Beskæftigelsesministerens besvarelse af § 20-spørgsmål nr. S 993 af 19. november 2004 stillet af Ole Sohn (SF ). Spørgsmål nr. S 993: November  2004 Vores  sag 104-0004/04-021-127 Vil ministeren udarbejde en tilsvarende redegørelse, som ønsket under spørgsmål nr. S 992, for København, Roskilde og Frederiksborg amter, der tilsvarende har en stigning i antallet af langtidsledige, som ligger over landsgennemsnittet? Svar: Den økonomiske aktivitet udvikler sig ikke ensartet i de forskellige regioner i landet. Det afspejler sig bl.a. i udviklingen i beskæftigelse og ledighed, herunder langtidsledigheden. Følgende faggrupper har haft en relativ stor stigning i langtidsledigheden fra 2002 til 2004 i Københavns Amt, Københavns kommune og Frederiksberg Kommune: Akademikernes Arbejdsløshedskasse (AAK) Arbejdsløshedskassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog ASE-Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende CA, Økonomernes Arbejdsløshedskasse Danmarks Læreres Fælles Arbejdsløshedskasse Danske Sælgeres Arbejdsløshedskasse El-Fagets Arbejdsløshedskasse HK/Danmarks Arbejdsløshedskasse Ingeniørernes Arbejdsløshedskasse (IAK) IT-fagets og Merkonomernes Arbejdsløshedskasse Ledernes Arbejdsløshedskasse Magistrenes Arbejdsløshedskasse Træ-Industri-Byg's Arbejdsløshedskasse Følgende faggrupper har haft en relativ stor stigning i langtidsledigheden fra 2002 til 2004 i Roskilde Amt: HK/Danmarks Arbejdsløshedskasse Følgende faggrupper har haft en relativ stor stigning i langtidsledigheden fra 2002 til 2004 i Frederiksborg Amt: Akademikernes Arbejdsløshedskasse (AAK) Ingeniørernes Arbejdsløshedskasse (IAK) Specialarbejdernes Arbejdsløshedskasse Der er set bort fra faggrupper med en begrænset absolut stigning i antallet af langtidsledige medlemmer. I københavnsområdet er der flere faggrupper, som kommer med på listen ovenfor,
da den absolutte stigning er størst på grund af flere medlemmer. Stigningen i langtidsledigheden i AF-Storkøbenhavn skal ses i lyset af et stort arbejdsmarked for akademikere, der har haft en stærk stigende ledighed. AF-Storkøbenhavn oplyser, at der tilbage i 2002 derfor er vedtaget en handlingsplan rettet mod akademikerledigheden. Initiativerne er bl.a. rettet mod løntilskudsjob til dimittenter, markedsføring af akademikere overfor virksomheder, der ikke normalt ansætter denne gruppe samt målrettede vejledningsforløb, der skal sluse langtidsledige akademikere ud i ordinære job eller job med løntilskud. AF-Storkøbenhavn har endvidere iværksat en række særlige initiativer til forebyggelse og nedbringelse af langtidsledigheden omfattende: Et stort antal forløb for ledige i 1. ledighedsperiode bl.a. etniske ledige, seniorer og ufaglærte rettet mod områder med gode jobmuligheder. Ledige nydanskere deltager efter 2-3 måneders ledighed i særlige forløb med kombinerede job- og sprogaktiviteter, herunder formidling til job og løntilskudsjob. Ansat jobguider til en særlig indsats overfor nydanskere. Jobguiderne har til opgave at metodeudvikle indsatsen og foretage virksomhedsopsøgende arbejde mhp. ordinær beskæftigelse eller løntilskudsjob. Særlige projekter for langtidsledige seniorer mhp. målrettet afklaring, opkvalificering og formidling til ordinære job og løntilskudsjob. En handlingsplan for ledige sidst i ledighedsforløbet. Strategien er en intensiv kontakt og individuelt tilpassede tilbud mhp. at skabe de bedste betingelser for ordinær beskæftigelse. AF-Roskilde oplyser, at der er tilrettelagt en beskæftigelsesindsats, hvor der med fokus på den kortest mulige vej til beskæftigelse gives målrettede tilbud til ledige, som er i fare for at blive langtidsledige, eller som er blevet langtidsledige. Målgrupper med særlig risiko for langtidsledighed, herunder ledige over 50 år, ledige med anden etnisk baggrund end dansk, nyuddannede akademikere og ledige med løs tilknytning til arbejdsmarkedet, gives et hyppigt kontaktforløb med målrettede aktiveringstilbud allerede i 1. ledighedsperiode. For at nedbringe langtidsledigheden har AF-Roskilde endvidere gennemført en kampagne for at få flere løntilskudsjobs og virksomhedspraktikpladser, idet erfaringen viser, at disse tilbud har en god beskæftigelseseffekt. Disse tilbud er givet til ledige med særlig risiko for langtidsledighed eller til langtidsledige. AF-Frederiksborg oplyser, at der i prioriteringen og dimensioneringen af den arbejdsmarkedspolitiske indsats er særlig opmærksomhed på at sikre, at der iværksættes initiativer for ledige, som vurderes at være i risiko for langtidsledighed eller statistisk set er i risiko for at blive langvarigt ledige. Gennem det individuelle kontaktforløb har AF mulighed for minimum hver 3. måned at foretage denne vurdering. Der er i dette kontaktforløb især lagt vægt på konkret match mellem ledige job og den lediges jobsøgerprofil, ligesom der via dialog med den ledige til stadighed fokuseres på dennes muligheder for jobsøgning (herunder udbrede jobsøgningen til områder med gode beskæftigelsesmuligheder), deltagelse i åbne tilbud samt 6 ugers selvvalgt uddannelse. Der følges tæt op på den lediges hidtidige jobsøgning ligesom der indgås konkrete aftaler om videre jobsøgning. Vurderes den ledige at være i risiko for langtidsledighed kan evt. igangsættes aktivering inden overgangen til 2. ledighedsperiode. Der er derudover iværksat en række projekter der, er anvendt på grupper af ledige indenfor brancher med stor ledighed.