Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JBO/ J.nr. 222-1417 Folketingets Lovsekretariat Dato: 17. november 2004 Under henvisning til Folketingets brev af 8. november 2004 følger hermed – i 80 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. S 698, stillet af René Skau Björnsson (S). Spørgsmål nr. S   698: ” Hvilke reaktionsmuligheder findes over for kommuner, som mod bedre vidende eller gentagne gange undlader at opfylde forpligtelser efter den sociale lovgivning over for borgere i kommunen?” Svar: Indledningsvis kan jeg oplyse, at reglerne om det almindelige kommunale tilsyn hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriets ressort. Svaret har derfor været drøftet med Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Hvis en kommune undlader at opfylde sine forpligtelser efter den sociale lovgivning, er der overfor kommunen en række effektive reaktionsmuligheder. Træffer kommunen en afgørelse, som ikke giver borgeren fuldt medhold, vil den konkrete sag efter lovgivningens regler herom kunne indbringes for det sociale nævn. I det omfang en bindende afgørelse truffet af det sociale nævn ikke efterleves af kommunen, vil den pågældende tilsynsførende statsamtmand (også kaldet det almindelige kommunaltilsyn) kunne anmodes om bistand til at gennemtvinge afgørelsen over for kommunen. De personer, som er ansvarlige for at det sociale nævns afgørelse ikke efterleves, det være sig medlemmerne af kommunalbestyrelsen, et stående udvalg eller en magistrat, kan af den tilsynsførende statsamtmand pålægges tvangbøder.
1 Den tilsynsførende statsamtmand kan ikke tage stilling til lovligheden af en konkret afgørelse truffet af kommunen. Dette er alene noget det sociale nævn kan tage stilling til. Derimod kan den tilsynsførende statsamtmand tage stilling til lovligheden af en kommunes generelle beslutninger, retningslinier eller praksis på det sociale område. Dette gælder f.eks., hvis en kommune ikke indretter sin generelle praksis på et område efter de afgørelser, som træffes af det sociale nævn. Den tilsynsførende statsamtmand vil overfor kommunen kunne afgive en udtalelse vedrørende lovligheden af den pågældende praksis eller lign. En ulovlig praksis kan udgøre en undladelse af at udføre en foranstaltning, som kommunalbestyrelsen efter lovgivningen har pligt til at udføre. I sådanne tilfælde kan den tilsynsførende statsamtmand efter omstændighederne pålægge medlemmerne af kommunalbestyrelsen, det stående udvalg eller en magistrat, som er ansvarlige for undladelsen, tvangsbøder. En ulovlig praksis kan endvidere være et udtryk for en generel beslutning truffet af kommunalbestyrelsen, et stående udvalg eller en magistrat. Den tilsynsførende statsamtmand kan i sådanne tilfælde efter omstændighederne sætte beslutningen ud af kraft (annullere beslutningen) eller suspendere den pågældende beslutning under behandlingen af tilsynssagen. Endelig kan den tilsynsførende statsamtmand i de tilfælde, som er nævnt ovenfor, anlægge anerkendelsessøgsmål mod en kommunalbestyrelse, et stående udvalg eller en magistrat. Eva Kjer Hansen /Vibeke Køie