Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (2. samling)
AMU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2589419_0001.png
Arbejdsmarkedsudvalget (2. samling)
AMU alm. del - Bilag 99
Offentligt
ffifiøll
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 13. maj 2005
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentet vil ophæve "opt-out" bestemmelsen og
medregne hviletid i forbindelse med arbejdstidsdirektivet
Den 11. maj 2005 afsluttede Europa-Parlamentet sin førstebehandling af forslaget til æn-
dring af arbejdstidsdirektivet'. Debatten tog udgangspunkt i en betænkning fra Europa-
Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender, udarbejdet af den spanske
socialist Alejandro CERCAS. Ifølge CERCAS blev udvalgets ændringsforslag udarbejdet
som følge af et kompromis mellem Europa-Parlamentets største politiske gruppere. Kom-
promiset mellem grupperne kom klart til udtryk ved Parlamentets behandling af sagen,
idet samtlige ændringsforslag fra udvalget blev vedtaget, mens samtlige ændringsforslag,
fremsat i forbindelse med plenums behandling af forslaget, blev forkastet. Forslaget, som
ændret af Europa-Parlamentet, blev vedtaget med 345 stemmer for, 264 stemmer imod og
43 stemmer hverken for eller imod.
Europa-Parlamentets beslutning er der to store afvigelser i forhold til Kommissionens op-
rindelige forslag'.
1. Muligheden for individuel "opt-out" er blevet fjernet
2. Hviletid eller inaktive vagtperioder skal betragtes som arbejdstid
2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter
i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden. EU Referencenumre: KOM (2004) 0607 -
COD/2004/0209 — Statusblad udarbejdet af Folketingets EU-Sekretariat:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040607
Betænkningen blev vedtaget i udvalget med 31 stemmer mod 14 - mens et udvalgsmedlem und-
lod at stemme.
Se også EU-note nr. 21 af den 27. september 2004: Kommissionen fremsætter forslag til ændring af ar-
bejdstidsreglerne.
3
AMU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 23/2-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening og SALA
2589419_0002.png
AMU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 23/2-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening og SALA
2589419_0003.png
Europa-Parlamentet fremhæver, at de vedtagne ændringer til Europa-Kommissionens op-
rindelige forslag vil sikre en balance mellem sikkerhed og fleksibilitet for arbejdstagere.
Sikkerheden vil opnås ved at sikre, at alle arbejdstagere er omfattet af direktivets bestem-
melser, mens fleksibiliteten vil opnås ved fastsættelsen af en årlig referenceperiode. Refe-
renceperioden benyttes til at beregne den maksimale gennemsnitlige arbejdstid på 48 ti-
mer ugentligt. Ifølge forslaget skal referenceperioden udvides fra en standardperiode på
fire måneder til 12 måneder, og det vil betyde, at arbejdsgiverne vil have større fleksibilitet
i forbindelsen med f.eks. sæsonpræget arbejde.
Udvidelsen af referenceperioden skal, i modsætning til Europa-Kommissionens forslag,
kun kunne ske gennem kollektive overenskomster eller ved lov eller administrative be-
stemmelser (såfremt en arbejdstager ikke er omfattet af en overenskomst). Samtidig vil Eu-
ropa-Parlamentet sikre, at en udvidelse af referenceperioden kun kan finde sted, hvis de
almindelige principper for beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed overhol-
des.
Ophævelsen af "opt-out" bestemmelsen
I det gældende arbejdstidsdirektiv4 gives der mulighed for at fravige reglen om en maksi-
mal ugentlig arbejdstid på 48 timer. Denne mulighed for at fravige/fravælge kaldes "opt-
out" bestemmelsen. Ifølge Europa-Parlamentets ændring af Kommissionens forslag skal
denne bestemmelse ophæves ved vedtagelsen af det nye direktiv. Herudover skal alle af-
taler, der allerede er indgået mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i den forbindelse, op-
hæves senest et år efter, at det nye direktiv er implementeret.
Ifølge Europa-Parlamentets betænkning indebærer "opt-out" bestemmelsen, at princippet
om minimumsbestemmelser ophæves, og at medlemsstaterne får en europæisk å la carte-
lovgivning på det sociale og arbejdsmarkedsmæssige område. Herudover fremgår det af
betænkningen, at "opt-out" bestemmelsen strider imod traktatens principper, da arbejds-
tid uden fastsatte begrænsninger udgør en alvorlig risiko for arbejdstagernes sundhed og
sikkerhed samt for muligheden for at kombinere arbejde og familieliv.
