Folketingets Lovsekretariat MINISTEREN 22. november 2004 / J.nr. 448 Folketinget  har  med  skrivelse  af  15.  november  2004  anmodet  om  min  besvarelse  af følgende af Niels Sindal (S) stillede spørgsmål nr. S 845: Spørgsmål S 845  : ”Vil  ministeren  på  baggrund  af  den  i  begrundelsen  beskrevne  retshjælpsordning  til forbrugere oplyse, om retshjælpen er ophørt, uden at man har fået kendskab til, hvordan forsøgsordningen  er  forløbet,  om  ordningen  har  været  en  hjælp  for  forbrugerne,  om Forbrugerrådet har ansøgt om en permanent ordning, og om ministeren vil sikre en fortsat bevilling?” Svar: Forsøgsordningen med ”Retshjælp til forbrugere i klagesager” udløber den 31. december 2004. Forsøgsordningen skulle gennemføres i perioden 1. juli 2003 – 1. juli 2004. Ved brev  af  22.  april  2004  til  Økonomi-  og  Erhvervsministeriet  anmodede  Forbrugerrådet imidlertid om udsættelse af tidspunktet for afslutning af projektet, da projektet først kunne afsluttes 31. december 2004. Økonomi- og Erhvervsministeriet meddelte i den anledning ved brev af 6. maj 2004, at fristen for faglig afrapportering og revideret projektregnskab blev rykket frem til den 31. marts 2005. Evalueringen af forsøgsordningen blev ligeledes rykket frem til den 1. oktober 2004. Forbrugerrådet   fremsendte   den   30.   juni   2004   en   ansøgning   til   Økonomi-   og Erhvervsministeriet om økonomiske midler på kr. 450.000 kr. årligt til en videreførelse af retshjælpsordningen.1 I  Forbrugerrådets  ansøgning  havde  Forbrugerrådet  evalueret  retshjælpsordningen.  Det fremgår af Forbrugerrådets evaluering, at Forbrugerrådet havde forventet, at ordningen ville være væsentlig mere anvendt, end det havde været tilfældet. Ordningen havde pr. 23. juni 2004 modtaget i alt 31 sager. De erhvervsdrivende havde i 2 sager fulgt afgørelsen, og 8 sager var på det tidspunkt videresendt til advokat. Udviklingen de seneste måneder inden evalueringen tydede dog på, at ordningen efter en meget langsom start var ved at komme   i   omdrejninger.   Forbrugerrådet   konkluderede,   at   der   var   brug   for retshjælpsordningen   for   at   sikre   et   velfungerende   ankenævnssystem,   hvorfor Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected]
Forbrugerrådet anbefalede, at ordningen blev gjort permanent. Henset til Forbrugerrådets oplysning om, at udviklingen tydede på, at ordningen efter en meget langsom start var ved at komme i omdrejninger, og da ordningen først udløber den 31. december 2004, vil jeg bede Forbrugerrådet om en evaluering af ordningen for det sidste halve år. Når  jeg  har  modtaget  evalueringen,  vil  jeg  tage  stilling  til  om  forsøgsordningen  skal fortsætte,  herunder  søge  at  skaffe  den  fornødne  bevillingsmæssige  hjemmel  til  en fortsættelse af ordningen. Jeg vil endvidere gøre opmærksom på, at det i forbindelse med klagenævnsreformen fra 2003 blev gjort muligt at offentliggøre navnene på erhvervsdrivende, som ikke efterlever en klagenævnsafgørelse. På firmatjek.dk offentliggøres navnene på erhvervsdrivende, som ikke efterlever afgørelser truffet af Forbrugerklagenævnet. Dette tiltag ventes at motivere de  erhvervsdrivende  til  i  højere  grad  at  efterleve  nævnets  afgørelser.  De  hidtidige erfaringer viser således, at af de sager, der hidtil har været offentliggjort elektronisk på Firmatjek.dk, er ca. 1/5 efterfølgende blevet efterlevet. Dette initiativ bidrager derfor også til at sikre et velfungerende ankenævnssystem. Henriette Kjær                  /Esben Egede Rasmussen Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected]
2. 1 Ansøgningen blev overdraget til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender i forbindelse med ressortomlægningen. Side 3/3