Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
ABJ/ J.nr. 221-779
Folketingets Lov- og Parlamentssekretariat
Dato: 13. oktober 2004
Under henvisning til Folketingets brev af 6. oktober 2004 følger hermed i 80
eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr. S
88, stillet af Jens Peter
Vernersen (S).
Spørgsmål nr. S 88:
Vil ministeren oplyse, om det er en rimelig og tilfredsstillende standard, at Holstebro
Kommune og åbenbart også en række andre kommuner leverer den praktiske bistand
som rengøring alene hver tredje uge til borgere, der er visiteret til at få gjort rent i
hjemmet, og finder ministeren, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt, at der kun gøres
rent hos visiterede til hjemmehjælp hver tredje uge?
Svar:
Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at fastlægge det generelle serviceniveau
for personlig og praktisk hjælp. Kommunalstyrelsen beslutter bl.a. hvilke opgaver, man
kan få hjælp til, hvor meget hjælp, man kan få, og hvem, der er berettiget til hjælp.
Serviceniveauet i den enkelte kommune skal ligge inden for servicelovens rammer. Efter
reglerne skal kommunalbestyrelsen sørge for, at borgerne får den hjælp, de har behov for
heri ligger også, at den tildelte hjælp er sundhedsmæssig forsvarlig. For så vidt angår
den praktiske hjælp har kommunerne pligt til at tilbyde hjælp til nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet, som den enkelte ikke selv kan udføre. Det betyder, at
kommunalbestyrelsen ikke med henvisning til det kommunale serviceniveau kan
undlade at tildele en borger den hjælp, der er nødvendig ud fra en samlet vurdering af
den enkelte borgers situation. Det betyder også, at der er grænser for, hvor lidt hjælp
kommunerne kan tilbyde med henvisning til det kommunale serviceniveau.
Afklaring af hvorvidt en kommunes generelle serviceniveau ligger indenfor
servicelovens rammer, er omfattet af det kommunale tilsyn, som de tilsynsførende
statsamtmænd har ansvaret for. Et statsamt udtalte sidste år, at et kommunalt tilbud om