Folketinget Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 Dato: 13. april 2005 Under  henvisning  til  brev  af  31.  marts  2005  fra  Tilsynet  i  henhold  til grundlovens  §  71  følger  hermed  –  i  5  eksemplarer  –  socialministerens svar på spørg smål nr. 7 (§ 71 -tilsynet alm. del). Spørgsmål nr. 7: ”I  hvilke  situationer  tvangsfjernes  børn  fra  hjemmet,  fordi  forældrene  ikke opfylder deres undervisningspligt?” Svar: Reglerne   om   hvornår   børn   kan   tvangsfjernes   fra   hjemmet,   fremgår   af servicelovens   §   42.   Her   fremgår   det,   at   et   barn   eller   en   ung    kan tvangsfjernes,  hvis  der  er  åbenbar  risiko  for,  at  barnets  eller  den  unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade. Det er samtidig en betingelse, at der  skal  være  begrundet  formodning  for,  at  problemerne  ikke  kan  løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet. Hvis    forældre    ikke    opfylder    undervisningspligten,    følger    det    ikke automatisk,  at  barnet  eller  den  unge  skal  tvangsfjernes.  En  tvangsfjernelse vil  altid  bero  på  en  konkret  vurdering  af  forholdene  i  den  enkelte  sag. Spørgsmålet om manglende undervisning skal således indgå i vurderingen af barnets eller den unges situation på lige f od med andre relevante forhold. Ankestyrelsen, som  behandler klagesager vedr. tvangsfjernelser, har oplyst, at det er deres erfaring, at manglende undervisning kan være anledning til, at en  kommune  bliver  opmærksom  på  en  sag  og  undersøger  barnets  eller  d en unges  forhold.  På  baggrund  af  en  sådan  undersøgelse  foretages  en  samlet vurdering  af,  om  der  er  grundlag  for  at  iværksætte  støtteforanstaltninger, herunder en vurdering af behovet for en tvangsmæssig anbringelse. ©Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] NEH/ J.nr. 640-1527
2 Ankestyrelsen oplyser i den forbindelse, at manglende opfyldelse af et basalt behov  som  undervisning  efter  en  konkret  vurdering  kan  have  karakter  af utilstrækkelig    omsorg    for    barnet    eller    den    unge    og    derfor    være anbringelsesgrund.   I   denne   konkrete   vurdering   vil   det   indgå,   om   den manglende    undervisning    påvirker    barnets    eller    den    unges    personlige udvikling. Kun hvis manglende undervisning fører til, at der er risiko for, at barnets  eller  den  unges  udvikling  lider  alvorlig  skade,  kan  den  manglende undervisning føre til en tvangsfjernelse. Der   findes   ikke   statistiske   oplysninger,   som   kan   belyse,   i   hvor   mange tvangsanbringelsessager spørgsmålet om manglende undervisning spi ller en rolle. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad