentagne tilbud60 år og deroverFørste tilbud6 måneders ledi ghed12 måneders ledi ghed12 måneders ledi ghedGentagne tilbud6 måneder på offen tlig forsørgelsesydelser eller hvis den ledige anmoder herom6 måneder på kon tant-eller starthjælpIngen ret og pligt til gentagne tilbud
23Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM udgør sammen med AF-systemetsregistreringssystem AMANDA hovedkilderne bag analysen. I nogle af opgørelserne er fuldtidspersoner beregnet p å baggrund af DREAM. Dettebetyder almindeligvis en overestimering af den faktiske bestand på mellem 1 -3 pct.Andel AF-tilmeldte er beregnet som antal modtagere af kontanthjælp og starthjælp, der er tilmeldt AMANDA sat i forhold til alle modtagere af de to ydelser. Aktiveringsgraden viser, hvor stor en del af tiden indenfor et år den ledige i gennemsnit har deltaget i en aktiv foranstaltning. Beregningen tager udgangspunkt i fuldtidspersonerog aktiveringsgraden er pr. definition andel aktiverede ud af antal aktiverede og passive.Beregningen af passivandelen indeholder personer, der har været berørt af l edighed i2003, dvs. personer, der er nyledige eller personer med en længere ledi ghedsperiode bagsig. Andel passive er den andel, der har modtaget offentlig forsørgelse i ét år fra d eresførste ledighedsuge i ovennævnte periode uden at være selvforsørgende (i mindst 4 uger), i aktivering, forrevalidering eller revalidering (i mindst 1 uge) eller er gået på førtidspension, folkepension, overgangsydelse, efterløn, er udvandret eller død. De beregninger, der ligger til grund for figur 8 afviger lidt fra ovenstående definition. Figuren viser antallet af forsikrede ledige, der i et givent kvartal har haft mere end 51 ydelsesuger inden for de seneste 78 kalenderuger. Heraf beregnes andelen, der ikke har deltaget i aktivering og andelen, der ikke har haft kontakt med AF (samtale) inden for det seneste ydelsesår. Bilag B. Data og Metode
24Tidligere analyserNr. 1 Større jobskabelser og jobnedlæggelser i Danmark, 1980 - 2002Nr. 2 Korttidsledigheden og afgang fra ledighed til beskæftigelse Nr. 3 Ledighed blandt de 50-65-årigeNr. 4 Overførselsindkomstmodtagere, langtidsledighed og marginaliseringNr. 5 Den aktive indsats