Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240  København K. Dato J.nr. : : 7. juni 2005 004 - 000179/012-000030 Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 -10 ad aktstykke J – § 28 fremsat den 17. maj 2005 Spørgsmål 1 ”Hvad menes med, at forslage t ikke medfører merudgifter i finansåret 2005? Er der på finansloven forudsat afskedigelser af tjenestemænd i 2005”. Svar: Med sætningen ”forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret” menes, at udgifterne i 2005 kan afholdes inden for Banedanmarks samlede netto- udgiftsbevilling i 2005. Spørgsmål 2 ”Hvor mange af de ultimo 2004 ca. 1470 ansatte er tjenestemænd, og hvor mange er overenskomstansatte”. Svar: Af de 1470 ansatte der var ansat ultimo 2004 er de ca. 740 tjenestemænd og ca. 730 overenskomstansatte. Spørgsmål 3 ”Hvor stor var den udisponerede videreførsel på  § 28.63.22 Banedanmarks   Entreprenørvirksomhed (Anlægsbevilling) pr. 31. december 2004”. Svar: Den samlede videreførte opsparing på § 28.63.22 udgjorde ultimo 2004 29 mio. kr. Heraf er 25 mio. kr. udisponeret og kan således anvendes til fina n- siering af rå dighedsløn.
Side 2 af 6 Spørgsmål 4 ”Hvorledes opgøres det gennemsnitlige effektiviseringsniveau for indkøb af jernbanetekniske ydelser, som forudsættes at blive på 9,9 pct. i stedet for 7 pct”. Svar: Det gennemsnitlige effektiviseringsniveau opgøres som udgangspunkt ved at sammenligne priserne og udgiftsniveauet i 1999 med priserne og ud- giftsniveauet i 2004. Banedanmark har på den baggrund opgjort effektiv i- seringsniveauet i 2004 til 9,9 %. Deloitte har gennemgået Banedanmarks beregninger og har i en revisore r- klæring fra 9. maj 2005 konkluderet, at Deloitte ikke er blevet opmærksom på forhold, der giver anledning til at mene, at den af Banedanmark bere g- nede effektivisering på 9,9 pct. ultimo 2004, set i f orhold til 1999, ikke er kor rekt ud fra de anførte forudsætninger. Der udestår imidlertid en udarbejdelse af mere detaljerede specifikationer af regnskabet for 1999, hvorfor Deloitte tager forbehold for den eventuelle effekt af dette forhold. Banedanmark arbejder i øjeblikket på at fremskaffe specifikationerne, sål   e- des at usikkerheden vedrørende dette forhold kan reduceres eller helt fo r- svinde. Den endelige effektiviseringsopgørelse vil foreligge senest den 10. juni, jf. besvarelsen af spørgsmål 5. Spørgsmå  l 5 ”Hvorledes vil Finansudvalget blive holdt informeret om effektivisering s- niveauet for hvert af årene i perioden 2005 -09, og herunder om, hvorvidt det bliver på 9,9 pct. i stedet for de oprindeligt forudsatte 7,0 pct”. Svar: For så vidt angår opgørelsen    af 2004 niveauet og dermed af den videreførte effektivisering forventes denne at være endelig opgjort senest fredag den 10. juni 2005. Finansudvalget vil straks herefter blive orienteret om det en- delige resultat. For så vidt angår opgørelsen af den årlige effektivisering i perioden fra 2005 - 2009 er det i rammeaftalen forudsat, at Banedanmark viderefører den i perioden 2000 - 2004 forudsatte opnåede gennemsnitlige effektivis e- ring på 7 pct., og at der herudover realiseres effektiviseringer på 2 pct. å   r- ligt. Ved opfølgning på effektiviseringskravet i rammeaftalen fra 2005 vil effe  k- tiviseringskravet på 2 pct. blive opgjort i forhold til 2004 -niveauet.