4
Direktiv 2003/88 — jf. artikel 22.
2
AMU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 23/2-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening og SALA
2589419_0004.png
Under debatten i Europa-Parlamentet blev det fremhævet, at andre lande - og ikke kun
UK5 - også er begyndt at bruge "opt-out" bestemmelsen for at skabe mulighed for, at læger
kan overskride den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på 48 timer.
Stephen HUGHES, en britisk socialist, har endvidere udtalt, at Tyskland, Letland, Malta,
Polen, Slovakiet og UK støtter bevarelsen af "opt-out" bestemmelsen, mens Belgien, Sveri-
ge, Ungarn, Frankrig, Finland, Grækenland og Spanien vil afvise direktivet, såfremt det
indeholder en forlængelse af "opt-out" bestemmelsen. De resterende lande, herunder
Danmark, har ifølge Hughes endnu ikke besluttet sig.
Hviletid er arbejdstid
Det andet væsentlige element i Kommissionens oprindelige forslag, som Europa-
Parlamentet afviser, er forslaget om at ændre definitionen af arbejdstid. Ifølge Kommissi-
onens forslag skal "inaktive vagtperioder" (hviletid) ikke betragtes som arbejdstid med-
mindre det følger af national lovgivning eller kollektive overenskomster. Dette vil, ifølge
CERCAS, være i modstrid med Domstolens retspraksis. Ifølge SIMAP6- og Jaeger'-
dommene skal vagtperioder, hvor arbejdstageren fysisk skal være til stede, men ikke ud-
fører arbejde, alligevel betragtes som arbejdstid. De skal dermed regnes med i den maksi-
male ugentlige arbejdstid.
Europa-Kommissionen foreslår, at den inaktive del af vagtperioden ikke betragtes som ar-
bejdstid, medmindre andet følger af nationale lovgivning eller overenskomst. Ifølge Euro-
pa-Parlamentets ændringsforslag til Europa-Kommissionens oprindelige forslag skal "hele
vagtperioden inklusive den inaktive del betragtes som arbejdstid".
5
6
Der er i UK foretaget en undersøgelse af virkningerne af "opt-out" reglen. Det fremgår af undersøgelsens
konklusioner, at over fire millioner mennesker i dag har en ugentlig arbejdstid på mere end 48 timer,
hvilket vil sige næsten 1 million flere end ved direktivets ikrafttrædelse. Antallet af personer, som arbej-
der mere end 55 timer, er ligeledes steget til over 1,55 millioner. 1 % af arbejdstagerne i Storbritannien
har en ugentlig arbejdstid på mere end 70 timer, og at antallet af personer, der har underskrevet en "opt-
out"-aftale er meget større end det antal, der rent faktisk efterfølgende har haft en arbejdstid på mere end
48 timer. Over 33 % af de britiske arbejdstagere har underskrevet en sådan "opt-out"-aftale og dermed
over dobbelt så mange som dem, der efterfølgende har arbejdet under ordningen.
Domstolens dom af 3. oktober 2000 i sag C-303/98, Sindicato de Wdicos de Asistencia Publics (SI-
MAP) mod Conselleria de Sanidad y Consumo de la Generalidad Valencianna.
Domstolens dom af 9. september 2003 i sag C-151/02, anmodning om præjudiciel afgørelse fremsat af
Landesarbeitsgericht Schleswig-Holstein i forbindelse med sagen ved denne ret mellem Landeshauptstadt
Kiel og Norbert Jaeger.
3
AMU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 23/2-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening og SALA
2589419_0005.png
Europa-Parlamentet har dog foreslået, at vagtperioder, såfremt der indgås en kollektiv
overenskomst eller via love og administrative bestemmelser, kan vægtes særligt. Og der-
igennem vil man kunne overholde den maksimale gennemsnitlige ugentlige arbejdstid. En
sådan løsning vil, ifølge betænkningen, respektere Domstolens retspraksis, men samtidig
give mulighed for at løse konjunkturbestemte konflikter i de medlemsstater eller instituti-
oner, hvor driften af de offentlige institutioner trues af personalemangel. Det fremhæves,
at aftalemæssige løsninger foretrækkes, og at de skal begrænses til bestemte situationer og
uundværlige personer på arbejdspladsen.
Europa-Parlamentet vil sikre familieliv!
