Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JHN/ J.nr. 20-507 Folketingets Lov- og Parlamentssekretariat Dato: 21. oktober 2004 Under henvisning til Folketingets brev af 11. oktober 2004 følger hermed – i 80 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. S 242, stillet af Sandy Brinck (S). Spørgsmål nr. S   242: ” Vil ministeren uddybe finansministerens forklaring under åbningsdebatten den 7. oktober 2004 vedrørende de 222 mio. kr., som i Finansministeriets og KL's analyse af ældrepakken tilskrives 'omkontering som følge af ældrepakken'?” Svar: Der er tale om en ændring i kommunernes kontering som følge af ældrepakken. Ændringen er rent teknisk, men har haft betydning for opgørelsen af udgifterne på ældreområdet. I det kommunale budget- og regnskabssystem konteres udgifter til ældreservice på hovedkonto 5. Samtidig konteres udgifter til administration på hovedkonto 6. Som udgangspunkt er der derfor tale om, at serviceudgifter konteres et sted og generel administration såsom myndighedsopgaver et andet. Det er her, der rent teknisk er sket en overflytning. Som led i implementeringen af det frie leverandørvalg har kommunerne regnskabsmæssigt skullet udskille udgifter til myndighedsopgaver fra udgifter til leverandøropgaver. Dette betyder, at nogle udgifter, som i 2001 var konteret på hovedkonto 5, i 2003 er konteret på hovedkonto 6. F.eks. er udgifterne til kommunale visitatorer mv. i mange kommuner hidtil blevet konteret under ældreudgifter, fordi visiteringen er sket lokalt blandt det personale, som også leverede hjemmehjælpen. Opgaven er imidlertid en myndighedsopgave, og udgifterne hertil er derfor fra 2003 blevet udskilt fra ældreområdet og konteret på hovedkonto 6, hvor alle udgifter relateret til myndighedsopgaver konteres. Omkonteringen betyder således ikke, at udgifterne til
1 egentlig ældreservice falder. For at få et sammenligneligt billede af udgiftsudviklingen blev kommunerne derfor i undersøgelsen bedt om at besvare følgende spørgsmål: Har kommunen i regnskabet for 2003 konteret udgifter til administration vedrørende ældreservice på hovedkonto 6, som i regnskabet for 2001 er blevet kontoret på hovedkonto 5? Hertil svarede 111 kommuner ja og 149 kommuner nej. De kommuner som svarede ja, skulle endvidere angive størrelsen af det beløb, der er blevet overført. Beløbet kan på landsplan opgøres til 222 mio. kr. Den ændrede konteringspraksis betyder således, at regnskabet på hovedkonto 5 vedrørende ældreservice i 2003 er 222 mio. kr. lavere, end hvis der ikke var sket den pågældende adskillelse af udgifter til myndighedsopgaver. Det betyder, at hvis man skal udarbejde en sammenlignelig opgørelse af udviklingen i ældreudgifterne fra 2001 til 2003, skal man tillægge de 222 mio. kr. til det udgiftsniveau, der umiddelbart kan aflæses af regnskaberne. Eva Kjer Hansen /Birgitte Olesen