Velkommen til Arbejdsmarkedsudvalget – Arbejdsmarkedsudvalget holder normalt møde om  onsdagen kl. 10.00 i værelse   2-141(2. sal på Christiansborg ). Udvalget bistås af: Udvalgssekretær   Mette Hansen tlf. 33 37 55 18, email [email protected]  og Overassistent Christina Johansen   tlf. 33 37 55 46, email [email protected] Sekretariatet har kontor på 1.  og 2. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset ). Arbejdsmarkedsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets  medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretning  er. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferen cer/høringer, besøg, rejser mv.   Udvalgets medlemmer kan få bistand til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov - eller beslutningsforslag. Sagsområder Arbejdsmarkedsudvalgets sagsområde fremgår af et bil  ag til Folketingets forretningsorden. Det drejer sig om sager vedrørende: Arbejdsmarkedsforhold, herunder arbejdsretlige spørgsmål, arbejdsløshedsforsikring, arbejdsmiljø, arbejdsformidling, delpension, aktiv socialpolitik, dagpenge ved sygdom eller fødse l, arbejdsskadesikring, statens tjenestemænd m.v. Ressortministerier Beskæftigelses  ministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Beskæftigelsesministeriet   består dels af departementet, dels af en række styrelser: Arbejdsmiljøinstituttet (AMI), A rbejdsmarkedsstyrelsen (AMS), Arbejdsdirektoratet (AD), Arbejdstilsynet (AT) og Arbejdsskadestyrelsen (ASK). Udvalget samarbejder også med Familie - og Forbrugerministeriet, under hvis ressort bl.a. dagpenge ved sygdom og fødsel hører. Endelig hører lovgiv   ningen vedrørende tjenestemænd under Finansministeriet. Procedurer m.v. i udvalget: Samråd Udvalget fastlagde i 2002 proceduren for åbne samråd i udvalget. Det blev bl.a. aftalt, at et ønske om at afholde et samråd for åbne døre som hovedregel vil bli   ve imødekommet uden forudgående behandling i udvalget. Der er således ikke noget krav om, at 3 medlemmer af udvalget skal stå bag ønsket.  Uanset denne beslutning har hovedparten af udvalgets samråd hidtil foreg ået for lukkede
døre.  Åbne samråd optages    på c d-rom som efterfølgende kan lånes på Folketingets bibliotek. Der udarbejdes som hovedregel ikke skriftligt referat af samrådet. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Udvalget modtager i hver samling en række invitationer til at deltage i høringer o   g konferencer. Alle invitationer omdeles som udvalgsbilag. Hvis deltagelsen i arrangementet er gratis, kan de enkelte medlemmer tilmelde sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, beslutter udvalge  t om udvalget ønsker at betale for deltagelse i arrangementet. Tilmelding til arrangementet sker herefter gennem sekretariatet, på en s ærlig tilmeldingsblanket. Denne vil være trykt på lyserødt papir. Ligestillingskonference Der eksisterer ikke et egentlig ligestillingsudvalg i Folketinget, men udvalget deltager sammen med Politisk Økonomisk udvalg i et netværk af parlamentsudvalg i EU der beskæftiger sig med ligestilling (NCEO). Netværket afholder en årlig konference i det land som har formandskabet i E   U om efteråret. Udvalgsdokumenter Som i de fleste andre udvalg findes der i arbejdsmarkedsudvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende  forslag og dokumenter vedrørende  alm.del (udvalgets alm indelige kontrol med regeringen). Hvert forslag betragtes som en selvstændig sag, hvorpå de bilag, spørgsmål og samrådsspørgsmål der vedrører forslaget omdeles. Alm.del betragtes som en stor sag. Sagerne starter forfra når en ny folketingssamling begynder. Alle udvalgsdokumenter omdeles i boksene i meddelelsescentralen til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. De kan endvidere læses elektronisk. Da offentligheden først har adgang til bilag m.v. med 24 timers forsinkelse i forhold til udvalgets medlemmer anbefales det, at læse bilag m.v.   på F olketingets