I sin behandling af forslaget, har Europa-Parlamentet også tilføjet et afsnit til det gældende
direktivs bestemmelse om arbejdsrytme. I Europa-Parlamentets forslag, skal medlemssta-
terne iværksætte regler, som sikrer, at arbejdsgivere tager hensyn til arbejdstagernes be-
hov for at forene arbejde og familieliv. Herunder skal arbejdsgiverne informere arbejdsta-
gerne "i god tid" forinden en ændring af en arbejdsrytme. Derudover har arbejdstagere ret
til at anmode om ændringer i deres arbejdstid og - rytme, og arbejdsgiverne er forpligtet
til at behandle disse anmodninger rimeligt, under hensynstagen til arbejdsgivers og ar-
bejdstagers behov for fleksibilitet. Arbejdsgivere kan kun afslå en sådan anmodning, hvis
de organisatoriske ulemper for arbejdsgiveren er uforholdsmæssige store i forhold til for-
delene for arbejdstageren. Ifølge CERCAS vil denne bestemmelse bl.a. sikre, at forslaget vil
leve op til Lissabon-strategiens socialpolitiske målsætninger.
Kommissionens udtalelse under debatten
Beskæftigelseskommissær Vladimir SPIDLA sagde i forbindelse med debatten om for-
slaget, der fandt sted den 10. maj 2005, at Kommissionens forslag til arbejdstidsdirekti-
vet vil garantere arbejdstagernes sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. Han erklæ-
rede, at Europa-Parlamentet har fremlagt en del ændringsforslag, som går i den rigtige
retning. Men SPIDLA tilføjede, at Kommissionen ikke kan acceptere Europa-
Parlamentets ophævelse af "opt-out" bestemmelsen og heller ikke ønsket om at betrag-
te den "inaktive" arbejdstid som arbejde. I forbindelse med Europa-Parlamentets æn-
dring af referenceperiode, sagde SPIDLA, at Kommissionen "delvist" kan acceptere
Europa-Parlamentets ændring af Kommissionens forslag. Endeligt, med hensyn til sik-
ring af familieliv, har Kommissionen udtalt, at den vil støtte Europa-Parlamentets æn-
dringsforslag.
4
AMU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 23/2-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening og SALA
2589419_0006.png
Status
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af forslaget, som medfører, at
sagen nu vil blive sendt til Rådet med henblik på dets førstebehandling. Ifølge trakta-
ten, har Rådet ingen tidsfrister, som skal overholdes i forbindelse med førstebehand-
lingen, og det er derfor op til Formandskabet (og trojkaen) at sætte forslaget på Rådets
dagsorden. Det forventes dog, at Rådet vil behandle sagen på et møde den 3. juni 2005.
Ifølge Philip BUSHILL-MATTHEWS, leder af den britiske konservative gruppe Udval-
get om Beskæftigelse og Sociale Anliggender, er det muligt, at Rådet vil vedtage en fæl-
les holdning - og dermed afslutte Rådets førstebehandling - på mødet den 3. juni.
Det skal endeligt bemærkes, at Europa-Parlamentet, hvis det beslutter sig for det, kan
genfremsætte de ændringsforslag, som eventuelt vil blive forkastet af Rådet i forbin-
delse med Rådets førstebehandling. Det skal dog bemærkes, at afstemningsresultatet af
Europa-Parlamentets førstebehandling viser, at der endnu ikke er et absolut flertal af
Europa-Parlamentets medlemmer - hvilket er påkrævet ved andenbehandlingen - for
Europa-Parlamentets ændringsforslag. Derfor er der nogle medlemmer i Europa-
Parlamentet, der allerede nu vurderer, at forslaget skal til behandling i forligsudvalget,
hvor Rådet og Europa-Parlamentet ville skulle forhandle en kompromistekst forud for
forslagets tredjebehandling.
Med venlig hilsen
Richard Mongin Forrest
5
AMU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 23/2-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening og SALA
2589419_0007.png
Hvis du vil vide mere:
Statusblad udarbejdet af Folketingets EU-Sekretariat:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040607
Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF-
HEP//NONSGML+TA+20050511+SIT+DOC+WORD-EV0//DA&LEVEL=1&NAV=X
Europa-Parlamentets betænkning:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PROG=REPORT&SORT ORDER=D&REF_A=
A6-2005-0105&NAV=X&L=DA&LEVEL=l&SAME LEVEL=1
EU-noter udarbejdet af EU-konsulenten i Folketinget (interne dokumenter):
o Nr. 15 af den 15. september 2003: Ny EU-dom siger, at vagter er arbejds-
tid, hvis vagterne skal tilbringes på arbejdspladsen - stor betydning for
især sundhedssektoren
o Nr. 21 af den 27. september 2004: Kommissionen fremsætter forslag til ændring af
arbejdstidsreglerne.
6