Lovforslag nr. L xx Folketinget 2005 - 06 Fremsat den xx. oktober 2005 af Ministeren for familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed) Forslag til Lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Barselsudligningsloven) (UDKAST 05.09.2005) Formål og anvendelsesområde § 1. Lovens formål er  at fremme ligestillingen mellem kvinder og mænd ved at etablere en or  d- ning på det private arbejd smarked, som udligner arbejdsgivernes udgifter til løn under barsel. § 2. Loven finder anvendelse for det private arbejdsmarked. Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse for den del af det private arbejdsmarked, der har indgået overenskomst om en decentral ordning om barselsudligning, som er godkendt i henhold til § 6. Refusion § 3. Alle arbejdsgivere kan modtage refusion for ansatte lønmodtagere, der efter dagpengel oven er berettiget til dagpenge under fravær på grund af graviditet, barsel og adoption (»barselsdagpenge«), medmindre arbejdsgiveren er omfattet af en godkendt decentral ordning om barselsudligning, og lønmodtageren er tilsluttet denne. Stk. 2. Der ydes refusion på grundlag af arbejdsgiverens anmodning til kommunen om at in dtræde i lønmodtagerens ret til barselsdagpenge i henhold til dagpengeloven. Stk. 3. Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender kan fastsætter regler om karensperioder for barselsudligningsordningen. § 4. Refusionen udgør forskellen mellem barselsdagpenge og løn under barsel inden for et fast kroneloft på 142 kr. pr. time. Beløbet reguleres årligt af ministeren for familie   - og forbrugeranlig- gender. Reguleringen sker efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension og efter forhandling med finansministeren. Stk. 2. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om ydelse af refusion, herunder om længden af den peri  ode, hvor arbejdsgiveren er berettiget til at modtage refusion. Stk. 3. Refusionen udbetales bagud. Udbetalingerne sker efter lov om offentlige betalinger m.v. el- ler regler, som er fastsat i medfør heraf. Bidrag § 5. Alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodtager. Dog indbetaler arbejdsgiveren ikke bidrag for lønmodtagere, som er tilsluttet en go dkendt decentral barselsudligningsordning.
2 Stk. 2. Bidraget udgør et årligt kronebeløb pr. fuldtidsansat. Beløbet reguleres trinvist i forhold til den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Stk. 3. Efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætter ministeren for familie- og forbrugeranliggender regler om beregning af bidrag, bidragsstørrelse, regulering af bidrag og opkrævni  ngen heraf. Decentrale barselsudligningsordninger § 6. Arbejdsgivere kan undtages fra loven for de lønmodtagere, der er tilsluttet en go dkendt de- central barselsudligningsordning. Disse ordninger skal for at være godkendt opfylde fø   lgende krav: 1) andelen af kvinder i ordningen skal udgøre mindst 30 pct., 2) ordningen skal være aftalt mellem en arbejdsgiverorganisation og en lønmodtage   rorganisation og omfatte mindst 5.000 lønmodtagere, 3) alle arbejdsgivere skal bidrage til ordningen, 4) alle lønmodtagere, s om under barsel får løn, der overstiger barselsdagpengene, skal udløse ref   u- sion til deres arbejdsgivere, 5) udgifterne i ordningen skal pr. år svare til et bidrag på minimum 0,2 pct. af virksomh  edernes lønsum eller minimum 700 kr. pr. fuldtidsmedarbejder, 6) refusionen fra ordningen skal mindst udgøre forskellen mellem barselsdagpenge og den ove r- enskomstmæssigt aftalte løn under barsel op til en timeløn på mindst 142 kr., og 7) refusionsperioden i ordningen skal have en længde, der op til mindst 26 uger føl   ger den over- enskomstmæssigt aftalte periode for løn under barsel. Stk. 2. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender godkender efter ansøgning den decentrale ordning. Ansøgningen skal indeholde oplysninger, som dokumenterer, at den decentrale barselsu d- ligningsordning opfylder de i stk. 1, nr. 1-7, opstillede krav. Stk. 3. Der skal til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender indberettes ændringer vedr  ø- rende de decentrale barselsudligningsordninger, som er godkendt efter stk. 1 og 2, såfremt opl ys- ningerne har betydning for ordningens godkendelse. Stk. 4. Ministeren kan i særlige tilfælde træffe bestemmelse om, at en dece ntral barselsudlignings- ordning, som efter godkendelsen ikke opfylder et eller flere af kravene i stk. 1, nr. 1-7, fortsat kan undtages fra loven. Administration og delegation § 7. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan henlægge sine beføjelser efter loven, til en myndighed under ministeriet. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at klage over myndighedens afgørelse ikke kan in dbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 2. Ministeren kan henlægge sine beføjelser vedrørende drift af barselsudligningsor dningen til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at klage over Arbejdsmarkedets Tillægspensions afgørelser vedrørende driften af barselsudligningsordni n- gen ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. § 8. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender eller den, som ministeren har henlagt beføj el- ser til i henhold til loven, kan til brug for administration af ordningen, herunder afgræn  sning af kredsen af bidragspligtige arbejdsgivere, beregning af størrelsen af bidrag og refusion, fas tsættelse af længden af refusionsperioden, opkrævning af bidrag samt udbetaling af refusion, indhente rele- vante oplysninger hos decentrale barselsudligningsordninger, Arbejdsmarkedets Tillægspension, KMD A/S, andre offentlige myndigheders registre m.v. Stk. 2. Arbejdsgiverne skal efter anmodning fra ministeren eller den, som ministeren har henlagt beføjelser til i henhold til loven, afgive alle oplysni nger, som er relevante for administration heraf.
3 Tilsyn og kontrol § 9. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om kontrol med administr  a- tion af ordningen, herunder om kontrol med indbetalinger til og udbetalinger fra ordningen. § 10. Har arbejdsgiveren givet urigtige oplysninger eller undladt at meddele oplysninger af betyd- ning for udbetaling af refusion, bortfalder refusionen helt eller delvist, og den uberettigede udbetalte refusion skal tilbagebetales. Har de afgivne oplysninger betydning for beregning af bidragets stø r- relse, kan det manglende eller for lidt indbetalte beløb kræves efterbetalt. Stk. 2. Der er udpantningsret for de i stk. 1 og § 5 nævnte beløb og renter heraf. Stk. 3. Der kan gives henstand med indbetaling samt eftergivelse af det i § 5 nævnte beløb og re   n- ter heraf. § 11. Ministeren kan fastsætte regler om udarbejdelse af årsregnskab for indbetalinger til og udb   e- talinger fra barselsudligningsordningen. Straf § 12. Medmindre strengere straf er forskyldt efter øvrig lovgivning, straffes med bøde den, der 1) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller undlader at afgive oplysninger som har be- tydning for udbetaling af refusion, jf. § 3, indbetaling af bidrag, jf. § 5, eller i forbindelse med godkendelse af en decentral barselsudligningsordning, jf. § 6, stk. 2 og 3, eller 2) undlader at efterkomme en anmodning efter § 8, stk. 2. Stk. 2. I regler, der udstedes i medfør af loven , kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af reglerne. Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens kapitel 5. Ikrafttræden og overgangsbestemmelse § 13. Loven træder i kraft den 1. oktob  er 2006. Stk. 2. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. § 14. Decentrale ordninger om barselsudligning aftalt i overenskomstaftaler, som er indgået inden [1. juni 2005], og som ikke kan godkendes efter § 6, stk. 2, kan efter ansøgning til ministeren f or familie- og forbrugeranliggender undtages fra loven frem til førstkommende nye overenskomstper i- ode.
