Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JHN/ J.nr. 20-507
Folketingets Lov- og Parlamentssekretariat
Dato: 21. oktober 2004
Under henvisning til Folketingets brev af 11. oktober 2004 følger hermed i 80
eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr. S
242, stillet af Sandy
Brinck (S).
Spørgsmål nr. S 242:
Vil ministeren uddybe finansministerens forklaring under åbningsdebatten den 7.
oktober 2004 vedrørende de 222 mio. kr., som i Finansministeriets og KL's analyse af
ældrepakken tilskrives 'omkontering som følge af ældrepakken'?
Svar:
Der er tale om en ændring i kommunernes kontering som følge af ældrepakken.
Ændringen er rent teknisk, men har haft betydning for opgørelsen af udgifterne på
ældreområdet.
I det kommunale budget- og regnskabssystem konteres udgifter til ældreservice på
hovedkonto 5. Samtidig konteres udgifter til administration på hovedkonto 6. Som
udgangspunkt er der derfor tale om, at serviceudgifter konteres et sted og generel
administration såsom myndighedsopgaver et andet. Det er her, der rent teknisk er sket en
overflytning.
Som led i implementeringen af det frie leverandørvalg har kommunerne
regnskabsmæssigt skullet udskille udgifter til myndighedsopgaver fra udgifter til
leverandøropgaver. Dette betyder, at nogle udgifter, som i 2001 var konteret på
hovedkonto 5, i 2003 er konteret på hovedkonto 6. F.eks. er udgifterne til kommunale
visitatorer mv. i mange kommuner hidtil blevet konteret under ældreudgifter, fordi
visiteringen er sket lokalt blandt det personale, som også leverede hjemmehjælpen.
Opgaven er imidlertid en myndighedsopgave, og udgifterne hertil er derfor fra 2003
blevet udskilt fra ældreområdet og konteret på hovedkonto 6, hvor alle udgifter relateret
til myndighedsopgaver konteres. Omkonteringen betyder således ikke, at udgifterne til