intranet (Nettinget). Her vil de være tilgængelige umiddelbart efter omdeling i papirudgaven. Der kan endvidere tegnes abonnement på udvalgsdokumenter , således at man modtager en mail når der kommer nyt materiale i udvalget. Det samme gælder   mødedagsordener. Abonnementsordningen udsender mails hver 2. time. Lov- og beslutningsforslag i udvalget Der udarbejdes en samlet oversigt over lov- og beslutningsforslag som vedrører udvalget. Oversigten indeholder oplysning om hvornår forslaget er fr emsat, hvornår det 1. behandles, hvornår det behandles 1. gang i udvalget, hvornår  der er fastsat frist for spørgsmål, ændringsfors lag m.v. , hvornår det er planlagt  at udvalget foretager den politiske drøftelse  af og afgiver betænkning   over forslaget.Når    tidspunktet for forslagets 2. og 3. behandling er fastlagt vil dette også fremgå   af oversigten. Oversigten omdeles som bilag på alm.del og lægges endvidere på nettet under Nyt delens punkt Præsidiet, udvalgene >Arbejdsmarkedsudvalget >   foreløbig tidsplan .Som hovedregel opdateres oversigten hver fredag. EU-procedure
Udvalget sendte i slutningen af sidste samling et brev til arbejdsmarkedsudvalget i Luxembourg med forslag om, at der afholdes en høring om K ommissionens forslag til Tjenesteydelsesdirektiv (Servicedirektivet) og direktivets betydning for arbejdsmarkedet. Spørgsmålet vil blive sat på dagsordenen for et af udvalgets første møder. Arbejdsmarkedsudvalget behandler EU-sager, der falder ind under udvalgets sagsområde. Udvalget har tidligere besluttet, at det vil have omdelt direktivforslag når de sendes til organisationer som høres om forslaget.  Det muliggør, at  udvalget f.eks. kan drøfte forslaget  med ministeren på dette tidlige tidspunkt. I øvrigt modtager udvalget i forbindelse med formandssk ift i EU et statusnotat over væsentlige forslag og sager. Disse notater sættes på dagsordenen for et møde i udvalget ligesom alle andre væsentlige   bilag vedrørerne EU sager. Udvalget indkalder desuden fast Beskæftigelsesministeren i samråd forud for de råds  møder, som beskæftigelsesministeren deltager i. I øvrigt henvises til pjece om fagudvalgenes behandling af EU sager, hvori der også er redegjort for indholdet af Europaudvalgets seneste beretning. Pjecen forventes udsendt medio marts. Kort om udvalgets aktiviteter I sidste folketingsår (2003 -04) holdt udvalget 33 møder. De fleste møder blev holdt i uger, hvor der var møder i salen. Udvalget afholdt 37 samråd, hvoraf 4 blev afholdt som åbne samråd. Udvalget behandlede 22 lov - og 8 beslutningsforslag som udvalget i alt stillede 200 spørgsmål til. Hertil kom 150 spørgsmål som udvalget stillede på alm.del. Udvalget modtog 48 deputationer, hvoraf de fleste kom i anledning af arbejdsmiljøreformen.    Inden valget færdigbehandlede udvalget hovedparten af   de lovforslag som regeringen havde fremsat, dog nåede Folketinget ikke at færdigbehandle 3 lovforslag som udvalget havde afgivet betænkning over. Hertil kommende forslag, som var fremsat, men som endnu ikke var blevet 1. behandlet. Regeringen forventes at genfremsætte disse lovforslag i begyndelsen af den nye samling. Når regeringens lovprogram foreligger, vil der blive omdelt en oversigt over hvilke lovforslag udvalget regeringen agter at fremsætte inden for udvalgets område. I oktober 2004 gennemførte  udvalget en studierejse til Kina og Vietnam for at se på globaliseringens betydning for det danske arbejdsmarked. Materiale om studierejsen kan rekvireres hos udvalgssekretæren. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning kontakt udvalgssekr   etæren.   Vi vil endvidere i forlængelse af et af udvalgets første møder orientere om den bistand vi kan tilbyde. Der kan endvidere henvises til Håndbog i folketingsarbejdet  og til den pjece ”Velkommen til Folketinget” som alle nye medlemmer af Folketinget  har fået.  Denne pjece kan også hentes i Brugercentret eller downloades på Nettinget.