4 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Forslag til lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Barselsudligningsl oven) er fremsat med det formål at etablere en udligningsordning for arbejdsgivere, således at der sker indbyrdes udligning af a  r- bejdsgivernes udgifter til løn i forbindelse med medarbejdernes adoptions -, graviditets-, barsel-, fædre  -, eller forældreo  rlov (i det følgende barselorlov). Lovforslaget har på den måde til formål at fremme ligestillingen mellem kvinder og mænd på det private arbejdsmarked. 2. Lovforslagets baggrund Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender nedsatte i april 2005 en arbejdsgruppe med deltagelse fra Beskæftigelsesministeriet,  Ligestillingsafdelingen  i  Socialministeriet,  Finansministeriet,  Skatteministeriet, Økonomi  - og Erhvervsministeriet samt med administrativ-teknisk bistand fra Arbejdsmarkedets Tiilægspe  n- sion (ATP). Arbejdsgruppen fik til opgave at udarbejde en model for en lovbaseret barselsudligningsordning. Om oprettelse af en lovbaseret barselsudligningsordning anføres der i Regeringsgrundlaget »Nye mål« (f  e- bruar 2005) fø lgende: »Regeringen vil foreslå, at der etableres  en »barselsfond« for den del af arbejdsmarkedet, som efter afslut- ningen  af  overenskomstforhandlingerne  i  foråret  2005  ikke  er  omfattet  af  »barselsfonde«  aftalt  i  overen s- komster.  En  barselsudligningsfond  styrker  kvinders  position  på  arbejdsmarkedet.  Når  arb  ejdsgiverne  deler deres  omkostninger  ved  barsel,  reduceres  den  enkelte  arbejdsgivers  udgifter  til ansatte,  som  går  på  barsel. Det  styrker  ligestillingen.  Alle,  der  ikke  er  dækket  af  en  barselsudligningsfond  via  en  kollektiv  overen  s- komst, bliver omfattet af en obligatorisk ordning. Dermed bliver alle dækket. Ordningen skal træde i kraft i 2006.« Arbejdsgruppen har til brug for sit arbejde taget udgangspunkt i en redegørelse fra Barselfondudvalget om barselsudligningsordninger  (maj  2004).  Redegørelsens  model   4  skitserer  en  barselsudligningsordning,  der alene omfatter den del af det private arbejdsmarked, der ikke er omfattet af den aftale om barselsudligning, som er indgået mellem Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Landsorganisationen i Danmark (LO) i foråret 2004. Arbejdsgruppen har herefter udarbejdet et forslag til en model for en lovbaseret ordning om barselsudlig- ning for den del af det private arbejdsmarked, som ikke er omfattet af en aftalebaseret barselsudligningsord- ning, der opfylder visse nærmere fasts  atte krav og dermed kan godkendes efter loven. Barselsudligningsord- ningen på DA/LO -området har været normdannende for arbejdet med den lovbaserede ordning. Staten har i flere år  haft  en  barselsudligningsordning, og det (amts)kommunale område har ved overen  s- komstforhandlingerne i foråret 2005 aftalt at etablere en barselsudligningsordning. Arbejdsgruppen foreslår en model  for en lovbaseret barselsudligningsordning for det private arbejdsma r- ked, som dels skal styrke kvinders position på arbejdsmarkedet og del s være administrativt simpel og give arbejdsgiverne så få administrative byrder som muligt. Ordningen har til formål at udligne arbejd   sgivernes udgifter til løn under barsel og ikke andre forhold (f.eks. udbrede lse af løn under barsel). Det er hensigten, at ordningen skal være obligatorisk for alle private arbejdsgivere, der har ansatte, som i  k- ke er tilsluttet en godkendt decentral ordning, uanset om arbejdsgiveren betaler løn under barsel. Det betyder bl.a., at alle arbejdsgivere, der ikke er dækket af en   godkendt decentral aftale, skal yde et bidrag til den lov- baserede ordning, uanset om de betaler løn under barsel e ller ej. Det foreslås, at bidraget er et fast kronebidrag pr. fuldtidsansat, som med det nuværende omkostningsn   i- veau skønnes at udgøre ca. 900   kr. Bidragsstørrelsen fastsættes, således at bidragene samlet dækker alle u d-
5 gifter i ordningen (etablering, drift, kontrol og refusionsudbetalinger). Bidraget pr. lønmodtager reduceres for ansatte, der er ansat mindre end fuldtid efter nogle nærmere beskr  evne intervaller. Arbejdsgiveren vil være berettiget til refusion for alle ansatte lønmodtagere, som ikke er tilsluttet en go   d- kendt decentral barselsudligningsordning, som er på graviditets -, barsel-, fædre  - eller forældr  eorlov, som får løn under barsel, o g som er berettiget til barselsdagpenge. Det foreslås, at refusionen udgør forskellen mellem barselsdagpenge, der pt. udgør 88,30 kr. pr. time, og løn under barsel inden for et fast kroneloft på 142 kr. pr. time, som reguleres årligt. Der gives refusion fr   a den  lovbaserede  ordning  i  op  til  26  uger  i  overensstemmelse  med  den  periode,  der  ydes  løn  under  barsel. Ugerne fordeler sig med 4 uger før forventet fødsel, 2 ugers pligtorlov til moderen, 2 ugers fædreorlov og 18 uger,  som  forældrene  frit  kan  dispon  ere  over  under hensyntagen  til  reglerne  om  barselsdagpenge  og  deres overenskomster eller aftaler om løn u nder barsel. Den lovbaserede barselsudligningsordning vil være uden statslig finansi  ering. Det er hensigten, at ATP skal administrere den lovbaserede barselsudligningsordning. Hvis alene DA/LO-området undtages fra ordningen, skønnes den at ville omfatte ca. 730.000 fuldtidsb  e- skæ  ftigede fordelt på ca. 114.000 virksomheder. Det endelige omfang vil afhængig af, hvor mange der kan og ønsker undtagelse fra ordnin gen. Decentralt aftalte barselsudligningsordninger, som opfylder følgende krav, kan blive godkendt og dermed undtaget fra den lovbaserede ordning: Andelen af kvinder skal være opgjort til mindst 30 pct. Ordningen skal være aftalt mellem en arbejdsgiver  organisation og en lønmo dtagerorganisation og om- fatte mindst 5.000 lønmodtagere. Alle arbejdsgivere skal bidrage til ordningen. Alle lønmodtagere, som får løn under barsel, der overstiger barselsdagpengene, skal udløse refusion til deres arbejdsgiver. Udgifterne (refusion, etablering, drift og kontrol) i ordningen skal pr. år svare til et bidrag på minimum 0,2 pct. af virksomhedens lønsum eller minimum 700 kr. pr. fuldtidsmedarbejder. Minimumsbidraget reguleres årligt. Refusionen fra ordningen skal mindst udgøre forskellen mellem barselsdagpenge og den overenskoms t- mæssige aftale løn under barsel op til en timeløn på mindst 142 kr., og Refusionsperioden skal have en længde, der op til mindst 26 uger følger den overenskomstmæssige afta l- te periode for løn  under barsel. De ovenfor nævnte krav er minimumskrav for at blive godkendt. Der kan således aftales et højere bidrag, højere refusion og længere r   efusionsperiode. Gruppen af selvstændige erhvervsdrivende er ikke omfattet af den lovbaserede barselsudli  gningsordning. Regeringen  vil  afklare  muligheden  for  at  etablere  en  særlig  barselsudligningsordning  for  selvstændige  e r- hvervsdrivende. Indholdet af en sådan ordning for de selvstændige vil blive fastlagt i dialog med interesse   n- terne. Regeringen vil i givet fald fremsætte et lovforslag herom primo 2006. 3. Gældende ret 3.1. Generelt En barselsudligningsordning består af midler, der er indbetalt af en given kreds af arbejdsgivere med det formål at dække udgifter til løn i forbindelse med barsel. Kendetegnende for de fleste udligningsordninger er, at de er etableret i forbindelse med overenskomstafta- ler eller i forbindelse med arbejdsgiverorganisationens virke i øvrigt. Ordningerne er karakteriseret ved, at de dækker et overenskomstområde, et fag eller en branche.    Dette gælder for eksempel Grafisk Arbejdsgiverfo  r- enings barselfond, der blandt andet dækker alle medlemsvirksomheder med ansatte på den grafiske overen   s- komst. Området er således ikke nærmere reguleret gennem lovgivning.
6 3.1.1. Løn under barsel  - funktionær  loven Funktionærlovens § 7, fastsætter i stk. 2, at kvindelige lønmodtagere har krav på halv løn under fravær på grund af graviditet og  barsel  fra  barselorlovens begyndelse, dvs. fra 4 uger før forventet fødsel til 14 uger efter fødslen. Funkti onærlovens b  arselsregler gælder ikke for fædre og adoptanter. Når lønmodtageren er berettiget til halv løn under graviditetsorlov og barselorlov i 14 ugersperioden, er a   r- bejdsgiveren berettiget til dagpengerefusion fra kommunen. I det omfang barselsdagpengene udgør et  større beløb end halv løn under barsel, er lønmodtageren berettiget til at få udbetalt fo rskellen. For  højtlønnede funktionærer  vil  halv  løn  under  barselorlov  i  graviditetsperioden  og  i  14  ugers  p erioden give en større dækning end barselsdagpengene. I di   sse tilfælde vil arbejdsgiveren have interesse i at kunne opnå refusion fra en fælles udli   gningsordning. Mange funktionærer er desuden omfattet af overenskomster, der giver be  dre lønforhold under barselorlov. Antallet af funktionærer kan ikke fastslås præc ist, men det antages, at ca. 1/3 af lønmodtagerne er omfa ttet af funktionæ  rloven. 3.1.2. Løn under barsel  - aftalebaseret Både  på  det  offentlige  og  det  private  arbejdsmarked  er  løn   -  og  arbejdsvilkår  traditionelt  overladt  til  a r- bejdsmarkedets parter selv at aftale. Dette gælder også spørgsmålet om løn under barsel med den begrænsede undtagelse i funktionæ  rloven. Enhver form for løn under barsel ud over barselsdagpenge er derfor aftalt enten som led i overenskoms t- forhandlinger eller individuelt mellem den enkelte arbejdsgiver og lønmodtager. Mange lønmodtagere får nu løn under graviditet og barsel i sammenlagt 20 uger. Løn under orlov er typisk fordelt med 4 ugers gravid  i- tetsorlov, 14 ugers barselorlov til moderen og 2 ugers fædreorlov. Efter overenskomsterne på  DA/LO -området kan lønmodtagerne få løn i  yderl igere 6 ugers forældreorlov typisk med en maksimal betaling pr. time på op til 120 kr. Betalingen ydes til enten faderen eller moderen. På det offentlige område og i finanssektoren ydes der også fuld løn i 1 0 ugers foræ  ldreorlov og i alt 4 ugers fædreorlov. 