Side 3 af 6 I kontrakten mellem Transport- og Energiministeriets departement og Ba- nedanmark om forvaltning af statens jernbaneinfrastruktur i perioden 2005- 06 er den præcise metode for opgørelsen af effektiviseringskravet i fo   rhold til 2004 niveauet på årligt 2 pct. beskrevet. Det fremgår her, at Baneda   n- marks rapportering til Transport- og Energiministeriets departement sker i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten. Transport- og Energiministeriet vil tage initiativ til, at der i forbindelse hermed vil tilgå en særskilt orientering til Folketingets Finansudvalg. Spørgsmål 6 ”Hvorledes vil finansieringen blive tilvejeb ragt, hvis effektiviseringsni- veauet for perioden 2005-09 bliver lavere end 9,9 pct”. Svar: Såfremt det videreførte effektiviseringsniveau fra 2004 ved den endelige opgørelse skulle vise et resultat under 9,9 pct. vil den overskydende bevi l- ling være mindre   end de i aktstykket anførte 78 mio. kr. årligt. Da der i aktstykket er forudsat en samlet finansiering til rådighedsløn på ca. 100 mio. kr., der hentes fra effektiviseringsgevinsten i årene 2006 (med 78 mio. kr.) og 2007 (med 22 mio. kr.), vil en viderefø rt effektivisering under 9,9 pct. indebære, at en større andel af effektiviseringsgevinsten i 2007 vil skulle anvendes til finansiering af rådighedsløn. Såfremt effektiviseringsniveauet ved den endelige opgørelse måtte vise sig at være så reduceret i forho   ld til de 9,9 pct., at effektiviseringsgevinsten i 2006 og 2007 ikke kan finansiere de forudsatte 100 mio. kr. til rå- dighedsløn, vil der ske en fornyet forelæggelse for Folketingets Finansu   d- valg. Spørgsmål 7 ”Ville de midler som tilvejebringes som følge af   de foreslåede initiativer i stedet være gået til forbedringer af det danske jernbanenet, hvis ikke de skulle anvendes til at kompensere tjenestemænd?” Svar: Udgiften til rådighedsløn til de 140 tjenestemænd udgør i alt kr. 156 mio. fordelt over 2005 – 200 9. Udgiften forudsættes finansieret på følgende m å- de: Salg af aktiver i 2005 (salg af diverse anlægsmateriel og frasalg af Entreprenørvir ksomhedens bilflåde) for ca. 31 mio. kr. Forbrug af opsparede anlægsmidler i 2005 fra anlægskonto § 28.63.22 under Banedanmarks Entreprenørvirksomhed på ca. 25 mio. kr. og
Side 4 af 6 Effektiviseringsgevinsten i Banedanmark i 2006 og 2007 på ca. 100 mio. kr. For så vidt angår salget af aktiver i 2005 ville disse midler i henhold til budgetvejledningen være tilgået stat   skassen. Vedrør ende de overskydende midler i 2006 og 2007, som følger af den fo r- øgede effektivisering, ville anvendelsen af disse midler skulle fastlægges i forbindelse med efterårets genforhandling af rammeaft alen. Endelig har de opsparede midler på Entreprenørvirksomh  edens anlægsko  n- to været forudsat anvendt til indkøb af Entreprenørvirksomhedens produ k- tionsapparat, dvs. til indkøb af maskiner etc. Der er tale om midler overført fra tidligere år, og som der i 2005 ikke er behov for grundet det lavere akt i- vitetsniveau i Entreprenørvirksomheden. Midlerne ville ikke kunne anve n- des til fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet uden Finansudvalgets tilslutning. Hertil skal mere generelt tilføjes, at den ekstra effektivisering der medgår til finansieringen netop afspejler, at der gennemføres udbud som vindes af private entreprenører (og som medfører behov for afskedigelser i Ban  e- danmark), idet det er de lavere priser hos de private entreprenører, som i høj grad udgør effektivis  eringen. Det skal afslutningsvis bemærkes, at   såfremt der ikke foretages afskedige l- ser i Banedanmark vil dette indebære omkostninger i form af løn til ove   r- tallige tjenestemænd. Banedanmark vurderer, at løn til overtallige tjen   e- stemænd vil koste ca. kr. 6   - 8 mio. pr. måned. Desuden vil de overtallige medarbejdere kunne forringe entreprenørvirkso mhedens evne til at vinde ordrer i konkurrencen på ma rkedet. Spørgsmål 8 ” Har regeringen eller Bane Danmarks ledelse forsøgt at rette henvendelse til de relevante faglige organisationer med henblik på at forhand le en lø s- ning, hvor et selvstændigt selskab med andre overenskomster end de gæ l- dende kan sikre, at der ikke skal bruges mange hundrede millioner kroner til afskedigede tjenestemænd?  ” Svar: Banedanmark har tidligere været i dialog med organisationerne om en   æ  n- dring af overenskomsterne bl.a. vedrørende det såkaldt mødetid   sspørgmål for at opnå en effektivisering af  Banedanmarks Entrepr enørvirksomhed. Disse drøftelser blev afsluttet i sommeren 2004 uden resu ltat. Banedanmarks direktion tog desuden i foråret 20 04 kontakt til de faglige organisationer med henblik på en dialog om dels udviklingen af Entrepr e- nørvirksomheden, dels den organisatoriske u dvikling af Banedanmark som helhed, herunder det fremtidige behov for personale i hele virksomheden.