3.2. Eksisterende ordninger om barselsudligning 3.2.1. Den offentlige sektor Den lovbaserede barselsudligningsordning omfatter ikke den offentlige sektor. Den Statslige Barselfond blev etableret i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 1995 på det stat s- lige  område.  Grundlaget  for  barselfonden  fremgår  af  Finanslov  2004  §  7.13.06  samt  Finansministeriets cirkulære  af  11.  juni  1999  om  Barselfond.  I  staten  gælder  Aftale  om  barsel,  adoption  og  omsorgsdage, jf. cirkulære nr. 9065 af 4. februar 2004. Institutioner, der har personale ansat, som er omfattet af ordningen, kan få refunderet merudgifter ved v i- karansættelser  under  barsel  -  og  adoptionsorlov.  Refusionsbeløbet  udgør forskellen  mellem  vikarens løn  og dagpengerefusionen fra  den orlovshavende bopælskommune. Ordningen finansieres ved reduktion af min  i- steriernes rammer beregnet som et bidrag pr. årsværk. På  det (amts)kommunale område indgik De Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Forhandlingsselskabet  for  Hovedstadens  Sygehusfællesskab  (FHS),  Kommunernes  Landsforening  (KL), Amtsrådsforeningen, Københavns Komm  une, Frederiksberg Kommune og Hovedstadens Sygehusfællesskab (H:S) den 21. januar 2005 aftale om udligning af udgifter til barsel- og adoptionsorlov. Aftalen vedrører udgifter til ansatte, som modtager sædvanlig løn under barsel - og adoptionsorlov i: kommunerne i KL’s forhandlingsområde amter i amtsrådsforeningens forhandlingsområde Københavns Kommune Frederiksberg Kommune
7 Naturgasselskaber og andre fælles (amts)kommunale virksomheder Det nærmere indhold af udligningsordninger aftales lokalt i de enkelte kommuner/regioner. 3.2.2. Det private arbejdsmarked På større områder af det private arbejdsmærked er der ved overenskomstforhan dlingerne i foråret 2004 og 2005 indgået aftaler om barselsudligningsordninger. Der er tale om eksempler på ordninger, som vil kunne søge om godkendelse, således at de kan undtages fra loven, hvis de opfylder de nærmere skitserede krav. 3.2.2.1. DA-barsel Ved overenskomstforhandlingerne i foråret 2004 blev DA og LO enige om at etablere en ordning, der u d- ligner arbejdsgivernes overenskomstmæssige udgifter til medarbejdere på barsel. Aftalen indebærer, at alle arbejdsgivere i medlemsorganisationer under DA skal betale bidrag til DA-barsel. Medlemsorganisationer, hvis medlemsvirksomheder er omfattet af DA-barsel, er Asfaltindustrien og Ben- zin-  og  Oliebranchens  Arbejdsgiverforening  (AI-BOA),  Dansk  Byggeri,  Dansk  Handel  &  Service,  Dansk Tekstil  &  Beklædning,  Dans  ke  Dagblades  Forenings  Forhandlingsorganisation,  Handel,  Transport  og  Ser- viceerhvervenes (HTS) Arbejdsgiverforening og Sammenslutningen af Mindre Arbejdsgiverforeninger (op- gørelse af 25. maj 2005). DA -barsel forventes at omfatte 300.000 lønmodtagere. På DA  /LO-området udgør kvindeandelen godt 30 pct. DA-barsel trådte i kraft den 1. juli 2005. DA -barsel er obligatorisk for de arbejdsgivere, der er medlem af en arbejdsgiverorganisation under DA uden egen barselsordning. De bestående barselsudligningsordninger  i DA’s regi bliver opretholdt. Det skal bemærkes, at alle barselsudligningsordninger i medlemsorganisationer under DA indgår i en fælles udligningsordning. Arbejdsgiverens bidrag  til ordningen udgør et fast årligt beløb pr. fuldtidsansat medarbejder og ber   egnes bl.a. ud fra hvor mange timer, medarbejderen er ansat. Bidragsstørrelsen kan derfor variere alt efter ansætte   l- sesforhold. Bidraget udgør pt. 786 kr. om året for hver fuldtidsansat medarbejder, og beløbet gælder for fø r- ste  driftsår,  det  vil  sige  til  3 0.  juni  2006,  hvorefter  det  reguleres  årligt  afhængig  af  de  gennemsnitlige lønu dgifter. Arbejdsgiveren  kan  få  hel  eller  delvis  refusion  for  overenskomstmæssige  udgifter  ved  en  medarbejders barsel. Arbejdsgiveren skal opfylde følgende for at få refusion: Arbejdsgiveren må ikke være i restance til DA   -barsel Arbejdsgiveren skal have indberettet korrekt, således at der er foretaget korrekt indbetaling af bidrag Arbejdsgiveren skal have betalt bidrag for den barslende medarbejder Den barslende medarbejder skal have været ansat i mindst 9 måneder. For vikarbureauansatte følges de særlige bestemmelser i overenskomsterne Der skal være betalt løn m.v. under barsel Arbejdsgiveren skal indtræde i den barslendes dagpengeret Refusionen kan maksimalt udgøre 14 1,40 kr. pr. time. I beløbet indgår pensionsbidrag, feriepenge og sø   g- nehelligdagsbetaling. Herfra modregnes barselsdagpengene. Refusion gives i følgende perioder: 4 uger før forventet fødsel (graviditetsorlov)   – kun moderen. 14 uger efter fødslen (bars elorlov) – kun moderen. 2 uger efter fødslen (fædreorlov)    – kun faderen. 6 uger efter barselorloven (det vil sige 15. til 20. uge efter fødslen)  – kun den ene af forældrene. Arbejdsgiveren skal i forbindelse med udbetaling af løn under forældreorlov in   dhente en underskrevet tro- og loveerklæring fra  medarbejderen.  Erklæringen skal kunne fremvises, hvis DA -barsel, i forbindelse  med kontrol, anmoder om at se den. Arbejdsgiveren vil ikke være berettiget til refusion i forældreorlovsperioden, hvis der ikke foreligger en sådan erklæring, eller hvis der fejlagtigt udbetales løn for perioden. Administrationen af DA-barsel varetages af ATP ErhvervService A/S, som er et datterselskab til ATP, og som blev stiftet 3. januar 2005.
8 3.2.2.2. Kristelig Arbejdsgiverforenings barselsudligningsordning Der blev pr. 1. juli 2005 i regi af Kristelige Arbejdsgiverforeningers Hovedorganisation (KAH) etableret en barselsudligningsordning, hvor Kristelig Arbejdsgiverforening (KA) og KA Pleje vil være tilknyttet. Udligningsordningen  vil  omfatte  ca. 7000 lønmodtagere  fordelt  på  750  virksomheder inden  for  12  bra  n- cheområder. Andelen af kvinder oplyses at udgøre ca. 38 pct. KA har indgået en kollektiv overenskomst med Kristelig Fagforening. Heri er der ret til fuld løn under ba  r- sel i 14 uger efter fødslen for timelønnede, og for funktionærer er der ret til fuld løn i sammenlagt 23 uger, hertil kommer fædreorlov i 2 uger. KA Pleje har indgået en kollektiv overenskomst med Fag og Arbejde (FOA), hvorefter der er ret til fuld løn under bars el i sammenlagt 32 uger. Fædreorlov udgør i denne overenskomst 4 uger. Arbejdsgiveren indbetaler et bidrag svarende til 0,2 pct. af lønsummen til KA og 0,27 pct. af virksomh e- dens lønsum til KA Pleje. Opkrævningerne forekommer to gange om året. Via udligningsordningen refunderes fuld løn inkl. pension fratrukket virksomhedens refusion fra komm u- nen, i et antal uger svarende til forpligtelsen i de kollektive overenskomster. Udligningsordningen vil blive administreret af KAH. 3.2.2.3. SALA's barselsudligningsordning Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) er ved overenskomstforhandlingerne i foråret  2005  blevet  enige  om,  at  der  skal  etableres  en  barselsudligningsordning.  Udligningsordningen  skal være på plads senest 1. juli 2006. SALA oplys   er, at andelen af kvinder udgør i størrelsesordenen 30 pct. 3.2.2.4. Finanssektorens barselsudligningsordning Som  led  i  de  nye  overenskomster  blev  Finanssektorens  Arbejdsgiverforening  (FA),  Finansforbundet  og Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening (  DFL) enige om at etablere en fælles barselsudligningsor  d- ning. Ordningen omfatter omkring 63.000 medarbejdere i de danske penge- og realkreditinstitutter og forsik- ringsselskaber. Af sektorens medarbejdere samlet set udgør kvindeandelen 52. pct. Ordningen tr ådte i kraft den 1. juli 2005. Udligningsordningen oprettes og administreres i FA. Der sondres mellem bidragspligtige og udligningsberettigede virksomheder. Alle virksomheder, der er medlem af FA, er bidragspligtige til barselsudligningsordningen. Bidragets stø r- relse fastsættes en gang årligt af udligningsordningens ledelse, så det dækker de forventede udgifter til udli g- ning. Udligningsberettigede virksomheder er de virksomheder, som er medlemmer af FA, og som på opgørelse  s- tidspunktet har mindst 60 pct. kvinder blandt virksomhedens medarbejdere. Overstiger andelen af kvinder 60 pct., beregnes udligningen ud fra, hvor meget andelen af kvinder overstiger 60 pct. En virksomhed kan modtage refusion for de medarbejdere, som har fået udbetalt fuld løn under barsel  , en- ten ifølge kollektiv overenskomst eller individuel aftale. For medarbejdere, som på grund af for få arbejdst   i- mer eller ansættelse i et kort tidsrum ikke er omfattet af overenskomsten, beregnes udligningen, så den svarer til, hvad der maksimalt kan opnå s på DA/LO -området. De udligningsberettigede virksomheder beregner udligning for hver medarbejder, der har modtaget løn u n- der barsel. Virksomheden kan for medarbejderen maksimalt få refunderet forskellen mellem udbetalt brutt o- løn tillagt arbejdsgivers pens ionsbidrag og den af virksomheden modtagne eller tilgodehavende dagpengere- fusion. Der ydes udligning for den periode, hvor medarbejderen har fået udbetalt løn under barsel, dog ma  k- simalt i den periode hvor virksomheden ifølge FA’s kollektive overenskomster   har pligt til at betale fuld løn under barsel.
9 Der udarbejdes årligt et regnskab og en redegørelse for barselsudligningsordningen. Udligningsordningen ledes af FA’s bestyrelse. Bestyrelsen rådgives og bistås af et barselsudligningsråd, der sammensættes me d tre repræsentanter fra FA, to fra Finansforbundet og en fra DFL. 4. Lovforslagets indhold Med  lovforslaget  oprettes  en  lovbaseret  udligningsordning  på  barselsområdet.  Lovforslaget  omfatter  alle private arbejdsgivere og deres lønmodtagere, der ikke er dæk   ket af en ordning om barselsudligning aftalt i en kollektiv overenskomst. Den lovbaserede udligningsordning er obligatorisk. Lovforslaget er opbygget således, at  der i selve lovteksten opridses rammen for barselsudligningsordni n- gen, mens de specifikke bestemmelser som beregning af bidrag og refusion samt fastlæggelse af længden af refusionsperiode vil blive  fastsat i  en  bekendtgørelse. Det er således hensigten, at der senest samtidig med lovens ikrafttræ  den udarbejdes en administrationsbekendtgørelse. Lovens overordnede formål er at fremme ligestillingen af mænd og kvinder på det pr ivate arbejdsmarked. Lovens anvendelsesområde omfatter den del af det private arbejdsma rked, som ikke er omfattet af en god- kendt decentral barselsudligningsordning. Lovforslaget indeholder bestemmelser om udbetaling af refusion fra barselsudligningsordningen og regule- ring af refusionen. Der gives ministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for ydelse af refusion. Endvidere er der bestemmelser om indbetaling til ordningen, herunder bemyndigelse til ministeren til at fast- sætte regler om beregning af bidragsstørrelse, regulering af bidrag og opkrævning heraf. Lovforslaget opstiller krav til de  decentrale barselsudligningsordninger. Kravene skal være opfyldt for at blive godkendt af ministeren, og dermed undtaget fra den lovbaserede udligningsordning. Der gives ministe- ren bemyndigelse til i særlige tilfælde at dispensere fra kravene for allerede godkendte ordninger. Lovforslaget  indeholder  bestemmelser  om  delegation  af  ministerens  beføjelser  til  henholdsvis  ATP  og myndigheder under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Endvidere foreslås det, at klageadgang af afgørelse truffet af hhv. ATP eller en myndighed under ministeriet bliver afskåret. Lovforslaget indeholder tillige bestemmelser om administration. Det skal være muligt for myndigheden at indhente relevante oplysninger til brug for administration af barselsudligningsordningen. Endvidere indehol- der lovforslaget bestemmelser om tilsyn og kontrol, herunder bestemmelser om tilbagebetaling af uberettiget modtagne ydelser, efterbetaling af bidrag og om udarbejdelse af år sregnskab. Lovforslaget indeholder endelig straffebestemmelser og bestemmelse om en overgangsordning for decen- trale ordninger. 5. Økonomiske og admin  istrative konsekvenser for det offentlige Samlet set vurderes forslaget at virke stort set neutralt på de offentlige f inanser. Administrationen af ordningen henlægges for størstedelens vedkommende til ATP, og der vurderes derfor at være meget begrænsede ad ministrative byrder for det offentlige forbundet med ordningen. De vurderes at udgøre ca. [0,5 mio.] kr. årligt, som finansieres via bidraget. 6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Økonomiske konsekvenser Med en refusionssats på 14 2 kr. pr. time, udgør arbejdsgiverens bidrag efter foreløbige beregninger ca. 900 kr.  pr. fuldtidsmedarbejder.  Dette  er inklusiv omkostninger til etablering, administration og kontrol af ord- ningen. Bidragsstørrelsen reguleres en gang årligt ud fra ordninge  ns omkostninger. Med det aktuelt forventede omfang og omkostningsniveau skønnes ordningens samlede udgifter til refus i- on at udgøre ca. 630 mio. kr. pr. år. Denne udgift deles mellem de arbejdsgivere, der har lønmodtagere, der er dækket af ordningen. Det sv  arer til at arbejdsgiveren betaler ca. 870 kr. pr. år. pr. fuldtidsbeskæftigede til dækning af udgifterne til refusion.
10 Ordningen betyder en omfordeling mellem de omfattede virksomheder indbyrdes, og indebærer således for virksomhederne set under ét kun udgifter til etablering, administration og kontrol. Udgifterne hertil skønnes at blive på ca. 24 mio. kr. det første år og ca. 22 mio. kr. de efterfølgende 4 år. Herefter ca. 15 mio. kr. årligt. Etableringsomkostningerne  afskrives  over  5  år.  Det  første  år  vi   l  omkostningerne  til  administration  således være ca. 30 kr. pr. fuldtidsbeskæftigede For arbejdsgivere der har medarbejdere, der går på barselorlov, ydes der refusion fra den lovbaserede ba  r- selsudligningsordning svarende til en timeløn på op til 142 kr. i    op til 26 uger. Refusionen kan dække, a  r- bejdsgiverens udgifter til den medarbejder, der er gået på barsel, f.eks. løn, pension, tillæg m.v. Løndrivende effekt En obligatorisk udligningsordning vil betyde, at der vil være arbejdsgivere, som kommer til at bi  drage til en barselsudligningsordning, uden at de i første omgang får noget igen, fordi de hverken efter overenskomst eller individuel aftale betaler løn under barsel til deres ansatte. En sådan udligningsordning vil formentlig tilskynde til, at arbejdsgiv ere efter ordningens ikrafttræden vil efterkomme ønsker fra deres ansatte eller måske selv tilbyde dem løn under barsel op til ordningens maks   i- mum. Det vil for den  enkelte  arbejdsgiver være praktisk  talt  omkostningsfrit at give et sådant tilbud. Man taler om en løndr ivende effekt. En vis løndrivende effekt vil være umulig at undgå, men den er søgt begræ nset ved en kombination af et kroneloft på refusionen og et kronebidrag pr. fuldtidsansat. Ordningen  vil  berøre  de  private  virksomheder,  der  ikke  er  omfattet   af  barselsudligningen  på  DA/LO - området eller af andre ordninger, der kan godkendes. Omfanget af ordninger, der vil kunne blive godkendt, kan af gode grunde endnu ikke bedømmes med sikkerhed. Hvis alene DA/LO -området undtages fra den lo v- baserede  ordning,  vil  ordningen  omfatte  knap  114.000  virksomheder.  Disse  virksomheder  har  i  alt  godt 730.000 fuldtidsbeskæftigede, så der er i ge   nnemsnit tale om relativt små virksomheder med lidt over seks ansatte. Omfordeling Da  formålet med en udligningsordning  er at udli gne  arbejdsgivernes  udgifter  til løn under barsel, vil der være virksomheder/brancher, der bidrager mere til ordningen, end de modtager i refusion. Der fo  rventes der- for en vis udligning mellem brancherne, jf. tabellen nedenfor. Den foreløbige beregning ser  således ud: Bidrag Refusion Omfordeling - Mio. kr. - Landbrug m.v. 26 17 -9 Industri 91 85 -6 Energi og vandforsyning 2 1 -1 Bygge- og anlægsvirksomhed 26 14 -12 Handel og restauration 148 146 -2 Transportvirksomhed 34 36 2 Offentlige og personlige tje- nester 228 274 46 Uoplyst 74 56 -18 I alt 629 629 0 Det fremgår af tabellen, at virksomheder inden for branchen »Offentlige og personlige tjenester« vil få m  e- re ud af barselsudligningsordningen,  end de indbetaler. »Offentlige og personlige tjenester« består af vir k-
11 somheder inden for  ejendomsudlejning, transport, IT-service m.v. Virksomheder  inden for »Bygge- og an- læg  svirksomhed« vil opleve det omvendte, hvilket skyldes, at disse typisk har mange mandlige ansatte. Det skal bemærkes, at på læng ere sigt kan bidraget nedvæltes i lønnen og omfordelingen mellem lønmo d- tagere omfattet af ordningen, vil afhænge af køn og lønniveau. Ordningen vil på sigt medføre omfordeling fra mænd og kvinder, der ikke kommer på barsel, eller som ikke får løn eller kun beskeden løn under barsel, over mod kvinder og mænd, der kommer på barsel med løn. Administrative konsekvenser De administrative byrder for de berørte virksomheder vil afhænge af den konkrete udformning af ordni   n- gen, som skal fastlægges nærmere. Byrderne ventes især at være knyttet til virksomhedernes betaling af b i- drag. Til  brug  for  administrationen  af  barselsudligningsordningen  er  der  behov  for  oplysninger  om  hvilke  ar- bejdsgivere, der er omfattet af ordningen, og om de er omfattet for alle deres lønmodta gere eller kun for en del  af  deres  ansatte.  Da  ATP  ligger  inde  med  oplysninger  om  alle  lønmodtagere,  kan  afgrænsningen  mest hensigtsmæssigt foregå ved at de decentrale udligningsordninger indberetter hvilke medlemmer, der er o   m- fattet af den pågældende ordn   ing, eller på sigt via et evt. centralt register. Disse  oplysninger  omfatter  arbejdsgivers  CVR-nr.,  medarbejders  CPR-nr.,  medarbejders  beskæftigelse  s- grad og tilhørsforhold til en barselsudligningsor dning på CPR -nr.-niveau. Med  hensyn  til  udbetalingerne  forudsættes  det,  at  udbetaling  af  refusion  baserer  sig  på  oplysninger  fra kommunerne  om  udbetaling  af  barselsrefusion,  samt  at  oplysningerne  kan  leveres  i  elektronisk  form.  Der skal  til brug for beregning  af refusionen indhentes oplysninger om arbejdsgivers CVR-nr.,  medarbejderens CPR-nr., beskæftigelsesomfang, timeløn og refus   ionsperiode. Derved kan den lovbaserede ordning få adgang til løbende opd  ateringer af de kommunale barselsoplysnin- ger.  Refusion  til  arbejdsgiverne  fra  den  lovbaserede  ordning  vil  således   kunne  ske  direkte  på  grundlag  af ansø gningen til kommunen om barselsdagpenge. Det betyder, at arbejdsgiverne ikke behøver særskilt at a   n- mode om refusion i den lovbaserede ordning. Hvis de kommunale data mod forventning ikke kan anvendes fra ordningens start, foreslås det, at arbejd s- giver anmoder om refusion via ATP’s arbejdsgiverportal, Arbejdsgiver.net. Arbejdsgiver vil i den forbindel- se skulle oplyse den barslende medarbejders CPR-nr., beskæftigelsesgrad, timeløn og refusionsperiode. Den endelige afklaring af den administrative tilrettelæggelse af ordningen kan først foreligge på et senere tidspunkt. Forslaget skal forelægges Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegule- ring. 7. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har miljømæssig   e konsekvenser. 8. Administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget skønnes ikke har have administrative konsekvenser for borgerne. 9. Forholdet til EU-retten Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter. 10. Ligestillingsmæssige konsekvenser En  barselsudligningsordning  udligner  hele  eller  dele  af  forskellen  i  indirekte  lønomkostninger  mellem kvinder og mænd. Ordningen kan derfor betyde, at arbejdsgiveren vil være interesseret i at ansætte kvinder i den fødedygtige alder. Det kan øge beskæftigelsesfrekven sen for denne gruppe. Samtidig vil det for kvinder- ne betyde, at kvinder i den fødedygtige alder får bedre mulighed for at opnå/bevare tilknytning til arbejd   s- markedet.
12 Det kan endvidere betyde, at villigheden til at ansætte kvinder inden for traditionelt ma  ndsdominerede om- råder  bliver  større.  En  barselsudligningsordning  kan  spille  en  rolle  for  nedbrydning  af  det  køn   sopdelte  ar- bejdsmarked. Med en mere ligelig fordeling af udgiften til barsel mellem overenskomstområderne må det alt i alt form  o- des, at kvindedominerede og mandsdominerede områder fremover i større udstrækning vil have samme øk o- nomiske betingelser, hvilket vil skabe mulighed for at mindske lønforskellen mellem kvinder og mænd. En barselsudligningsordning vil af begge grunde alt andet lige mindske ledighedsrisikoen for yngre kvin- der. Disse forhold vil entydigt øge ligestillingen mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet. 11. Høring [Kommunernes  Landsforening,  Amtsrådsforeningen,  Frederiksberg  Kommune,  Københavns  Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation, Funktio- nernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Le der- nes   Hovedorganisation,   Finanssektorens   Arbejdsgiverforening,   Kommunale   Tjenestemænd   o  g   Overens- komstansatte,   Centralorganisationernes   Fællesudvalg,   Kristelig   Arbejdsgiverforening,   Arbejdsmarkedets Tillægspension,  Kristelig  Fagbevægelse,  Ansatte  Arkitekters  Råd,  Civiløkonomerne,  Danmarks  Jurist -  og Økonomforbund, Den Alm. Da  nske Lægeforening  , Foreningen af Speciallæger, Foreningen af yngre læger, Praktiserende Læger  organisat  ion,  Den Danske Dyrlægeforening,  Erhvervssproglig forbund, Dansk Farm  a- ceutforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Tandlægeforening, Tandlæge r- nes Nye Landsforening, Dansk Journalistforbund, Danske Sælgere, Advokatsamfundet, Foreningen af reg  i- strerede  revisorer  FRR,  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer,  Liberale  Erhvervs  Råd,  Praktiserende Arkitekters Råd, Dommerforeni ngen, Dansk Kvindesamfund, Kvinderådet, Maskulint Forum, Foreningen af Aktive Kvinder, Institut  for Menneskerettigheder, Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og Chokola- demagere…] 12. Sammenfatning af konsekvenserne af lovforslaget Positive konsekven- ser/mindre udgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske kons  e- kvenser for stat, kom- muner og amtskommu- ner Samlet set vurderes for- slaget at virke stort set neutralt på de offentlige finanser. Samlet set vurderes for- slaget at virke stort set neutralt på de offentlige finanser. Administrative konse- kvenser for stat, kom- muner og amtskommu- ner Ingen Begrænset udgift til administration og kon- trol, som vil indgå i de samlede administration- somkostninger. Økonomiske kons  e- kvenser for erhvervsli- vet Eftersom der er tale om en omfordeling mellem de omfattede virksom- heder indbyrdes, inde- bærer dette, at der for virksomhederne set un- der et ikke vil være n  o- gen økonomisk belas t- ning. Virksomhederne skal dog betale for etable- ring, administration og kontrol af ordningen. Udgifterne hertil skø n- nes at blive på ca. 24 mio. kr. det første år, ca. 22 mio. kr. de efterfø l- gende 4 år og herefter ca. 15. mio. kr. årligt.
13 Administrative konse- kvenser for erhvervsli- vet Behov for afklaring. Lovforslaget skal fore- lægges Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Cen- ter for Kvalitet i Er- hvervsRegulering. Miljømæssige kons   e- kvenser Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemm  elser Formål og anvendelsesområde Til § 1 Bestemmelsen angiver, at lovens formål er at etablere en barselsudligningsordning for arbejdsgivere på det private arbejdsmarked, således at der sker indbyrdes udligning mellem arbejdsgivere. Det er en forudsæ   tning for ordningens virke, at der sker reel udligning af arbejdsgivernes udgifter. Dette opnås ved, at der bl iver tale om en ordning, som alle arbejdsgivere bidrager til, og hvor alle lønmodtagere, som får løn under barsel, der overstiger barselsdagpengene, udløser refusion for a rbejdsgiverne. Til § 2 Bestemmelsen definerer lovens anvendelsesområde som det private arbejdsmarked. Det bestemmes i stk. 2, at loven ikke finder anvendelse for den del af det private arbejdsmarked, som er omfattet af en overenskomstmæ  ssigt aftalt barselsudligningsordning, der er godkendt efter § 6. Der anvendes i loven en definition af »barselorlov«, som omfatter adoptions-, barsel-, graviditets- og forældreorlov. Loven omfatter som udgangspunkt alle arbejdsgivere på det private arbejb edsmarked. En privat arbejdsgiver kan både have medarbejdere, der er omfattet af en godkendt decentral barselsudli g- ningsordning  og  andre  medarbejdere,  der  er  omfattet  af  den  lovbaserede  ordning.  Det  afhænger  af,  hvilke medarbejdere aftalerne om barselsudligning omfatter. De medarbejdere, der ikke er omfattet af en godkendt aftalt udligningsordning, vil automatisk blive omfattede af den lovbaserede ordning. Refusion Til § 3 Bestemmelsen definerer »barselsdagpenge«, som dagpenge der ydes efter dagpengeloven i forbindelse med fravær på grund af graviditet, barsel og adoption. Bestemmelsen fastlægger, at de lønmodtagere, som arbejdsgiveren kan modtage refusion for, er dem, som er fraværende på grund af barsel, og som under fraværet er berettiget til barselsda gpenge. Der ydes ikke refu- sion fra barselsudligningsordningen for de ansatte lønmodtagere, som er omfattet af en godkendt decentral ordning om barselsudligning. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at refusionen ydes fra barselsudligningsordningen på baggrund   af ar- bejdsgiverens  anmodning  til  kommunen  om  at  indtræde  i  lønmodtagerens  ret  til  dagpenge  ved  graviditet, barsel og adoption i henhold til dagpengeloven. Bestemmelsen skal ses i lyset af § 19 i dagpengeloven, hvorefter anmodning om barselsdagpenge indgives til kommunen. I de tilfælde, hvor arbejdsgiveren udbetaler løn under barsel, er det arbejdsgiveren, som skal