Side 5 af 6 Denne dialog var ganske omfattende med afholdelse af bl.a. seminarer og primært med deltage  lse af Dansk Jernbaneforbund, HK Trafik & Jernbane og SID. Dialogen fortsatte over sommeren 2004, men tabte momentum op til Dansk Jernbaneforbunds kongres i oktober 2004. Banedanmarks direktion har efterfølgende flere gange taget kontakt til de faglige organisationer for at genoptage dialogen om disse spørgsmål. For ganske nylig er der afholdt indledende møder med relevante faglige organ i- sationer med henblik på at forhandle en løsni  ng vedrørende ansættelsesvi   l- kårene for  tjenestemændene i Banedanmarks entreprenørvirksomhed E n- treprise efter et eventuelt salg af virksomheden til et selvstændigt selskab. Spørgsmål 9 ” Hvad forventer ministeren, at der samlet skal bruges af midler til at løse tjenestemandsproblemet i Bane Danmark ved et salg af Entreprenørvir k- somheden?” Svar: Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 8, er der afholdt indledende m ø- der med de relevante faglige organisationer med henblik på at forhandle en løsning vedrørende   ansættelsesvilkårene for  tjenestemændene i Baneda n- marks entreprenørvirksomhed Entreprise efter et eventuelt salg af virkso m- heden. Da egentlige forhandlinger ikke er begyndt, er det vanskeligt at vur- dere hvilke midler, der eventuelt skal bruges til en hensigtsmæssig lø   sning. Men såfremt Entreprise tilpasses for at styrke konkurrencedygtigh eden, vil den opnåelige pris ved et salg af virksomheden blive væsentligt højere og dermed kunne bidrage til at reducere statens nettoomkostninger. Spørgsmål 10 ”Der ønsk  es en uddybende specifikation af de udbud, der skal effektivisere Banedanmark i 2006 og 2007, samt den bagvedliggende økonomiske b e- regning”. Svar: Som det fremgår af aktstykket viser den seneste opgørelse, at Baneda  n- marks effektiviseringsniveau ved udgangen af 2004 ligger på 9,9 %. Den effektivisering, som foreslås omdisponeret til udgifter til rådighedsløn, er således en effektivisering, som vil blive realiseret, hvis blot Banedanmark kan opretholde effektiviseringsniveauet fra 2004 samt opnå den i henho ld til trafikaftalen forudsatte yderligere effektivisering på 2 pct. årligt. Det største bidrag til effektiviseringen kom fra fornyelsesopgaver, navnlig sporfornyelsesprojekter. Disse udgjorde mere end 50 % af den samlede ef- fektivisering fra 2000 til 2004 og mere end 90 % i 2004.
Side 6 af 6 I forbindelse med de afholdte licitationer i 2004 og primo 2005 har Bane- danmark konstateret, at de indkomne tilbudspriser især på sporo   mrådet har ligget langt under bygherreoverslagene. Forskellen på bygherr eoverslaget og tilbudspriserne giver et omtrentligt billede af de effektiviseringer, der kan forventes på entreprenørens andel af opgaven, men som først kan fas   t- lås endeligt, når projektet er a  fsluttet. Resultatet af de større afholdte licitationer primo 2005 på sporo  mrådet fremgår af tabel 1. Tabel 1. Licitationsresultater på større spo  rprojekter 2005 Projekt Bygherre- overslag* Licitationsresultat (laveste tilbud) Fredericia- Lunderskov 51 mio. kr. 33 mio. kr. Herning-Give 105 mio. kr. 71 mio. kr. Give-Vejle 90 mio. kr. 79 mio. kr. * Bygherreoverslaget omfatter udgiften til entreprenørens gennemførelse af projektet, men o  m- fatter ikke udgifter til eventuelle bygherreleverancer, projektering, rådgivning m.v. Bygherr e- overslaget og det tilsvarende licitationsresultat er således ikk e udtryk for projektets forventede totaludgift Som det fremgår, er der også i 2005 udsigt til betydelige effektiviseringer på fornyelsesområdet. Markedssituationen i 2006 og 2007 kan naturligvis ændre sig, men under alle omstændigheder må det konstateres, at der nu er etableret et betydeligt og stærkt konkurrencepræget marked for disse yde l- ser. På nuværende tidspunkt er der således ikke tegn på, at markedssituat i- onen vil ændre sig væsentligt. I 2006 og 2007 forventer Banedanmark at påbegynde følgende størr   e for- nyelsesentrepriser efter udbud: Fornyelse af Strandmøllebroen på strækningen København -Helsingør. Sporfornyelse af ca. 12 km spor på fjernbanespor København   - Høje Ta a- strup.   Sporfornyelse af ca. 7 km spor på strækningen Ringsted   -Nykøbing F. Sporfornyelse af ca. 7 km spor på strækningen Lunderskov   -Tinglev.                                Sporfornyelse af ca. 34 km spor på S -banen Svanemøllen -Hillerød.                           Sporfornyelse af ca. 30 km spor på S -banen Skelbæk  -Køge.   De nævnte projekter   har alle anslåede entreprisesummer på over 20 mio. kr. Der planlægges desuden udført omkring 200 mindre fornyelsesproje   kter i 2006 og 2007.