14 anmode om dagpengerefusion fra kommunen for de perioder, hvor der i henhold til overenskomst m.v. ydes løn fra arbejd sgiveren. I det omfang den udbetalte løn under barsel overstiger dagpengene, vil arbejdsgiveren kunne modtage refusion fra barselsudligningsordningen. Arbejdsgiveren skal ikke særskilt anmode om refusion fra barselsudligningsordningen. Refusionen vil a  u- tomatisk blive udbetalt, når d et er registreret, at arbejdsgiveren opfylder kravene for modtagelse af refusion for den pågældende lønmodtager. Det foreslås i stk. 3 at give ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om karensperioder for den lo   v- baserede barselsudligningsordning. En karensperiode er en periode, hvor arbejdsgivere indbetaler til en ord- ning uden at have ret til refusion. En karensperiode kan have to formål. Det ene er opbygning af likviditet i udligningsordningen, og det andet er, at der ikke trækkes på udligningsordn   ingen, inden arbejdsgiveren har deltaget i indbetaling til ordningen i en vis periode. Der tænkes ikke som udgangspunkt indføjet en karensp   e- riode, men det kan efterfølgende blive nødvendigt at indføre en karensp   eriode for at modvirke spekulation mod eller anden form for omgåelse af den lovbaserede udligningsordning. Til § 4 Refusionen udgør forskellen mellem barselsdagpenge og løn under barsel. De maksim  ale barselsdagpenge er 3267 kr. pr. uge (2005 sats), hvilket udgør 88,30 kr. pr. time. Med et kroneloft p å 142 kr. pr. time, vil ref u- sionen fra den lovbaserede udligningsordning udgøre op til 53,70 kr. pr. time. Ved en refusion med et kron e- loft  vil  der  være  virksomheder  med  højtlønnede,  som  ikke  bliver  kompenseret  fuldt  ud  i  forhold  til  deres udgifter til løn  under barsel. Disse arbejdsgivere vil dog med lovforslaget i højere grad end nu blive kompe n- seret for deres udgifter, idet de pt. kun modtager refusion for barselsdagpenge. De 142 kr. svarer i udgangspunktet til 85 pct. af den gennemsnitlige løn uden till æg og pension (smalfo  r- tjenesten). Det   foreslås   i   stk.   1,   at   refusionen   dækker   arbejdsgiverens   udgifter   til   løn,   feriepenge,   søgne - /helligdagsbetaling og  pensionsbetaling, herunder eventuelle  planlagte lønstigninger under barslen. Beløbet reguleres af ministeren for familie- og forbrugeranliggender. Det foreslås, at reguleringen skal ske efter in d- stilling fra bestyrelsen i ATP og efter forhandling med finansministeren. Denne model for regulering kendes også fra fastsættelse af ATP   -bidraget. Dette har til formål at sikre, at reguleringen sker i takt med udvikli n- gen på arbejdsmarkedet og efter dialog med arbejdsmarkedets parter, som er repræsenteret i ATP’s bestyre   l- se. Det foreslås i stk. 2, at ministeren fastsætter nærmere regler om ydelsen af refusion, herund er om læn  gden af den periode, arbejdsgiveren er berettiget til refusion fra barselsudligningsordningen. Hos DA/LO er refusionsperioden 26 uger. Mange overenskomster har en tilsvarende periode med løn u n- der barsel. Arbejdsgiveren modtager kun refusion, når  der udbetales hel eller delvis løn under barsel. Det vil sige, at en arbejdsgiver, som kun udbetaler løn i 14 uger ved barsel, også kun modtager refusion for denne periode. Refusionsperioden  i  barselsudligningsordningen  vil  som  udgangspunkt  blive  fastsat  til  26  uger  pr.  fø d- sel/adoption, fordelt på ca. 4 uger før og 22 uger efter fødsel/adoption. De 22 uger består af 2 uger til mod e- ren (pligtorlov), 2 uger til faderen (fædreo  rlov) og derudover de først afholdte 18 uger efter fødslen. De 18 uger kan tages, nå r familien ønsker det, inden for rammerne af reglerne for barselorloven, eventuelle ove r- enskomster og individuelle aftaler. Refusionen før den forventede fødsel eller adoption følger den periode, hvor det er muligt at få barselsda g- penge. Udgangspunktet er 4 uger, men hvis moderen går 2 uger over forventet fødselstidspunkt (grav  iditets- orloven forlænges til 6 uger) og er berettiget til barselsdagpenge og løn, vil arbejdsgiveren også have muli g- hed for at modtage refusion. Tilsvarende forkortes muligheden for at få refusion, hvis moderen føder før det forventede fødselstidspunkt.  For  adoptanter kan perioden før modtage  lsen i sjældne tilfælde forlænges helt op til 16 uger samlet for begge forældre. De 22 uger efter fødsel kan ikke forlænges. Refusionsperioden  i  barselsudligningsordningen  kan  ændres,  såfremt  udviklingen  på  arbejdsmarkedet  i forhold til perioden for løn under barsel senere skulle medføre væsentlige ændringer i det nuværende billede.
15 Det foreslås i bestemmelsens stk. 3, at refusionen udbetales bagud  til arbejdsgiver. Det foreslås, at udbet a- ling af refusion sker via NemKonto. Økonomistyrelsen er ansvarlig for NemKonto  -systemet, der udvikles af KMD. NemKonto betyder, at udbetalinger fra det offentlige kan ske automatisk til en borgers eller en virk- somheds bankkonto. NemKonto træ  der i kraft sidst på året 2005. Bidrag Til § 5 Det fastsættes i stk. 1, at arbejdsgiveren betaler et bidrag pr. ansat lønmodtager for alle lønmodtagere, ua n- set om arbejdsgiveren afholder hel eller delvis løn under barsel. Dog såle  des at der ikke indbetales bidrag for lønmodtagere, som er tilsluttet en godkendt decentral barselsudli gningsordning. Bidraget skal dække de faktiske omkostninger, som er knyttet til den lovbaserede udligningsordning. O  m- kostningerne til barselsudligningsordningen afhænger af længden af refusionsperioden, antallet af a rbejdsgi- vere, som udbetaler løn under barsel, medarbe jders beskæftigelsesgrad samt antallet af fædre og mø dre, der går på barselorlov. Dertil kommer omkostninger til etablering, administration og kontrol. Det forudsættes, at alle omkostni  n- ger  til etablering, administration  og  kontrol afholdes af virksomhederne. En gang om året skal virksomh e- dernes  bidrag  til  ordningen  justeres  ud  fra  ordningens  omkostninger.  Det  er  ikke  hensigten  at  spare  op  i ordningen. Der vil dog af likviditetsmæssige hensyn være behov for en buffer af en vis størrelse. Etablering s- omkostningerne afskrives over en 5-årig periode. Bidraget skønnes efter foreløbige beregninger at udgøre et kronebeløb på ca. 900 kr. pr. fuldtidsme darbej- der inkl. administrationsbidrag. Beløbet reguleres årligt    ud fra konkrete beregninger og prognoser for bl.a. antallet af fødsler, og ud fra at ordningen økonomisk skal hvile i sig selv. Beregningerne foretages af ATP efter nærmere aftale med Min   i- steriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Det fremgår af stk. 2, at arbejdsgiveren skal betale et fast årligt kronebidrag pr. fuldtidsansat. Beløbet reg   u- leres trinvis i forhold til den tid lønmodtageren er ansat pr. uge. Arbejdsgiverbidraget pr. lønmodtage r gradueres i forhold til den tid medarbejderen er ansat pr. uge (ATP´s timeintervaller): Mindst 27 timer/uge: Fuldt bidrag Mindst 18 men under 27 timer/uge: 2/3 bidrag Mindst 9 men under 18 timer /uge: 1/3 bidrag Under 9 timer/uge: Intet bidrag Timeansatte: Timebidrag Det foreslås i stk. 3, at ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for beregning af bidragsstø r- relse og opkrævningen heraf. Reglerne fastsættes efter indstilling fra bestyrelsen i ATP. Beregning  og  opkrævning  af  bidrag  hos  den  en  kelte arbejdsgiver  skal  foregå  på  den  administrativt  mest enkle måde og nyt bureaukrati søges begrænset mest muligt. På baggrund af denne præmis vil der blive fastsat nærmere regler. Konkret kunne en fremgangsmåde være, at ATP sender en forskudsopgørelse p å bidraget for et helt år. Bidraget opkræves kvartalsvis. Ved årets u d- gang  vil  forskudsopkrævningen  skulle  reguleres  i  forhold  til  arbejdsgiverens  faktiske  omfattede  antal  lø   n- modtagere. Det er intentionen at lette arbejdsgiverne yderligere ved at anvende eventuelt kommende centrale registre, der indeholder relevante oplysninger.
16 Decentrale barselsudligningsordninger Til § 6 Det er forudsat i lovforslaget, at alle arbejdsgivere på det private arbejdsmarked som udgangspunkt er o m- fattet af den lovbaserede barselsudligningsordning med alle deres lø nmodtagere. For at blive undtaget fra den lovbaserede  ordning,  skal  arbejdsgiver  og  lønmodtager,  som  det  fremgår  af  lovforslagets  §  2,  stk.  2,  være omfattet  af  en  decentral  ordning,  som  er  godkendt  efter  ansøgning.  Det te  indebærer,  at  udtræden  fra  eller opløsning  af  en  decentral  barselsudligningsordning  automatisk  medfører  indtræden  i  den  lovbaserede  ba r- selsudligningsordning. Hvis  en  decentral  barselsudligningsordning,  som  er  godkendt,  ønsker  at  indtræde  i  den  lovbasere   de  ord- ning, vil dette også være muligt. Aftaler, der indgås efter 1. juni 2005, kan ligeledes undtages fra loven, s å- fremt den pågældende decentrale barselsudligningsordning opfylder kravene i § 6. For at hindre at aftaler om barselsudligning, som reelt indebærer begrænset u dligning, kan undtages fra den lovbaserede ordning, er det nødvendigt at stille krav til de decentrale ordninger på det private arbejdsmarked. Det kan f.eks. dreje sig om aftaler for brancher med hovedsageligt mænd eller områder uden løn under bar- sel. Kravene skal således sikre, at ordninge rne i deres helhed lever op til intentionerne om at styrke kvinders position på arbejdsma rkedet gennem reel udligning. For at være godkendt, skal den decentrale ordning derfor som min  imum opfylde de i stk. 1, nr. 1-7 opstil- lede krav: Andelen af kvinder i ordningen skal være opgjort til mindst 30 pct. Ordningen skal være aftalt mellem en a  rbejdsgiverorganisation på den ene side og en lønmodtagerorg  a- nisation på den anden side, og omfatte mindst 5.000 lø  nmodtagere. Alle arbejdsgivere i ordningen skal bidrage til ordningen. Alle lønmodtagere i ordningen, som får løn under barsel, der ligger over barselsdagpeng   ene, skal udløse refusion til deres arbejdsgiver. Refusionen i den decentrale ordning skal - svare til et bidrag på minimum 0,2 pct. af virksomhedernes lønsum pr. år eller minimum 700 kr. pr. fuldtidsmedarbejder, - mindst udgøre forskellen mellem barselsdagpengene og den overenskomstmæssige aftalte løn u n- der barsel op til mindst 142 kr. pr. time, og - have en længde, der op til 26 uger følger den a   ftalte periode for løn under barsel. De ovenfor nævnte krav er minimumskrav for at være godkendt. Der kan sål edes aftales et højere bidrag, højere refusion og længere refusionsperiode end ovenfor nævnt. Kvindeandelen i den decentrale ordning skal som udgangspunkt være opgjort til mindst 30 pct. på ansø g- ningstidspunktet. Mindre afvigelser fra de 30 pct. vil efter omstændighederne ikke være til hinder for fortsat at være godkendt, dvs. hvis kvind  eandelen på et ti dspunkt skulle komme til at ligge under de 30 pct. Hvis ordningen i længere tid har en kvindeandel væsentlig under de 30 pct., f.eks. 25 pct., vil ordningen ikke ku n- ne vedblive med at være undtaget fra den lovbaserede ordning. Der skal være tale om en afta  le mellem en arbejdsgiverorganisation, eksempelvis DA som er en hovedor- ganisation på arbejdsgiversiden, på den ene side og en lønmodtagerorganisation, eksempelvis LO som er en hovedorganisation  på  lønmodtagersiden,  på  den anden  side  og  omfatte  mindst 5.000     lønmo dtagere.  Denne model er valgt af respekt for aftalefriheden på arbejdsmarkedet. Den decentrale ordning skal sikre, at udgifterne til løn under barsel og driften af ordningen årligt, samlet skal svare til minimum 0,2 pct. af virksomhedernes lønsum ell er minimum 700 kr. pr. fuldtidsmedarbejder. Muligheden for enten at opfylde kravet om et bidrag på 0,2 pct. af lø  nsummen eller kravet om 700 kr. pr. fuldtidsmedarbejder er begrundet i, at nogle decentrale ordninger vil have vanskeligt ved at opfylde en abso- lut bundgrænse. Det gælder for eksempel lavtlønsområder. Mens andre vil skulle højt op i bidrag for at o p- fylde det procentuelle minimum. Det gælder for højtlønsområder. Niveauerne er vurderet som hensigtsmæ s- sige,  idet  bidraget  på  mindst  700  kr.  pr.  fuldti dsmedarbejder  ligger  et  stykke  under  bidraget  på  786  kr.  i
17 DA/LO's ordning og under bidraget på 900 kr. i den lovbaserede ordning. Græ  nsen på de 700 kr. reguleres på samme måde som kroneloftet for refusionen. Grænsen på minimum 0,2 pct. af virksomhedens lø nsum skal give  mulighed  for  at  undtage  decentrale  ordninger,  som  dækker  lavtlønsområdet,  og  som  opererer  med  et procentuelt fastsat bidrag, som f. eks. udligningsordningen på KA -området. Der vil blive lagt vægt på, at den decentrale ordning ikke omgår inte ntionerne i regeringsgrundlaget om re- el udligning af arbejdsgivernes udgifter. Det lægges derfor til grund for godkendelsen, at udgifterne i ordni  n- gen (dvs. refusion, etablering, administration og kontrol) skal være så store, at de svarer til et af de anfø rte minimumsbidrag. Med det udgangspunkt vil en ordning ikke kunne  godkendes, hvis der indbetales bidrag, som blot ophobes i ordningen pga. manglende udbetalinger. Refusionen fra den  decentrale ordning til arbejdsgiveren skal være et beløb, som ligger over    barselsdag- pengene. Refusionen skal følge den overenskomstmæssige aftalte løn under barsel op til en timeløn på m i- nimum 142 kr. Det betyder eksempelvis, at hvis den aftalte løn under barsel, udgør 130 kr. pr. time, vil or  d- ningen kunne undtages, såfremt der  ydes en refusion på mindst 41,70 kr. pr. time, svarende til 130 kr. minus barselsdagpengene på 88,30 kr. Refusionsperioden i den decentrale ordning skal følge den overenskomstmæssigt aftalte periode for afho   l- delse  af  løn  under  barsel  op  til  minimum  26  uge r.  Tilsvarende  lægges  der  her  vægt  på,  at  arbejdsgiverne modtager refusion for den periode, hvor arbejdsgiveren er forpligtet til at udbetale løn under barsel. Der vil således kunne godkendes en refusionsperi ode, som er på under 26 uger, eksempelvis 24 uge r, hvis der efter overenskomsten udbetales løn under barsel i kun 24 uger. Det foreslås i stk. 2, at godkendelsen sker efter ansøgning til ministeren for familie  - og forbrugeranliggen- der. Ansøgningen skal ind eholde oplysninger om, hvilke arbejdsgivere og lønmodtagere der er omfattet, og dokumentation for at ordningen lever op til ovennæv  nte krav. Det foreslås i stk. 3, at der til Ministeriet for Familie - og Forbrugeranliggender skal indberettes ændringer vedrørende de decentrale ordninger, som har betydning  for godkendelsen af ordningen. Der skal således via de decentrale barselsudligningsordninger gives meddelelse, såfremt der sker væsentlige ændringer, som kan få betydning for godkendelsen af den decentrale ordning. Det kan e ksempelvis være en markant nedg  ang i kvindeandelen eller antallet af omfattede lønmodtagere. Bestemmelsen i stk. 4 giver ministeren for familie- og forbrugeranliggender mulighed for i særlige tilfælde at træffe bestemmelse  om,  at  en  decentral barselsudligningsordning fortsat kan  være un dtaget, selvom den ikke opfylder et eller flere af de opstillede krav i stk. 1, nr. 1-7. Der skal dog være tale om ændringer af mi d- lertidig karakter. Dette kan eksempelvis være mindre afvigelser i anta  llet af omfattede lønmodtagere. Administration Til § 7 Barselsudligningsordningen administreres af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender med teknisk administrativ bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det  foreslås,  at  ministerens  beføjelser  efter  loven  kan  henlægges  til  en  myndighed  under  Min isteriet  for Familie- og Forbrugeranliggender. Det er således hensigten, at loven administreres af Familiestyrelsen. Det foreslås i samme forbindelse, at klager over Familiestyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for anden a  d- ministrativ myndighed. Baggrunden herfor er, at de sager, som vil skulle behandles, primært vil være go d- kendelse af decentrale ordninger. Godkendelser sker ved at sammenholde dokumentation forelagt af de de- centrale  ordninger  med  nogle  i  lovforslaget  nærmere  definerede  objektive  krav.    En  rekursmyndighed  vil sål edes have vanskeligheder ved at realitetsbehandle en eventuel klage. Med hensyn til driften af barselsudligningsordningen foreslås det i stk. 2, at denne beføjelse kan henlægges til Arbejdsmarkedets Tillægspe  nsion, som skal administrere ordningen på vegne af ministeren for familie - og forbrugeranliggender. ATP administrerer allerede i dag DA/LO’s ordning om barselsudligning. Det foreslås tillige her, at klager over ATP’s afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndig hed. Dette er begrundet i, at de afgørelser, som ATP i givet fald vil skulle træffe, vil vedrøre beregninger af bidrag og r e-
18 fusion samt længden af refusionsp  erioden. Disse størrelser beregnes på grundlag af oplysninger, som leveres af  arbejdsgiveren.  Oplysningernes  korrekthed  beror  således  på  arbejdsgiveren,  og  en  rekursmyndighed  vil derfor ikke med rimelighed kunne verificere dette. Til § 8 Der  vil til  brug  for  administrationen  af  barselsudligningsordningen,  herunder  i forbindelse  med  afgræn  s- ning af kredsen af bidragspligtige arbejdsgivere, beregning af størrelsen af b idrag og refusion, fastsættelse af længden for refusionsperioden, opkrævning af bidrag samt udbetaling af refusion være behov for at indhente oplysninger hos de  decentrale  barselsudligningsordninger, Arbejdsmarkedets Tillægspensions arbejdsgive  r- register  og  beskæftigelsesregister,  KMD  og  andre  offentlige  myndigheders  r  egistre,  herunder  Det  Centrale Personregister i forbindelse med kontrol og et eventuelt kommende centralt register. Det følger af  persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 6, at behandling af persondata kan finde sted, såfremt det er nødvendigt  af  hensyn  til  udførelsen  af  en  opgave,  der  henhører  under  offentlig  myndighedsudøvelse,  som den dataansvarlige eller tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt. Som det fremgår af §  7,  stk.  2,  er  det  hensigten,  at  driften  af  barselsudligningsordningen  skal  varetages  af  Arbejdsmarkedets Tillæg  spension, hvorfor det er nødvendigt, at oplysningerne afgives direkte til ATP. Der  skal  til  brug  for  afgrænsning  af  kredsen  af  bidragspligtige  arbejdsgivere  indhentes  oplysninger  fra godkendte decentrale barselsudligningsordninger. Der vil blive tale om oplysninger vedrørende CVR -/SE-nr. for  arbejdsgivere  og  CPR-nummer  for  de  lønmodtagere,  som   er  omfattet  af  den  decentrale  ordning  samt medarbejders  beskæftigelsesgrad  og  tilhørsfo   rhold  til  barselsudligningsordning.  Oplysningerne  afgives  en gang årligt. Identifikation af omfattede arbejdsgivere og lønmodtagere skal baseres på indberetninger fra de godkendte decentrale ordninger sammenholdt med senest kendte ATP-beskæftigelse. Efter lovforslagets § 3, stk. 2, ydes der fra barselsudligningsordningen refusion på baggrund af arbejdsg i- verens anmodning til kommunen om at træde ind i lønmodtagerens dagpen   geret ved graviditet, barsel eller adoption. For at undgå at belaste arbejdsgiveren med administrative byrder, foreslås det at anvende de oply  s- ninger, arbejdsgiver giver kommunen i forbindelse med anmodning om barselsdagpenge. Oplysningerne på blanketten til kommunen er tilstrækkelige for ATP i forbindelse med refusionsu  dbetalingen. Der er således hensigten  at overføre  oplysninger  om  løn,  terminsdato  m.v.  via  KMD til  ATP, når  arbejdsgiverne ansøger kommunen om barselsdagpenge. ATP udbetaler herefter refusion til arbejdsgiveren fra den lovbaserede bar- selsudligningsordning, såfremt arbejdsgiveren og lønmodtageren lever op til kriter  ierne for dette. I den for- bindelse skal blanketten angiveligt udvides med en rubrik, hvor lø nmodtageren giver sit samtykke til, at op- lysningerne sendes videre. Den endelige dataløsning skal drøftes med KMD. Hvis dette ikke er på plads i   n- den ordningen træder i kraft, vil de nævnte oplysninger skulle hentes hos arbejdsgiveren via arbejdsgiver.net. Det  kan  til  brug  for  den  øvrige  administration,  herunder  kontrol  med  barselsudligningsordningen,  være nødvendigt at indhente oply sninger fra andre offentlige myndigheders registre, blandt andet CPR-registeret. Disse oplysninger vil være relevante i forbindelse   med kontrol af barselsudligningsordningens indbetalinger og udbetalinger. Der henvises til bemærkningerne til § 9. Med  hensyn  til  muligheder  for  at  videregive  oplysninger,  som  er  hentet  fra  Det  Centrale  Personregister, følger det af CPR -loven, at dette kan ske ved lov eller bestemmelser, der er fastsat i henhold til lov. De ovenfor nævnte oplysninger vil på sigt kunne indhentes via et eventuelt centralt register. Det foreslås i stk. 2,  at  arbejdsgivere  efter anmodning fra den, som administrerer den lovbase rede udlig- ningsordning, dvs. ATP, skal afgive alle oplysninger, som er relevante for administration af ordningen. Det vil primært være oplysninger, som er rel evante for arbejdsgiverens indbetalinger til og udbetalinger fra ord- ningen. Det vil typisk være op  lysninger om terminsdato, antallet af medarbejdere, længden af den periode, hvor der udbetales løn under barsel o.l.
19 Tilsyn og kontrol Til § 9 Der gives bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler om kontrol af administrationen af barselsudli  g- ningsordningen. Kontrollen vil som udgangspunkt omfatte de oplysninger, som har været lagt til grund for indbetalinger til og udbetalinger fra ordningen. På  bidragssiden  vil  der  være  tale  om  at  sammenholde  af  arbejdsgivernes  indberettede  oplysninger  om CPR-nr. med ATP’s registre. På refusionssiden vil der være kontrol af, om arbejdsgiveren er kendt i barselsudligningsordningen, og at refusionsperioden  ikke  overstiger  maksimum  for  ordningen.  Der  foreslås  indført  stikprøvekontrol  med arbejdsgiverne, hvorefter arbejdsgiveren vil blive bedt om at indsende kopi af den kommunale blanket med lønmo dtagerens  underskrift,  eller  lønsedler  for  perioden  samt  kvittering  for  modtagelse  af  dagpenge  fra kommunen. Endvidere vil der være behov for at kontrollere via CPR  -registeret, at den barslende lønmodt a- ger har født et barn på den angivne dato. Til § 10 Det foreslås i stk. 1, at refusion som uberettiget er modtaget, kan forlanges tilbagebetalt helt eller delvist. Der  kan  forlanges  tilbagebetaling  i  de  tilfælde,  hvor  arbejdsgivere  n  har  afgivet  urigtige  oplysninger  eller undladt  at  meddele  oplysninger  af  betydning  for  udbetaling  af  refusionen.  Såfremt  de  afgivne  oply sninger har haft betydning for beregning af størrelsen af bidraget, således at arbejdsgiveren har undladt at betale el  ler betalt for lidt i bidrag til barselsudligningsordningen, kan dette kræves efterbetalt. Det foreslås i stk. 2, at der i overensstemmelse med anden lovgivning inden for Ministeriet for Familie - og Forbrugeranliggenders område bliver udpantningsret for be talingsforpligtelser efter lovforslagets § 5 og for uberettigede modtagne ydelser, jf. stk. 1, samt renter af disse beløb. Bestemmelsen finder anvendelse dels i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren indbetaler bidraget for sent, og dels i de tilfælde, hvor arbe jdsgiveren enten uberettigede har modtaget for meget i refusion, eller hvor arbejdsgiveren har afgivet urigtige eller fortiet om oplysninger, således at der er indbetalt for lidt bidrag. Det foreslås endvidere i stk. 3, at der kan gives henstand med betali ng samt eftergivelse af bidrag og renter heraf. Bestemmelsen tænkes anvendt i de tilfælde, hvor særlige økonomiske forhold hos arbejdsgiveren b e- virker, at det vil være hensigtsmæssigt enten at give henstand eller eftergive skyldige bidragsindbetalinger. Det kan eksempelvis være betalingsstandsning eller konkurs. Til § 11 Det foreslås, at der gives ministeren for familie - og forbrugeranliggender bemyndigelse til at fastsætte re  g- ler om udarbejdelse af årsregnskab for barselsudligningsordningen. Bestemmelsen s kal ses i lyset af, at ord- ningen skal være udgiftsneutral for staten, og at det er ministeren, som skal påse, at der er balance i indbet   a- linger til og udbetalinger fra barselsudligningsordningen. Straf Til § 12 Efter bestemmelserne i stk. 1, nr. 1, kan der straffes med bøde, såfremt en arbejdsgiver afgiver urigt  ige el- ler  vildledende oplysninger,  eller  hvis  arbejdsgiveren undlader  at  meddele  oplysninger, som  har  betydning for indbetaling af bidrag, jf. § 3, udbetaling af refusion, jf. § 5, eller for godkendelse af en decentral barsels- udligningsordning,  jf.  §  6,  stk.  2  og  3.  Bestemmelsen  har til  hensigt  at  sikre,  at  godkendelse  af  decentrale ordninger ikke sker  på et forkert  grundlag, og skal derved hindre omgåelse af ba  rselsudligningsordningen. Endvidere er det hensigten at sikre, at udbetalinger og indbetalinger fra den lovbaserede ordning sker på et korrekt grundlag. Det foreslås i nr. 2, at der kan straffes med bøde, såfremt arbejdsgivere i henhold til lo   v-
20 forslagets § 8, stk. 2, undlader at efterkomme en anmodning om afgivelse af oplysninger, som er relevante for administration af barselsudligningsordningen, herunder indbetalinger til og udbetalinger fra ordningen. Efter bestemmelsen i stk. 2 kan der i bekendtgørelser, der udstedes i medfør af loven, fastsæt tes regler om bødestraf. Endvidere  kan  selskaber  m.v.  (juridiske  personer)  efter  bestemmelsen  i  stk.  3  pålægges  strafansvar  efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Ikrafttræden og overgangsbestemmelse Til § 13 Det forventes, at ordningen kan træde i kra  ft den 1. oktober 2006. Ved etablering af barselsudligningsord- ningen vil der blive lagt vægt på, at ordningen bliver administrativt enkel, at den ikke må medføre væsentlige administrative omkostninger. Efter bestemmelsen i stk. 2 finder loven ikke anvendelse i Færøerne og Grønland. Til § 14 Der  foreslås  en  overgangsordning  for  decentrale  barselsudligningsordninger,  som  er  indgået  før  1.  j   uni 2005, og som ikke fuldt ud opfylder betingelserne i § 6, stk. 1. Disse ordninger kan efter ansøgning undtages fra loven frem til den førstkommende nye overenskomstperiode. Den decentrale ordning skal herefter kunne godkendes efter § 6, stk. 2, såfremt ordningen fortsat skal kunne være undtaget fra loven. Et krav til ansøgerne  vil være, at ansøgerne tilkendegiver, at den decentrale udligningsordning vil kunne opfylde kravene i § 6, stk. 1,  ved førstkommende nye overenskomstperiode. Det er tillige en forudsætning for at kunne efterkomme en ansøgning om undtagelse fra loven, at den decentrale udligningsordning opfy l- der kravene opstillet i § 6, stk. 1, nr. 1 og 2. Bestemmelsen  har  til  hensigt,  at  give  aftaleparterne  i  de  decentrale  barselsudligningsordninger,  som  har indgået aftale om barselsudligning ved overenskomstforhandlingerne i foråret 2005, mulighed for inden for en passende frist at tilpasse deres ordninger, således at de opfylder de opstillede krav, og dermed kan go d- kendes efter § 6, stk. 2. Aftaleparterne har således en frist frem til førstkommende nye overenskomstperiode til at få bragt ordningen på plads, således a   t den fortsat kan undtages fra loven. Det skal bemærkes, at b  e- stemmelsen ikke er til hinder for, at aftaleparterne i stedet vælger at indtræde i barselsudligningsordningen.